tóth gabi
Ekkorát nem lehet hibázni...
A főváros 2,175 milliárd forinttal tartozik az Építési és Közlekedési Minisztériumnak (ÉKM) a Budapest-bérlet fenntartásáért, vagyis azért, hogy a fővárosiak a HÉV-vonalakat, valamint az agglomerációs buszjáratokat is igénybe vehessék BKK-bérlettel.
A pénzügyi vitáknak, amik felmerülnek, semmi közük a Budapest-bérlethez
– szögezte le korábban Karácsony Gergely. Miután a sajtóba kiszivárgott levelezésből kiderült, hogy Karácsony Gergely és Draskovics Tibor fúrták meg a Budapest-bérletet, a főpolgármester taktikát váltott. Újabban azt állítja: a kormány von el forrásokat a budapesti közlekedéstől.
Tarlós István a Budapest-bérlet körül húzódó botrányról elmondta: azzal, hogy a főváros megvárta, amíg a szerződési határidő december 31-ével lejár, lényegében elaludt. A volt főpolgármester szerint Lázár János díjemelése nem volt aránytalan, mert a fővárosnak öt év után 7,4 milliárd forint helyett nem indokolatlanul többet: hanem 8,6 milliárdot kellett volna fizetnie, amely az inflációt tekintve indokolt korrigálás az építési és beruházási miniszter részéről – azzal, hogy a Karácsony Gergely vezette főváros lekéste a határidőt, olyan hibát követett el, amely a városlakókat nehéz helyzetbe hozta.
Nehéz elképzelni, hogy ezt valahogyan ne korrigálnák, mert ennyi ember valakiknek az elalvása miatt nem járhat rosszul
– vélekedett a Tarlós István a főváros lépéséről.
A volt főpolgármester egyébként maga is emlékezetes csatákat folytatott le annak idején Lázár Jánossal, aki 2015 és 2018 között a Miniszterelnökséget vezette miniszterként, ekkor vette egyébként át az állam a HÉV üzemeltetését is. Tarlós István szerint egyébként Karácsony Gergely részben amiatt „aludt el”, mert miniszterelnök-jelölti kampányára koncentrált az év jelentős részében. A volt városvezető azt is megemlítette, hogy a DK jóváhagyása nélkül a jelenlegi polgármester nem tehet semmit, a DK elnöke pedig leszögezte, hogy konfrontálódni kell a kormánnyal.
Karácsony Gergely és az állam között meghúzódó vitával kapcsolatban elárulta, hogy a jelenlegi főpolgármester szerencsétlen taktikát határozott meg magának. Szerinte ugyanis
olyan nem létezik, hogy az egyik nap sóval akarja behinteni a kormány helyét, a másik nap meg nyújtja a kezét, hogy legyünk inkább barátok és adjatok egy kis pénzt
Hangsúlyozta: az együttműködés lehetőségét nem szabad felszámolni a kormánnyal.
Tarlós István az adásban azt mondta, neki is voltak szakmai vitái annak idején Orbán Viktorral, de mindig tudtak megoldást találni:
Vitézy Dávid a Hír TV Napi aktuális című műsorában a Budapest-bérletekkel kapcsolatban elmondta: kizárólag politikai ügyről van szó, ugyanis szakmai oldalról megközelítve a megállapodás tűnik az egyetlen logikus lépésnek. A szakértő szerint
nincs mit beszélgetni az ügyről, Karácsony Gergelynek és Lázár Jánosnak a lehető leghamarabb meg kellene állapodnia, ugyanis nem fordulhat elő, hogy megszűnjön a Budapest-bérlet.
A BKK egykori vezetője szerint jelenleg mindkét oldal politikai játszmákat folytat le a kérdésben, és a saját táboruknak üzennek. Mindeközben a teljes budapesti közösségi közlekedés költségvetéséből kevesebb mint egy százalékot tesz ki a vita tárgyát képező egy-két milliárd forintos összeg.
Vitézy Dávid emellett kiemelte: az elmúlt hónapok tapasztalatai azt mutatják, hogy a főváros korántsem követett el mindent annak érdekében, hogy a Budapest-bérlet problémája minél hamarabb megoldódjon. A szakértő szerint a fővárost komoly felelősség terheli azzal kapcsolatban is, hogy az ügyben nem kezdeményezte időben a tárgyalások megkezdését.
Eső után köpönyeg a helyzet, amiben jelenleg vagyunk
– fogalmazott a szakértő.
Vitézy Dávid a főpolgármesteri tisztségért való esetleges elindulásáról azt mondta: az áprilisi jelöltállításig meg fogja hozni a döntését.
Karácsony Gergely elleni fegyelmi eljárást kezdeményezett a Fővárosi Közgyűlésnél a közérdekű bejelentéseiről ismert Tényi István. Mint a testületnek szóló közérdekű bejelentésében írta, a főváros 2,175 milliárd forinttal tartozik az Építési és Közlekedési Minisztériumnak (ÉKM) a Budapest-bérlet fenntartásáért, vagyis azért, hogy a fővárosiak a HÉV-vonalakat, valamint az agglomerációs buszjáratokat is igénybe vehetik BKK-bérlettel.
A szerződés alapján a vidéki adófizetők pénzéből is finanszírozzák a budapesti közösségi közlekedést: az állam évi 12 milliárd forintot ad erre, miközben más nagyvárosokkal nem tesz így
– világított rá. Tényi István úgy fogalmazott: tekintettel arra, hogy a Lázár János miniszter által vezetett ÉKM ajánlatát a főváros és a BKK nem fogadta el, így 2023. december 31-én a szerződések lejártak, a fővárosi önkormányzat ezzel elveszítette jogát a HÉV és az agglomerációs Volánbusz-járatok menetrendjének alakítására, és megszűnt a közös Budapest-bérlet jogi alapja.
Úgy tűnik, a főváros tudatosan döntött a megállapodás helyett az együttműködés felszámolása mellett,
ami miatt Karácsony Gergely főpolgármester – szokása szerint– rögtön a kormányt hibáztatta. A városvezetőnek tisztában kellett volna lennie azzal, hogy ebben a szerződésben olyan fontos jogosítványok vannak Budapest részére, amelyek elvesztése stratégiai hiba a városvezetés részéről – vélekedett.
Tényi István közölte: Magyarország alaptörvénye az önkormányzatoktól is elvárja a kiegyensúlyozott, átlátható és fenntartható költségvetési gazdálkodás elvének érvényesítését, ezért
a vonatkozó törvények alapján azt kérte, hogy a Fővárosi Közgyűlés vizsgálja meg a főpolgármester felelősségét a Budapest-bérlet ügyében.
Teljesen belezavarodott a saját mondandójába Karácsony Gergely főpolgármester az ATV Egyenes beszéd című adásában. Budapest első embere hazugságnak nevezte az Index cikkét, miszerint egy BKK-s belső levelezésből az derült ki, hogy a főváros kapott ajánlatot december végén a kormánytól a Budapest-bérlet fenntartására és az agglomerációs járatok, HÉV-ek és buszok közös működtetésének folytatására. Korábban Karácsony azt állította:
Valójában mi sem értjük, hogy mi történik. Van egy működő rendszer, ami mindenkinek jó, azonban Lázár Jánosnak lehet, hogy nem. A pénzügyi vitáknak, amik felmerülnek, semmi közük a Budapest-bérlethez.
A levelezésben olvasható kijelentések szerint viszont a főpolgármester nem mondott igazat. A főváros és a BKK nem fogadta el a Lázár János vezette minisztérium ajánlatát. Valójában a kormány utolsó ajánlata a három éve változatlan költségszint 1,2 milliárd forintos emelését jelentette volna, amit inkább elutasítottak, vállalva ennek következményeit a Budapest-bérletre és az agglomerációs együttműködésre.
A főpolgármester a műsorban később kijelentette: szerinte az állam azt akarja a budapesti vezetéstől, hogy fizessenek még több pénzt, a költségvetési törvény által előírt 12 milliárdos normatív támogatást nem kapják meg, illetve a Budapest-bérlet sem lesz érvényes. Ezután
Karácsony ellentmondásba keveredett, mert azt mondta, hogy december 20-án az Építési és Közlekedési Minisztérium munkatársai úgy mentek a fővároshoz, hogy nem is akartak megállapodást, holott a belső levélben az olvasható, hogy a korábbi 7,4 milliárdhoz képest 8,6 milliárd forintot kért az állam, azaz 16 százalékkal magasabb összegben szerettek volna megállapodni Karácsonyékkal, figyelembe véve az üzemeltetési költségek növekedését.
Hozzátette, az állami elvonásra azért van szükség, mert akkora bajban van az állam.
A főpolgármester zavarodottsága a műsor előhaladtával tovább fokozódott. Először hazugnak nevezte az Index-cikket, majd ezt úgy finomította, hogy a „vitatható” jelzőt használta rá. Az i-re a pont az adás vége felé került fel, ugyanis a műsorvezető háromszor kérdezte meg Karácsonyt, hogy mit tud tenni az ügyben, a harmadik alkalomnál pedig a főpolgármesterbe szorult a szó, majd egy mély lélegzetet véve arról kezdett beszélni, hogy csak társadalmi nyomást tud gyakorolni.
Az agglomerációs közlekedés ügyében megszólalt Wintermantel Zsolt, a Fidesz–KDNP fővárosi frakcióvezetője is. – Napok óta jöttek-mentek az információk a Budapest-bérlettel kapcsolatban. Karácsony Gergely nagyon sajnálkozott, és természetesen, mint mindig, most is a kormányra mutogatott. Hangosan és látványosan – írta, majd megállapította, hogy
a nyilvánosságra került információk alapján kiderült: Karácsony Gergely, Gyurcsány bizalmi emberével, Draskovics Tiborral együtt fúrta meg a Budapest-bérletet.
Wintermantel Zsolt néhány fontos részletet is összeszedett az üggyel kapcsolatban. Szerinte Karácsony Gergelyéknek tisztában kellett lenniük azzal, hogy az együttműködést szabályozó szerződés tavaly december 31-én lejár, illetve hogy ebben a szerződésben olyan fontos jogosítványok vannak Budapest részére, amelyek elvesztése stratégiai hiba a városvezetés részéről, elég a menetrendi vétóra vagy a bérletek elfogadására gondolni.
Úgy folytatta, egészen nonszensz, hogy az esetleges meg nem hosszabbításról egy internetes portálon megjelenő hírből, néhány nappal a szerződés lejárta előtt értesülnek, és minden jel arra utal, hogy a főváros az ég egy adta világon semmit nem csinált a szerződés meghosszabbításáért.
A frakcióvezető hangsúlyozta: 2020-ban, ’21-ben, ’22-ben és ’23-ban 7,4 milliárd forintot kellett fizetnie a fővárosnak a MÁV–HÉV és a Volán által nyújtott szolgáltatásokért, és négy év változatlan díj után jövőre 8,6 milliárd lett volna a fizetendő összeg, amit nem írtak alá. Ebből következően
a budapesti vezetés 1,2 milliárd forint növekedés (ami az infláció töredéke) miatt dobta el a főváros a további együttműködés lehetőségét, teljességgel veszélybe sodorva a Budapest-bérlet további fenntarthatóságát
– közölte Wintermantel Zsolt.