kulcsár edina
Fekete színészek játsszák az őshonos, szőke svédeket.
A Historien om Sverige (Svédország története) című műsort az állami tulajdonú médiatársaság eddigi legnagyobb történelmi műsoraként jellemezték. A tízórás és tíz részesre tervezett dráma-dokumentumfilmet idén ősszel kezdik sugározni, és a tervek szerint Svédország történetét mutatják be a jégkorszaktól napjainkig. A köztévé által finanszírozott filmben afrikai származású színészeknek osztották ki a főbb szerepeket.
A tévésorozat neve és témája is azonos Herman Lindqvist ugyanerről az időszakról szóló 11 részes népszerű tudományos könyvével, annyi különbséggel, hogy a könyvben szó sincsen az „afro-svédekről".
A svéd közmédia ugyanis a hét elején mutatta be az új sorozat előzetesét, amelyből kiderült, hogy
A SOROZATBAN A SVÉDEKET JÁTSZÓ SZÍNÉSZEK SÖTÉT BŐRŰ AFRIKAIAK. EZ HEVES REAKCIÓKAT VÁLTOTT KI A KÖZÖSSÉGI MÉDIÁBAN, ÉS SOKAN AZT A KÉRDÉST SZEGEZTÉK AZ ÁLLAMI MÉDIUMHOZ, HOGY A TÉNYEK, VAGY PEDIG A PROPAGANDA SZOLGÁLATÁBAN ÁLL
- hívja fel rá a figyelmet a Samnytt svéd hírportál. A színészek kiválasztása arra a hipotézisre utal, amely szerint a jégkorszak után Skandináviát benépesítő első emberek sötétebbek voltak, mint a mai svédek, ami különösen baloldali körökben népszerű elképzelés, azonban ezt a hipotézist semmilyen konkrét tény sem támasztja alá.
A svéd közmédia a felmerülő kérdésekkel kapcsolatban azt válaszolta, hogy
a történelmi korokban élő személyek ábrázolása a tudományos közösség konszenzusán alapul arról, hogy miként néztek ki az első svédek.
Nemrég egyébként egy másik filmet is bemutatott a svéd közmédia, amely többeknél kiverte a biztosítékot. A kisfilm ugyanis arról szól, hogy egy iskolai reklám készítői között vita alakul ki arról, hogy a hirdetés „túl fehér lett".
A dokumentumfilmre visszatérve, nem ez az első eset, amikor felháborodást okoz, hogy nem valósághűen jelenítik meg a történelmi személyeket.
Óriási felháborodás és végül óriási bukás lett a Netflix dukodrámája, amely Kleopátráról szól, akit egy fekete színésznő alakít. A Kleopátra királynő értékelése az IMDb-n: 1/10, 55 ezer néző pontozta, az oldal statisztikájából egyebek mellett az is kiderül, hogy a legtöbb negatív szavazatot Egyiptomból kapta. A Rotten Tomatoes-on 2 százalékos nézettségi pontszámot ért el. A Google szerint pedig a netflixezők mindössze 3 százalékának tetszett ez a sorozat.
Nehéz komolyan venni ezt a dokumentumfilmet, amikor szinte minden jelenetben vannak hibák. (...) Az udvarban nem egyiptomiul, hanem görögül beszéltek
– írta egy kommentelő a Rotten Tomatoes-on.
Támogatom a kreatív szabadságot a filmekkel/tévével kapcsolatban... de úgy tenni, mintha ez egy tényszerű dokumentumfilm lenne, arrogáns és tiszteletlen. Ami a dokumentumfilmet illeti, a pontatlanságok mennyisége lehetetlenné teszi, hogy komolyan vegyük. Lenyűgöző, hogy az alkotók azt hitték, hogy a közönség elég hülye ahhoz, hogy elfogadja ezt a maszlagot
– kritizált egy másik felhasználó. Mahmoud al-Semary egyiptomi ügyvéd a "Kleopátra királynő" dokumentumfilm előzetesének megjelenése után ráadásul keresetet nyújtott be az ügyészséghez a Netflix egyiptomi platformjának leállításáért.
AZ EGYIPTOMI ÜGYVÉD A FILM KÉSZÍTŐINEK FELELŐSSÉGRE VONÁSÁT KÖVETELTE, VALAMINT A NETFLIX VEZETŐSÉGÉT HIBÁZTATTA, AMIÉRT RÉSZT VETTEK „EBBEN A BŰNCSELEKMÉNYBEN".
Nemrégiben derült ki, hogy a szélsőbaloldali eltörléskultúra őrülete jegyében a Thália Színház A nagy kézrablás című előadását le akarják tiltatni. Az Oscar-díjas író, rendező, Martin McDonagh ügynöksége azt írta a színháznak egy e-mailben, hogy a fekete arcúra festett fehér színész nem játszhatja a darab fekete karakterét. A darabot először 2016-ban mutatták be, és bár akkor is feketére festették az afroamerikai Tobyt játszó színészt, akkor ez nem okozott problémát, pedig a feketére maszkírozás, azaz a blackface jelenségére már akkor is vadásztak az Egyesült Államokban. Arról, hol tart most az ügy, és mire számíthat a Thália, a színház igazgatóját, Kálomista Gábort kérdeztük.
Kálomista Gábor az Origónak adott interjúban elmondta az üggyel kapcsolatban, hogy múlt héten kaptak egy jelzést az írót képviselő ügynökségtől arról, hogy Martin McDonagh nem járul hozzá a darab olyan formában történő bemutatásához, mint amit a Thália csinál. Ez egyébként a főpróba napján történt, a premier előtti napon – tette hozzá.
"Azt kérték, hogy vagy színes bőrű színész játssza el az említett főszerepet, vagy pedig ne maszkírozzuk el a színészt. Nos, azt fontos tudni, hogy innentől kezdve a darab dramaturgiai szempontból érthetetlenné válik, hiszen ez a darabhoz hozzátartozik"
– mondta el a rendező, aki arra emlékeztetett, hogy A nagy kézrablást egyébként már 2016-ban bemutatták itthon, és azóta játsszák a Tháliában, szintén blackface-szel, de azóta senkinek semmi baja nem volt vele.
Egyébként megtudtuk, hogy egy amerikai néző a Thália Színház honlapját böngészte, és arra a következtetésre jutott – és ennek utána is nézett állítólag –, hogy Jámbor Nándor, aki a Toby nevű figurát alakítja, nem színes bőrű. Mivel nem cseréltük le a Tobyt alakító színészt, az ügynökség azzal fenyeget, hogy letiltják az előadást. Hivatalosan, az ügynökség ezen e-mailjén kívül ez idáig nem kaptunk semmit, nem volt más történés. Azóta is izgatottan várunk egy hivatalos értesítést arról, mi az elképzelésük
– mondta el Kálomista Gábor.
A nagy kézrablás című darabban a főszereplőt Jámbor Nándor alakítja
FORRÁS: KALLAI TOTH ANETT
Az igazgató szerint ők annyit tettek, hogy jelezték a magyar ügynökség felé, ha van valami problémájuk, azt hivatalosan is közöljék a Színházzal. Hozzátette: a Thália ráadásul nem áll kapcsolatban az amerikai ügynökséggel, csak a magyarral. Leszögezte:
nyilvánvaló, hogy a darabot nem fogjuk levenni a műsorról, ugyanilyen szereposztással fogjuk játszani.
Az igazgató azt is elmondta, hogy egy névtelen feljelentés alapján reagál egy ügynökség, amely feléjük hivatalos értesítést nem küld, felettébb különös; ráadásul kíváncsi lenne arra az amerikai névtelen feljelentőre, akinek nincs más dolga, mint a Thália Színház télikertjének a honlapját böngészni. Kálomista Gábor arról is beszélt, hogy a színház maga az átváltozások művészetének színpada.
Kálomista az Origo azon kérdésére, hogy mit tesznek, ha az említett fél perelni fog, azt válaszolta, hogy
ebben az esetben megvárjuk a bíróság bölcs döntését. Mi állunk a per elé. Nem követtünk el semmit, mi mindent a szerződés szerint betartva csinálunk, azt a darabot játsszuk, amit ez az író megírt, nem változtattunk rajta.
Kálomista arra is felhívta a figyelmet, hogy ezt a darabot a világ számos országában játsszák, nem csak a Tháliában, ezért sem érti, hogy a most felbukkanó személynek, és magának az ügynökségnek mi a problémája. Azt is hangsúlyozta, hogy
ŐK A THÁLIA SZÍNHÁZBA NEM ENGEDNEK BE SEMMIFÉLE POLITIKAI CÉLZATÚ NARRATÍVÁT. SZERINTE A KÖZ ÉLETÉT MINDENKI ÚGY ÉLI, AHOGYAN AZ NEKI JÓ, DE A THÁLIA SZÍNHÁZ EGY POLITIKAILAG NEUTRÁLIS SZÍNHÁZ.
Az Oscar-díjas író, rendező, Martin McDonagh ügynöksége azt írta a színháznak egy e-mailben, hogy a fekete arcúra festett fehér színész nem játszhatja a darab fekete karakterét
FORRÁS: DREW ANTHONY SMITH
Nekünk nincs véleményünk, és személy szerint nekem sincs a BLM-mozgalomról. Ha valaki úgy érzi, hogy neki vezekelnie kell, akkor tegyen így, de szerintem Magyarországon nem mélyen gyökerező az, hogy a rabszolgaságról mit gondolunk, hiszen a Kárpát-medencében nem volt gyarmatunk, nem fosztottunk ki senkit és nem hurcoltunk el rabszolgákat
– mondta el az igazgató. Kálomista Gábor hozzátette:
ha vannak nemzetek, akiknek utólag ez gondot okoz és vezekelni akarnak, akkor az biztosan fájdalmas, és tegyenek így, de az, hogy Magyarországon csak azért le akarjanak tiltani egy darabot, mert van egy mozgalom, amelyet ez állítólag sért, azt nem tudom értelmezni. Mi Magyarországon kit tudunk ezzel megsérteni?
Hozzáfűzte:
megerőszakolni nem lehet a színházat. Sokan akarták már, sok mindent akartak, de a színház kiheveri ezt. Mivel nem új darabról van szó, ezért is teljesen érthetetlen számomra ez a hozzáállás.
A fenyegetőzésekre Kálomista annyit reagált, hogy ez nem jó irány, de ha valóban jogorvoslatot akar az író, akkor terelje hivatalos útra az ügyet.
"Kleopátra fekete, Jézus meleg, az utolsó pogány viking király egy afrikai nő – a brit arisztokrácia színe-java pedig afroamerikai. A Netflixet az elmúlt években nem a szórakoztatás, hanem sokkal inkább a WOKE ideológia kiszolgálása motiválta" – e szavakkal vezeti be legújabb videóját Apáti Bence, mely az Így hazudik a NETFLIX! címet kapta, és melyben pontosan azt kapjuk, amit a cím is ígér: Apáti rámutat, hogy a steamingszolgáltatón megjelenő műsorok egyre gyakrabban dobják sutba a történelmi tényeket, legyen szó akár Kleopátráról, akár Zsófia Sarolta brit királynéról, vagy épp az (egyik sorozat szerint) fekete vikingekről. Apáti "kultúrharcba oltott történelemhamisításként" jellemzi mindazt, ami a képernyőkön zajlik.