kulcsár edina
Nem tagadhatja meg az együttműködést a magyar állami szervekkel.
A Szuverenitásvédelmi Hivatal legitimitását a magyar törvények alapozzák meg, melyeket a Transparency International Magyarországnak is el kell fogadniuk, ugyanis nem válogathatnak a magyar törvények között. A Transparency International Magyarország ebből kifolyólag nem tagadhatja meg az együttműködést a Szuverenitásvédelmi Hivatallal és a magyar állam szerveivel − írta összefoglalójában a Szuverenitásvédelmi Hivatal.
„Mindenki függ valakitől?” A magyar szuverenitás kérdései – volt a címe annak a vitának, ami Lánczi Tamás, a Szuverenitásvédelmi Hivatal elnöke és Ligeti Miklós, a Transparency International Magyarország jogi igazgatója között zajlott le a Tranziton, a Kommentár Alapítvány tihanyi rendezvényén.
Ligeti Miklós kifejtette: a nemzetállami szuverenitás ugyan fontos kérdés, azonban szerinte fontosabb, hogy szuverénnek lehet-e nevezni azt a népet, amelyet a saját választott kormánya nem tekint partnernek. Lánczi Tamás minderre úgy reagált, hogy Magyarországot külföldről számos támadás éri és a Transparency a szuverenitás ezen kérdéseivel nem foglalkozik. Ugyanakkor kijelentéseivel egyértelműen a magyar kormány legitimitását vonja kétségbe, holott a választások tisztaságát még a kormány barátainak nem éppen nevezhető NGO-k sem vonták kétségbe. Hozzátette, visszatetsző, hogy
– jegyezte meg Lánczi Tamás.
Lánczi Tamás továbbá értetlenségének adott hangot amiatt, hogy az Amerikai Egyesült Államok adófizetőinek miért fontos, hogy Magyarországon küzdjenek a korrupció ellen, vagy hogy beleszóljanak egyes politikai döntésekbe.
– fejtette ki a Szuverenitásvédelmi Hivatal elnöke.
„Csalafinta dolog a külföldi finanszírozás” – fogalmazott Ligeti Miklós.
Lánczi Tamás szerint Ligeti Miklósnak hivatalosan is közéleti pályára kellene lépnie, hiszen az „nem fair”, ha külföldről finanszírozott szervezet képviselőjeként megpróbál beleszólni a politikába, nyomást gyakorolni, dezinformációkat terjeszteni.
Ligeti Miklós azt a szokatlan kérdést szegezte vitapartneréhez, hogy mi lenne akkor, ha az általa vezetett hivatal az Egyesült Államokból származó forrásokból működne? Lánczi Tamás szerint ez egy oximoron, és ő személyesen soha nem fogadna el pénzt sem az USA-tól, sem más államtól. Megjegyezte,
Moderátori kérdésre a Szuverenitásvédelmi Hivatal elnöke kifejtette, komoly változások zajlanak a világban, olyan tektonikai mozgások, amik megrendítik a szuverenitást, ezért egyre-másra születnek olyan törvények, amelyek igyekeznek ezt a folyamatot visszaszorítani. A hidegháború korszakában sokkal egyszerűbb volt a képlet, ezek a próbálkozások kitapinthatóbbak voltak, ez azonban a rendszerváltozás után megváltozott:
Nem véletlen szerinte, hogy Franciaországban olyan törvényt fogadtak el a közelmúltban, ami jóval erőteljesebb a magyarnál, és az Európai Unióban is zajlik egy gondolkodás a szuverenitás kérdéséről. A probléma azzal van – folytatta –, hogy
Ennek egyfajta analógiája volt a határvédelem is, amikor le akarták beszélni a tagállamokat, hogy megvédjék saját határaikat, de az EU képtelen volt arra, hogy biztosítsa azt.
– fogalmazott a Hivatal elnöke.
Mindenhol mindig voltak rossz törvények – válaszolt Ligeti Miklós. Majd rátért arra, hogy szervezete „kiperelte” az állami szervtől azt, hogy úgy hagyták jóvá a kínai vakcina engedélyezését, hogy a kormány tisztában volt azzal, hogy a 60 év felettiek esetében alacsony hatékonyságú az oltás.
Lánczi Tamás szerint a kínai vakcinával kapcsolatban azóta sokkal tisztábban látunk. Érdekes ugyanakkor, hogy az uniós vakcinabeszerzés ügyében sem a TI magyarországi szervezete, sem más fiókja nem vizsgálódott. Ligeti közbevetette, hogy indultak vizsgálatok a berlini központ részéről, ezt azonban tényszerűen a TI jogi igazgatója nem tudta alátámasztani.
Lánczi Tamás kiemelte: véleménye szerint a TI káros tevékenységet folytat Magyarországgal szemben, rossz hírét kelti, mellyel komoly károkat okoz, és tulajdonképp ez indokolta a Szuverenitásvédelmi Hivatal által megindított vizsgálatot is, mert a Hivatal tisztán szeretné látni, hogy az NGO-nak milyen szerepe van a hazánk ellen indult uniós eljárásokban.
Magyarország pedig azért nem jutott hozzá az uniós forrásokhoz, mert súlyos korrupciós problémákkal küzd.
„Ne keverjük össze az érzékelést a valódi korrupcióval” – fűzte hozzá.
A TI senkit nem kérdez meg az index elkészítése kapcsán – vetette közbe Ligeti. Az szerinte csupán egy fantazmagória, hogy a TI listáján azért szerepel előkelő helyen Hollandia, mert pénzt kapott a magyarországi holland nagykövetségtől. Ligeti Miklós megtagadta, hogy a holland nagykövetség és a TI Magyarország között kötött szerződésekbe bárki más betekinthessen. Lánczi Tamás ezzel kapcsolatban úgy fogalmazott, hogy ebből is látszik, hogy a szervezet nem átlátható.
A Szuverenitásvédelmi Hivatal elnöke arra az ellentmondásra is felhívta a figyelmet, hogy míg vitapartnere korábban még csak korrupcióérzékelésről beszélt, később már a korrupció elleni fellépés mértékét nevezte meg objektív mérceként. Elmondta, mindebből világosan látszik, hogy a lista csak egy eszköz arra, hogy a mindenkori magyar kormányt gyengítsék.
A TI Magyarország jogi igazgatója ezután elvitatta a Szuverenitásvédelmi Hivatal legitimitását, amire Lánczi Tamás úgy válaszolt, furcsa, hogy amikor vizsgálati kéréseket nyújtott be hozzájuk a szervezet, akkor ellenben legitimnek tartották a Hivatalt.
Lánczi Tamás kifejtette: a Szuverenitásvédelmi Hivatal legitimitását a magyar törvények alapozzák melyek, melyeket a Transparency International Magyarországnak is el kell fogadniuk, ugyanis nem válogathatnak a magyar törvények között. A Transparency International Magyarországnak ebből kifolyólag nem tagadhatja meg az együttműködést a Szuverenitásvédelmi Hivatallal és a magyar állam szerveivel.
A Reuters hírügynökség 2024 júniusában feltárta, hogy az Amerikai Egyesült Államok védelmi minisztériuma a koronavírus-járvány csúcspontján, több mint egy éven át összehangolt dezinformációs kampányokkal támadott olyan ázsiai és közel-keleti országokat, amelyek a kínai oltásokat is beépítették saját oltási programjukba. A Szuverenitásvédelmi Hivatal vizsgálata kimutatta, hogy az ázsiai és közel-keleti kampányokhoz hasonló, azok mintázatát követő dezinformációs narratívák Magyarországon is jelen voltak a járvány idején.
A Reuters hírügynökség 2024 júniusában feltárta, hogy az Amerikai Egyesült Államok védelmi minisztériuma a koronavírus-járvány csúcspontján, több mint egy éven át összehangolt dezinformációs kampányokkal támadott olyan ázsiai és közel-keleti országokat, amelyek a kínai oltásokat is beépítették saját oltási programjukba. Bár a dezinformációs kísérleteket gazdasági érdekek vezérelték, alkalmasak voltak arra is, hogy a célország politikai-társadalmi rendjét destabilizálják, politikai erőviszonyait átformálják, kormányzatát hiteltelenítsék, cselekvőképességét korlátozzák, akár emberéletek árán is. A Szuverenitásvédelmi Hivatal vizsgálata kimutatta, hogy az ázsiai és közel-keleti kampányokhoz hasonló, azok mintázatát követő dezinformációs narratívák Magyarországon is jelen voltak a járvány idején – írta a Szuverenitásvédelmi Hivatal. Úgy fogalmaztak, hogy annak ellenére, hogy az Egészségügyi Világszervezet (WHO) és a magyar hatóságok is hitelesítették a kínai Covid-vakcinákat, a magyar nyilvánosságban mégis jelen volt az a narratíva, mely igyekezett ezeket a vakcinákat rossz színben feltüntetni, a magyar társadalmat a használatától eltántorítani.
A hivatal megállapította, hogy hazánkban mind országosan ismert politikusok, mind a legolvasottabb sajtótermékek teret adtak a kínai vakcinát támadó oltásellenes narratívának, amely alkalmas volt a nemzetközi vakcinabeszerzésekbe és a járványügyi védekezésbe vetett bizalom, illetve az oltási stratégia eredményességének aláásására, valamint közvetlen politikai befolyásszerzésre is.
A DK kommunikációjának alapját képezte az az állítás, miszerint nem ők, hanem a kormány okozza az oltások iránti bizalmatlanságot azzal, hogy kínai vakcinát is vásárolt. Ellenkampányuk során emberi jogi szempontokat is felvetettek, azt állítva, hogy a veszélyes oltóanyagot erőszakkal akarják a lakosságra kényszeríteni. A párt végül még petíciót is indított a kínai vakcina betiltása érdekében.
A médiában zajló dezinformációs tevékenység egyik jellemző formája az volt, hogy a magyar sajtóban azok az orvosok és egészségügyi szakértők, akik támogatták a kínai vakcina alkalmazását, szinte alig kaptak hangot, szemben azokkal, akik annak lehetséges kockázatait hangsúlyozták. Emellett az oltóanyagok hatékonyságát több esetben manipulatív statisztikákon keresztül mutatták be.
A kínai vakcina elleni narratíva sikerét közvélemény-kutatások támasztják alá: az oltóanyaggal szembeni bizalmatlanság már annak forgalomba kerülése előtt markánsan jelen volt a magyar társadalomban, anélkül, hogy ezt bármilyen személyes vagy orvosi tapasztalat megalapozta volna.
Ezek a hatások egyértelműen sértették a szuverén magyar állam veszélyhelyzeti cselekvőképességét. A Szuverenitásvédelmi Hivatal ezért felhívja a figyelmet arra, hogy a nyilvánosságot és a politikai döntéshozatalt befolyásoló erőkkel (különösen a politikusok és a média képviselőivel) szemben jogos elvárás, hogy megfontoltan, felelősséggel kezeljék az általuk felkarolt témákat, mert az alapvető körültekintés elhagyásával könnyen belesodródhatnak egy külföldi érdekeltségű dezinformációs kampányba – fogalmazott a Szuverenitásvédelmi Hivatal.