Krausz Gábor
Mit tegyünk például igazoltatáskor?
Mit is lehet intézni a mobilalkalmazásban, és miért éri meg használni? Erről Orbán Anna Máriával, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem docensét kérdezte a hirado.hu.
– Miért hasznos a Digitális Állampolgárság Program?
– Napjainkra a digitalizáció legfontosabb eszköze a mobil, az okostelefon lett, így az állampolgárok joggal várják el, hogy mobilalkalmazások segítségével igazolhassák magukat, rendelkezhessenek adataik megosztásáról, intézhessék az ügyeiket, fizethessenek és éljenek a digitális állampolgárság nyújtotta további lehetőségekkel. A Nemzeti Digitális Állampolgárság Program legfontosabb célkitűzése az, hogy az állampolgárok 2026-ra a legtöbb ügyüket személyes megjelenés nélkül, egyszerűen és hatékonyan, napi 24 órában, digitálisan, elsősorban mobiltelefonjukról intézhessék el. A program kulcsa a 2024. szeptember 1-től elérhető digitális állampolgár mobilalkalmazás. A regisztrált állampolgárok az alkalmazással folyamatosan bővülő szolgáltatásokat vehetnek igénybe.
– Mit tartalmaz pontosan a digitális irattárca?
– A felhasználók a DÁP mobilalkalmazással felhasználónév és jelszó megadása nélkül jelentkezhetnek be az azonosítást igénylő ügyintézési felületekre. Rendőri igazoltatásnál sem szükségesek az okmányok, elég a QR-kód felmutatása. A digitális irattárca tartalmazza az okmányok digitális változatát, így azok könnyen elérhetők. A digitális aláírás magánszemélyek számára biztosítja a dokumentumok hitelesítését.
– Milyen ügyeket tudunk elintézni az app segítségével?
– Az alkalmazáson belüli ügyintézések köre is fokozatosan bővül. Kezdetben az erkölcsi bizonyítvány igénylésére és kormányablakokba a személyes ügyintézéshez időpontfoglalására van lehetőség. 2025 nyarától a piaci szolgáltatók, közművek, távközlési cégek, bankok és biztosítók is megteremtik a DÁP-on keresztüli azonosítás lehetőségét. Így az alkalmazással be lehet majd lépni az ügyintézési felületükre is. Az év végére pedig várható a gépjármű-adásvétel teljes folyamatának intézése az alkalmazásban. Lehetővé válik a fizikai okmányok kiváltása, továbbá az életkor és a kedvezményre való jogosultság igazolása a digitális irattárca alapján. 2026 végére a keretrendszer összes alapszolgáltatása kialakul, így a digitális azonosítás, a digitális aláírás, a digitális dokumentumkezelés, a digitális fizetés és a digitális postai szolgáltatások új lehetőségeket nyitnak meg a felhasználók számára.
– Tudna hozni egy-két hétköznapi példát?
– Például a felhasználó kap egy értesítést a DÁP-alkalmazásban, hogy be kell fizetnie a gépjárműadót. Az üzenetben található linkre kattintva közvetlenül be tud lépni a NAV-alkalmazásba, ahol a fizetést egyszerűen rendezheti. A visszaigazolás szintén a tárhelyre érkezik. Ahogyan egy QR-kód beolvasásával igazolhatja az állampolgár, hogy betöltötte a 18. életévét dohányáru vagy szeszes ital vásárlásakor, így kizárólag az életkorról kap információt az ellenőrző személy.
– A digitális aláírás milyen célt szolgál a program applikációján belül?
– A digitális aláírással a magánszemély szerződéseket, meghatalmazásokat, igazolásokat vagy más dokumentumokat írhat alá, hitelesíthet. Joghatása azonos a papíralapú, kézi aláírással. Utólag nem lehet visszavonni vagy törölni, és szerkeszteni sem lehet az aláírt dokumentumot. Az eIDAS 2.0 szabványnak megfelelő aláírást Magyarországon és az Európai Unióban minden cégnek és magánszemélynek el kell fogadnia. Kezdetben az aláírandó PDF formátumú dokumentumnak a telefon tárhelyén kell lenni. Az aláíráshoz a felhasználónak azonosítani kell magát (jelszóval vagy biometrikus azonosítással). A mobilalkalmazás nem tárolja az aláírt dokumentumokat, ezért mindenképpen le kell tölteni vagy tovább kell küldeni azokat. A tervek szerint a későbbiekben más eszközön (asztali számítógépen, laptopon, táblagépen) levő dokumentumok digitális aláírása is lehetséges lesz. Hozzátenném, hogy csak a DÁP-alkalmazásban biztosított a digitális aláírás magánszemélyeknek magáncélra ingyenesen.
– Okostelefon nélkül, hogyan tudjuk igénybe venni a programot?
– A DÁP mobilalkalmazás előnyeit csak az tudja kihasználni, aki rendelkezik okostelefonnal. Az NMHH kutatása szerint Magyarországon a mobiltelefonok elterjedtsége szinte teljes körű a 16–75 éves korosztályban. Sőt, a legtöbb esetben a mobiltelefon egyben okostelefont is jelent, 87 százalék már okostelefont használ. Általában az idősebb korosztály idegenkedik az okostelefontól, de van lehetőség arra, hogy ők az Ügyfélkapu+ használatával érjék el a digitális szolgáltatásokat.
– Iratok elvesztése esetén mennyire megbízható a program?
– Az alkalmazás a fizikai okmányaink adatait már a regisztrációt követően a digitális irattárcánkban tárolja. Ezen adatok a felhasználó azonosítását követően az országos okmánynyilvántartásból kerülnek kiolvasásra. A fizikai okmányok elvesztése az irattárca tartalmát nem érinti, de a jogszabályi előírásoknak megfelelően a felhasználónak jelezni kell az okmányok elvesztését, illetve pótolni azokat. Későbbi tervek között szerepel az okmányigénylés ügyintézése az alkalmazás segítségével.
– Hogyan biztosít védelmet a program az online csalások ellen?
– A DÁP-alkalmazásba csalásfelderítő funkciókat építettek. Ez hasonló a banki mobilalkalmazásokban lévő, földrajzi pozícióhoz kapcsolódó ellenőrzési mechanizmushoz. Az gyanús, ha egy felhasználó bejelentkezik az alkalmazásba Budapesten, majd pár perc múlva ugyanaz a felhasználó akar bejelentkezni több száz kilométerrel távolabb. Ebben az esetben a személyazonosság megerősítése szükséges, a bejelentkezéshez további személyes adatokat megadva.
– Ha valaki egyik programot sem használja, hogyan tud hozzáférni az adataihoz?
– Digitális állampolgár csak az lehet, aki digitálisan tudja intézni ügyeit. Természetesen továbbra is megmarad az a lehetőség, hogy aki nem tud élni a digitális kor vívmányaival, az hagyományos módon, személyes megjelenéssel intézhesse ügyeit.
Fontos változás lépett életbe az elektronikus ügyintézésben: 2025. január 16-tól megszűnt az eddig ismert ügyfélkapus azonosítás, az elektronikus ügyintézésekhez a hozzáférést az Ügyfélkapu + vagy a Digitális Állampolgárság Program (DÁP) mobilalkalmazás fogja biztosítani – hívta fel a figyelmet pénteken a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK), amely egyúttal arra kérte gazdálkodókat, hogy mielőbb regisztráljanak az új azonosítási szolgáltatások valamelyikére.
Az elektronikus ügyintézésben bekövetkező változások elsősorban a Magyar Államkincstárnál intézhető agrártámogatási ügyek és a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal felé teljesítendő adatszolgáltatások miatt érintik a gazdálkodókat.
A kamara szerint az, hogy melyik azonosítási szolgáltatást választja a gazdálkodó az Ügyfélkapu+ és a DÁP Mobilalkalmazás közül, egyéni döntés kérdése. Abban az esetben, ha valaki aktívan intézi elektronikus úton az ügyeit és egyre szélesebb körben szeretné ezt tenni, akkor a DÁP Mobilalkalmazást érdemes választania, mert ebben folyamatosan bővülnek majd az elérhető szolgáltatások. Abban az esetben, ha elegendő, hogy az állami szervek e-ügyintézési felületeire belépjen és azokon a megszokott ügyeket intézze, elegendő az Ügyfélkapu+ választása.
Az Ügyfélkapu+ és a DÁP Mobilalkalmazás 2025. december 31-ig párhuzamosan is használható. Azonban, ha valaki aktiválta a DÁP Mobilalkalmazást, akkor 2025. december 31-ét követően már nem használhatja az Ügyfélkapu+-t. Fontos tudni, hogy azok, akik nem rendelkeznek DÁP Mobilalkalmazással, 2025. december 31. után is zavartalanul használhatják az Ügyfélkapu+ szolgáltatást – olvasható a NAK közleményében.