Létrehozva: 2023.05.21.

Nemcsak hazánknak fontos a Barátság kőolajvezeték

Ukrajna tudja, hogy mire készül?

A Barátság vezetéken jön Magyarországra az olajszükséglet 80 százaléka, ekkora mennyiséget pedig jelenleg nem lehetne pótolni más irányból – erre hívják fel a figyelmet az elemzők. Ráadásul nemcsak Magyarország, hanem Szlovákia és Csehország olajellátásában is meghatározó szerepe van a Barátság vezetéknek. Amelynek tranzitdíjából ráadásul jelentős bevétele van Ukrajnának is.

A világ leghosszabb kőolajvezetéke a Barátság Oroszországból halad nyugati irányba. A több mint négyezer kilométeres vezetékrendszert az orosz állami tulajdonú Transznyefty üzemelteti.

Ukrajna nyugati sarkában ketté válik a csőkígyó Barátság 1-re és Barátság 2-re. Vagyis, ha baj érte volna a hálózatot, három országnak, Szlovákiának, Csehországnak és Magyarországnak okozott volna óriási károkat.

Emellett persze Nyugat-Európát is ellátja, azaz ellátná kőolajjal a Barátság vezeték, de a szankciók miatt már sem Lengyelországba, sem Németországba, sem pedig Ausztriába nem megy nyersanyag.

A Barátság kőolajvezetéken jön Magyarországra az olajszükséglet 80 százaléka.

A szakértő szerint akkora mennyiségről van szó, ami ha tartósan kiesik, nagy fejtörést okozna Magyarországnak és azon belül a Mol-nak, amelynek a Százhalombattai Finomítójába érkezik az urali típusú nyersanyag.

„Hogy ha ez a nyolcvan százalék nem jönne, akkor ezt nem tudná pótolni a magyar gazdaság más szállítási irányból. Délről van még opció, az Adriától lehet felhozni olajat, de ott az áteresztő kapacitás az jelenleg nem elegendő arra, hogy pótolja a Barátság Kőolajvezetéken érkező olajat” – fogalmazott Németh Dávid a K&H Bank vezető elemzője.

Ha nem jönne nyersanyag a Barátság vezetéken azt az egész magyar gazdaság megérezné, de különösen a szállítás és a mezőgazdaság, ahol hamarosan kezdetét veszi a legnagyobb munka, az aratás. Gázolaj hiányában a várhatóan jó termés betakarítása jelentős problémákat okozhatna.

A szakértő szerint most leginkább az a kérdés, hogy az ukránok milyen tranzitdíjat számolnak fel a közeljövőben azért, hogy az orosz olaj megérkezzen Százhalombattára.

Vannak olyan hírek, amelyek jelentős drágulásról számolnak be, a magas szállítási díjak pedig a hazai kiskereskedelmi árakban is megjelenhetnek majd.

Ukrajna az elmúlt egy évben már több lépcsőben emelte a tranzitdíjakat. Azt megelőzően, 2021-ben, tehát még az emelések előtt a kőolajtranzitból keleti szomszédunk csaknem 130 millió dollárt keresett.

Az orosz export esetleges kiesése óriási kiadást jelentene a Mol-nak, amely az elmúlt évtizedben már 200 millió eurót költött a diverzifikációra, vagyis arra, hogy máshonnan is szerezzen be nyersanyagot és a nyugati típusú, például brent olajat is fel tudja dolgozni finomítóiban.

„A Mol számára ez jelenti tulajdonképpen a legnagyobb kihívást, hiszen már így is nagyságrendileg kétszázmillió eurót költött arra, hogy kevert kőolajat tudjon feldolgozni, viszont még további ötszáz millió dolláros beruházás is szükséges lehet. Ami optimális esetben három-négy év alatt zajlana le, de a Mol is tisztában van azzal, hogy adott esetben ezt gyorsabban kellene kiviteleznie” – hangsúlyozta Németh Viktória az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány makroökonómiai elemzője.
Az orosz olaj az ára miatt is nagyon fontos Magyarország mellett a cseheknek és a szlovákoknak is, hiszen jelenleg 20-30 százalékkal olcsóbb, mint az amerikai vagy a norvég nyersanyag.

Magyarország mindent el fog követni, hogy megvédje a keleti, a déli és a nyugati irányból érkező vezeték-rendszereket – ezt mondta a miniszterelnök politikai igazgatója az Inforádióban. Orbán Balázs aggasztónak nevezte azokat a híreket, amelyek szerint Volodimir Zelenszkij ukrán elnök korábban az egyik munkatársának azt mondta, robbantsák fel a Magyarországot is ellátó Barátság kőolajvezetéket. Orbán Balázs kiemelte: nagyon reméli, hogy ez csak felesleges riogatás, mert az ügy húsba vágóan érinti Magyarország energiabiztonságát.

Aggasztók ezek a hírek, mert Magyarország energiabiztonságát és energiaszuverenitását húsba vágóan érintő kérdésekről van szó – jelentette ki Orbán Balázs az Infórádióban, arról a hírszerzési szivárogtatásokon alapuló sajtóhírről, miszerint az ukrán elnök korábban az egyik munkatársának azt mondta, robbantsák fel a Magyarországot is ellátó Barátság kőolajvezetéket. A miniszterelnök politikai igazgatója ennek kapcsán kiemelte: a kormány megvédi az ország energiaellátását.

Magyarország mindent el fog követni, amit tud, hogy mind a keleti irányból, mind a déli irányból, mind egyébként a nyugati irányból érkező vezetékrendszereket megvédje. Az egész külpolitikai mozgásunk erre épül” – fogalmazott Orbán Balázs.

Hozzátette: nem egyszerű az együttműködés az ukránokkal, de ők ennek ellenére is az együttműködés fenntartására szeretnék biztatni az ebben részt vevő feleket.

Nyugodtan állítsák le a Barátságon a kőolajszállítást Magyarország felé – az európai bizottság elnökének, Ursula von der Leyennek tulajdonított kijelentéssel az UkrTransNafta vezérigazgatója fenyegette meg a Mol-t, mert szerintük Magyarország túl szigorú korlátozásokat alkalmaz az ukrán mezőgazdasági termékekre. Volodimir Csependa szerint Ursula von der Leyen-ék azt üzenték: ha ezen a magyarok nem változtatnak, akkor állítsák le az olajszállításokat a Barátság vezetéken. A Mol ezt egyértelmű zsarolásnak tekinti.

Az Európai Bizottság szűkszavúan annyit reagált minderre, hogy Ursula von der Leyen nem mondott ilyet.

Haladéktalanul, mindenfajta további mellébeszélés nélküli, egyértelmű és világos válaszokat várunk Brüsszeltől ebben a súlyos és gyalázatos zsarolási ügyben” – ezt pedig már Deutsch Tamás, az Európai Parlament fideszes képviselője mondta.

Napok teltek el a hírek megjelenése óta, de Brüsszel még mindig hallgat, ezt a súlyos és gyalázatos zsarolási ügyet haladéktalanul tisztázni kell – hangsúlyozta Deutsch Tamás videóüzenetében. A Fidesz Európai Parlamenti képviselőcsoportjának delegációvezetője közölte: írásbeli kérdésekkel fordultak az Európai Bizottsághoz, amelyre azonnali válaszokat várnak.

Igaz-e, hogy a Bizottság bármely tisztviselője hivatalosan, vagy informálisan jelezte az ukránoknak, hogy állítsák le nyugodtan a Barátság kőolajvezetéken keresztül történő olajszállítást? Javasolta-e valaha a Bizottság harmadik országoknak, hogy korlátozzák bármely európai uniós tagállam energiaellátását? És végül, de nem utolsósorban a Bizottság minden körülmények között elítéli-e az energiaellátás biztonságának zsarolás céljára történő felhasználását?” – tette fel a kérdéseket Deutsch Tamás.

A sorozatos fenyegetések több szempontból is felháborítóak – erről már Hortay Olivér beszélt a közösségi oldalán közzétett videóban. A Századvég klíma- és energiapolitikai üzletágának vezetője aggasztónak nevezte a lehetséges brüsszeli jóváhagyást.

Ursula von der Leyen jól ismeri a Barátság kőolajvezeték regionális jelentőségét, hiszen egy éve pontosan azért jött Magyarországra, hogy erről személyesen is meggyőződhessen. Éppen azért sikerült kiharcolni az olajembargó alóli mentességet, mert bemutattuk, hogy a vezetéknek – rövid távon – nincs alternatívája. Teljesen világos, hogy az egyre súlyosabb fenyegetések célja belekényszeríteni Magyarországot a háborúba” – fogalmazott Hortay Olivér.

Csakhogy a magyarok több ízben is világossá tették, hogy ebből nem kérnek – tette hozzá az elemző kiemelve: Abszurd, hogy ezt az álláspontot Magyarország szövetségesei most fenyegetéssel próbálják megfordítani.

Haladéktalan, mellébeszélés nélküli, egyértelmű és világos választ vár Brüsszeltől Ukrajna Magyarországgal szembeni, újabb súlyos zsarolásával kapcsolatban Deutsch Tamás, a Fidesz európai parlamenti (EP-) delegációvezetője.

A kormánypárti politikus szombati az MTI-hez eljuttatott videónyilatkozatában a Barátság-kőolajvezetékkel kapcsolatos hírekről azt mondta, „ezt a súlyos és gyalázatos zsarolási ügyet haladéktalanul tisztázni kell”. Ezért a Fidesz EP-képviselőcsoportja azonnali választ igénylő írásbeli kérdésekkel fordult az Európai Bizottsághoz – közölte.

Azt mondta, nemrég kiderült, egy februári találkozón Volodimir Zelenszkij ukrán elnök azt javasolta, hogy robbantsák fel a Barátság-kőolajvezetéket, amely létfontosságú Magyarországnak.

Tény az is, az ukrán Ukrtransnafta vállalat vezérigazgatója, Volodimir Cependa egy feljegyzésben azt közölte, hogy ha Ukrajna feltételeit nem teljesíti Magyarország, akkor elzárják a kőolajvezetéket, és Brüsszelből, a brüsszeli bürokráciától, a bizottság munkatársaitól azt az üzenetet kapta, hogy nyugodtan állítsák le a kőolajszállítást Magyarország felé” – mondta a Fidesz EP-képviselője.

Deutsch Tamás rámutatott, a Barátság-kőolajvezeték kulcsfontosságú szerepet tölt be Közép-Európa és Magyarország olajellátásában.

Hozzátette: napok teltek el, de Brüsszel még mindig hallgat az ügyben. Tarthatatlan, hogy nem kapunk válaszokat Brüsszeltől, hogy a brüsszeli bürokraták, az Európai Bizottság vezetőinek közvetlen munkatársai valóban azt a súlyos, az ország szuverenitását veszélyeztető lépést javasolták-e a Magyarországgal szembeni politikai nyomásgyakorlás érdekében az ukránoknak, hogy állítsák le a kőolajszállítást – közölte.

A delegációvezető elmondta, választ várnak arra: igaz-e, hogy a bizottság bármely tisztviselője hivatalosan vagy informálisan jelezte az ukránoknak, hogy állítsák le nyugodtan a kőolajvezetéken keresztül történő olajszállítást.

Azt is kérdezik, javasolta-e valaha a bizottság harmadik országoknak, hogy korlátozzák bármely európai uniós tagállam energiaellátását. Választ várnak arra is, hogy az Európai Bizottság minden körülmények között elítéli-e az energiaellátás biztonságának zsarolás céljára történő felhasználását – mondta.

 

Iratkozzon fel a Ripost hírlevelére!
Sztár, közélet, életmód... a legjobb cikkeink első kézből!
Ingatlanbazar.hu - Gyors. Okos. Országos
-

További cikkek