RETRO RÁDIÓ

Egyre népszerűbb a babakötvény

Ripost
Szerző
Ripost
Létrehozva2024. 12. 09. 10:02

Idén már közel 50 ezer gyermeknek nyitottak Start-számlát.

Az állampapír-forgalmazásban piacvezető befektetési szolgáltató lett idehaza a Magyar Államkincstár – mondta a Magyar Nemzetnek adott interjújában a szervezet elnöke. Bugár Csaba kifejtette: idén látványosan nőtt a babakötvények száma, és már több ezren kezdtek a kincstárnál nyugdíj-előtakarékosságba. Az elnöktől megtudták, hogy sok kérelem érkezett a bölcsődei térítési díj kapcsán, nagy az érdeklődés a januárban induló vidéki otthonfelújítási program iránt, és azt is, hogy a kincstár a robottechnológiát is beveti a nyugdíjügyek bizonyos körénél.

 

 

HZ1_1554

Bugár Csaba a Magyar Államkincstár elnöke Fotó: Havran Zoltán

 

Az utóbbi hetekben két akciót is hirdetett a Magyar Államkincstár azért, hogy növekedjen az állampapírt vásárlók tábora. Az egyikben összesen tízmillió forintot sorsolnak ki, a másikban húszezer forint jutalékot kínálnak fel. Ilyen nagy szükség van arra, hogy a lakosság állampapírba tegye a pénzét, vagyis finanszírozza az állam működését?

 


– Nyereményjátékot két éve is hirdettünk, az idei játék mellett pedig úgynevezett ügyfélajánló programmal is megpróbálkoztunk. Utóbbinak, amely december közepéig tart, az a lényege, hogy ha egy jelenlegi ügyfelünk ajánlására valaki állampapír- vagy Start-számlát nyit, és százezer forintért állampapírt vásárol, akkor a régi és új ügyfelünk is húsz-húszezer forintot kap. Az összeg akár készpénzben ki is vehető az állampapírszámláról. Akciónk mozgatórugója nyilvánvaló: szeretnénk minél szélesebb körben megismertetni a lakossággal a kincstár modern és díjmentes szolgáltatásait az állampapír-vásárlásban. Hozzáteszem: a lakosság jelenleg nagyjából nyolcezermilliárd forintot tart a bankokban úgy, hogy onnan különösebb hozamra nem számíthat. Szeretnénk az érintettek figyelmét is felhívni a tudatos pénzügyi döntések előnyeire.

 

Vagyis arra, hogy a bankbetét helyett állampapírban is tarthatnák pénzüket. Emelkedett a kincstár ügyfeleinek száma?


– A két év végi akciónkra több tízezer ügyfél regisztrált, pontos számot azért nem tudok mondani, mert még tart az ügyfélajánlási program. A mostani csatlakozókkal együtt egyébként megközelítettük az egymillió ügyfelet, vagyis minden tizedik magyar vezet a kincstárnál állampapírszámlát. Megjegyzem, négy évvel ezelőtt még csupán feleennyi volt az ügyfeleink száma. A közel egymillió érintett pedig összesen több mint nyolcezermilliárd forintot fialtat nálunk.

 

Amikor bizonyos korábbi állampapírtípusok kiemelkedő hozamot kínáltak, a baloldali nyilvánosság több szereplője is azt sugallta, hogy a kormány a lakossági állampapírpiacon keresztül is a gazdagokat támogatja közpénzből, vagyis lényegében a szegények kárára. A kincstár egymillió ügyfele valóban a gazdagok közül került ki?


– Mi azt tudjuk, hogy ügyfeleink számottevő része nyugdíjas, ők elsősorban személyesen, az ügyfélszolgálatainkon intézik állampapírügyeiket. Ügyfeleink derékhada a negyvenes-ötvenes éveiben jár, ők inkább a digitális, mobiltelefonról, számítógépről elérhető megoldásokat választják. S megjelentek ügyfélkörünkben a fiatalabbak is. Nem titkolom, a jutalékot kínáló programunkkal a harmincas korosztályt is igyekeztünk megszólítani.
 

De lehet az állampapír a fiatalok számára is vonzó befektetés, és egyáltalán, szükség van-e erre?


– Mindenképpen. Az állam szempontjából nincs jobb hitelező, mint a saját lakossága. A legfontosabb előny, hogy a pénz – a tőke és a hozam is – leginkább itthon marad: a hazai gazdaságban költik el végül, ebből adóbevétel származik és munkahelyek keletkeznek. Mára eljutottunk oda, hogy az államadósság több mint ötödét, nagyjából 21 százalékát a magyar lakosság tartja a kezében. Erről 2010-ben álmodni sem igen lehetett. A fiatalok számára pedig a díjmentes, modern digitális felületeken intézhető, biztonságos, értékálló befektetési lehetőség teszi a kincstárt és az állampapírt vonzóvá.

 

A hazai viszonyok támogatása szempont lehet befektetéskor, de nem biztos, hogy a legfontosabb. A hozam sokaknak bizonyosan lényegesebb.
 

– Ha innen nézzük, az állampapír akkor is versenyképes. Alacsony infláció idején, vagyis az előttünk akár többéves időszakban is, az állampapír a legmagasabb hozamot garantálhatja a kockázat nélküli befektetések között. Az állam szavatol, miközben nincs kamatadó, az ügyfelek számos futamidő közül választhatnak, és az állampapír bármikor eladható. Ráadásul megtakarításiéletút-programunkkal a fontos életszakaszokra külön megoldásokat kínálunk, ilyen a babakötvény és a nyugdíj-előtakarékossági lehetőség.

 

– Térjünk is ki ezekre! Népszerű a babakötvény?
 

– Elöljáróban érdemes megemlíteni, hogy mostanság idehaza évente nagyjából kilencvenezer gyermek jön a világra. Az állam mindegyiküknek virtuális számlát hoz létre, amelyen 42 500 forint van. A virtualitásból a számla akkor lép ki, amikor a szülők megnyitják a kincstári Start-számlát. Ha ide például havi tízezer forint érkezik, az állam további évi 12 ezret betesz, a tőkére pedig az inflációt három százalékkal meghaladó kamatot biztosít. Utóbbi például idén kiemelkedően magas, 20,6 százalék. Ebben az évben már közel ötvenezer gyermeknek nyitottak Start-számlát a szülők, ezzel 391 ezer kiskorúnak kamatozik nálunk a pénze, összességében 350 milliárd forint értékben.

 

Eddig mennyien nyitottak nyugdíj-előtakarékossági számlát ?
 

– A lehetőség február óta adott. Itt is díjmentes a számlavezetés, és ezen a számlán is állampapírba fektethető a megtakarítás. A konstrukció tartalmaz adó-visszatérítést, vagyis befizetésük húsz százalékát – legfeljebb százezer forintig – megkaphatják pluszban az ügyfelek. Feltétel, hogy a befektetett összeget tíz évig ne vegyék ki, ellenkező esetben elvész a visszatérítés. Eddig majdnem ötezren választották a lehetőséget, és elhelyeztek 2,5 milliárd forintot.

 

Kilenc hónap alatt ötezer nyugdíj-előtakarékoskodó. Ez sok vagy inkább kevés?


– Úgy vélem, nem a kezdeti adat a lényeges, hanem az, hogy az állampapírok piacán nyugdíjcélú megtakarításra is lehetőséget kínálunk. A konstrukció jó, a piacon is versenyképes, bízom tehát abban, hogy a nyugdíj-előtakarékoskodók egyre nagyobb része választja majd a kincstári szolgáltatásokat.

 

Minden pénzügyi szereplő azt állítja, hogy a terméke jó.


– Beszéljenek helyettem a számok! Ha valaki például 55 évesen vállalja, hogy havonta negyvenezer forintot elhelyez kincstári nyugdíj-előtakarékossági számlán, akkor évente nagyjából félmilliót fizet be. Ehhez az állam adó-visszatérítés formájában ad további százezret. Az így keletkező évi hatszázezres összeg tíz esztendő alatt hatmilliót jelent, amihez mostani számításunk szerint az állampapír-kamatok további hárommilliót tesznek hozzá. Vagyis havi negyvenezres előtakarékosság a visszatérítéssel és a kamattal tíz év alatt kilencmilliót érhet. Megjegyzem, ügyfélkörünk nagysága, a kezelt összeg és a szolgáltatások összetettsége, színvonala miatt a kincstár az állampapír-forgalmazásban piacvezető befektetési szolgáltató lett idehaza.

 

Maradjunk még egy kicsit a nyugdíj témakörénél. A kincstár folyósít megannyi állami juttatást, így a nyugdíjakat, s az ellátásokról is itt lehet intézkedni. Terveznek változásokat a nyugdíjügyintézésben?


– Ha kezdhetem egy kicsit messzebbről: bizonyos megközelítésben az állam két legfontosabb pénzügyi szervezete az adóhivatal és az államkincstár. Előbbi az adóbevételeket garantálja, mi pedig lényegében végrehajtjuk magát a költségvetést. Az elmúlt tizenkét hónapban 62 ezermilliárd forintos forgalmunk volt. Több ezer állami intézmény számláját vezetjük, az adók, a támogatások, más összegek az általunk kezelt számlákra folynak be és onnan is indulnak el az állampolgárokhoz, az önkormányzatokhoz, a vállalkozásokhoz. A legfontosabb feladatunk, hogy rendszereink stabilan működjenek. Jelenleg 99 százalékon állunk ez ügyben, vagyis egy évben összesen nyolc órát állhatunk le. Nem fordulhat elő ugyanis, hogy valaki azért nem kapja meg a juttatását, például a nyugdíját, mert a kincstár informatikai rendszere összeomlott. Az elmúlt két évben 16 milliárd forintot költöttünk informatikai alkalmazások fejlesztésére, tárolórendszereink, szervereink öt évnél fiatalabbak. Ezek elsőként éppen a nyugdíjügyintézés területén jelentkeztek.

 

Érzékelhetik ezt az ügyfelek is?


– Természetesen. Ma már a nyugdíjaknál szinte minden ellátás igényelhető elektronikus úton, ahogy az ügyintézés is történhet online. Az ügyintézési idő rövidebb lett, ugyanis automatizáltuk, gyorsítottuk eljárásunkat. Emellett kialakítottunk több új elektronikus szolgáltatást is. A nyugdíjasok megnézhetik és le is tölthetik például a nyugdíjfolyósítással kapcsolatos információkat, igazolásokat. RINA robot elnevezéssel tavaly alkalmazást hoztunk létre az EU-n belüli munkavállalók nemzetközi nyugdíjügyeinek elbírálásának megkönnyítéséért: a fejlesztés kiváltja a manuális adatrögzítést, ami növeli a gyorsaságot és a pontosságot is.

 

Január közepén megszűnik az Ügyfélkapu régóta alkalmazott formája, helyette az Ügyfélkapu+ és a Digitális állampolgárság program, röviden a DÁP és annak mobilalkalmazása használható. A változás miként érinti a kincstár ügyintézését?
 

– Ha onnan nézem, hogy számos szolgáltatásunkat, ügyintézési lehetőségünket ügyfélkapus belépéssel lehet most elérni, akkor bizony nagy változás előtt állunk. Január közepétől csak az Ügyfélkapu+ és a DÁP-azonosítás jön szóba, ennek pedig két nyilvánvaló következménye lesz. Egyrészt az úgynevezett kétfaktoros azonosítás miatt nő a biztonság, másrészt több szolgáltatásunk is elérhető lesz mobiltelefonon.

 

A jövő év a kincstár számára is a DÁP miatt lesz igazán érdekes?


– Minden elektronikus rendszerünket a Digitális állampolgárság program elvárásaihoz kell igazítanunk, ez a munka már folyik. Emellett több más állami program is kezdetét veszi, amiben a kincstárnak fontos szerep jut, hiszen nálunk adhatók be a kérelmek, mi végezzük az ügyintézést. Az egyik ilyen a vidéki otthonfelújítási program, amely hárommillió forintos vissza nem térítendő támogatást nyújt. Fontos, hogy azok is élhetnek a lehetőséggel, akik a korábbi, 2021–2022-es otthonfelújítási támogatás idején nem merítették ki a keretet. Az érintettek a hárommilliós támogatás fel nem használt részéért nyújthatnak most be kérelmet. A beadványokat január elsejétől fogadja a kincstár elektronikusan, levélben és személyesen, rendszerünket pedig úgy alakítottuk ki, hogy meg tudjuk mondani: aki korábban is igényelt ilyen támogatást, annál mekkora összeg jöhet szóba. Az érdeklődés már most számottevő a kirendeltségeinken. De kiemelném a bölcsődei térítésidíj-támogatást is.

 

Mennyi munkaerőpiacra visszatérő kismama igényelt támogatást a bölcsődei díjak fedezéséhez?


– Idén nyolcezer beadványt regisztráltunk, az első kifizetések a közelmúltban indultak. Újdonság, hogy a mostani esztendőtől nemcsak a magán-, hanem az önkormányzati fenntartású bölcsődék díjához is igényelhető a havi ötvenezer, bizonyos esetekben 65 ezer forintos támogatás. Az ügyintézés itt is történhet online, s célunk, hogy a jövőben minél több teendőt végezhessenek el ügyfeleink otthonról.

 

Az online ügyintézés lesz idővel az egyedüli ügyintézési forma a kincstárban?
 

– Szó sincs róla. Igyekszünk követni a technológia változásait, de ugyanilyen fontos figyelni a társadalom igényeire. Ma is sokan keresnek fel bennünket személyesen, ügyfélszolgálataink olyannyira fontosak, hogy átalakítjuk azokat. Arculatában és kialakításában is modern ügyféltereket hozunk létre. Elképzeléseim szerint öt év alatt végzünk ezzel, a munkához jövőre a fővárosban hozzá is látunk. Idővel – a tervek szerint 2026-ban – új székházba, a Bosnyák téren csoportosíthatjuk össze jelenleg több épületben működő részlegeinket. Az erre való felkészülés is szerepel a jövő év feladatai között.

Ripost hírek

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.