kulcsár edina
Karácsonyék "elfelejtették" felújítani
Hirdetés
Leszűkítették a Sziget fő bejáratát jelentő K-hidat annak borzalmas állapota miatt, ezért hatalmas torlódás alakult ki szombat éjszaka.
A kormány már évekkel ezelőtt szerette volna kicserélni az elrozsdásodott, kiöregedett hídszerkezetet, minden meg is volt hozzá, de a baloldali városvezetés ezt elutasította.
Most akár másfél órát is várhatott a kijutásra, aki haza akart menni a Szigetről.
A Metropol olvasói és kollégái is több mint egy órát álltak a Sziget Fesztivál fő átjárását biztosító K-híd előtt, mire át tudtak jutni a korábban vasúti hídnak épült, de mára teljesen lepusztult szerkezeten. Ivettől megtudták, mi okozta a fennakadást:
A péntek esti Imagine Dragons-koncert után körülbelül másfél órába telt kijutni a Szigetről. Hatalmas volt a tömeg, és lépésben haladtunk kifelé. Először nem is értettük, hogy mi ennek az oka, hiszen a korábbi években erre nem volt példa. A híd előtt közvetlenül jöttünk rá, mi okozta a »dugót«: a K-hidat belülről elkordonozták, nagyjából három egyemberes résen lehetett átmenni a város felé.
A biztonsági őrök a kérdésükre elmondták: biztonsági okokból, a túlterhelés megakadályozása miatt vezették be ezt a fajta korlátozást. Nagyon helyesen egyébként: első a biztonság.
Az óbudai K-híd állapota egyre romlik, és aggodalomra ad okot, meddig üzemeltethető biztonságosan. Bár a jelenlegi állapota egyre aggasztóbb, a fővárosi önkormányzat azt állítja, hogy a híd nincs rossz állapotban. Ennek ellentmond, hogy tegnap
a BKK mégis döntött a híd forgalmának szűkítéséről a Közúttal és a fővárosi önkormányzattal való egyeztetés után.
Tavaly még azt mondták, hogy a Budapest Közút mérnökei szerint a híd teherbírása megfelelő, és hangsúlyozták, hogy a látható felületi problémák nem veszélyeztetik a szerkezet integritását. Úgy tűnik, azóta megváltozott a véleményük. A helyiek, beleértve Óbuda korábbi polgármesterét, Bús Balázst, régóta szorgalmazzák a híd felújítását.
Valójában 2021-ben lehetőség nyílt a K-híd lecserélésére, amikor a Budapest Fejlesztési Központ javaslata alapján a lebontott, de jó állapotú Déli vasúti híd darabjaiból egy új hidat állítottak volna az öreg K (és a H) -híd helyére. A kormány ajánlatát azonban a híd újjáépítésének támogatására pénzzel és erőforrásokkal, elutasította a III. kerület baloldali vezetése.
Ezen fejlemények fényében Bús Balázs kiemelte, hogy a helyzet sürgős cselekvést követel a város vezetésétől. Hangsúlyozta, hogy a Sziget Fesztivál szervezőivel kötött tízéves megállapodás keretében évente mintegy 150 millió forint pluszforrást kapnak, amiből finanszírozható lenne a híd felújítása.
Hiába volt lehetőség a cserére, hiába vannak százmilliós pluszbevételek a fesztiválból, sem Karácsony Gergely, sem Óbuda baloldali vezetése nem tesz semmit.
Ne felejtsük el, hogy a Szigetre látogatók mindössze egy hétig használják csak ezt a hidat, de az itt élők egész évben biztonságosan szeretnének átmenni a Hajógyári-szigetre – hangsúlyozták a Metropol cikkében.
Ha a valódi szándéka a fővárosnak arra irányult, hogy jól elkülönítse a kerékpárosokat, rollereseket a közúti forgalmi sávok szűkítésével, és úgy, hogy emellett minden egyéb jármű számára megakadályozza azok használatát, akkor ezt sikernek könyvelhetik el, de ezzel az intézkedéssel csak tovább fokozzák a közúti járműforgalmi dugók kialakulását – nyilatkozta a Magyar Nemzetnek Metál Zoltán, az Országos Taxisszövetség elnöke. Kiemelte:
minél több forgalmi sávot alakítanak át, annál több és állandó lesz a dugó.
Véleménye szerint ez már most látható és tapasztalható Budapesten, amit persze nem mindenki fogad nagy ovációval.
Korábban írtunk arról, hogy Budapest baloldali vezetése az Üllői úton a korábbi buszsávot bicikliúttá alakította át, ami rendkívüli módon három és fél méter széles. A sávot zöld, hajlékony műanyag cölöpökkel szegélyezték, amelyek nem nyújtanak megfelelő védelmet a bicikliseknek.
A környéken rengeteg egészségügyi intézmény található, így a mentők sűrűn járnak az úton, akik eddig a buszsávban gyorsan tudtak közlekedni. Többen „Geri-karóknak” hívják a cölöpöket. Az esetről a napokban az Országos Mentőszolgálat és Balogh Samu, Karácsony Gergely főpolgármester kabinetfőnöke között élénk vita bontakozott ki, mivel a mentők kifogásolták, hogy a kihelyezett karók gátolják őket a mozgásban.
Bár a mentők is támogatják a biztonságos kerékpározást a fővárosban,
az újonnan kialakított biciklisávok azonban nagyban megnehezítik a mentőautók közlekedését – írják az Országos Mentőszolgálat Facebook-bejegyzésében.
A buszsávokból kialakított kerékpárutak ahhoz ugyanis keskenyek, hogy a mentőautó biztonságosan haladjon rajta, az oszlopok ráadásul még a parkolást is megnehezíthetik egy-egy helyszínen.
Az életmentők próbálnak alkalmazkodni az új helyzethez, ez azonban nem mindig egyszerű, ezért a közlekedők megértését kérik! – olvasható az Országos Mentőszolgálat Facebook-bejegyzésében.
A Magyar Nemzet korábban beszámolt arról is, hogy az Üllői úton júliusban kialakított biciklisávok nagy dugókat okoznak és egyúttal meglehetősen balesetveszélyesek is.
Hiába fejeződött be a 3-as metró felújítása, az autósok nem kapják vissza az Üllői út két külső sávját, amelyeket eddig a metrópótló busz használt. Karácsony Gergely főpolgármester ugyanis biciklisávvá alakíttatta, amivel nem is lenne probléma, ha nem az egyik legforgalmasabb út jelentős részét jelölte volna ki erre a célra – írja a Metropol.
A portál információi szerint a három és fél méteres biciklisávot már csak biciklisztrádának csúfolják az emberek, akik nem értik, miért van ekkora sávra szükségük a kerékpárosoknak egy sűrű autóforgalmú úton. A forgalom teljes ellehetetlenítése érdekében zöld, hajlékony műanyag cölöpökkel szegélyezték a biciklisávot, ami nem védi a bicikliseket, inkább csak nehezíti a mentők, kereskedők dolgát vagy a lerobbant autók félreállását.
A Metropol felvételén is jól látható, hogy az Üllői úton jelentősen kevesebb kerékpáros közlekedik, mint amennyi autó. Mérésük alapján, 12 perc alatt nagyjából 250 autót és csak hét biciklit számoltak.
A kerékpárosok fele pedig a számukra kialakított sáv ellenére is a járdán közlekedik.
Merkely Béla professzor, a Semmelweis Egyetem rektora is nyilatkozott a Metropolnak, aki szintén kifejezte nemtetszését. Az emberek többsége nála jóval sarkosabban fogalmazott:
„Az egy kalap sz…r. Ekkora biciklisávot? Itt elférne egy autó” – háborodott fel egy férfi.
„Én múltkor jöttem errefelé, és majdnem belementem, nem láttam. Nagyon veszélyes. Balesetveszélyes” – vélekedett egy másik járókelő.