kulcsár edina
Itt a lista.
Az élelmiszerárak néhány hete kezdtek csökkenni, ugyanis a láncok többsége egymásra tromfolva ad ki közleményeket akciókról, árcsökkentésekről. A Makronóm utánajárt, vajon az árcsökkentések március végén is folytatódtak-e, és mekkora mértékűek. A sajt és a vaj mellett több alapélelmiszer, néhány zöldség és gyümölcs, valamint húsáruk is alacsonyabb áron kaphatók, mint a KSH februári átlagárai.
A háború és az elhibázott brüsszeli szankciós politika révén megnövekedett energiaárak, továbbá a tavalyi súlyos aszályhelyzet miatt száguldó infláció január végén tetőzött Magyarországon. Eközben a nagy áruházláncok egymással versengve jelentik be árcsökkentéseiket.
Először a trappista sajt és a teavaj árának csökkenése indult meg néhány nagy diszkontláncban, így ezek a termékek a legtöbb üzletben március végén már jellemzően 20-25 százalékkal olcsóbbak, sőt néhány helyen még ennél is nagyobb a különbség a februári KSH-átlagárakhoz képest.
RÁADÁSUL – FŐKÉNT AZ AKCIÓK MIATT – NÉHÁNY ZÖLDSÉG ÉS GYÜMÖLCS, VALAMINT A HÚSÁRUK IS ALACSONYABB ÁRON KAPHATÓK AZ ÜZLETEKBEN.
Több üzletben - Sparban, Pennyben, Tescóban, Lidlben, Auchanban és Aldiban - gyűjtötte össze a Makronóm néhány sokat idézett és a fogyasztók által gyakran vásárolt termék árát.
A MAKRONÓM BLOG HAT ÜZLETLÁNC FŐVÁROSI, AGGLOMERÁCIÓS (GÖDÖLLŐ, SOLYMÁR ÉS BUDAÖRS) ÉS VIDÉKI (HÓDMEZŐVÁSÁRHELY) BOLTJAIBAN EGY ELŐZETESEN KIVÁLASZTOTT, 25 ALAPÉLELMISZERT ÉRINTŐ SAJÁT BOLTI KUTATÁST VÉGZETT MÁRCIUS 24-26. KÖZÖTT.
A felmérésből jól látható, hogy egyes pékáruk, tejtermékek is olcsóbbak lettek az elmúlt hetekben, sőt több alapélelmiszer és zöldség, gyümölcs ára is kedvezőbb lett.
A KSH februári átlagáraihoz képest a láncok átlagában jelentősen olcsóbban találtunk őrölt kávét (-35,7 százalék), napraforgó étolajat (-20,6 százalék), dobozos söröket (-18,2 százalék) és rizst (-17,5 százalék). A tejföl ára kevesebb mint felére (-51,7 százalék) csökkent február óta, vagyis az egy évvel ezelőtti ár alá esett vissza.
Érdemben a vöröshagyma, az alma, a répa és a száraztészta árát találták csak a KSH februári adatfelvételénél magasabbnak. Ennek részben a szezonalitás és az adatfelvételi helyszínek jóval szűkebb köre is oka lehet.
FORRÁS: MAKRONÓM
Az eredmények tehát visszaigazolják az árcsökkenésekről kapott képet, bár termékkörönként számottevő eltérések is adódtak, amelyek nem csak egyedi akciókra vezethetők vissza.
A PÉKÁRUK ESETÉBEN 20 SZÁZALÉKOS, DE A TEJTERMÉKEK ESETÉBEN IS 30 SZÁZALÉKOS ÁRCSÖKKENÉST MUTATNAK A VIZSGÁLT LÁNCOK ADATAI A KSH FEBRUÁRI ÁTLAGÁRAIHOZ VISZONYÍTVA.
A zöldségek, gyümölcsök esetében nem ennyire egyértelmű a kép; itt a krumpli, a narancs vagy a paradicsom esetében árcsökkenést, míg a vöröshagyma, az alma vagy a sárgarépa esetében áremelkedést mutatott az adatgyűjtés.
Igaz, a KSH piacokon, zöldséges üzletekben és kisebb boltokban is vizsgálódik, az elemzés pedig a zöldségek és gyümölcsök terén általában a magasabb árképzésű üzletláncokat vizsgálta.
Hasonló a helyzet a húsáruk esetében, itt is termékfüggő, hogy árcsökkenés vagy áremelkedés történt a megelőző hónaphoz képest.
AZ EGYÉB ÉLELMISZEREK ESETÉBEN IS ÁRCSÖKKENÉST MUTATNAK AZ ADATOK, BÁR ITT TÖBB ÁRSTOPOS TERMÉK IS BEKERÜLT A VIZSGÁLAT KÖRÉBE. MÉRSÉKLŐDÉST MUTAT A RIZS ÉS AZ ÁSVÁNYVÍZ ÁRA, ÉS A SÖRÉ IS.
Nem is olyan meglepő ezek ismeretében például a Tesco Magyarország korábbi nyilatkozata, mely szerint a magyar vásárlóknak nemcsak egy-egy termék árának csökkenésére van szükségük, legyen szó vajról vagy trappista sajtról, hanem tartósan alacsony árakra.
Ezt nyilatkozta a minap a Világgazdaság megkeresésére a Tesco magyar leányvállalatának illetékese annak kapcsán, hogy mit tesznek az Aldi, a CBA és a Lidl által az elmúlt hetekben meghirdetett árcsökkentési akciókra válaszul.
AZ ALDI UGYANIS MÁRCIUS ELEJÉN BEJELENTETTE: FOLYTATJÁK AZ ALAPVETŐ ÉLELMISZEREK KÖRÉBEN A TARTÓS ÉS JELENTŐS ÁRCSÖKKENTÉSEKET. AZAZ A TÍZ DEKÁS TEAVAJ 20 SZÁZALÉKOS ÁRMÉRSÉKLÉSÉT KÖVETŐEN – TERMÉKTŐL FÜGGŐEN – 20–23 SZÁZALÉKKAL ALACSONYABB ÁRON KÍNÁLJÁK A MAGYAR BESZERZÉSŰ TRAPPISTA SAJTOKAT IS.
Számos alapélelmiszer ára 20-25 százalékkal csökkent pár hét alatt.
FORRÁS: MTI/MÁTHÉ ZOLTÁN
A leggyorsabb válasz a CBA-tól érkezett: a magyar üzletlánc ugyancsak 20 százalékot meghaladó mértékű árcsökkentést hajtott végre a trappista sajtoknál, szintén március 1-jétől.
Ezek után a Lidl sem akart lemaradni: március 6-tól nagymértékben és tartósan csökkentette a kínálatában található legnépszerűbb sajtok árát. Ezzel a sajtok – kiszereléstől és típustól függően – akár 25 százalékkal is olcsóbbak lehetnek, amit a Makronóm blog gyűjtése is igazol.
A Penny mintegy félszáz termék árát vitte le – akciók keretében – az elmúlt hetekben, általában szintén 20-30 százalékkal. A SPAR és a Tesco nyilatkozataik alapján hűségprogramjaik erősítésével, azaz kártyaprogramjaikkal elérhető kedvezményekkel igyekeznek versenyképes árakat biztosítani vásárlóinak.
ELŐBBI HETENTE 1600, UTÓBBI 1200 TERMÉKET KÍNÁL EXTRA, NEM FELTÉTLENÜL MINDEN VEVŐJE SZÁMÁRA VAGY MEGHATÁROZOTT IDŐSZAKOKBAN ELÉRHETŐ KEDVEZMÉNYES ÁRAKON.
Utóbbi lánc – közleménye szerint – január óta több mint 2000 termék árát csökkentette, átlagosan 9,5 százalékkal, és „árgarancia" jelölésű termékeik – mintegy 500 alapvető élelmiszer és háztartási cikk – árát közel egy éve tartósan alacsonyan tartják.
A piaci szereplők egyébként hosszú távon a promóciók közkedveltségének megugrására számítanak.
TEHÁT A VÁRAKOZÁSOK SZERINT A KÜLÖNBÖZŐ RUGALMAS AKCIÓK LESZNEK A LEGÉLESEBB FEGYVEREK A KISKERESKEDELEM SZEREPLŐINEK KEZÉBEN ABBAN A HARCBAN, HOGY KI TUDJA A LEGTÖBB VÁSÁRLÓT MEGSZÓLÍTANI.
Ugyanakkor jó tudni: a beszállítók általánosan is engedtek az árakból. Most pedig lényegét tekintve az történt, hogy ezt az árcsökkenést nem tartják maguknál a boltok, hanem legalább részben átengedik ezt a fogyasztóknak, hogy fenntartsák a forgalmat.
Ha magas maradna a lejáró árumennyiség, az nagyobb veszteséget okozna, mint lemondani a profit – esetenként, bizonyos termékköröknél az extraprofit – egy részéről.