Létrehozva: 2023.08.07.

A dollármédia titkai: Újabb részletek

Megvették őket kilóra.

A Magyar Nemzet 2019 szeptemberében elsőként számolt be az EzaLényeg-csoport baloldali kampányban játszott szerepéről. Sorozatukban részletes kutatással bizonyították, hogy a lejáratóoldalak tulajdonosai a milliárdos, részleteiben máig homályos külföldi finanszírozásból egy sor további honlapot működtethettek. Most azt is bemutatták, hogy míg önkéntesek ezrei ingyen kampányoltak, a baloldali médiabirodalom tulajdonosa a vereség évében is több tízmilliós nyereséggel zárt. 

Lapunk 2019 szeptemberében elsőként számolt be az EzaLényeg-csoport baloldali kampányban játszott szerepéről. Sorozatunkban részletes kutatással bizonyítottuk, hogy a lejáratóoldalak tulajdonosai a milliárdos, részleteiben máig homályos külföldi finanszírozásból egy sor további honlapot működtethettek. Most azt is bemutatjuk, hogy míg önkéntesek ezrei ingyen kampányoltak, a baloldali médiabirodalom tulajdonosa a vereség évében is több tízmilliós nyereséggel zárt. 

2021 őszén több hír is szólt arról, hogy a baloldali előválasztás tízezer aktivista önkéntes és ingyenes munkájával valósult meg. Sokan időt és pénzt nem kímélve dolgoztak tehát a hatpárti összefogás kampányán. Ám vannak, akik évek óta nagyon jól keresnek a baloldal bukott választásain.

Így van ezzel a baloldali médiabirodalom, a 2019-ben elindított EzaLényeg-csoport tulajdonosa, ifjabb Páva Zoltán is. A lejárató oldalakat kiadó Oraculum 2020 Kft. rögtön az indulás, a baloldal számára országos tekintetben vesztes önkormányzati választás évében 21,7 millió forint adózott eredményről adott számot. 2020-ban rekordmértékű, 52 millió forintos adózott nyereségre tettek szert, amelyet egy gyengébb év követett, valamivel több, mint 2,5 millió forintos adózás utáni profittal. Végül 2022-ben, a baloldal számára bukott kampányévben újra megerősödött, és 25,6 millió forintos adózott nyereségre tett szert a Páva-vállalkozás. 

Nem volt ezzel egyedül. Korábban, a céges beszámolók nyilvánosságra kerülését követően a Magyar Nemzet cikksorozatban mutatta be, hogy sok balliberális elemzőcég, közvéleménykutató, médium és tanácsadó valójában jól járt a 2022-es vesztes választás évében. 

Az MSZP-közeli Hírklikk csaknem tízsszeresére növelte profitját, a balliberális HVG kiadója közel félmilliárdos profittal zárt tavaly, Varga Zoltán médiatulajdonos 2,5 milliárdos osztalékot vett ki a Brüsszel által is finanszírozott Central Médiacsoportból, a részben szintén az Európai Bizottság által fenntartott 444.hu elérte az egymilliárdos árbevételt.

Emellett nőtt a Medián árbevétele is, miközben egy másik közvéleménykutató, a Závecz Research nettó árbevétele éves alapon 31 százalékkal emelkedett. A listát még hosszan lehetne folytatni. 

Ebbe a sorba illeszkedik tehát az EzaLényeg-médiabirodalom is. A 2022-es kampányév rendkívül jövedelmezőnek bizonyult a kiadó, az Oraculum 2020 Kft. számára, ugyanis éves összevetésben csaknem megháromszorozták amúgy sem alacsony bevételeiket. A 2021-es 667,1 millióhoz képest tavaly a nettó 1,8 milliárdot is meghaladták az EzaLényeg kiadójának értékesítésből származó bevételei. A Nemzeti Információs Központ (NIK) tájékoztatása szerint ezzel az összeggel nagyjából azonos nagyságrendű utalások érkeztek Páva cégéhez az amerikai Action for Democracytól, és a vele azonos célokkal működő svájci alapítványtól. Mindezt úgy érték el, hogy mindösszesen két munkavállaló dolgozott a cégnél, egy munkavállalóra tehát nagyjából 900 millió forintnyi bevétel jutott. 

A Magyar Nemzet már korábban beszámolt arról, hogy Páva Zoltán nem volt szűkmarkú magával, a profitnál nagyobb összeget, 28 millió forintot hagyott jóvá osztalékként. Ifjabb Páva emellett ügyvezetője a 2020 őszén alapított EagleEye-Marketing Kft.-nek, amely folyamatosan kap megbízásokat a Demokratikus Koalíció parlamenti frakciójától.  

Jó eredményt ért el emellett az MPSP Consulting is, amelynek tulajdonosa Páva Hajnalka Gyöngyi (Páva Zoltán felesége), és Páva Zoltán 2012 óta cégjegyzésre jogosult. Az üzletviteli és egyéb vezetési tanácsadással foglalkozó cég 2021-ben 298,3 millió forint nettó árbevételt ért, amelyet 2022-ben, a kampányévben 443 millió forintra növelt. Ez a cég elmúlt hat évének legjobb eredményét is jelenti. A cég nyeresége közel duplájára, 20 millió forintról 39,4 millió forintra nőtt. Páva Hajnalka Gyöngyi mint tulajdonos a társaság eredménytartaléka terhére 30 millió forint osztalék kifizetése mellett döntött. 

Emlékezetes, hogy mindemellett Karácsony Gergely 2021-es, valamint Márki-Zay Péter 2022-es vesztes kampányába még hosszú hónapokkal az elbukott választásokat követően is több százmillió forint érkezett.

A végső adományozók kiléte továbbra is titok, és a főpolgármester a múlt héten úgy nyilatkozott, hogy ez – ha rajta múlik – az ő kampánya kapcsán nem is fog változni. Annyit mindenesetre lehet tudni, hogy Karácsony kampányadományainak nagyjából négyötöde devizában, euróban és fontban érkezett, míg Márki-Zay szervezete külföldről, Karácsony Gergely akkori főtanácsadójának szervezetétől, a Korányi Dávid-féle Action for Democracytól kapott sok százmillió forintot. 

Összefoglalva, a külföldről a baloldal kampányára érkezett források két, egymással összefüggő érdekkörhöz kerültek. Az egyik a baloldali médiabirodalom, 

az EzaLényeg-csoport, amely 2019 és 2022. április 3. között nagyságrendileg háromnegyedmilliárd forintért hirdette tartalmait a nagy amerikai technológiai vállalatoknál, de eközben végig nyereséges volt.  

A másik pedig 

a Bajnai-féle DatAdat-csoport, amely a főpolgármester és a hódmezővásárhelyi polgármester kampányában is nagy megbízásokat kapott.

 A Magyar Nemzet átfogó írásban bizonyította, hogy a külföldről érkező pénzek – több mint négymilliárd forint – egy nagyobb része és a Karácsony-féle mozgalom rejtélyes forrásból eredő félmilliárdjának egésze a DatAdatnál kötött ki.   

Mi a közös a következő településekben és időpontokban? Szerencs és Tiszaújváros 2020 októberében, Miskolc, Pécs és Pestszentlőrinc 2022 márciusában? A válasz a szoros politikai küzdelem egy-egy országgyűlési mandátumért. Van azonban egy másik közös jellemző is: az általunk egy sorozat keretében bemutatott EzaLényeg-médiabirodalom tíz legnagyobb helyi közösségi médiás hirdetési költései között egyaránt felbukkantak az említett települési aloldalak. Az EzaLényeg miskolci lábára például nem kevesebb mint 11,5 millió forint jutott, ebből pedig 1 463 tartalmat hirdettek. A lejáratóoldal pécsi kiadására 9,2 millió forintot szántak, ebből 1 976 tartalmukat népszerűsítették a Facebookon.  

Bár a baloldali kutatók és elemzők sokáig a biztos mandátumok közé sorolták Pécset és Miskolcot, a kampányhirdetések elhelyezéséből utólag jól nyomon követhető a baloldali kampány összeomlása és a pánikhangulat terjedése. Ahogy közeledett 2022. április 3., úgy vált egyre inkább egyértelművé, hogy a korábban megingathatatlanul ellenzékinek gondolt települések is a kormányoldal mellett dönthetnek. Így aztán pánikszerűen beindultak a milliós kampányköltések, hogy legalább a kétharmados Fidesz-sikert megakadályozzák.  

Végül a két miskolci központú választókerületben kormánypárti siker született, ami nem kevés kritikát váltott ki a választás után balliberális körökben a kampányvezetés stratégiájával kapcsolatban. Visszanézve a közösségi oldal hirdetéstárát, a legutolsó miskolci EzaLényeg-hirdetések éppen a választás napjával bezárólag futottak. Ezek a március végi-április eleji hirdetett tartalmaik leginkább a végül kis különbséggel győztes Kis Jánost (Fidesz) támadták, vagy leplezetlenül a másik Miskolc-központú választókerületben induló, végül vesztes Szilágyi Szabolcs mellett kampányoltak. Utóbbi azóta a Jobbikból éppen az EzaLényeg-es kört több tíz milliós megbízásokkal ellátó Gyurcsány-pártba igazolt.

Pécsett egy fideszes és egy ellenzéki mandátumot osztottak ki a választás után, a részben és közvetett módon külföldről finanszírozott hirdetéseken is múlhatott azonban Mellár Tamás győzelme, aki 1 153 szavazat különbséggel futott be 51 597 érvényes leadott voks mellett. A Mellárt és a másik helyi baloldali jelöltet, Szakács Lászlót támogató tartalmak mellett a baloldali médiabirodalom helyi lába szinte kizárólag a fideszes jelölteket támadta. Ahogyan Miskolcon, úgy Pécsett sem hirdetett az EzaLényeg-lapcsalád tavaly április 3. óta.

Még a pécsinél is szorosabb lett – szintén sokak meglepetésére – a pestszentlőrinci eredmény. Bár az ellenzék előzetesen elkönyvelte magának az összes budapesti mandátumot, végül Dunai Mónika legyőzte jobbikos ellenfelét Rákosmentén. Emellett pedig Kunhalmi Ágnes győzelme is csak 780 szavazaton múlt a szomszédos választókerületben, Pestszentlőrincen. A baloldali jelöltet segíthette, hogy a helyi EzaLényeg 7,5 millió forintot meghaladó hirdetési költéssel kampányolt az elmúlt években Kunhalmi Ágnes, valamint Gyurcsány Ferenc helyi embere, Szaniszló Sándor mellett, illetve a fideszes Lévai István Zoltán ellen.  

Ez azért is pikáns, mert a baloldali médiabirodalom külföldi forrásai úgy segíthették Kunhalmi Ágnest mandátumhoz, hogy a választás után éppen ő támadta a leghevesebben a külföldi kampánytanácsadóikat. A szocialisták női társelnöke utólag úgy fogalmazott, Márki-Zay Péternek „volt egy saját MMM-es tanácsadói köre magyar és külföldi tanácsadókkal. Ők valamilyen okból még az utolsó körben is a putyinozó plakátokat erőltették.” Kunhalmi szerint ő azért tudta megnyerni a körzetét, „mert a békéről beszéltem meg a jóléti intézkedésekről, a programunkról, és nem arról, hogy mi van Putyinnal. Egy szűk rétegre optimalizáltuk a kampányunkat.” Ellenőriztük, és valamiért a baloldali médiabirodalom helyi lejáratóoldala is pontosan úgy kommunikált, ahogy arra Kunhalmi utólag emlékezett.

Érdekesség továbbá, hogy a választásokhoz közeledve láthatóan megváltozott az EzaLényeg-médiabirodalom hirdetési stratégiája. Míg 2022. március 15. előtt elsősorban Pest megyében költöttek sok pénzt, és sokféle életkori csoportot céloztak, március 15-től Borsod is kiemelt hirdetési célpontjuk lett, és immár leginkább a középkorúakat célozták mindkét megyében. Végül a sokmilliós hirdetések ellenére az említett két térségben minden választókerületben a jobboldal győzött.

Ahogy arról korábban már többször beszámoltunk, az EzaLényeg-médiabirodalom mögött álló Oraculum 2020 Kft. közel kétmilliárd forintot kapott külföldről, az Action for Democracy nevű Korányi-féle szervezettől és egy homályos svájci alapítványtól. A végső adományozók kiléte továbbra is ismeretlen, a mikroadományokról szóló történetek azonban ellenzéki megszólalók szerint is egyre kevésbé tarthatóak. Összesítésünk szerint 2019 és 2022. április 3. között az EzaLényeg-médiabirodalom nagyságrendileg háromnegyedmilliárd forintért hirdette tartalmait a nagy amerikai technológiai vállalatoknál.

Iratkozzon fel a Ripost hírlevelére!
Sztár, közélet, életmód... a legjobb cikkeink első kézből!
Ingatlanbazar.hu - Gyors. Okos. Országos
-

További cikkek