Menczer Tamás: Az emberek azt várják a vezetőiktől, hogy védjék meg őket!

POLITIK
Létrehozva: 2023.07.06.

Az egymilliót már idén is meghaladta a vendégéjszakák száma a Balatonnál

Ezek a hiteles adatok.

A Balatonnál ugyanolyan erős a szezon, mint máskor, visszaesésről szó sincs, a magyarok többsége az idei nyáron is ott talál magának nyugalmat és kikapcsolódást. A Magyar Turisztikai Ügynökség elnöke, Guller Zoltán tette helyre a kérdést, ugyanis korábban az Index arról írt, forgalomcsökkenés tapasztalható a magyarok kedvenc üdülőhelyén. Az Indexnek most azt nyilatkozta az MTÜ elnöke, nem igaz, hogy harminc, de akár negyven százalékkal is kevesebb vendég fordul meg a Balatonon a mostani szezonban. 

Guller Zoltán úgy fogalmazott, a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének elnöke, Flesch Tamás a megállapításaival senkit sem akart tévedésbe ejteni, csupán szervezetének olyan szűk rálátása van a szektorra, ami jelentős torzításokhoz vezet az általuk közölt számokban. A MTÜ elnöke megerősítette, az  év első hat hónapjában elenyésző, hozzávetőleg kétszázalékos visszaesés történhetett a vendégforgalomban, amely messze elmarad a szövetség harminc-negyven százalékos számaitól. 

„A Balatonnál a szövetségnek csupán nyolcvanöt szálloda a tagja, összesen 7553 szobával, miközben kétszáztíz szálloda 13 400 szobával található itt, és akkor még nem beszéltünk arról a tizenháromezer kisebb magán- és egyéb szálláshelyről a maga huszonkétezer szobájával, amelyre a szövetségnek semmi rálátása sincs” – fejtette ki az Indexnek Guller Zoltán.

A Magyar Turisztikai Ügynökség elnöke szerint a balatoni szezonról valós képet a szezon végeztével lehet közölni. Most viszont, mivel olyan mértékű tévedéseket közölt a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének elnöke, a megszokottnál hamarabb feltárta az Indexnek az ágazati adatokat az MTÜ elnöke. 

Guller Zoltán megerősítette: 

az adatok pontosságát és hitelességét a kötelező adatszolgáltatás szavatolja, ugyanis a digitalizáció segítségével csaknem ötvenezer szálláshellyel kapcsolatban szinte mindenre rálátnak. 

A balatoni turizmus számait közölve felfedte, hogy idén január és június között egymillió-ezer fő volt a vendégszám, szemben a tavalyi egymillió-huszonháromezerrel, tehát 22 ezer fő volt a különbség, ami hozzávetőleg kétszázalékos csökkenést jelent. A vendégéjszakák száma a tavalyi 2,71 millióról az idei évre 2,57 millióra mérséklődött, azonban a szálláshelyek bevétele a tavalyi 38,35 milliárdról 48,42 milliárdra ugrott. A turisztikai szervezet elnöke elmondta, hogy

 összességében jó évet és erős nyári turisztikai szezont várnak idén.

Ahogyan a pandémia idején a belföldi, most a külföldi vendégforgalom diktálja majd a turizmus lendületét – jelezte Guller Zoltán, hozzátéve, hogy ha a körülmények nem változnak, akkor az év egészére a tavalyit meghaladó vendégforgalmat valószínűsítenek.

Lángossütők, büfések, fagyisok, úszógumiárusok, zöldségesek, ajándékboltosok – leginkább ezek a gazdasági szereplők számítanak a nyár elengedhetetlen résztvevőinek a balatoni és a velencei-tavi strandokon, illetve a tavak környékén − írja a Világgazdaság.

A múlt hét vége óta ezek a vállalkozások nemcsak a nyaralók érdeklődésére, hanem az adóellenőrök felbukkanására is számíthatnak. Ráadásul éjjel-nappal.

Elindult a strandszezon a magyar tavaknál, a vízparti kikapcsolódás lehetősége azonban nemcsak a pihenésre vágyókat vonzza, hanem az adóhatóság revizorait is.

A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) június 26-án átfogó ellenőrzést indított a Balaton és a Velencei-tó környéki településeken. A revizorok a helyi kereskedőket és szolgáltatókat keresik fel – tájékoztatta a Világgazdaságot a NAV szóvivője. Kis Péter András megjegyezte:

az adóellenőrök elsősorban a hivatal adatai szerint kockázatosnak számító vállalkozásokat kísérik figyelemmel, így a vendéglátó egységeket, az ajándékboltokat, valamint a piacok és a strandok értékesítőit.

A szóvivő ezután részletezte, mely szabály megtartását ellenőrzik leginkább. Kis Péter András első helyen a számla- és nyugtaadást említette, de

arra is kíváncsi a NAV, hogy a vállalkozások bejelentették-e alkalmazottaikat, és hogy szabályszerűen használják-e online pénztárgépüket.

A szóvivő egy fontos mozzanatra még felhívta a figyelmet. A tóparti gazdasági szereplőknél akár hivatali időn kívül, vagyis délután, este és hétvégén is megjelenhetnek a NAV ellenőrzést végző emberei.

A Kékszalag hétvégéjén a Balatonra figyel az ország. A versenyen évek óta viszonylag kevés külföldi vesz részt, de nem sokan tudják, hogy a versenyeredményeket nemzetközi szakértők is jegyzik, mivel a győztes hajók gyakorta a világ élvonalába tartozó magyar vitorláshajó-gyártás termékei.

Fehér Szalag, Izsák Szabolcs Emlékverseny, Kékpántlika, Kékszalag – sűrű az idei Kékszalag fesztivál programja. Az egyhetes rendezvény idén az Európa kulturális fővárosa programsorozattal együttműködve számos parti és vízi programot kínál az érdeklődőknek. A legnagyobb esemény az 55. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj, amelyre évek óta egyre többen neveznek, idén körülbelül hatszáz versenyző csapat.

Kékszalag vitorlásverseny (Fotó: Penovác Károly)


A balatoni vitorlázás nagy múltra tekint vissza

Balatonfüred ilyenkor zsibongó majálissá válik. A Tagore sétányon a semmiből nőnek ki a hangulatos támogatói sátrak, a gyerekek nagy erőbedobással igyekeznek a valódi hajók izgalmát hozni a makettvitorlások versenyébe, a patinás cukrászdák és fagylaltozók pedig nem győzik kiszolgálni az egyre érkező vendégeket, akik a parton várják, hogy a győztes befusson a kikötőbe.

A balatoni vitorlázás a Sürgöny szenzációhajhász, 1866-os álhíre nyomán lendült fel először, amely szerint Sisi Balatonfüredet is útba ejtette volna nyaralása során.

 A hazai arisztokrácia ezért felújíttatta a siófoki vasútállomást, illetve hajókat hozatott, mivel a Festeticsek 1797-ben épített Phönixét kivéve csak halászhajók jártak a tavon. Az 1860-as években a Batthyányak és a Széchenyiek felfedezték a sportvitorlázást, több díjat is nyertek brit versenyeken, így örömmel segítettek Magyarországon is meghonosítani a sportot. A Sisiről szóló hír végül nem bizonyult igaznak, de addigra a tó sziluettjéhez hozzátartoztak a kecses árbócosok, amelyek versenyére azonban még hetven évet kellett várni.
A két világháború közötti konszolidáció hozta el a hazai vitorlázás második aranykorát, mivel a tehetős dzsentriréteg szívesen töltötte az időt a vízen. 

Ekkor került be a tó a nemzetközi sportéletbe is: vitorlásflották épültek, elindult az első Kékszalag 1934-ben, a Csillagtúra és a rendszeresen megrendezett nemzeti bajnokságok is, illetve 1933-ban a Balaton adott otthont a vitorlázás első Európa-bajnokságának. 

A kommunista diktatúra a Horthy-rendszerrel azonosította a vitorlázást, és bár nem tiltotta, a sportág fejlődése megakadt. A nyolcvanas évek Ötvös Csöpi filmjei keltették fel újra a szélesebb körű érdeklődést, de az igazi robbanás a rendszerváltás után következett. Ennek ellenére Európa legrégebbi és leghosszabb tókerülő versenye még évtizedekig viszonylag kevés indulót számolhatott. A kétezres évekig kevesebb mint kétszáz hajó nevezett a Kékszalagra, majd Litkey Farkas bemutatta a közönségnek a nagy testű libera hajókat, amelyek tizenhat versenyzővel sorra döntötték a rekordokat. 2012-től katamaránok is indulhatnak, ami tovább növelte a népszerűséget. Az elmúlt években rendre több mint ötszáz hajó nevezett, igaz, többségében magyarok.
 

Közösségi esemény a Kékszalag 

Holczhauser András, a Magyar Vitorlásszövetség főtitkára szerint szeretnék a versenyt nemzetközi szintre is kiterjeszteni, de valószínűleg a Kékszalag mellett egy grand prix lenne erre a legalkalmasabb, mivel a tókerülő verseny klasszikusan – a biztonság és az amatőr versenyzők miatt – kisszeles futam. 

Már a rajtnál lehet tudni, hogy melyik az az öt-hat hajó, amelynek valódi esélye van a győzelemre, de mindenki elindulhat, aki biztosan kezeli vitorlását.

 Családok és baráti társaságok csatlakoznak az esélyesekhez, hogy a negyvennyolc órás időlimitet megcélozva utazzák körbe a tavat, gyönyörködve a többi színes vitorlában és az éjszakai teliholdban, mivel a verseny egyik alapszabálya, hogy a rajt időpontját a júliusi teliholdhoz igazítják.
 A Kékszalag a külföldi csapatoknak nem feltétlenül vonzó. A többség a nagyszeles versenyeket szereti, amelyeknek a Balatonon ősszel és tavasszal van szezonja. Ráadásul a verseny komoly anyagi befektetést kíván, mivel 

az induló hajóknak minimum 25 négyzetméteres vitorlával kell rendelkezniük, és egy csapatnak legalább három főből kell állnia. Az ilyen vízi járművek hossza hét és húsz méter közé esik,

 így közúti szállításuk nehézkes és drága. Nem csoda, hogy a versenyzők mindössze két százaléka külföldi.
A nemzetközi szaksajtó ugyanakkor jegyzi a Kékszalag-nyerteseket, akik többnyire magyar gyártók vitorlásait viszik győzelemre. A tavalyi aranyérmes Fifty-Fifty egy magyar fejlesztésű, különleges konstrukciójú, kétárbócos katamarán, amely alig több mint hét óra alatt tette meg a légvonalban százötvenöt kilométeres távot, ami komoly szenzációnak számított szakértői körökben. 
 – Bár Magyarországra nem feltétlenül gondolnánk hajóépítő nagyhatalomként, a hazai vitorlásgyártásnak komoly történelme van – meséli Ruják István, a Pauger Carbon Composites munkatársa. 

– A harmincas években a balatonfüredi hajógyár legendás volt, aztán a szocializmus nehéz éveket hozott, viszont kinevelt egy olyan hajóépítő réteget, amelynek anyag- és tőkehiányos időszakban kellett helyt állnia.

 Csak a kreatívok maradtak talpon. Kicsit hasonlít a helyzet a magyar utászok esetéhez Afganisztánban, akiket nagyon szerettek a katonák, mivel ha az amerikaiaknak kellett hidat építeniük, és hiányzott egy szükséges elem, akkor a parancsnok áttelefonált a bázisra, hogy szállítsák le a darabot, ezért két napig álltak a tankok. A magyarok viszont fát vágtak, betont kevertek és estére elkészült a híd.

A magyar hajógyártás világszínvonalú
 

Paulovits Dénes tehetséges finn dingi-versenyző volt, majd a nyolcvanas évek végén elkezdett hajót építeni. A könnyű karbonkompozit, illetve a vákuuminfúziós technológia hozta meg az áttörést, és ma a Pauger Carbon ausztrál, új-zélandi, angol, svájci és olasz gyárakkal van egy szinten. Egyik leghíresebb megrendelésük a neves új-zélandi vitorlázótól, Russell Couttstól érkezett, aki vákuuminfúziós technológiával készült, egyforma hajókat akart gyártatni. Eredetileg egy szlovén céget bízott meg a kétezres évek közepén, ám az a vitorlás olyan rossz minőségben készült el, hogy szét kellett vágni. Utána fordult a Paugerhez, amelynek számos RC44-es hajója siklik hibátlanul húsz év óta. 
 – A jó vitorlásiparhoz olyan emberek kellenek, akik megfelelő igényszinttel és elkötelezettséggel dolgoznak éveken át, de fontosak a sportágat népszerűsítő sportolók is – teszi hozzá Haranghy Csaba, a Magyar Vitorlásszövetség elnöke. – A vitorlásiparban fa-, vagy műanyag hajók készülnek. Egy gyár sikeréhez az éveken át tartó, kiváló minőségű munka szükséges, mert szabálytalan hajót bárki készíthet. Nehéz például egy hajót pontos súlyra gyártani. Általában a készítők szeretnek túlbiztosítani, ezért, hogy ne legyen baj a felmérésen, a kevesebb anyag mellé ólmot raknak a hajóba, hogy megfeleljen a súlya. Így viszont a szerkezetből hiányzik a megfelelő anyag. Sokkal több energiába kerül a pontos gyártás, amikor minden anyagot folyamatosan grammra kell mérni. Az árbóc hossza például a nyomaték miatt alapvető kérdés. A vitorlázás technikai sportág drága anyagokkal és drága gyártási technológiákkal, tehát a tőke nagyon fontos. Vannak uniós és kormányzati forrásból jövő támogatások is, amelyeket a hazai gyárak igénybe vehetnek. Szerencsére a magyar piac már olyan méretű, hogy jó néhány vállalkozást el tud tartani.
 Ilyen a Pauger mellett a hazai vitorlásélet legendás alakjához, Soponyai Gézához köthető Nautic, Scholtz Imre Style Jachtja, a Schäfer Elemér által vezetett Schäfer Yacht, illetve néhány kisebb, csak fahajókra vagy felújításra specializálódott üzem. A Nautic jellemzője a gyors, de a hétköznapokban is kényelmes vitorlás. Aki Kékszalag-győztes szeretne lenni, előbb-utóbb elvetődik üzemükbe. A Style Jacht napi vitorlázásra alkalmas hajókat készít, amelyek használója elsősorban sportolni, nem lakni szeretne a vízen. A Schäfer Yachthoz köthető a Dolphin versenyosztály hazai támogatása, illetve az elektromotoros hajók látványos terjedése a Balatonon. 

A felsorolásban kakukktojás a Viszkei András és Márton által vezetett Aqwia, amely elektromos hajókat gyárt. 

Céljuk, hogy vízi járműveikkel olyanok is élvezhessék a Balatont, akik nem űzik művészi szinten a vitorlázást.

 A hazai vitorlásközösség ugyanakkor egyre népesebb, Berecz Zsombor világbajnoki aranya és olimpiai ezüstje után is jelentőset ugrott a vitorlázni vágyók száma. A fiatalok azonban gyakran érzik úgy, hogy sok problémával találkoznak itthon, sosincsenek kinn a vízből, vagy egyszerűen kinőtték a Balatont, mert a hazai hajókészítők nem a legújabb fejlesztéseket képviselik. Igyekeznek külföldre menni, hogy lássák az ottani újítások irányát. Az öreg róka vitorlásgyártó cégek csak legyintenek a fiatalos hevületre, mondván, járják csak a világot, úgyis hazajönnek és meglátják, hogy a hazai gyártók sikeresebb hajókat készítenek, amelyek jobban megfelelnek a Balaton híresen szeszélyes szélviszonyainak.

Idén már ötvenötödik alkalommal rendezik meg a Kékszalagot. A hagyományos balatoni vitorlázó versenyt, amelynek idei hivatalos neve az 55. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj, élőben közvetíti az Origó.

 

Idén a Kékszalag verseny történetében először lesz követhető a mezőny a rajt pillanatától az utolsó befutó hajóig. A Magyar Vitorlásszövetség, a Magyar Telekom és a Samsung együttműködésének köszönhetően folyamatos élő adást sugároz a balatonfüredi nagymólón kialakított stúdióból. A közvetítés csütörtök reggel nyolc órakor kezdődik és a szombat esti díjkiosztó végéig tart. A versenyt az Origó sportrovatának oldalán is lehet majd nézni.

– Jogos elvárás a vitorlázótársak részéről, hogy a Kékszalag egésze látható és követhető legyen mindenki számára, hiszen ez a verseny a limitidő lejártáig, vagyis szombat reggel kilenc óráig tart. Szeretnénk, ha a nagyközönség nem csupán a leggyorsabb hajókat ismerhetné meg, hanem azokat a vitorlázókat is, akik hatalmas kitartásukról tesznek tanúbizonyságot, hiszen hogy ha kell, 48 órán keresztül megállás nélkül vízen vannak, hogy teljesítsék a kihívást – mondta Holczhauser András, a Magyar Vitorlásszövetség főtitkára.

Az új szabályozások azt is lehetővé teszik, hogy az egyes hajók saját nézőpontjukból is élő közvetítést tegyenek közzé az interneten.

Iratkozzon fel a Ripost hírlevelére!
Sztár, közélet, életmód... a legjobb cikkeink első kézből!
Ingatlanbazar.hu - Gyors. Okos. Országos
-

További cikkek