Létrehozva: 2023.03.05.
Módosítva: 2023.03.05.

Tragédiák sora, egyre fokozódik az illegális migráció

Bekeményít az olasz kormány.

Vasárnap hajótörést szenvedett az olasz partoknál egy Törökországból indult, illegális bevándorlókat szállító hajó. Már legalább 63 áldozatról tudnak a hatóságok. Nyolcvanan élték túl a katasztrófát, közülük húszan vannak kórházban.

A hatóságok kihallgatják a túlélőket, azt vizsgálják, hogyan történt a baleset, amelyben többségében gyermekek és nők vesztették az életüket. Lapinformációk szerint a Summer Love nevű, mintegy 20 méter hosszú halászhajó a törökországi Izmirből indult február 23-án. Az embercsempészek úgy tervezték, hogy vasárnap érik el az olasz partot az olaszországi Crotone közelében, mert vasárnap kevesebb az ellenőrzőpont a térségben. Az "utaztatók", vagyis az embercsempészek -  egy 50 éves török, két 25 éves pakisztáni és egy 17 éves ismeretlen nemzetiségű fiatal férfi - a "szállítottakat" a hajó rakterében helyezték el, és csak vizet adtak nekik a 930 kilométeres útra. Az illegális bevándorlók 7500 és 9500 közötti dollárt fizettek fejenként az embercsempészeknek.

Keddre 63-ra nőtt a halálos áldozatot száma. Fotó: Antonino Durso / AP

  

A hajó az utolsó pillanatban útvonalat változtatott

"Sötét volt, öt óra körül lehetett. Hirtelen a négy csempész felvillanó fényeket látott a tengerparton" - mondták el a traumatizált emberek. 

Ekkor már csak száz méterre lehetett a szárazföld. A csempészek valószínűleg megijedtek, azt hitték, a rendőrség várja őket, és irányt változtattak, hogy máshol érjenek partot. Sietniük kellett, növelni akarták a sebességüket, ehhez egyetlen lehetőség maradt, a hajón lévő súly csökkentése, és bedobták az embereket a tengerbe. Legalább 20 embert, gyerekeket, nőket. Erről több túlélő is beszámolt.

A tragédia éjszakáján rossz idő uralkodott, a hullámok három-négy méter magasra csaptak. A halászhajó egy homokpadra futott és kettétört. 

 "Hangos zajt hallottunk. Aztán a hajó kettétört. Megöleltem a férjemet, beleestünk a vízbe, majd soha többé nem láttam" - mondta a hatóságoknak egy 21 éves pakisztáni nő.


Egy másik nő azt mesélte: "Féltünk, mert viharos volt a tenger. A férjem közelében maradtam és imádkoztam. Mentőmellényt csak kevesen kaptak, nekünk nem volt. Elutazás előtt összeházasodtunk. Csak egy hátizsák volt nálunk, pár kulacs víz és valami ennivaló. Semmi más."

Egy 16 éves, kórházban lévő fiatal a 28 éves nővérével utazott. "Engem megmentettek, de a testvérem életét vesztette. Nincs bátorságom felhívni a szüleimet, és elmondani nekik, mi történt. Talán holnap majd" - mondta egy rá vigyázó pszichológusnak.

Kicsit távolabb egy tizenkét éves afgán fiú elvesztette az egész családját. A balesetben kilenc rokona halt meg, köztük a szülei és négy testvére. Nem ő az egyetlen, sok gyerek maradt árván a baleset miatt. 

Olaszországban gyásznapot hirdettek

Calabria tartomány elnöke, Roberto Occhiuto, a jobbközép Hajrá Olaszország politikusa keddre gyásznapot hirdetett meg a tartományban.

"Mit tett az Európai Unió az utóbbi években? Hol van Európa, melynek biztonságot és legalitást kellene garantálnia? Mi lett a migránsok származási országaival való párbeszéddel? Ezekre a kérdésekre sajnos a mai napig nem kaptunk választ, miközben aki a (migrációtól érintett) területeken a mindennapok valóságában él, kénytelen a vészhelyzeteket kezelni és a halottakat siratni" - írta közleményben a calabriai tartományi elnök.

Matteo Piantedosi belügyminiszter úgy vélte, senkinek sem szabad útra kelnie szélsőséges időjárási viszonyok között. Megjegyezte, még a legnagyobb elkeseredés sem igazolhatja, hogy egyesek saját gyermekeik életét kockáztatják, amikor hasonló utazási feltételek mellett elindulnak. A hajószerencsétlenségben tucatnyi gyermek halt meg.

Arra kötelezik a civil szervezeteket, hogy miután a tengeren felvették az első  migránscsoportot ezt jelentsék az olasz hatóságoknak, amelyek kijelölik a kikötőt számukra, ahová azonnal  indulni kell. Ha ezt megszegik, akkor közel 20 millió forintnak megfelelő bírságra számíthatnak.

Mintegy 4 millió forintnak megfelelő pénzbírságot és húsz nap hajózási tilalmat szabtak ki az Orvosok Határok Nélkül civil szervezet hajójára, mert az nem jelentette be, mikor vette fedélzetére az első migránscsoportot. A civil hajóknak azonban ezt már kötelező megtenniük, ezután az olasz hatóságok döntik el, melyik kikötőben köthet ki a hajó.

Migránsokat közelítenek meg a Földközi-tengeren az Orvosok Határok Nélkül civil szervezet aktivistái az M1 Híradó riportjában. Csónakjukkal egyre közelebb mennek a Líbiából indult illegális bevándorlókhoz. Majd átemelik őket először a kisebb, onnan pedig a nagy NGO hajóra.

Az aktivisták általában addig tartózkodnak a Földközi-tengeren ameddig fel nem vesznek a hajójukra annyi migránst, hogy megteljen, de általában minden civil szervezet ezt a módszert alkalmazza. Ezután kérnek kikötési engedélyt Olaszországban a hozzájuk legközelebbi kikötőben.

Az új olasz migrációs törvények azonban véget vetnek ennek:

arra kötelezik a civil szervezeteket, hogy miután a tengeren felvették az első  migránscsoportot ezt jelentsék az olasz hatóságoknak, amelyek kijelölik a kikötőt számukra, ahová azonnal  indulni kell. Ha ezt megszegik, akkor közel 20 millió forintnak megfelelő bírságra számíthatnak.

Máris csaknem 4 millió forint pénzbírságot és húsz nap hajózási tilalmat  róttak ki az Orvosok Határok Nélkül civil szervezet hajójára. Az olasz hatóságok szerint  ugyanis nem szolgáltattak elegendő információt a tengeri műveletről, amelynek során fedélzetre vették a migránsokat.

Olaszország ugyanis nem fogadja be többé a napokon át a tengeren várakozó, és egymás után több csoportot begyűjtő hajókat, mivel Róma szerint ebben az esetben nem mentési műveletről van szó.

Az olasz belügyminiszter szerint  az NGO-k olyan közel mennek Líbia partjaihoz, hogy hajóikat lélekvesztőkkel is el lehet érni, vagyis  a civil  szervezetek gerjesztik a migrációt, szinte bátorítják az embereket arra, hogy útra keljenek.

Az új olasz törvény szerint a migránsokat szállító hajók az év eleje óta az északi kikötőkben kapnak csak kikötési engedélyt. Így az akció után még napokig kell hajózniuk, hogy ezeket a helyeket elérjék.

„Két bevetésünk volt Líbia partjai közelében. 156 embert emeltünk a fedélzetünkre. Ekkor kaptuk az utasítást, hogy Civitavecchiában kell hajóznunk, hogy kiköthessünk” – mondta Emanuele Nannini a Life Support hajó aktivistája az aktivista.

A civil szervezetek máris élesen tiltakoznak a szigorítások ellen. Mint mondják emelkednek a kiadásaik, mert a távolabbi kikötők eléréséig hosszabb utat kell megtenniük.

Az olasz kormány viszont abban bízik visszatartó ereje lesz annak, ha a hajók csak  északon tudnak kikötni.

Tavaly több mint százezren érkeztek a Földközi-tengeren keresztül Olaszországba. Év eleje óta több mint 14 ezer migráns jött, tavaly ugyanebben az  időszakban 5300.

Az olasz vezetés célja, hogy megakadályozza a civil szervezetek „passzív és aktív együttműködését” az embercsempészekkel, valamint újabb illegális migránsok felkutatását a líbiai partok közelében. Az új olasz „biztonsági szabályozás” egyik lényegi eleme, hogy az illegális migránsok befogadását azon országokra hárítja, amelyeknek zászlója alatt közlekedett az adott NGO-hajó. Ennek fényében pedig a legnagyobb migránsszállító francia, német és norvég civilhajók utasainak elhelyezése ismét feltüzelheti a kedélyeket a migrációellenes kormányzás alatt álló Róma és a migrációpárti Párizs, Berlin és Brüsszel között.

Giorgia Meloni kormánya hamarosan arra kényszerítheti az illegális migránsokat hajóztató NGO-kat, hogy abba az országba vigyék a migránsokat, amelynek zászlója alatt működik a hajó – számolt be a Remix News hírportál az olasz kormánynak az illegális migrációt megfékezni hivatott tervéről.

Szűkül az NGO-k mozgástere

A Remix News cikke szerint az egyik nagy változás, amelyet az új római jobboldali kormány bevezetni tervez, hogy a kutatási és mentési művelet során a civilszervezetek hajójára felvett migránsoknak nyilatkozniuk kell, ha menedékjogért folyamodnának Európában. Ebben az esetben pedig annak az országnak kell fogadnia a menedékkérőket és feldolgozni a menedékkérelmüket, amelynek lobogója alatt az adott hajó közlekedik.

A lap úgy fogalmazott: az új politikai változás miatt Németország, Franciaország és más országok kormányai elgondolkodhatnak a Földközi-tengeren közlekedő migránshajók finanszírozásáról, ha ők kénytelenek befogadni az Európába érkező illegális migránsokat.

Meloni kormánya egy másik jelentős változást is bevezet, amely alapján a kutatási és mentési művelet után a civil szervezetek hajóinak azonnal biztonságos kikötőt kell találniuk az illegális migránsok partraszállásához.

Ennek értelmében a kikötési kérelem után rögtön a kijelölt kikötő felé kell hajózniuk anélkül, hogy napokig várnának a további lehetőségekre és további migránsok mentésére.

Az új szabályozás értelmében azok a civilszervezetek, amelyek megszegik az olasz szabályokat, első körben adminisztratív szankciókkal szembesülnek. Amennyiben pedig ismételten megsértik az előírást, az olasz hatóságok lefoglalják a hajóikat. Az új „biztonsági rendelet” második része a menedékkérelmek gyors feldolgozását, valamint az elutasított menedékkérők gyors hazaszállítását tartalmazza. Ezt azonban még az olasz parlamentnek jóvá kell hagynia.

A migránsok többsége gazdasági bevándorló

Ahogy arra a cikk rámutatott, 2016-ban 181 436 illegális migráns lépett be Olaszországba. Ezt a számot 2017-ben sikerült 119 310 főre mérsékelni, miután Marco Minniti belügyminiszter szigorúbb szabályokat fogadtatott el, valamint az olasz és a líbiai kormány megállapodást kötött Tripoliban. A legalacsonyabb számot – és a legalacsonyabb halálos áldozatokat is – 2019-ben érték el, miután több mint egy éve Matteo Salvini volt Olaszország belügyminisztere. Abban az évben „mindössze” 19 471 migráns érkezett tengeren. A portál ugyanakkor arra is emlékeztet, hogy ez utóbbi szám már magán foglalta a szeptembertől decemberig tartó jelentős emelkedést, amikor Salvini Ligáját a balközép Demokrata Párt váltotta fel, mint az Öt Csillag Mozgalom koalíciós partnere Giuseppe Conte miniszterelnök alatt.

A lap emlékeztetett, hogy a korábbi évek tapasztalataihoz hasonlóan 2022-ben sem háború elől menekültek a tengeri útvonalon érkező illegális migránsok. A január 1. és december 21. között érkezett 100 000 fő közül mintegy 86 000 fő békés országból származott. Közülük több mint 20 000-en Egyiptomból, közel 18 000-en pedig Tunéziából érkeztek. Banglades végzett a harmadik helyen a 14 000 állampolgárával.

A cikk hangsúlyozta, ezen országok egyike sem áll háborúban, és az sem jelenthető ki, hogy üldöztetésnek lennének kitéve az állampolgáraik.

Csupán egy NGO-hajó volt olasz

Az olasz belügyminisztérium Il Giornale által összeállított adatai szerint idén 15 hajó szállított migránsokat a Földközi-tengeren 12 különböző civil szervezethez, amelyek közül csak egy volt olasz.

A legnagyobb hajókat az Orvosok Határok Nélkül (MSF) francia-svájci szervezet és az „európai” SOS Méditerranée szervezet üzemelteti, amelynek székhelye Franciaországban van, és amelyet nagyrészt a francia helyi hatóságok finanszíroznak. Ugyanakkor mindkét szervezet hajója norvég lobogó alatt közlekedik. A német Sea Watch volt idén a harmadik legnagyobb migráns-beszállító, jövőre pedig egy újabb, nagyobb hajót helyeznek üzembe Sea Watch 5. néven, amely szintén Olaszország partjait célozza majd.

 

Iratkozzon fel a Ripost hírlevelére!
Sztár, közélet, életmód... a legjobb cikkeink első kézből!
Ingatlanbazar.hu - Gyors. Okos. Országos
-

További cikkek