kulcsár edina
Furcsa politikai játszma az F 16-osok körül.
Az F16-os vadászrepülők ügye Ukrajna számára hosszú távú kérdés, jelenleg a földi légvédelem az ország védelmének leghatékonyabb módja – közölte Lloyd Austin amerikai védelmi miniszter és a Mark Milley, a hadsereg vezérkari főnöke csütörtöki washingtoni sajtótájékoztatóján.
Fotó: ADP/Ted Aljibe
Az ukrajnai katonai ellátásban együttműködő, 50 országot tömörítő Ukrajnai Védelmi Kontaktcsoport (Ukraine Defense Contact Group) online tanácskozása után Lloyd Austin szükségesnek nevezte, hogy megadják az ukrán légvédelem számára a további segítséget. Hozzátette, hogy az Egyesült Államok és szövetségesei ennek érdekében tárgyalásokat folytatnak beszállítókkal további új légvédelmi felszerelések gyártásáról. Kiemelte a norvég–amerikai fejlesztésű NASAM közepes hatótávolságú légvédelmi rakétarendszert.
A miniszter beszámolt arról, hogy a következő hetekben az Egyesült Államok a programban vezető szerepet vállaló Hollandiával és Dániával együttműködve kidolgozza a kiképzés kereteit az F16-os vadászrepülőkre ukrán pilóták számára. Elmondta azt is, hogy Norvégia, Belgium, Portugália és Lengyelország már felajánlották a segítségüket a képzési programban, de még más országokét is várják.
Lloyd Austin közölte azt is, hogy az ülésen Olekszij Reznikov ukrán védelmi számolt be az ukrajnai hadszíntér legújabb eseményeiről.
Az amerikai vezérkar főnöke úgy nyilatkozott, hogy az ukrán haderő nagyfokú rugalmasságról tett tanúbizonyságot a közelmúltban a Patriot légvédelmi rendszerek hatékony alkalmazásával, ami így lesz majd az F–16-os vadászrepülőkkel is.
Mark Milley tábornok ugyanakkor hangsúlyozta: a költség-haszon kockázatelemzések azt mutatják, hogy az ukrán légtér védelmében a leghatékonyabbak a már eddig is Ukrajna rendelkezésére bocsátott integrált légvédelmi rendszerek.
A légtér ellenőrzésének „leggyorsabb és leghatékonyabb módja a földi védelem” mind rövid-, mind közepes-, mind nagyhatótávolság esetében – fogalmazott a vezérkari főnök.
Az F–16-osokkal kapcsolatban megjegyezte, hogy 10 darab ilyen negyedik és ötödik generációs harci repülő összesen 1 milliárd dollárba kerül, és további 1 milliárd dollár a rendszerköltség, miközben az orosz hadsereg jelenleg 1000 darab ilyen kategóriájú vadászrepülővel rendelkezik. Aki ezzel fel akarja venni a verseny jelentős számú hasonló géppel kell rendelkeznie –hangsúlyozta.
A vezérkari főnök hozzátette, hogy az F–16-osoknak az idő előrehaladtával lehet szerepük, és Ukrajna megérdemli, hogy rendelkezzen ezekkel, viszont egy „méretében és képességeiben szükséges légierő kiépítése” időbe telik.
Most a legokosabb dolog az, amit eddig is követtek, vagyis, hogy Ukrajnát ellátták légvédelmi rendszerekkel annak érdekében, hogy a légtérbeli fölényt elvegyék az orosz féltől, ami egyben lehetővé tett szárazföldi sikereket is az ukrán haderő számára – mondta Mark Milley tábornok a nemzetközi Ukrajnai Védelmi Kontaktcsoport ülése után.
A Biden-adminisztráció jelezte az európai szövetségeseknek, hogy az Egyesült Államok engedélyezi az F–16-os vadászgépek szállítását Ukrajnába – mondták névtelen források a CNN amerikai hírcsatornának. Sajtóinformációk szerint a döntést azért hozták meg, mert a Fehér Házra egyre nagyobb nyomás nehezedett az amerikai törvényhozás, a kongresszus tagjai és a szövetségesek részéről, hogy segítse Ukrajnát a gépek beszerzésében az erősödő orosz légitámadások közepette.
A kormányzati tisztviselőkhöz azonban még egy ország sem juttatott el hivatalos kérelmet az F–16-osok exportálására. A potenciális exportőrök köre sem túl nagy, ugyanis csak néhány európai ország rendelkezik az Egyesült Államokban gyártott F–16-osokkal, köztük Hollandia, amely jelezte, hogy hajlandó lenne néhányat elszállítani Ukrajnába. Az USA-nak azonban jóvá kellene hagynia, hogy harmadik fél adja át a repülőgépeket a titkos amerikai technológiájuk miatt.
Bár a kormányzat kész jóváhagyni a repülőgépek Ukrajnába történő exportját, Washington továbbra is vonakodik attól, hogy saját F–16-osokat küldjön Kijevbe.
John Kirby, a nemzetbiztonsági tanács stratégiai kommunikációért felelős koordinátora nem kívánt konkrétan nyilatkozni a témában, de általánosságban elmondta, hogy az Egyesült Államok előre tekint a jövőbeli képességekkel és igényekkel kapcsolatban. – Az F–16-osok nem szerepelnek a G7-ek napirendjén – tette hozzá a tisztviselő.
Korábban már az amerikai törvényhozás tagjai is lobbiztak az F–16-os gépek átadásának engedélyezése érdekében, és sürgették a kormányzatot, hogy biztosítsa a vadászgépeket Ukrajna számára.
„Törvényhozók kétpárti csoportjaként úgy véljük, hogy az F–16-os vadászgépek átadása elengedhetetlen ahhoz, hogy Kijev megkapja a légitámogatást, amely szükséges ahhoz, hogy teljes mértékben megvédje nemzetét Oroszország indokolatlan, illegális és brutális inváziójával szemben” – írta republikánus és demokrata párti törvényhozók egy csoportja Joe Biden elnöknek.
A tisztségviselők szerint a kérdés várhatóan vita tárgyát képezi majd a NATO következő csúcstalálkozóján, amelyet Vilniusban tartanak meg júliusban.
Egy másik nyitott kérdés, hogy az ukrán pilótákat hol képeznék ki az F–16-os vadászgépek vezetésére. Rishi Sunak brit miniszterelnök szóvivője a hét elején azt mondta, hogy az Egyesült Királyság és Hollandia nemzetközi koalíciót kíván létrehozni nemcsak a repülőgépek beszerzésére, hanem az ukrán pilóták kiképzésére is a negyedik generációs vadászgépeken, amelyek fejlettebbek, mint az ukrán vadászflotta gépei.
Márciusban az Egyesült Államok két ukrán pilótát látott vendégül az arizonai Tucsonban található katonai bázison, hogy szimulátorok segítségével felmérjék a képességeiket, beleértve, hogy mennyi időre lenne szükségük ahhoz, hogy megtanuljanak különböző amerikai katonai repülőgépeket, köztük F–16-osokat vezetni. Az USA azonban egyelőre nem tervezi e képzés kiterjesztését az ukrán légierő tagjaira.
Az elmúlt hónapokban vezető ukrán tisztviselők, köztük Volodimir Zelenszkij ukrán elnök fokozták az amerikai gyártmányú F–16-osokért folytatott nyilvános kampányukat, azzal érvelve, hogy az orosz rakéta- és dróntámadások elleni védekezéshez sürgősen szükségük van rájuk.
Védelmi tisztviselők és kongresszusi munkatársak a CNN-nek elmondták, hogy az ukrán csapatok az elmúlt hetekben az amerikai gyártmányú Patriot légvédelmi rendszerrel lelőttek legalább egy orosz vadászgépet. Az orosz repülőgépek nagyrészt az orosz védelmi vonalak mögött tartózkodnak, ami megnehezíti Ukrajna számára, hogy a kisebb hatótávolságú rendszerekkel célba vegye őket.
Volodimir Zelenszkij ukrán elnök hétvégi nyugat-európai körútján már igyekezett arról meggyőzni a szövetséges háborúpárti országok vezetőit, hogy újabb fegyverekkel és modern vadászrepülőgépekkel támogassák az Oroszország ellen küzdő országát. A felkeresett európai politikusok többsége készek támogatni őt a háború folytatásában, köztük Charles Michel, az Európai Tanács elnöke, aki azt mondta, hogy Kijevnek a lehető leggyorsabban még több katonai támogatásra van szüksége. Nagy-Britannia és Hollandia vezetői pedig arra is készséget mutattak, hogy segítsék Ukrajnát az F-16-os gépek beszerzésében. Ehhez azonban az Amerikai Egyesült Államok vezetésének jóváhagyása is kell, az érintett repülők ugyanis amerikai gyártmányúak, így csak akkor adhatók tovább, ha arra a tengerentúlon is rábólintanak. A jelek szerint viszont ez nem fog megtörténni.
− fogalmazott Ben Wallace brit védelmi miniszter, aki szerint fontos, hogy a nyugati országok megmutassák, hogy készek támogatni Ukrajnát a továbbiakban is. A tárcavezető hozzátette: az már csak a Fehér Háztól függ, hogy kiadja-e a kérdéses technológiát.
A New York Times amerikai napilap cikke szerint egy magas rangú amerikai tisztviselő ezzel kapcsolatban azt mondta névtelenül, hogy a Biden-adminisztráció sokáig vonakodott attól, hogy F-16-osokat küldjön Ukrajnának. Ennek egyik ékes bizonyítéka, hogy az Egyesült Államok a napokban megtiltotta az európai szövetségeseinek, hogy F-16-osokon történő képzést nyújtsanak az ukrán pilótáknak, akik így maximum nyelvi és taktikai leckéket kaphatnak a géptípussal kapcsolatban.
Washington eddig a repülők helyett más fegyverek küldésével támogatta az ukrán ellentámadást. Az idézett tisztviselő ugyanakkor nem zárta ki annak lehetőségét, hogy az Amerikai Egyesült Államok engedélyezze, hogy a tőle vásárolt, de már Európában lévő vadászgépeket a szövetségeik továbbadják Kijevnek. Erről a lehetőségről azonban egyelőre hivatalos döntés nincs.
Az amerikai lap cikke szerint négy európai ország kész arra, hogy saját F-16-osait Ukrajnába küldje. Ezek pedig Hollandia, Belgium, Dánia és Norvégia. A hollandok, a belgák és a dánok együttesen 125 harcképes ilyen típusú repülőt tudnának biztosítani Zelenszkijéknek, míg a norvégok flottájának száma egyelőre nem ismert. Kijev egyelőre legfeljebb 36 gépet kért.
Az Egyesült Királyság emellett hajlandóságot mutatott arra, hogy segítsen az ukrán pilóták kiképzésében, felkészítésük nyáron kezdődhet. Ehhez a belgák is csatlakoztak. Németország viszont kimaradt. Olaf Scholz kancellár hangsúlyozta, Berlin jelenleg is szállít Kijevnek harckocsikat, rakéta és fegyverrendszereket, valamint tüzérségi lőszereket. Úgy fogalmazott: „mi most éppen arra koncentrálunk, amit éppen csinálunk. Ez most nagyon fontos Ukrajna önvédelmi képességének növelése szempontjából”.
Az európai országok nyomásgyakorlása ugyanakkor folyamatosan erősödött a Biden-adminisztráció irányába. A Politico brüsszeli lap írása szerint Amerika korábban már drónokkal, tankokkal és rakétákkal is segítette az ukránokat, most viszont egy újabb vörös vonalhoz érkezett, ezek pedig az F-16-os vadászgépek. A nyomást jelentősen fokozta, hogy kedden nemzetközi koalíció alakult azzal a céllal, hogy segítsék az ukránok F-16-os beszerzését.