kulcsár edina
A tanulmányi eredmények leromlottak.
A helyzet negatív hatást gyakorol a tanulmányi eredményekre – jelentette ki egy újságcikkben Agnès Evren, a Köztársaságiak párt szenátusi képviselője, riasztó képet festve arról, hogy miképpen zuhan az oktatás színvonala. Közzé tették ugyanis a harminc legeredményesebb francia középiskola listáját.
A politikus a Le Figaro című lap szerdai számában beszélt arról a „kolosszális” kihívásról, amely elé az ellenőrizetlen migráció állítja a francia oktatást.
Agnès Evren rámutat: „2000 óta 72 százalékkal nőtt azon gyermekek aránya, akiknek két szülője az EU-n kívül született, tízszeresére kell tehát fokoznunk integrációs erőfeszítéseinket a növekvő számú, olyan tanulók érdekében, akik
Agnès Evren, aki nem a pálya széléről nyilvánít véleményt (cikkéből kiderül, hogy korábban az oktatási minisztériumban, illetve az Ile-de-France régió gimnáziumokért felelős alelnökeként állandó kapcsolatban állt a pedagógusközösséggel), kiemeli:
és semmiképpen nem lehet hagyni, hogy ez vitatható legyen.
„Egy centimétert sem szabad engednünk a számos iskolát sújtó erőszaknak és a tragikus zaklatásos eseteknek! Meg kell kettőznünk erőfeszítéseinket annak érdekében is, hogy véget vessünk a szekularizmus elleni növekvő támadásoknak, amelyet a középiskolások többsége ma elavult fogalomnak tart,
– fogalmaz a konzervatív politikus.
A „szekularizmus”, ami a francia alkotmányosság egyik alappillére, eredetileg az egyház és az állam szétválasztását jelentette. Napjainkban gyakran az iszlamizmus befolyásától mentes közigazgatási, oktatási szférák megőrzését értik e fogalom alatt.
„Ha hagyjuk, hogy oktatási rendszerünk összeomoljon, végül a társadalmunk is össze fog omlani” – figyelmeztet Agnès Evren, akinek cikkét éppen a továbbtanulással kapcsolatos vonatkozásai miatt időzítették az iskolai rangsor megjelenésének napjára.
A Köztársaságiak alelnöke szerint a francia iskolarendszer kétszeresen is „beteg.” „Egyrészt az oktatás általános színvonala összeomlóban van: hazánk erősen középszerű tanulóvá vált Európában, és folyamatosan csúszik vissza a nemzetközi rangsorban.
Másrészt a társadalmi egyenlőtlenségek egyre súlyosbodnak a szenátor szerint, aki úgy látja, aggasztóan csökken a társadalmi mobiltás: „Franciaország azon OECD-országok közé tartozik, ahol a gyerekeknek a legkisebb esélyük van arra, hogy egy nap más környezetbe kerüljenek, mint a szüleik, és ahol a legnagyobb a befolyása a társadalmi háttérnek.”
Mindeközben „ahelyett, hogy megszigorítottuk volna a tanulási folyamatot, inkább decentralizáltuk azt” – ismeri el a politikus.
Agnès Evren szerint: „Feltétlenül meg kell erősíteni, hogy
Egy olyan keretet, amely minden eddiginél fontosabb a területi, társadalmi, szociális és kulturális széttagoltság elleni küzdelemben.”
A drámai helyzetről beszélt korábban a hirado.hu-nak Philippe Barbaud, egy franciaországi középiskola tanára.
– Hogy látja a Franciaországba érkező, többségében illegális migránsok növekvő számának problémáját – Ön szerint meg tudja-e őrizni az ország hagyományait és arculatát ilyen körülmények között?
– A bevándorlás helyzete Franciaországban egy rendkívül érzékeny kérdés: egészen a közelmúltig elfogadhatatlan volt a gondolat, hogy a világ bizonyos részeiből érkező bevándorlás egyáltalán problémákat okozhat.
Ez arra késztette a kormányt, hogy határozottabb álláspontot képviseljen a kérdésben. Ugyanakkor igyekeznek megkönnyíteni a bevándorló hátterű munkavállalók toborzását, hogy olyan iparágak számára biztosítsanak munkaerőt, amelyek nem tudnak francia állampolgárokat felvenni.
– Hogyan érintette önt és kollégáit a nemrégiben brutálisan meggyilkolt Dominique Bernard halála?
– Dominique Bernard (egy csecsen, iszlamista szélsőséges fiatal által 2023. október 13-án megkéselt középiskolai tanár – a szerk.) meggyilkolása újraélesztette a Samuel Paty (egy másik csecsen, iszlamista szélsőséges fiatal által 2020. október 16-án a nyílt utcán lefejezett középiskolai történelem–földrajz szakos középiskolai tanár – a szerk.) meggyilkolása által kiváltott érzelmeket. A közvélemény-kutatások szerint
különösen olyan témákban, mint a holokauszt története és az arab–izraeli konfliktus. A francia oktatási miniszter kijelentette, hogy fel akar lépni ez ellen az öncenzúra ellen. A wokista doktrínák behatolása az akadémiai világba egyes tanárok körében is oda vezetett, hogy a nyugati országokat és az európai származású lakosságot teszik felelőssé minden bajért.
– Etikai magatartásával és klasszikus műveltségével Dominique Bernard rendkívül művelt, tiszta, mi több, rendkívüli embernek tűnik számomra. A róla szóló megemlékezések egy igényes, felkészült értelmiségi közeg meglétére engednek következtetni. Milyen fórumok és közösségi terek vannak a konzervatív értelmiségiek számára Franciaországban?
– A konzervativizmus megítélése nagyon rossz Franciaországban, különösen a „pedagóguskar” körében, amely túlnyomórészt – de nem teljesen egészében – baloldali. A konzervatív eszmék például a Livrenoir.fr-en és hasonló híroldalakon köszönnek vissza, bizonyos mértékig ilyen az Atlantico.fr is; a hetilapok közül a Valeurs actuelles, a Causeur vagy a L’Incorrect című lapokat tudnám megemlíteni. Ilyen szellemű online fórumokról, közösségi oldalakról viszont nem tudok. Mindenesetre bizonyos
Szintén hamar megtámadják a nekik nem tetsző tudományos munkákat, tanulmányokat is. Idén például mintegy negyven akadémikus intézett virulens támadást Florence Bergeaud-Blackler asszony, a Muszlim Testvériség szervezetet szakértőként tanulmányozó kutató munkája ellen (Le Frérisme et ses réseaux. L’Enquete; A „testvérek” és hálózataik. Helyzetkép. Odile Jacob, 2023 – a szerk.)
– Pedagógusként találkozik-e olyan esetekkel, amikor egy diák értékrendje és felfogása teljesen eltér az iskolai tantervben leírtaktól? Hogyan kezeli ezeket a helyzeteket?
– Bizonyos történelmi kérdések tanításának nehézsége jól dokumentált tény, amint arra fentebb rámutattam.
de néha a vita rávezetheti őket annak árnyalására.
– A nemzeti és világtörténelem mely korszakait tanulják ma egy francia gimnáziumban, és milyen mélységben?
– A nagyon széles merítésű tanterv nem teszi lehetővé a történelmi témák mélyreható tanulmányozását, ami nem a gimnázium célja. Leginkább a korabeli időszakot tárgyalják, különösen a francia forradalmat, de az 1814 és 1848 közötti eseményeket nem, vagy csak nagyon keveset;
a német nemzetiszocialista és a szovjet rendszer nagy vonalakban történő bemutatását, főleg annak sztálini időszakát, valamint a két világháborút. Ami más országok történelmét illeti, említésre kerül az olasz és a német egyesítés, előtte pedig az 1848-as forradalmak. Meg kell jegyezni, hogy Ausztria-Magyarország bemutatása a 20. század elejének tárgyalásakor röviden lehetséges. E kérdések eldöntését, hogy ezekben az esetekben milyen hangsúlyt kap egy-egy korszak tárgyalása, a tanárok – egyébként igencsak korlátozott – szabad választására bízzák.
Hacsak nem fogadják el teljesen a migrációs hátterű tanulók álláspontját, vagy nem cenzúrázzák önmagukat.
– Hogyan reagálnak ezen tanulók az izraeli–palesztin konfliktusra?
– Amennyire meg tudom állapítani,
Ritka alkalmakkor azonban őszinte kérdéseket tesznek fel.
– Mi fog történni, ha felnő a bevándorlók új generációja és Franciaországnak új kihívásokkal kell szembenéznie?
– Valószínűleg idézhetnénk Gérard Collomb volt belügyminisztert, aki 2017-2018-ban töltötte be ezt a posztot: „Ma az erősebbek, a kábítószer-kereskedők és a radikális iszlamisták törvénye uralkodik, amely átvette a köztársaság helyét.
Erről beszélt távozásakor, 2018. október 3-án. Ez az egész azonban egy rendkívül kényes téma, amelynek tárgyalása, sőt fölvetése is nagyon gyorsan azt eredményezheti, hogy a bíróságon köthet ki az ember.