RETRO RÁDIÓ

A dollármédia újabb titkai

Ripost
Szerző
Ripost
Létrehozva2023. 08. 08. 13:51

További részletekre derült fény...

A Magyar Nemzet 2019 szeptemberében elsőként számolt be az EzaLényeg-csoport baloldali kampányban játszott szerepéről. Most részletes kutatással bizonyítjuk, hogy a lejárató-oldalak tulajdonosai a milliárdos, részleteiben máig homályos külföldi finanszírozásból egy sor további honlapot működtethettek. Sőt, Erősítő néven külön arra létrehozott oldalt is üzemeltettek, hogy a balliberális sajtó anyagait népszerűsítsék a közösségi médiában, erre pedig nagyjából negyedmilliárd forintot költöttek el a választásokig.

A baloldal kampányát segítő anyagok eléréseinek a maximalizálására külön Facebook-oldal és portál működött a külföldről több milliárd forinttal finanszírozott dollármédia portfóliójában. Az Erősítő a 2021 januári létrehozásától a tavaly áprilisi választás napjáig nagyjából 250 millió forintot költött olyan hirdetésekre, amelyekkel a szivárványkoalíció üzeneteit népszerűsítették a közösségi médiában. 

Hirdetéscunami a kampányhajrában 

Csak a voksolást megelőző egy hétben az Erősítő húsz millió forintból promótálta balliberális médiumok, köztük a Telex, a 24.hu, a 444.hu, valamint a Hvg.hu cikkeit. 

Ezen írások jelentős része az ukrajnai háború és a Covid-járvány kezelése kapcsán igyekezett a kormányt inkompetensnek beállítani, de szép számmal közöltek kormányellenes tüntetésre mozgósító és a szivárványkoalíció mellett kampányoló anyagokat is. 

A szavazás napja után gyakorlatilag inaktívvá váló oldal a kampányban átlagosan 100-200 ezer forintot költött egy-egy baloldali cikk hirdetéscsomagjára, amellyel jellemzően több százezres elérést generáltak. Az Erősítő fennállása alatt feladott 12 ezer hirdetés több mint egyharmada – 4500 – esett a választás előtti hónapra. 

Az Erősítő hátterében fellelhetők mind a DatAdat cégcsoport, mind pedig az Oraculum 2020 Kft. tulajdonosi körének a szereplői. A Nemzeti Információs Központ (NIK) jelentése szerint e két vállalatnál landolt annak a több mint négymilliárd forintnak a csaknem kilencven százaléka, amely az USA-ból – a Korányi Dávid-féle Action for Democracy-n keresztül – és egy svájci alapítványtól érkezett a baloldal kampányának támogatására. Az ellenzék választási csodafegyvereként számontartott DatAdatról azt érdemes tudni, hogy adatgyűjtésre és a választók profilozására, valamint a hirdetések pontos targetálására szakosodott. 

Az Oraculum 2020 Kft. pedig az EzaLényeg.hu nevű, helyi kampánytémákra fókuszáló lapcsoportnak a kiadója. A szövevényes portfólión keresztül – amelynek a lejárató oldalak mellett például ételrecept tematikájú honlap és viccportál is része volt – milliárdos összegekkel igyekeztek célba juttatni a szivárványkoalíció kampányüzeneteit. 

Az Erősítő mögött álló egyik kulcsfigura a DatAdat cégcsoportban is jelentős tulajdonrésszel rendelkező Dessewffy Tibor, a Gyurcsány–Bajnai-korszak egyik agytrösztje. 

Az ELTE Társadalomtudományi Karának oktatójaként is tevékenykedő Dessewffy a képviselője ugyanis az Amplify App nevű, Észtországban – az DatAdat OÜ elnevezésű vállalkozással azonos tallini címre – bejegyzett társaságnak, amely az Erősítőt működteti és az adatkezelését is végzi. Az Amplify App megtalálható a DatAdat Professional Kft.-nek a bejövő és kimenő pénzforgalmat generáló partnerei között is. Az említett NIK jelentés szerint a DatAdat Professional Kft. 34 millió forint értékben bocsátott ki számlát az Amplify App-nak. 

Ikerportál Montenegróban 

Az Erősítőnek Montenegróban működik egy ikerportálja, amelyben Páva Zoltán, az Oraculum 2020 Kft. tulajdonosa is érdekelt. A Nagalsi.me üzemeltetője ugyanúgy az Amplifier App, mint az Erősítőé, a bejegyzését pedig a Páva érdekeltségébe tartozó EMI Investment bonyolította. 

A felépítésében, funkciójában és még a webdizájn apró elemeiben is az Erősítő pontos másaként létrehozott portál a magyar megfelelőjéhez hasonlóan az országos választás időszakában – ez Montenegróban tavaly októberre esett – volt aktív, s látványosan – 15 ezer euró értékben – promotált olyan tartalmakat, amelyek a montenegrói baloldali URA pártot támogatták. 

Ennek kapcsán a montenegrói sajtó érdeklődésének homlokterébe került a Nagalsi.me tevékenysége, ám sem a hirdetőportál, sem a weboldal működtetői nem tisztázták magukat. 

„Mikroadományok” és adatkezelés 

Mindeközben – a homályos finanszírozású baloldali projektekhez hasonlóan – az Erősítő is azt állítja magáról, hogy a mikroadományokból működik. Ezt a narratívát már az is komolytalanná teszi, hogy még az Erősítő saját honlapja is erősen ködösít azt illetően, hogy miként használják fel az „olvasói” támogatásokat: 

Kezdetben minden felajánlás 100 százalékát felhasználjuk. […] később a hozzájárulások növekedésével a befizetések járulékából tervezzük finanszírozni oldalunk működtetését.

Ezzel a „disclaimerrel” gyakorlatilag homályban tarthatják, hogy valójában mennyi adomány folyt be „mikroadományként”, de a „később” kifejezés már annak fényében is nehezen értelmezhető, hogy az Erősítő csak a kampány alatt fejtett ki érdemi tevékenységet.

Figyelemre méltó, hogy az adományok gyűjtésére az Action Network elnevezésű rendszert használták, amelyről korábban kiderült, hogy a tranzakciók lebonyolításán kívül más funkciója is van: az Action Network kezelte azoknak a magyaroknak az adatait, akik a személyes információikat megadták a baloldali aktivista Molnár Áronnak a NoÁr nevű webshopjában, valamint akik előfizetnek vagy feliratkoznak a NoÁr-féle hírlevelekre, illetve regisztráltak az általuk népszerűsített tüntetésekre.

A Bajnai Gordon nevével fémjelzett DatAdat, a baloldal történelmi bukása ellenére mesés, több milliárd forintos bevételt könyvelhetett el. A nemrégiben nyilvánosságra került titkosszolgálati jelentésből kiderült, lényegében minden külföldi kampánytámogatás a cégcsoportnál landolt, de még a Karácsony Gergely 99 Mozgalmához tisztázatlan forrásból befizetett félmilliárd forint is a szóban forgó vállalkozásoknál kötött ki.

A baloldali kampány agya és legfőbb haszonélvezője a DatAdat volt. Ennél a cégcsoportnál találkozott a régi baloldali gárda és a külföldről érkezett pénz, valamint kampánytechnika. 

A DatAdat tulajdonosi körét ismert figurák alkotják, közülük talán a legfontosabb, a kiváló amerikai kapcsolatokkal rendelkező egykori kormányfő, Bajnai Gordon. 

Rajta kívül jelentős résszel bír Bajnai korábbi titkosszolgálati minisztere, Ficsor Ádám, de a tulajdonosok között ott van az exminiszterelnök egykori kabinetfőnöke, Szigetvári Viktor és egy meghatározó baloldali értelmiségi, Dessewffy Tibor.  

A külföldről, főképp Amerikából érkező pénzekkel összefüggésben kulcsszerepe volt a korábban Bajnai Gordon és Karácsony Gergely tanácsadójaként is tevékenykedő Korányi Dávidnak, aki az általa vezetett Action for Democracy (AD) nevű amerikai nevű szervezeten keresztül Magyarországra csatornázta a baloldali kampánypénzek nagy részét.  

 

A titkosszolgálatok az ország szuverenitását súlyosan sértő külföldi beavatkozás vizsgálatakor megállapították, hogy bár a Márki-Zay Péter által létrehozott Mindenki Magyarországa Mozgalom (MMM) az Action for Democracyn keresztül 1,85 milliárd forintot kapott több részletben a tengerentúlról, a pénz nagy része nem maradt náluk. Több mint 1,4 milliárd forint ugyanis az MMM-től továbbvándorolt a DatAdat-csoport számláira. Az AD közvetlenül is pénzelte a DatAdatot, méghozzá 148 millió forinttal. Mindemellett azonban egy harmadik pénzcsatorna is kinyílt az AD és Bajnaiék között, ez pedig az Oraculum 2020 Kft.-n át vezetett. 

Utóbbi egy volt szocialista tanácsadó, Páva Zoltán vállalkozása. Az Oraculum működteti az EzaLényeg nevű lejáratóportált, amely kampányszerű, fizetett hirdetésekben próbálta már 2019-ben és 2022-ben is befolyásolni a választókat. Az Oraculum egymilliárd forintot kapott Korányiéktól, de ebből 324 milliót tovább is utaltak a DatAdatnak. Páváék ezenfelül 887 millió forintot kaptak egy svájci alapítványtól is.  

Így elmondható, hogy lényegében a baloldal teljes kampányát külföldről finanszírozták, az amerikai és a svájci alapítványon keresztül összesen több mint négymilliárd forint érkezett magyar számlákra. De ez még nem minden, hiszen kiderült az is, hogy nem csupán a Márki-Zay Péter-féle MMM-hez és az Oraculum 2020 Kft.-hez ömlött gyanús eredetű pénz, hanem a Karácsony Gergely által életre hívott 99 Mozgalom Egyesület számláján is több mint félmilliárd forintnyi rejtélyes eredetű pénz landolt.

Az 506 millió forintot tizenkilenc részletben a párbeszédes Perjés Gábor fizette be készpénzben.

Az összeg négyötödét valutában – nagy részét euróban, kisebb részben fontban – helyezte el Karácsony Gergely párttársa a mozgalom számlájára. A 99 Mozgalmat és a Mindenki Magyarországa Mozgalmat, valamint az Oraculum 2020 Kft.-t egyvalami bizonyosan összeköti, mégpedig az, hogy mindhárom hatalmas összegeket költött a DatAdat-csoportnál. 

Tisztázatlan okból az MMM az Action for Democracytól kapott források jelentős részét nem a magyarországi DatAdat-cégek számára, hanem a csoport Ausztriában bejegyzett vállalatának, a DatAdat GmbH-nak utalta tovább, és ettől a társaságtól rendelt meg különböző marketing- és kampányszolgáltatásokat.

A külföldi támogatás jelentős része tehát közvetve, lényegében Bécsből áramlott vissza a DatAdat magyar cégeihez. Itt főként a DatAdat Professional Kft.-re kell gondolni, hiszen a cégcsoporton belül ez a vállalkozás szolgálta ki az egységes ellenzékhez köthető politikai szervezeteket. Ez a társaság a titkosszolgálatok által vizsgált időszakban nem kevesebb, mint 3,3 milliárd forint értékben bocsátott ki számlát, vagyis ekkora összeget zsebelhettek be a cég vezetői.  

 

Összességében tehát elmondható, hogy a baloldal elbukott országgyűlési választásából Bajnai Gordonék, vagyis a DatAdat-csoportot tulajdonló kör, bizonyosan jól járt. A külföldről érkező pénzek – több mint négymilliárd forint – egy nagyobb része és a Karácsony-féle mozgalom rejtélyes forrásból eredő félmilliárdjának egésze a DatAdatnál kötött ki.  

Ripost hírek

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.