Menczer Tamás: Az emberek azt várják a vezetőiktől, hogy védjék meg őket!

POLITIK
POLITIK

Szerző Ripost

Létrehozva: 2024.10.01.

Mától indul a betegellátás új rendje

Nagyobb biztonságot nyújt a betegeknek.

Az új ügyeleti rendszer Budapesten is működni fog október 1-től, így a 19 vármegye korábbi csatlakozása után ezzel országosan egységessé válik. Az egységes alapellátási ügyeleti rendszer telefonszáma felnőttek és gyermekek esetében is egységesen: 1830. Az új szisztéma működéséről és előnyeiről Győrfi Pál, az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) szóvivője beszélt a hirado.hu-nak, hangsúlyozva, hogy az elsődleges cél a betegek biztonságának és az egészségügyi ellátás hatékonyságának növelése.

Győrfi Pál szerint a régi ügyeleti rendszer sokszor megbízhatatlan volt, különösen a kisebb településeken, ahol a magáncégek alvállalkozó orvosokkal próbálták lefedni az éjszakai és hétvégi ügyeleteket. „Ez egy meglehetősen kiszámíthatatlan rendszer volt – mondta a szóvivő –, sok beteg panaszkodott, hogy nem érte el az ügyeletet, vagy ha elérte, akkor azzal kellett szembesülnie, hogy nincs bent orvos, vagy ha volt, az ellátás szakmailag nem volt megfelelő.” A panaszok mellett az is problémát jelentett, hogy az önkormányzatok egyre nehezebben tudták finanszírozni az ügyeleti ellátást a növekvő költségek miatt.

„Az állami pénzek egy része a magáncégek hasznára ment el, ahelyett, hogy a betegellátást szolgálta volna”

 

– tette hozzá.

Az új rendszer célja, hogy mindezeket a problémákat orvosolja, és átlátható, egységes ügyeleti rendszert biztosítson, amely garantálja a minőségi betegellátást. Az új rendszer keretében minden ügyeleti hívást rögzítenek és monitoroznak, lehetővé téve a szolgáltatás minőségének folyamatos ellenőrzését és fejlesztését.

 

Hogyan működik?

Az új ügyeleti szolgálat alapvetően két részre oszlik:

hétköznap délután 16:00 és 22:00 óra (hétvégén 08:00 és 14:00 óra) között háziorvosi ügyelet működik, míg este 22:00 után a mentőszolgálat veszi át a sürgősségi feladatokat.

Győrfi Pál elmondta, hogy a betegirányító központ szakszerűen értékeli a beérkező hívásokat, és ennek alapján dönt arról, hogy szükség van-e orvosi ügyeletre, mentőautóra, vagy esetleg csak telefonos tanácsadásra.

„Az új rendszer lényege, hogy a betegnek nem kell keresgélni a megoldást, mi találjuk meg számára a legjobb megoldást”

– magyarázta a szóvivő.

A 1830-as telefonszámon lehet hívni az ügyeletet, ahol a diszpécserek a panaszok alapján döntik el, hogy mentőt küldenek, ügyeleti orvost hívnak ki, vagy beutalják a beteget a legközelebbi ügyeleti központba.

Forrás: OMSZ

Az új rendszer bevezetésének egyik fő célja, hogy a betegek gyorsabban és hatékonyabban jussanak ellátáshoz, minimalizálva a felesleges sürgősségi kórházi látogatásokat. Győrfi Pál szerint az eddigi rendszer gyakran túlterhelte a mentőket, akik olyan feladatokat láttak el, amelyek háziorvosi ügyelet keretében is megoldhatók lettek volna. „Az, hogy a mentőket riasztják egy lázas beteghez, azt jelentheti, hogy közben egy életveszélyes balesethez nem érnek oda időben” – hangsúlyozta.

Az új rendszer emellett a sürgősségi osztályok tehermentesítését is elősegíti. Ha valaki enyhe tünetekkel érkezik egy kórházi sürgősségi osztályra, átirányítják az alapellátási ügyeletre, ahol rövidebb idő alatt, gyorsabb ellátásban részesülhet. „Ezáltal a sürgősségi osztályokon azok a betegek kerülnek előtérbe, akik valóban sürgősségi ellátást igényelnek” – mondta a szóvivő.

Budapesti bevezetés

Bár az új egységes ügyeleti rendszer Magyarország számos részén már másfél éve működik, Budapesten 2024. október 1-jén indul. „A főváros más, mint a vidéki települések, ezért Budapesthez igazítva vezetjük be az ügyeleti rendszert” – magyarázta Győrfi Pál.

Külön figyelmet szentelnek a gyermekellátásra is, három gyermekügyeleti központot hoztak létre a János Kórházban, a Heim Pál Kórházban és a XIII. kerületi Révész utcában.

„A budapesti háziorvosok nem vegyes praxisban dolgoznak, mint a vidékiek, ezért külön felnőtt és gyermekügyeleteket alakítottunk ki” – tette hozzá.

A lakosság tájékoztatására széles körű kampány indul, amelynek keretében a BKV járatain hangbemondások hívják fel a figyelmet az új ügyeleti telefonszámra, a 1830-ra. Emellett mobilalkalmazásokon keresztül is értesítik a lakosságot az ügyeleti pontok helyszínéről és elérhetőségéről.

Győrfi Pál hangsúlyozta, hogy az új rendszer nemcsak a betegek ellátását javítja, hanem a háziorvosok számára is kedvező. Bár a részvétel kötelező, a háziorvosok anyagi kompenzációt kapnak, és saját maguk dönthetik el, hogy mikor vállalnak ügyeletet. Az ország többi részén már működő rendszer tapasztalatai alapján a háziorvosok elégedettek a változással, és sokan szívesen vesznek részt az új ügyeleti rendszerben.

„Az egységes, átlátható ügyeleti rendszer nemcsak a betegek érdekeit szolgálja, hanem az egész egészségügyi ellátórendszer hatékonyságát növeli” – zárta Győrfi Pál.

A lakosság részletes információkat találhat az új ügyeleti rendszer működéséről és a legközelebbi ügyeleti pontokról az Országos Mentőszolgálat hivatalos honlapján, a www.mentok.hu/ugyelet oldalon, ahol letölthető információs anyagok és tájékoztatók is rendelkezésre állnak. Emellett október 1-jétől a budapesti tömegközlekedési eszközökön is hallhatók lesznek tájékoztatások, valamint az ÉletMentő-mobilalkalmazásban is megtalálhatók lesznek a legfontosabb információk.

Egységes alapellátási ügyeleti rendszer

Az új egységes alapellátási ügyeleti rendszer célja, hogy minden beteg számára egyszerű hozzáférést és magas színvonalú orvosi ellátást biztosítson. Az Országos Mentőszolgálat által működtetett rendszer bevezetése 2023. február 1-jén indult. Az új ügyeleti rendszer 2024. október 1-től működni fog Budapesten is, így a működése a 19 vármegye korábbi csatlakozása után ezzel országosan egységessé válik.

1830 – az egységes ügyeleti hívószám

Az egységes alapellátási ügyeleti rendszer telefonszáma felnőttek és gyermekek esetében is egységesen: 1830. A hívás során a mentőszolgálat szakembere felméri a beteg állapotát, és az adott helyzetre legmegfelelőbb megoldást kínálja. Ez lehet telefonos tanácsadás, ellátóhelyre irányítás, ügyeletes orvos küldése, vagy sürgős esetben mentőautó riasztása.

Miért volt szükség az új rendszer bevezetésére?

Az új ügyeleti rendszerre azért volt szükség, hogy országosan egységes, magas színvonalú betegellátást biztosítsunk. A korábbi rendszerek helyett mostantól minden településen azonos feltételek mellett érhető el az ellátás, így a betegek egyformán magas minőségű szolgáltatást kapnak. A rendszer célja az is, hogy a háziorvosi és sürgősségi ellátás hatékonyan kapcsolódjon össze, csökkentve a várakozási időket és biztosítva a hatékony betegellátást.

Mikor működik az ügyelet?

Az egységes ügyeleti rendszer hétköznapokon 16:00 és 08:00 óra között, hétvégén és ünnepnapokon pedig 24 órás szolgáltatással áll rendelkezésre. Budapest sajátosságaihoz igazodva két telephelyen a szükséges esetekben a törzsidőn kívül is ellátást biztosítunk.

Kik vesznek részt az ügyeleti ellátásban?

Az ügyeleti ellátást orvosok, mentőtisztek és okleveles kiterjesztett hatáskörű ápolók nyújtják, akik munkájukat orvos felügyelete mellett végzik. Munkájukat ápolók és gépkocsivezetők segítik, az ügyeleti hívásokat pedig erre a feladatra kiképzett személyzet fogadja. Ez a csapat biztosítja, hogy minden beteg gyors és szakszerű ellátásban részesüljön, függetlenül az ellátás helyszínétől vagy idejétől.

Milyen esetekben kell az ügyelethez fordulni?

Akut, de nem közvetlenül életveszélyes, a következő háziorvosi rendelésig nem halasztható panaszokkal a 1830-as szám hívása szükséges. Ilyen esetek lehetnek például:

  • Nagyon magas láz, amely nem csillapítható vény nélküli gyógyszerekkel
  • Hirtelen kialakuló fájdalom vagy görcsök
  • Bizonytalan hasi vagy mellkasi panaszok
  • Krónikus betegségek akut tünetei

Ha a helyzet életveszélyes (például erős mellkasi fájdalom, nehézlégzés, eszméletlenség), kérjük, hívja a 112-es segélyhívó számot!

Hogyan történik az ellátás?

A hívást követően a mentőszolgálat munkatársa telefonon keresztül kikérdezi a hívót a panaszokról, és azonnal javaslatot tesz a további lépésekre. Amennyiben szükséges, a beteget ügyeleti ellátóhelyre irányítja, indokolt esetben ügyeletes orvost vagy mentőt küld a beteghez.

Iratkozzon fel a Ripost hírlevelére!
Sztár, közélet, életmód... a legjobb cikkeink első kézből!
Ingatlanbazar.hu - Gyors. Okos. Országos
-

További cikkek