kulcsár edina
Több, mint 130 milliárd euró a mínusz.
Az Európai Számvevőszék a költségvetést ellenőrző bizottság (CONT) ülésén ismertette az unió 2022-es évi pénzügyi gazdálkodásról szóló jelentését, amelyet egy néppárti politikus az elmúlt tizenhárom év leglesújtóbb beszámolójának nevezett.
A számvevőszék jelentése egyértelműen rámutatott az EU túlköltekezésére, ami szerint a tavaly rendelkezésre álló 445,9 milliárd eurós forrás mellett 577,2 milliárd eurós fizetési kötelezettséget vállalt. Ezek mellett szintén intő jel a közösség nettó adósságállományának növekedése, amely a 2021-es 236,7 milliárd euróról 344,3 milliárd euróra nőtt a tavalyi év végére. Az Európai Számvevőszék csütörtökön az Európai Parlament költségvetést ellenőrző bizottsága (CONT) ülésén prezentálta a jelentést, ahol Johannes Hahn költségvetési biztos képviselte az Európai Bizottság álláspontját. Annak ellenére azonban, hogy a számvevőszék vizsgálata lesújtó véleménynek adott hangot, a bizottság igyekezett a Covid okozta válságra, valamint az ukrajnai háború következményeire hárítani az elszabaduló költségeket.
A jelentés áttekintésében a Mathias Corvinus Collegium (MCC) brüsszeli irodája segítette a hirado.hu-t Az Európai Bizottság gazdálkodása kapcsán az iroda igazgatója, Frank Füredi professzor pedig úgy fogalmazott:
A jelentésből kiderült, hogy a hitelek elszabadulásához a kamatok emelkedése mellett az átgondolatlan uniós projektek is hozzájárultak. Ilyenek az unió zöld- és digitális átállását finanszírozó NextGenerationEU (96,9 milliárd euró), a SURE (8,7 milliárd euró), valamint az Ukrajna támogatására fordított MFA (7,5 milliárd euró). A zöld- és digitális átállás projektjével kapcsolatban érdekes volt a költségvetést ellenőrző bizottság egyik néppárti finn képviselőjének, Petri Sarvamaak a megjegyzése is.
A számvevőszék vizsgálatából továbbá az is kiderült, hogy az európai adófizetőknek azért is mélyen a zsebükbe kell nyúlniuk, hogy fenntartsák a brüsszeli adminisztrációt.
A számvevőszéki jelentés külön figyelmeztetett, hogy az EU csak a tavalyi évben összesen 15,6 milliárd eurót adott Kijevnek hitelek és vissza nem térítendő támogatások formájában. Megjegyezték, hogy Ukrajna ilyen mértékű támogatásának az a veszélye, hogy harmadik országként nem ellenőrizhető hatékonyan a források felhasználása, mivel azok beleolvadnak az ukrán állam költségvetésébe.
Az Európai Bizottságot képviselő Johannes Hahn biztos azonban ebben a költségvetési tételben is megtalálta a pozitívumot. Amellett ugyanis, hogy a pénzek egy részét azért adják Ukrajnának, hogy képes legyen fizetni a hitelek kamatait, azt is elmondta, hogy a források másik rész az ország későbbi újjáépítését célozza. Mint mondta, a bizottság az MMF (hétéves költségvetés – a szerk.) felülvizsgálata során ezért javasol további 50 milliárdot (Ukrajnának).
Az Európai Számvevőszék 2022-es évi jelentése megállapította, hogy a hétéves költségvetés forrásainak felhasználása során 4,2 százalékra nőtt a hibaszázalék a 2021-es 3 százalékról. Az MCC kalkulációja alapján ez 8,2 milliárd eurót tesz ki az EU által tavaly elköltött 196 milliárd euróból. Azaz ekkora összegben történtek kifizetések olyan projektekre, amelyek nem lettek volna jogosultak a finanszírozásra, vagy nem valósultak meg a projekt céljai. Ugyanakkor mind a számvevőszék, mind a bizottság ragaszkodott hozzá, hogy a „hiba nem azonos a csalással”.
Ehhez a finanszírozási területhez tartoznak például a belső piacok, a migráció és határvédelem, a biztonságpolitika és a szomszédságpolitika is. Ezen hibák jelentős részét pedig a túlbonyolított szabályozások eredményezik.
Kiemelte, hogy egyedül az olyan – úgynevezett alacsony kockázatú – területeken alacsony a hibaarány, amelyekhez például a kutatás vagy az Erasmus és a Horizont programok is tartoznak. Murphy azonban a tagállami számvevőszékeket is kritizálta, amelyek jelentései szintén növekvő (2 százalék) hibahatárról számoltak be az uniós források felhasználása során.
Mivel a Covid után az EU gazdaságának és versenyképességének helyreállítását célzó RRF külön pénzügyi forrást jelent, Tony Murphy arra is kitért.
Mint mondta, a Helyreállítási Alap kifizetései lassulnak, miközben a jogosultsági feltételek feltételei sok esetben homályosak. Az úgynevezett mérföldkövek közül 15-öt érintettek a szabályossági kérdések. Ezek mellett kiemelte, hogy a bizottság által támasztott kritériumok egy része homályos, a kifizetések felfüggesztése pedig sokszor a testület szubjektív álláspontján múlik.
Az uniós gazdálkodás terén hemzsegő hibák sorolása ellenére Johannes Hahn költségvetési biztos bizakodó maradt. A hibahatárok elismerése mellett úgy értékelt, hogy a helyzet stabil. Majd arról beszélt, hogy 2020 óta válságok érik Európát, ami új politikai és gazdasági helyzetet teremtett. A hibák növekedése kapcsán pedig hangsúlyozta, hogy azok nagy része a szabályok félreértéséből ered, de a hibák nem azonosak a csalással. Az RRF kifizetésének lassúságát azzal hárította el, hogy az európai gyógyszeripart is fejleszteni kell, ami nem történik meg egyik napról a másikra.
A vita során kiderült, hogy a bizottság és a számvevőszék tizennyolc olyan ügyben nem jutott egyetértésre, amelyeket a számvevőszék hibásan odaítélt finanszírozásnak minősített, a bizottság pedig szabályosnak tart. Erre vonatkozóan Johannes Hahn költségvetési biztos egy kifejezetten érdekes példát hozott, ugyanis elmondása szerint az EU szociális alapjából finanszírozzák Németországban a migránsok integrációját. Ez esetben a támogatás odaítélésekor egy migránsnak négy kritériumot kellene teljesítenie, amit a számvevőszék szigorúan vesz. Ezzel szemben azonban „a bizottság és a német hatóságok is úgy gondolják, hogy minden migráns, aki legalább egy feltételt teljesít a négyből, jogosult a támogatásra”.
Érdemes kiemelni, hogy miközben a németországi migránsok támogatása kapcsán az uniós tisztviselők értelmezési vitát folytattak, a költségvetési bizottság két német politikusa, a zöldpárti Daniel Freund és a néppárti Monika Hohlmeier ismét Magyarország és a jogállamisági eljárások ügyét próbálták előtérbe helyezni. Miközben az Európai Számvevőszék éppen arra igyekezett rámutatni, hogy az uniós gazdálkodásban szinte semmi sincs rendben, Daniel Freund ismét azon aggodalmaskodott, hogy hazánk hozzájuthat a neki járó forrásokhoz.
A képviselő kirohanásához csatlakozott a költségvetést ellenőrző parlamenti szakbizottság elnöke, a turizmus-vendéglátás szakon diplomázott Monika Hohlmeier is, aki szintén azt sérelmezte, hogy a magyarországi és lengyelországi jogállamisági kérdésekben csak a sajtóból értesülhetnek. A néppárti képviselő azt állította, hogy hazánkban születtek pozitív technokratikus döntések, azonban a miniszterelnök rendeleti úton semmibe veszi a bíróságok függetlenségét.
Hohlmeier később a csalás fogalmának meghatározásához kérte a bizottság segítségét, hogy a magyarországi és romániai intézményesített visszaélésre találjon megoldást.