kulcsár edina
Még csak elsőfokon.
Összesen 1,827 milliárd forint sérelemdíjat ítélt meg a 2019. május 29-én Budapesten történt dunai hajóbaleset áldozatainak és hozzátartozóinak szerdán kihirdetett, elsőfokú döntésében a Fővárosi Törvényszék – közölte a bíróság az MTI-vel.
A törvényszék azt a két hajótársaságot kötelezte a sérelemdíj megfizetésére, amelyek érintettek voltak a Hableány turistahajó balesetében.
A magyar jogtörténetben – a vonatkozó emberi tragédia mértékét illetően – ez idáig egyedülálló polgári peres eljárást 78 felperes indította – írták.
A bíróság – a genfi egyezmény és a polgári törvénykönyv rendelkezéseit alkalmazva – úgy ítélte meg, hogy az alperes hajótársaságok megsértették a túlélők élethez és egészséghez fűződő, valamint az áldozatok legtöbb hozzátartozójának teljes családban éléshez fűződő személyiségi jogát – áll a közleményben.
A keresetlevél szerint a felperesek összesen 4 milliárd forint sérelemdíj megfizetését kérték, a bíróság ebből 1,827 milliárd forintot ítélt meg. Az egyénre szabott összegeket alapvetően a rokonsági fokok alapján határozták meg. A legalacsonyabb összeg 3 millió, míg a legmagasabb 80 millió forint volt felperesenként.
Négy hozzátartozó keresetét a bíróság a távoli rokonság miatt és a jogilag releváns sérelem hiányában elutasította.
Az elsőfokú ítélet nem jogerős. A feleknek az írásba foglalt ítélet kézhezvételétől számított 15 napon belül van lehetőségük fellebbezésre – közölte a törvényszék.
A Viking Sigyn szállodahajó 2019. május 29-én a Margit híd közelében nekiütközött a Hableány sétahajónak, és azt maga alá gyűrte, elsüllyesztette. A Hableányon 35-en utaztak, 33 dél-koreai turista és a kéttagú magyar személyzet. Hét turistát sikerült kimenteni, 27 áldozat holttestét megtalálták, egy dél-koreai utast továbbra is eltűntként tartanak nyilván.
Az eljárás adatai szerint a két alperes a katasztrófát okozó Viking Sigyn nevű szállodahajó tulajdonosa, a norvég Viking River Cruises AG., valamint a Margit hídnál elsüllyedt Hableány üzemeltetője, a magyar Panoráma Deck Kft.
Tavaly szeptemberben a büntetőperben a Viking Sigyn kapitányát, Jurij C.-t a vízi közlekedés halálos tömegszerencsétlenséget okozó gondatlan veszélyeztetésének vétsége miatt első fokon, nem jogerősen 5 év 6 hónap fogházbüntetésre ítélte a Pesti Központi Kerületi Bíróság.
A Hableány sétahajó 2019. május 29-én süllyedt el a Margit híd közelében, miután összeütközött a Viking Sigyn szállodahajóval.
A Hableányon 35-en utaztak, 33 dél-koreai turista és a kéttagú magyar személyzet. Hét turistát sikerült kimenteni, 27 áldozat holttestét megtalálták,
Az ügyészség a Viking Sigyn szállodahajó ukrán kapitányát tette felelőssé a tragédiáért. A férfival szemben 2019 novemberében emelt vádat az ügyészség vízi közlekedés halálos tömegszerencsétlenséget okozó gondatlan veszélyeztetésének vétsége és segítségnyújtás elmulasztásának bűntette miatt.
Németh Leona bíró ítéletet hirdet Juríj Csaplinszkíj, a Hableány katasztrófáját okozó Viking Sigyn kapitánya ügyében (Fotó: MTI/Bruzák Noémi)
A segítségnyújtás elmulasztását nem állapította meg a bíróság.
A vádlott az utolsó szó jogán úgy fogalmazott, hogy nagyon nehéz a lelke, amikor felidézi magában a szörnyű tragédiát, amely annyi ártatlan áldozatot követelt. Az emlékek egy percre sem hagyják nyugodni, és a történtek az élete végéig elkísérik – tette hozzá. Hangsúlyozta, hogy végtelenül sajnálja a történteket, végül pedig kifejezte együttérzését az elhunytak hozzátartozóinak.
Indoklásában Németh Leona bíró felidézte: a vádlott korábban azt vallotta, hogy a zuhogó esőben és az esti látási viszonyok között nem vette észre a Hableányt, és az ütközéskor is csak egy kisebb zökkenést érzékelt, amelyről azt gondolta, hogy csupán egy uszadék került a hajó alá.
A bíróság szerint viszont a hajó kapitányának felelőssége, hogy adott látási viszonyok között elindul-e a járművével. A közlekedéshez szükséges eszközök – a többi között radar – rendelkezésre álltak a hajón.
Felidézte: a Hableány óránkénti 7-8 kilométeres sebességgel haladt, a Viking Sigyn pedig, miután a Parlament előtt óránkénti 1-2 kilométeres sebességre lassított, felgyorsított óránkénti 10-11 kilométeres sebességre, így került előzési helyzetbe.
Ugyanakkor, mivel a kapitánynak nem is állt szándékában az előzés, nem tartotta be az előzés szabályait. Nem adott hangjelzést, nem győződött meg az oldaltávolságról, valamint nem vette fel a kapcsolatot a másik járművel. Vagyis a baleset a kellő körültekintés és figyelem hiányára vezethető vissza – jelentette ki a bíró.
Azt is felidézte, hogy a Hableányon eggyel kevesebb matróz volt, mint amennyi az előírásokban szerepel, így nem közlekedhetett volna. A szállodahajónak ennek ellenére meg kellett volna adnia az elsőbbséget a Hableánynak. A 35 rendbeli segítségnyújtás elmulasztását azért nem állapította meg a bíróság – folytatta –, mert azt csak tudatosan, szándékos mulasztással lehet elkövetni.
A vádlott a szállodahajón jajveszékelő utasokon kívül mást nem látott, és amikor rájött, hogy mi történhetett, azonnal vészjelzést adott le, a hajót biztosította, rádión bejelentést tett, továbbá meggyőződött arról, hogy a mentés megkezdődött.
Azt sem lehetett bizonyítani, ténylegesen hány ember volt abban a helyzetben, hogy a vádlott segítséget nyújthatott volna nekik, és hány olyan bajbajutott volt, akin már semmiképpen nem lehetett segíteni – sorolta. Ezért bizonyítottság hiányában a tanácsvezető bíró felmentette a vádlottat a segítségnyújtás elmulasztásának vádja alól.
Németh Leona arról is szólt, hogy a büntetési tétel ebben az esetben 2-től 8 évig terjedő szabadságvesztés.
A bíróság az elsőfokú ítéletben a vádlottat 6 évre eltiltotta a vízi közlekedéstől is, valamint úgy rendelkezett, hogy az ukrán kapitány a büntetés kétharmadának letöltése után kerülhet feltételesen szabadságra.
Az ítélet nem jogerős. Az ügyészség arra kéri a másodfokú bíróságot, hogy állapítsa meg a vádlott terhére a 35 rendbeli segítségnyújtás elmulasztását is, halmazati büntetésként az ítéletben szereplőnél hosszabb és börtönben letöltendő szabadságvesztést szabjon ki. Indítványozták a letartóztatását is. A vádlott és védője felmentésért, illetve enyhítésért fellebbezett.
A balesetet okozó ukrán kapitány, Jurij C. ellen 2019 novemberében emelt vádat az ügyészség a vízi közlekedés halálos tömegszerencsétlenséget eredményező gondatlan veszélyeztetésének vétsége és segítségnyújtás elmulasztásának bűntette miatt.
A vád szerint az ukrán kapitány 2019. május 29-én este a Viking Sigyn szállodahajóval a Duna bal partjáról, az V. kerületi, Akadémia nevű hajóállomásról indult el északnak a Margit híd irányába, úti célja Passau volt. A hajót zuhogó esőben, a Duna két partján üzemelő közvilágítás mellett, sűrű vízi forgalomban kormányozta, de szabad szemmel több mint egy kilométer távolságra el lehetett látni.
A Dunán ekkor azonos irányban haladt a Hableány nevű, kisebb sétahajó, amelyen 33 dél-koreai állampolgár utazott. A sétahajó a Parlament előtt balról megelőzte a szállodahajót, majd előtte haladt, így elsőbbségi helyzetbe került a Margit híd alatti áthajózásnál.
A Viking Sigyn kapitánya ennek ellenére gyorsítani kezdett. Ekkor perceken keresztül szabad szemmel és a hajó radarjának képernyőjén is egyértelműen látható volt a Hableány helyzete, iránya és sebessége. A Viking ennek ellenére nem lassított és a Margit híd alatt nekiütközött a Hableány hátsó részének, beforgatta maga elé, rövid ideig maga előtt tolta, majd lenyomta a víz alá. A sétahajó körülbelül 30 másodperc alatt elsüllyedt a fedélzetén tartózkodó harmincöt emberrel.
Hét turistát sikerült kimenteni a vízből, huszonhét áldozat holttestét megtalálták, egy dél-koreai utast továbbra is eltűntként tartanak nyilván. Az eltűnt nő családja akkor egymillió forintos nyomravezetői díjat ajánlott fel, ennyi idő elteltével azonban nagyon csekély az esélye annak, hogy az utast valaha is megtalálják.
Az ügyészség szerint a baleset a kapitány felelőtlen magatartása miatt következett be, emellett nem tett eleget az adott helyzetben tőle elvárható segítségnyújtási kötelezettségének.
A Budapesti VI. és VII. Kerületi Ügyészség korábban azt indítványozta, hogy a bíróság kilenc év börtönre ítélje az ukrán kapitányt és ugyanennyi időre tiltsa el a vízi járművezetéstől, ha az előkészítő ülésen beismeri bűnösségét és lemond a tárgyaláshoz való jogáról, erről azonban Jurij C. nem mondott le.
„Jók voltak a látási viszonyok. Nem volt bekapcsolva a radar. Szabad szemmel tájékozódva vezettem a hajót, meghajózva a Margit híd 60 méteres pillérközét” – idézte az ukrán kapitány szavait a legutolsó tárgyalási napon a Magyar Nemzet. Jurij C. szerint a Viking Sigyn szabályosan közlekedett, nem ő okozta a balesetet, és nem tudja, mit kellett volna tennie, hogy az ne következzen be.
Szerinte a kis hajó megelőzhette, de nem keresztezhette volna az útját, és az 5-6 méteres oldaltávolság sem volt elegendő.
A 2020. december elején tartott tárgyaláson nautikai (hajózási) igazságügyi szakértőt hallgatott meg a bíróság. A szakértő szerint a Viking Sigyn radarberendezése üzemelt, a képernyőn tisztán látható volt a sétahajó, a baleset elkerülhető lett volna még ötvenméteres távolságnál is.
2021. április végén szakértők meghallgatásával és videófelvételek megtekintésével folytatódott a tárgyalás. A bíró a felvételek levetítése után leszögezte, hogy a Hableány kapitányának a felelősségét nem vizsgálják a perben. Az igazságügyi szakértők szerint a Viking Sigyn kapitányának tudnia kellett, hogy ütközni fognak, a baleset akkor sem lett volna elkerülhető, ha a szállodahajó vagy a Hableány csökkentette volna a sebességét.
A Hableány tragédiájának második évfordulója alkalmából 2021. május 31-én felavatták a baleset áldozatainak emlékművét Budapesten, a szerencsétlenség helyszínén, a Margit híd pesti hídfőjénél.
A 78 felperes összesen több mint 4 milliárd forint sérelemdíjat várt eredetileg a két hajózási társaságtól. A polgári perrendtartás szerint a katasztrófában részes mindkét hajó üzemeltetője egyetemlegesen felelős anyagilag a történtekért.