RETRO RÁDIÓ

Másfél millió diák kezdi meg az új tanévet

Ripost
Szerző
Ripost
Létrehozva2024. 08. 30. 11:30

A köznevelésben és a szakképzésben.

Másfél millió diák kezdi meg a tanévet hétfőn a köznevelésben és a szakképzésben, az új nevelési évben a tanulókat és a tanárokat érintően több fontos változást vezetnek be – közölte a Belügyminisztérium köznevelési államtitkára pénteken a Kossuth rádió Jó reggelt, Magyarország! című műsorában.

Maruzsa Zoltán elmondta, az intézmények felkészültek a hétfői tanévkezdésre, nyáron kiszállították a tankönyveket az iskolákba, lezajlottak az igazgatói értekezletek, valamint megtörtént a tankerületek és fenntartók felkészítése is. Az államtitkár kiemelte,

a tanulókat érintő legfontosabb változás a mobiltelefonok iskolai használatának korlátozása lesz, mely intézkedéstől azt várják, hogy ösztönzőleg hat majd az intézményekben a tanulási eredményre és a diákok egymás közötti társas kapcsolatainak kialakítására.

 

A gyakorlatban az iskolák házirendje szabályozza majd, milyen módon gyűjtik be, hol tárolják és a tanítási nap végén hogyan adják vissza a készülékeket a diákoknak, a végrehajtás területén a kormányzat nagy mozgásteret adott az iskolák vezetőségének – hangoztatta Maruzsa Zoltán. Hozzátette, kivételt képez a szabályozás alól a mobiltelefonok és az okoseszközök egészségi okokból történő használata, ezt az igazgatók engedélyezhetik, a tanórákon történő, pedagógiai célú eszközhasználatról pedig az adott tanár dönthet.

Az államtitkár műsorvezetői kérdésre elmondta, a tanév másik jelentős változása a pedagógusbéreket érinti, ugyanis kormány idén év elejétől több mint 32 százalékkal emelte az illetményeket, a folyamat jövő januártól a pedagógus átlagbérek a diplomás átlagbérek legalább nyolcvan százalékára történő emelésével folytatódik.

„Előzetes számítások szerint 2025-re 1 millió 25 ezer forintos diplomás átlagbérre lehet tervezni, ez azt jelenti, hogy a pedagógus átlagbéreket is 820 ezer forint mértékre kell beállítsuk, tervezzük, ez átlagosan 21 százalékos béremeléssel lesz elérhető”

– fogalmazott az államtitkár.

Megjegyezte, ennek egy részét minden pedagógus megkapja, másik részét pedig – az új pedagógus életpályáról szóló törvény figyelembevételével – az intézményvezetők és igazgatók tudják differenciáltan biztosítani.

Maruzsa Zoltán a műsorban arról beszélt, a kormányzat az idei évtől egy teljesítményértékelési rendszert vezet be, amelyben évente értékelik pedagógusok, és az iskolaigazgatók teljesítményét, ennek eredménye befolyással lesz a bérezésre is. Az államtitkár hangsúlyozta, a béremelés elindítása óta látványosan és folyamatosan bővül a köznevelésben dolgozó szakemberek létszáma, ezzel párhuzamosan pedig emelkedett a felsőoktatásban a pedagógusképzésekre jelentkezők létszáma, ami így a második legnépszerűbb képzési területté vált.

Újabb jelentős pedagógusbér-emelés következik 2025-ben – mondta a Belügyminisztérium köznevelési államtitkára csütörtökön Budapesten.

Maruzsa Zoltán a tankerületi központok által fenntartott köznevelési intézmények igazgatóinak ünnepélyes köszöntésén kiemelte: a kormány intézkedése meg fogja szüntetni a munkaerőhiányt, és lehetővé teszi, hogy a pedagógusok még inkább a szakmai feladataik ellátására koncentrálhassanak.

„Ha van munkaerő-utánpótlás, akkor lehet válogatni, és kell is, mert a legjobb kollégákra van szükség”

 

– hangsúlyozta az államtitkár, hozzátéve: a felsőoktatási felvételi számok alapján látszik, hogy az utánpótlás kérdése meg fog oldódni a köznevelésben. A pedagógusképzések a legnépszerűbb szakok közé tartoztak az idei felvételin – mutatott rá Maruzsa Zoltán, jelezve: nagyon sokan választották a rövid ciklusú képzéseket, ezek a hallgatók egy-másfél éven belül már meg fognak jelenni a pályán.

Az államtitkár emlékeztetett:

a kormány vállalta, hogy a megemelt magas szinten megtartja a béreket 2030-ig, vagyis garantálják, hogy senkinek nem csökkenhet a fizetése.

Felhívta a figyelmet ugyanakkor arra, hogy az igazgatók nagyobb lehetőséget kapnak a differenciálásra. A munkatársak jó teljesítményét el lehet ismerni, és a gyengébb teljesítményt is lehet láttatni a fizetésekben – magyarázta, majd arra kérte az igazgatókat: éljenek is ezzel az eszközzel. „Vezetőként, igazgatóként igenis feladatunk, hogy a munkatásaink közötti különbségeket észrevegyük, és jutalmazzuk azt, aki többet tesz le az asztalra ”– mondta. Maruzsa Zoltán felhívta a figyelmet arra is, hogy önmagában a béremeléstől semmi nem fog változni. Ahhoz, hogy eredményeket lehessen látni, szakmai intézkedésekre is szükség van – fűzte hozzá.

Közölte:

az új rendszerben a fenntartó is teljesítménycélokat fog meghatározni az igazgatók felé, és évente mérni fogják a teljesítményüket.

Arra kérte a kollégákat, ne féljenek az ellenőrzéstől, mert a rendszeres értékelés sokkal jobb, mintha csak ötévente kapnának visszajelzést az elvárásokról, a kitűzött célokról és a munkájuk eredményességéről. Az államtitkár közölte továbbá, hogy az igazgatói munkáért fizetett megbízási díj is emelkedett, és tovább fog növekedni a következő időszakban. Maruzsa Zoltán megköszönte az intézményvezetők kitartását, türelmét, és azt, hogy mindannyian „jó iskolát akarnak csinálni a saját intézményükből”. Felidézte azt is: nem volt könnyű az elmúlt időszakban igazgatónak lenni, „volt járvány, tüntetés, sztrájk, munkaerő-problémák, anyagi és infrastrukturális nehézségek”, de a kollégák ezeket mind megoldották. „Abban bízom”, hogy a most induló ciklus nyugodtabb lesz – folytatta, hozzátéve: „hinni kell és hinni lehet is a jóban”.

Hajnal Gabriella, a Klebelsberg Központ elnöke arról beszélt, hogy a magyar köznevelésben „óriási muníció” van, mert rengeteg tehetséges pedagógus dolgozik az országban. A nemzetközi tanulmányi versenyek eredményei „magukért beszélnek” – hangsúlyozta. Hozzátette: az igazgatók kellő autonómiával rendelkeznek, így megvan a lehetőségük, hogy „merjenek nagyot álmodni, és azokat megvalósítani”.

Ripost hírek

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.