tóth gabi
Kiszabták az első bírságokat.
Mintegy 4 millió forintnak megfelelő pénzbírságot és húsz nap hajózási tilalmat szabtak ki az Orvosok Határok Nélkül civil szervezet hajójára, mert az nem jelentette be, mikor vette fedélzetére az első migránscsoportot. A civil hajóknak azonban ezt már kötelező megtenniük, ezután az olasz hatóságok döntik el, melyik kikötőben köthet ki a hajó.
Migránsokat közelítenek meg a Földközi-tengeren az Orvosok Határok Nélkül civil szervezet aktivistái az M1 Híradó riportjában. Csónakjukkal egyre közelebb mennek a Líbiából indult illegális bevándorlókhoz. Majd átemelik őket először a kisebb, onnan pedig a nagy NGO hajóra.
Az aktivisták általában addig tartózkodnak a Földközi-tengeren ameddig fel nem vesznek a hajójukra annyi migránst, hogy megteljen, de általában minden civil szervezet ezt a módszert alkalmazza. Ezután kérnek kikötési engedélyt Olaszországban a hozzájuk legközelebbi kikötőben.
Az új olasz migrációs törvények azonban véget vetnek ennek:
Máris csaknem 4 millió forint pénzbírságot és húsz nap hajózási tilalmat róttak ki az Orvosok Határok Nélkül civil szervezet hajójára. Az olasz hatóságok szerint ugyanis nem szolgáltattak elegendő információt a tengeri műveletről, amelynek során fedélzetre vették a migránsokat.
Olaszország ugyanis nem fogadja be többé a napokon át a tengeren várakozó, és egymás után több csoportot begyűjtő hajókat, mivel Róma szerint ebben az esetben nem mentési műveletről van szó.
Az olasz belügyminiszter szerint az NGO-k olyan közel mennek Líbia partjaihoz, hogy hajóikat lélekvesztőkkel is el lehet érni, vagyis a civil szervezetek gerjesztik a migrációt, szinte bátorítják az embereket arra, hogy útra keljenek.
„Két bevetésünk volt Líbia partjai közelében. 156 embert emeltünk a fedélzetünkre. Ekkor kaptuk az utasítást, hogy Civitavecchiában kell hajóznunk, hogy kiköthessünk” – mondta Emanuele Nannini a Life Support hajó aktivistája az aktivista.
A civil szervezetek máris élesen tiltakoznak a szigorítások ellen. Mint mondják emelkednek a kiadásaik, mert a távolabbi kikötők eléréséig hosszabb utat kell megtenniük.
Az olasz kormány viszont abban bízik visszatartó ereje lesz annak, ha a hajók csak északon tudnak kikötni.
Tavaly több mint százezren érkeztek a Földközi-tengeren keresztül Olaszországba. Év eleje óta több mint 14 ezer migráns jött, tavaly ugyanebben az időszakban 5300.
Az olasz vezetés célja, hogy megakadályozza a civil szervezetek „passzív és aktív együttműködését” az embercsempészekkel, valamint újabb illegális migránsok felkutatását a líbiai partok közelében. Az új olasz „biztonsági szabályozás” egyik lényegi eleme, hogy az illegális migránsok befogadását azon országokra hárítja, amelyeknek zászlója alatt közlekedett az adott NGO-hajó. Ennek fényében pedig a legnagyobb migránsszállító francia, német és norvég civilhajók utasainak elhelyezése ismét feltüzelheti a kedélyeket a migrációellenes kormányzás alatt álló Róma és a migrációpárti Párizs, Berlin és Brüsszel között.
Giorgia Meloni kormánya hamarosan arra kényszerítheti az illegális migránsokat hajóztató NGO-kat, hogy abba az országba vigyék a migránsokat, amelynek zászlója alatt működik a hajó – számolt be a Remix News hírportál az olasz kormánynak az illegális migrációt megfékezni hivatott tervéről.
Szűkül az NGO-k mozgástere
A Remix News cikke szerint az egyik nagy változás, amelyet az új római jobboldali kormány bevezetni tervez, hogy a kutatási és mentési művelet során a civilszervezetek hajójára felvett migránsoknak nyilatkozniuk kell, ha menedékjogért folyamodnának Európában. Ebben az esetben pedig annak az országnak kell fogadnia a menedékkérőket és feldolgozni a menedékkérelmüket, amelynek lobogója alatt az adott hajó közlekedik.
Meloni kormánya egy másik jelentős változást is bevezet, amely alapján a kutatási és mentési művelet után a civil szervezetek hajóinak azonnal biztonságos kikötőt kell találniuk az illegális migránsok partraszállásához.
Az új szabályozás értelmében azok a civilszervezetek, amelyek megszegik az olasz szabályokat, első körben adminisztratív szankciókkal szembesülnek. Amennyiben pedig ismételten megsértik az előírást, az olasz hatóságok lefoglalják a hajóikat. Az új „biztonsági rendelet” második része a menedékkérelmek gyors feldolgozását, valamint az elutasított menedékkérők gyors hazaszállítását tartalmazza. Ezt azonban még az olasz parlamentnek jóvá kell hagynia.
A migránsok többsége gazdasági bevándorló
Ahogy arra a cikk rámutatott, 2016-ban 181 436 illegális migráns lépett be Olaszországba. Ezt a számot 2017-ben sikerült 119 310 főre mérsékelni, miután Marco Minniti belügyminiszter szigorúbb szabályokat fogadtatott el, valamint az olasz és a líbiai kormány megállapodást kötött Tripoliban. A legalacsonyabb számot – és a legalacsonyabb halálos áldozatokat is – 2019-ben érték el, miután több mint egy éve Matteo Salvini volt Olaszország belügyminisztere. Abban az évben „mindössze” 19 471 migráns érkezett tengeren. A portál ugyanakkor arra is emlékeztet, hogy ez utóbbi szám már magán foglalta a szeptembertől decemberig tartó jelentős emelkedést, amikor Salvini Ligáját a balközép Demokrata Párt váltotta fel, mint az Öt Csillag Mozgalom koalíciós partnere Giuseppe Conte miniszterelnök alatt.
A cikk hangsúlyozta, ezen országok egyike sem áll háborúban, és az sem jelenthető ki, hogy üldöztetésnek lennének kitéve az állampolgáraik.
Csupán egy NGO-hajó volt olasz
Az olasz belügyminisztérium Il Giornale által összeállított adatai szerint idén 15 hajó szállított migránsokat a Földközi-tengeren 12 különböző civil szervezethez, amelyek közül csak egy volt olasz.