Menczer Tamás: Az emberek azt várják a vezetőiktől, hogy védjék meg őket!

POLITIK
Létrehozva: 2023.02.26.

Olaszország szigorít a migráció ügyében

Kiszabták az első bírságokat.

Arra kötelezik a civil szervezeteket, hogy miután a tengeren felvették az első  migránscsoportot ezt jelentsék az olasz hatóságoknak, amelyek kijelölik a kikötőt számukra, ahová azonnal  indulni kell. Ha ezt megszegik, akkor közel 20 millió forintnak megfelelő bírságra számíthatnak.

Mintegy 4 millió forintnak megfelelő pénzbírságot és húsz nap hajózási tilalmat szabtak ki az Orvosok Határok Nélkül civil szervezet hajójára, mert az nem jelentette be, mikor vette fedélzetére az első migránscsoportot. A civil hajóknak azonban ezt már kötelező megtenniük, ezután az olasz hatóságok döntik el, melyik kikötőben köthet ki a hajó.

Migránsokat közelítenek meg a Földközi-tengeren az Orvosok Határok Nélkül civil szervezet aktivistái az M1 Híradó riportjában. Csónakjukkal egyre közelebb mennek a Líbiából indult illegális bevándorlókhoz. Majd átemelik őket először a kisebb, onnan pedig a nagy NGO hajóra.

Az aktivisták általában addig tartózkodnak a Földközi-tengeren ameddig fel nem vesznek a hajójukra annyi migránst, hogy megteljen, de általában minden civil szervezet ezt a módszert alkalmazza. Ezután kérnek kikötési engedélyt Olaszországban a hozzájuk legközelebbi kikötőben.

Az új olasz migrációs törvények azonban véget vetnek ennek:

arra kötelezik a civil szervezeteket, hogy miután a tengeren felvették az első  migránscsoportot ezt jelentsék az olasz hatóságoknak, amelyek kijelölik a kikötőt számukra, ahová azonnal  indulni kell. Ha ezt megszegik, akkor közel 20 millió forintnak megfelelő bírságra számíthatnak.

Máris csaknem 4 millió forint pénzbírságot és húsz nap hajózási tilalmat  róttak ki az Orvosok Határok Nélkül civil szervezet hajójára. Az olasz hatóságok szerint  ugyanis nem szolgáltattak elegendő információt a tengeri műveletről, amelynek során fedélzetre vették a migránsokat.

Olaszország ugyanis nem fogadja be többé a napokon át a tengeren várakozó, és egymás után több csoportot begyűjtő hajókat, mivel Róma szerint ebben az esetben nem mentési műveletről van szó.

Az olasz belügyminiszter szerint  az NGO-k olyan közel mennek Líbia partjaihoz, hogy hajóikat lélekvesztőkkel is el lehet érni, vagyis  a civil  szervezetek gerjesztik a migrációt, szinte bátorítják az embereket arra, hogy útra keljenek.

Az új olasz törvény szerint a migránsokat szállító hajók az év eleje óta az északi kikötőkben kapnak csak kikötési engedélyt. Így az akció után még napokig kell hajózniuk, hogy ezeket a helyeket elérjék.

„Két bevetésünk volt Líbia partjai közelében. 156 embert emeltünk a fedélzetünkre. Ekkor kaptuk az utasítást, hogy Civitavecchiában kell hajóznunk, hogy kiköthessünk” – mondta Emanuele Nannini a Life Support hajó aktivistája az aktivista.

A civil szervezetek máris élesen tiltakoznak a szigorítások ellen. Mint mondják emelkednek a kiadásaik, mert a távolabbi kikötők eléréséig hosszabb utat kell megtenniük.

Az olasz kormány viszont abban bízik visszatartó ereje lesz annak, ha a hajók csak  északon tudnak kikötni.

Tavaly több mint százezren érkeztek a Földközi-tengeren keresztül Olaszországba. Év eleje óta több mint 14 ezer migráns jött, tavaly ugyanebben az  időszakban 5300.

Az olasz vezetés célja, hogy megakadályozza a civil szervezetek „passzív és aktív együttműködését” az embercsempészekkel, valamint újabb illegális migránsok felkutatását a líbiai partok közelében. Az új olasz „biztonsági szabályozás” egyik lényegi eleme, hogy az illegális migránsok befogadását azon országokra hárítja, amelyeknek zászlója alatt közlekedett az adott NGO-hajó. Ennek fényében pedig a legnagyobb migránsszállító francia, német és norvég civilhajók utasainak elhelyezése ismét feltüzelheti a kedélyeket a migrációellenes kormányzás alatt álló Róma és a migrációpárti Párizs, Berlin és Brüsszel között.

Giorgia Meloni kormánya hamarosan arra kényszerítheti az illegális migránsokat hajóztató NGO-kat, hogy abba az országba vigyék a migránsokat, amelynek zászlója alatt működik a hajó – számolt be a Remix News hírportál az olasz kormánynak az illegális migrációt megfékezni hivatott tervéről.

Szűkül az NGO-k mozgástere

A Remix News cikke szerint az egyik nagy változás, amelyet az új római jobboldali kormány bevezetni tervez, hogy a kutatási és mentési művelet során a civilszervezetek hajójára felvett migránsoknak nyilatkozniuk kell, ha menedékjogért folyamodnának Európában. Ebben az esetben pedig annak az országnak kell fogadnia a menedékkérőket és feldolgozni a menedékkérelmüket, amelynek lobogója alatt az adott hajó közlekedik.

A lap úgy fogalmazott: az új politikai változás miatt Németország, Franciaország és más országok kormányai elgondolkodhatnak a Földközi-tengeren közlekedő migránshajók finanszírozásáról, ha ők kénytelenek befogadni az Európába érkező illegális migránsokat.

Meloni kormánya egy másik jelentős változást is bevezet, amely alapján a kutatási és mentési művelet után a civil szervezetek hajóinak azonnal biztonságos kikötőt kell találniuk az illegális migránsok partraszállásához.

Ennek értelmében a kikötési kérelem után rögtön a kijelölt kikötő felé kell hajózniuk anélkül, hogy napokig várnának a további lehetőségekre és további migránsok mentésére.

Az új szabályozás értelmében azok a civilszervezetek, amelyek megszegik az olasz szabályokat, első körben adminisztratív szankciókkal szembesülnek. Amennyiben pedig ismételten megsértik az előírást, az olasz hatóságok lefoglalják a hajóikat. Az új „biztonsági rendelet” második része a menedékkérelmek gyors feldolgozását, valamint az elutasított menedékkérők gyors hazaszállítását tartalmazza. Ezt azonban még az olasz parlamentnek jóvá kell hagynia.

A migránsok többsége gazdasági bevándorló

Ahogy arra a cikk rámutatott, 2016-ban 181 436 illegális migráns lépett be Olaszországba. Ezt a számot 2017-ben sikerült 119 310 főre mérsékelni, miután Marco Minniti belügyminiszter szigorúbb szabályokat fogadtatott el, valamint az olasz és a líbiai kormány megállapodást kötött Tripoliban. A legalacsonyabb számot – és a legalacsonyabb halálos áldozatokat is – 2019-ben érték el, miután több mint egy éve Matteo Salvini volt Olaszország belügyminisztere. Abban az évben „mindössze” 19 471 migráns érkezett tengeren. A portál ugyanakkor arra is emlékeztet, hogy ez utóbbi szám már magán foglalta a szeptembertől decemberig tartó jelentős emelkedést, amikor Salvini Ligáját a balközép Demokrata Párt váltotta fel, mint az Öt Csillag Mozgalom koalíciós partnere Giuseppe Conte miniszterelnök alatt.

A lap emlékeztetett, hogy a korábbi évek tapasztalataihoz hasonlóan 2022-ben sem háború elől menekültek a tengeri útvonalon érkező illegális migránsok. A január 1. és december 21. között érkezett 100 000 fő közül mintegy 86 000 fő békés országból származott. Közülük több mint 20 000-en Egyiptomból, közel 18 000-en pedig Tunéziából érkeztek. Banglades végzett a harmadik helyen a 14 000 állampolgárával.

A cikk hangsúlyozta, ezen országok egyike sem áll háborúban, és az sem jelenthető ki, hogy üldöztetésnek lennének kitéve az állampolgáraik.

Csupán egy NGO-hajó volt olasz

Az olasz belügyminisztérium Il Giornale által összeállított adatai szerint idén 15 hajó szállított migránsokat a Földközi-tengeren 12 különböző civil szervezethez, amelyek közül csak egy volt olasz.

A legnagyobb hajókat az Orvosok Határok Nélkül (MSF) francia-svájci szervezet és az „európai” SOS Méditerranée szervezet üzemelteti, amelynek székhelye Franciaországban van, és amelyet nagyrészt a francia helyi hatóságok finanszíroznak. Ugyanakkor mindkét szervezet hajója norvég lobogó alatt közlekedik. A német Sea Watch volt idén a harmadik legnagyobb migráns-beszállító, jövőre pedig egy újabb, nagyobb hajót helyeznek üzembe Sea Watch 5. néven, amely szintén Olaszország partjait célozza majd.

 

Iratkozzon fel a Ripost hírlevelére!
Sztár, közélet, életmód... a legjobb cikkeink első kézből!
Ingatlanbazar.hu - Gyors. Okos. Országos
-

További cikkek