"Időben szóltam, hogy elmebeteg" - Gulyás Gergely keményen beleszállt Magyar Péterbe

INSIDER
Létrehozva: 2023.04.23.

Hűtlen kezelés gyanúja a dollárbaloldal körül

Meg is indult a nyomozás.

Hűtlen kezelés gyanújával indult nyomozás a Gyurcsány-kormány idején a David Pressman háborúpárti kampányát irányító szakértők korábbi cégeinek megbízása kapcsán. Útfelújítások PR-kampányára kaptak megbízást a Demszky Gábor vezette fővárosi önkormányzattól, de az érintettek rendhagyó körülmények között kerülték el a közbeszerzést.

Volt mit aprítaniuk a tejbe a David Pressman budapesti amerikai nagykövet háborúpárti kampányát irányító kommunikációs szakembereknek már a Medgyessy–Gurcsány-kormányok idején is. Az amerikai pénzből fizetett „Ruszkik, haza!” plakátkampány kulcsfigurái, Szabados Krisztián és Somogyi Zoltán még az akkori SZDSZ-es irányítású fővárostól kapott vaskos megbízások révén növelték meg az általuk alapított cégcsoport tőkéjét, ami nem volt véletlen, hiszen mindketten jó káderei voltak a balliberális pártnak. 

A hozzájuk köthető Capital Group Zrt.-hez (CG) tartozó társaságokkal 2005-ben, 2006-ban és 2007-ben számos szerződést kötöttek, például a politikai elemzéseket készítő Political Capitallal, a lobbizással, érdekcsoport-építéssel foglalkozó GPS Capitallal és a Privy Councillal (PC), amely sajtókapcsolatok, stratégiai kommunikáció területén tevékenykedett, és a CG 2007-es egymilliárd forintos bevételének több mint felét hozta. 

Az így „feltőkésített” vállalkozók annyira biztos pályán mozogtak, hogy még amiatt sem aggódtak különösen, hogy a hűtlen kezelés gyanúja is felmerült egy megbízásuk miatt, amelyet a Demszky Gábor vezette főváros kommunikációs vezetője, Nyáry Krisztián gründolhatott a számukra. A fővárossal ebben az időben folyamatosan üzleti kapcsolatban álló Szabados Krisztiánhoz köthető Privy Council akkor került a sajtóérdeklődés középpontjába, amikor 2005 nyarán a Főpolgármesteri Hivatal közlekedési ügyosztálya körlevélben üzente meg a budapesti útfelújításokat végző társaságoknak, mely PR-cégeket preferálják a lakosság és a sajtó tájékoztatásáról szóló megbízásokhoz. Ahogyan azt a Magyar Hírlap és a Magyar Nemzet is megírta, Konyáry Zsófia vezető főtanácsos az aszfaltozó cégeknek írt levelében a következőképpen rendelkezett: „A szerződéskötéssel kapcsolatban a PR-cégek meg fogják önöket keresni. A szerződéseket az általunk felhasználható tartalékkeret terhére, kizárólag részemről szignáltan és a PR-cég által aláírtan szabad megkötni.” 

Ez alapján tehát azt lehetett feltételezni, hogy előre kiválaszthattak egyes társaságokat, amelyek felkeresik a megbízott útfelújító cégeket a szerződések megkötéséhez.

Az ilyen rendhagyó módon kiválasztott PR-cégek végül 48 millió forintot használhattak fel, ebből egy tízmillió forintos részt pedig a Privy Council kapott meg. Később bebizonyosodott, hogy a PR-cégek kiválasztásakor mellőzték a közbeszerzést, ugyanakkor felfedezhető kapcsolat a társaságok között. Az öt nyertesből négy kapcsolódott különböző módon a politikai elemző Somogyi Zoltán vezette Capital Grouphoz: a One Nation Kft., a Privy Council Kft., az Art Média Kft. és a 451 Fahrenheit Bt. A Privy ügyvezetője és Somogyi mellett CG-társ volt az a Szabados Krisztián, aki 1997 és 1998 között az SZDSZ elnöki kabinetjében dolgozott, 1998-tól 1999-ig az SZDSZ sajtófőnöke volt. Mint korábban megírtuk, Szabados jelenleg többek között annak a Plow PR Kft.-nek az ügyvezetője, amely a Pressman-féle plakátkampányt megrendelő Nyugati Pályán című platform üzemeltetője.

Az útfelújítási reklámfeladatok ügyé­ben, 2005-ben nemcsak az irányítottnak tűnő beszerzés miatt merülhetett fel a törvénysértés gyanúja, hanem azért is, mert a beruházások PR-jára fordított pénzt nem a rekonstrukciót végző cégek biztosították, hanem a főváros, így egyes vélemények szerint nem az aszfaltozókkal kellett volna szerződni. 

A főváros ugyanakkor a beszerzés értékébe nem feltétlenül számíthatta volna bele a PR-feladatok költségét is. Nyáry Krisztián, a Városháza akkori kommunikációs igazgatója ezzel szemben azt állította, hogy bárki jelentkezhetett a PR-munkára, s tagadta, hogy előírták volna, kit válasszanak a kivitelezők. A Fidesz fővárosi frakciója felkérte Deák Andrást, a fővárosi önkormányzat közbeszerzési bizottságának elnökét, hogy tegyen feljelentést hűtlen kezelés gyanúja miatt az egyes PR-cégek megbízásai miatt. A feljelentés utáni rendőrségi nyomozást azonban bűncselekmény hiányában nem követte vádemelés.

Elképesztő méreteket öltött Magyarországon az amerikai befolyásszerzési hadjárat – írta ma megjelent cikkében az Origó. A portál szerint egyre több a bizonyíték arra, hogy a dollárbaloldal mellett a dollármédiát is a demokrata amerikai kormány pénzeli annak érdekében, hogy kormányt váltsanak Magyarországon és megváltoztassák az ország békepárti politikáját. 

Mivel az Egyesült Államok számára jövedelmező üzlet a háború, így az az érdekük, hogy a konfliktus minél tovább elhúzódjon – vonták le a következtetést.

Rámutattak: a háborúpárti plakátkampány mögött is ezek az érdekek húzódnak, a törekvésekhez pedig már gyakorlatilag a teljes baloldal csatlakozott. A budapesti amerikai nagykövetség által pénzelt Nyugati Pályán nevű oldal elképesztő pénzeket költ a háborúpárti kampányra, de még a dollármédia fenntartására is jut elegendő keret – tették hozzá. A cikkből kiderült, hogy az említett oldalon – amelynek elérhetősége a plakátokon is szerepel – 2019 óta 138 millió forintot költöttek el hirdetésekre. 

Az egyik plakát. Forrás: Origó

Ennek megfelelően a Facebookon is egyre gyakrabban lehet találkozni a mostanra nyílt háborús propagandára hajazó kommunikációt folytató oldallal. 

A Nyugati Pályán nevű Facebook-, valamint Instagram-oldalak leírásából az derül ki, hogy az oldalakat a budapesti amerikai nagykövetség támogatásával a Flow PR (Splendidea Communications Kft.) kommunikációs ügynökség üzemelteti.

A Splendidea Communications Kft. tulajdonosa a Splendidea Corportations Zrt., amelynek korábbi tulajdonosai között olyan nevek bukkannak fel, mint Somogyi Zoltán, a Political Capital alapítója. Az említett cég egyébként egy meglehetősen jól menő vállalkozás, 2021-ben például 297 millió forintos nettó árbevételt ért el, az adózás előtti eredménye pedig 26 millió forint volt. Volt tehát miből támogatni a Nyugati Pályán nevű oldalt. Kiderült ugyanis, hogy a Splendidea több mint 105 millió forintnyi hirdetést intézett.

Az Origó szerint a plakátkampány újabb bizonyítékot szolgáltat arra, hogy David Pressman amerikai nagykövetet azért küldte Magyarországra Joe Biden elnök, hogy ellenőrizze és irányítsa a dollárbaloldal tevékenységét és a magyar kormány elleni kampányt. 

Pressman ideküldése csak a kezdet

Shea Bradley-Farrell, a The European Conservative szerzője, aki tavaly májusban a CPAC Hungaryn is felszólalt, tökéletesen írta le Pressmant. Szerinte Pressman nyilatkozataiból az derül ki, hogy 

szándékosan rosszul jellemzi az emberi jogok, a médiaszabadság és a jogállamiság helyzetét Magyarországon. 

Hozzátette, hogy kijelentéseivel megdöbbentő módon sérti a magyar népet és a kormányt. Aláhúzta, hogy hiába beszél arról Pressman, hogy Magyarországon diktatúra van, hazánk parlamentáris rendszerű köztársaság, ahol 2022 áprilisában zsinórban negyedszerre kapott bizalmat Orbán Viktor miniszterelnök és a Fidesz vezette pártszövetség.

Pressman Magyarországra küldése az első jele volt annak, hogy fokozódni fog az amerikai nyomás. A washingtoni demokrata vezetésnek ugyanis nem tetszik, hogy a magyarok nem akarnak belesodródni a háborúba és akadályozzák ezzel az amerikai célokat: a háború elnyújtása, a fegyverek és az energiahordozók értékesítése, egyik legnagyobb vetélytársuk, Oroszország diplomáciai, gazdasági és kulturális elszigetelése – írták.

Iratkozzon fel a Ripost hírlevelére!
Sztár, közélet, életmód... a legjobb cikkeink első kézből!
Ingatlanbazar.hu - Gyors. Okos. Országos
-

További cikkek