Létrehozva: 2023.02.06.

Elsüllyesztettek egy repülőgép-hordozó anyahajót az Atlanti-óceánon

60 év szolgálat után a hullámsírban végezte a Sao Paolo.

Szerző Gaál József

A brazil haditengerészet kontrollált keretek között elsüllyesztette a korábban leszerelt Sao Paulo repülőgép-hordozó anyahajót az Atlanti-óceánon, mintegy 350 kilométerre a brazil partoktól, egy megközelítőleg ötezer méter mélységű területen. A Védelmi Minisztérium közleménye szerint a hajótörzs rossz állapota, valamint a vontatással járó kockázatok miatt ez volt az egyetlen dolog, amit tehettek a hajóval - írja a New York Times online kiadása.

Az Atlanti-óceánon elsüllyesztett Sao Paulo repülőgép-hordozó anyahajó

Az elsüllyesztett hajó eredetileg a Foch nevet viselte, és 1963-ban állt szolgálatba a francia haditengerészetnél, majd Párizs 2000-ben leszerelte, miután üzembe helyezték a még ma is szolgálatban lévő Charles de Gaulle hordozót. A Foch komoly szerepet játszott a 20. századi francia haditengerészet történetében – részt vett az ország első nukleáris kísérleteiben a csendes-óceáni térségben az 1960-as években, az 1970-es és az 1990-es évek között pedig Afrikában, a Közel-Keleten és a volt Jugoszláviában is bevetették háborús konfliktusokban.

Miután a franciák leszerelték, a 266 méter hosszú hajót Brazília 12 millió dollárét megvásárolta és átnevezte Sao Paulóra. A hordozó végül mindösszesen 5 évet szolgált a brazil haditengerészetnél, mivel 2005. május 17-én robbanás történt a gépház gőzhálózatában, és a meghajtórendszer jelentős károkat szenvedett. Ezt követően az hajó lényegében vegetatív állapotba került, mivel a javítását és korszerűsítését túl drágának ítélte Brazília.

A hajót 2021 áprilisában a török Sök Denizcilik hajógyár vette meg bontásra. Azóta egy holland vontatóhajó kísérgeti a hajógyár költségére. A Sao Paulót azonban egyik kikötőbe sem engedték be, így a Sök Denizcilik azzal fenyegetett, hogy egyszerűen sorsára hagyja az Atlanti-óceánon. Brazília végül visszavette a hordozót, de a latin-amerikai ország sem engedte be a kikötőibe, ezért döntöttek az elsüllyesztése mellett. 

Tekintettel a bemutatott tényekre és a vontatással járó növekvő kockázatra, a hajótest lebegési feltételeinek romlása és a spontán/kontrolálatlan süllyedés elkerülhetetlensége miatt a hajótest megsemmisítésén kívül más intézkedés nem lehetséges

- fogalmazott közleményében a brazil Védelmi Minisztérium. A tárca elmondása szerint a hajó végső nyughelyét a Haditengerészet Vízrajzi Központja jelölte ki. Az ügynökség egy olyan "biztonságos” területet választott, ami Brazília kizárólagos gazdasági övezetének része, ám környezetvédelmi területein kívül esik, és nem futnak keresztül rajta tenger alatti kábelek.

A környezetvédők élesen bírálták a döntést, mondván, a hadihajó több tonna mérgező anyagot tartalmaz. Az IBAMA brazil környezetvédelmi ügynökség szerint a Sao Paulo fedélzetén lévő azbeszt és más nehézfémek megzavarhatják az ökoszisztémákat, megölhetik az állatokat és a növényeket, és megmérgezhetik a tengeri táplálékláncokat. Brazília nemrég hivatalba lépett új elnökét, a magát környezetvédőnek mondó Luiz Inacio Lula da Silvát többször felszólították, hogy állítsa le a veszélyes tervet, ő azonban nem akadályozta meg a hajó elsüllyesztését.

 

Iratkozzon fel a Ripost hírlevelére!
Sztár, közélet, életmód... a legjobb cikkeink első kézből!
Ingatlanbazar.hu - Gyors. Okos. Országos
-

További cikkek