RETRO RÁDIÓ

Debrecenben tiltakoznak az akkumulátorgyár ellen, Szlovákiában küzdenek érte

Ripost
Szerző
Ripost
Létrehozva2023. 02. 23. 10:01

A Volkswagen Nagysurány közelében autóakkumulátor-gyárat létesíthet.

A Volkswagen Nagysurány közelében autóakkumulátor-gyárat létesíthet, amely közel 5 ezer embernekadna munkát, írja a Denník N szlovák liberális portál. Szerintük a város, a megye és az állam mindent megtesz azért, hogy ez a hatalmas beruházás megvalósuljon, miközben Magyarországon népszavazást kezdeményeztek arról, hogy csak ott épülhessen akkumulátorgyár, ahol a helyi lakosság beleegyezik. Leszögezik: Magyarországon korántsem egyértelmű az akkumulátorgyárak támogatottsága.

Orbán Viktor kormányának ambíciója, hogy az országot „akkumulátor-nagyhatalommá” tegye, és a kínai CATL cég 7,3 milliárd eurós beruházással hatalmas gyárat építene Debrecenben, írják. Hozzáteszik: az emberek azonban tiltakoznak ez ellen, mivel azakkumulátorok gyártása sok vizet fogyaszt, és ezért hatással van a környezetre. Több ellenzéki párt ezért helyi és országos népszavazást kezdeményezett. Mi tesszük hozzá: pár éve még semmi gondja nem volt az ellenzéknek az akkugyárakkal, sőt!

A szlovák kormány egyébként szinte szó szerint ugyanúgy érvel az új ipari park mellett, mint a magyar:

közvetlen és közvetett munkahelyteremtés, a lakhatás minőségének javítása, a közlekedési infrastruktúra fejlesztése, regionális fejlődés. A magyarországi akkumulátorgyárak bővülésével és a velük kapcsolatos botrányokkal párhuzamosan a magyar médiában elemzések tucatjai jelentek meg az iparág jelenlegi helyzetéről, jövőjéről és a természetre gyakorolt negatív hatásairól.

A cikkek egyik legfontosabb állítása az, hogy bár a távol-keleti befektetők Magyarországra vonzása jelentős előnyhöz juttatta Budapestet a kontinensen gyorsan fejlődő és az EU által különösen támogatott ipari ágazatban, a nyugati befektetőkkel való együttműködés hosszú távon valószínűleg jövedelmezőbb lenne. És nem csak azért, mert komolyabban vennék a környezetvédelmet vagy a biztonsági és munkajogi szempontokat, írják.

Az EU mindenekelőtt újjá kívánja éleszteni az iparágat, és ki akarja építeni az akkumulátorok értékláncát, különösen az európai szereplőkön keresztül. Ugyanakkor Nyugaton a Kínától való gazdasági és technológiai függés miatt sokkal erősebb a fenyegetettség érzése. A távol-keleti befektetők magyarországi dominanciája tehát nincs teljesen összhangban az EU elképzeléseivel, írják. Természetesen

tagadhatatlan, hogy Magyarország messze előre haladt az akkumulátorgyártás területén, és nem csak a szomszédokhoz képest.

– fogalmaz a szlovák lap.
A teljes magyar balliberális sajtót bejárták azok a felvételek, amiken politikusok hergelik a debrecenieket, vagy éppen aktivisták üvöltöznek a közmeghallgatásokon. A megmozdulások mögött felbukkant egy egyesület is, ami – mint kiderült – Soros Györgytől is kapott pénzt. Ezt maga az egyesület alelnöke ismerte el a Mediaworksnek. Debrecen polgármestere szerint egy kiemelten fontos beruházás vált a politika játszóterévé.

Közben egy, a Magyar Nemzet online felületén is megjelent cikk szerint egy bizonyos Alternatív Közösségek Egyesülete nevű szervezet már tavaly elkezdett tüntetéseket szervezni az épülő akkumulátorgyár ellen. Ez a szervezet pedig 2017 óta összesen 2,2 millió dollárt kapott az Open Society Foundationstől, azaz Soros György szervezetétől. Miután az egyesület a célkeresztbe került, kiadtak egy közleményt, amiben visszautasították, hogy bármi közük lenne a tüntetések szervezéséhez, majd ugyanebben a közleményben felsorolták, hogy miben is tudják segíteni azokat, akik az akkumulátorgyár ellen demonstrálnak. 

Az egyesület alelnöke a Mediaworksnek megerősítette, hogy kaptak Soros György egyik szervezetétől pénzt, mégpedig civil szervezetek kapacitásfejlesztésére. 

Molnár Ágnes hangsúlyozta, hogy ők semmilyen módon nem vesznek részt az eseményekben, csupán debreceni lakosként figyelik a történéseket. Ugyanakkor azt is megerősítette – ami a közleményükből is kiderül –, hogy bármilyen rendezvényhez helyet biztosítanak, és megvannak ahhoz is az eszközeik, módszereik, hogy civil szervezeteket fejlesszenek. 

A Mediaworks által megkérdezett helyi lakosok véleménye megoszlik a témában. Akadtak olyanok, akik aggódtak amiatt, hogy az épülő akkumulátorgyár egészségügyi kockázatot jelenthet, és féltek a vízminőség vagy éppen a levegő minőségének romlása miatt. De sokan értetlenül álltak a kialakult helyzet előtt, és azt kifogásolták, hogy Budapestről vagy más városokból érkeztek aktivisták, akik hergelték az embereket.

Egyértelműen kijelenthető, hogy politikai hangulatkeltés történik

 – ezt már Debrecen polgármestere mondta a Mediaworksnek. Papp László szerint egy Magyarország számára fontos gazdaságfejlesztési projekt vált a politika játszóterévé. Mint fogalmazott,  a baloldali pártok mindent elkövetnek annak érdekében, hogy az emberek félelmét kihasználva lehetetlenné tegyék a helyzetet. A politikus ugyanakkor azt is hozzátette, hogy  komoly feladatuk van abban, hogy megnyugtassák az embereket. 

Ami tiszta energiát, jövőt, munkahelyeket jelent Németországban, arra miért mondják azt, hogy környezetpusztító Debrecenben? 

– tette fel a kérdést a közösségi oldalán megosztott videójában Dömötör Csaba, miután a hétvége folyamán az akkumlátorgyár megépítése ellen tiltakoztak Debrecenben. A Miniszterelnöki Kabinetiroda államtitkára a beruházás jelentőségét hangsúlyozva kiemelte: az Egyesült Államokban két év alatt 15 akkumlátorgyár építését jelentették be, és a legnagyobb európai országokban is sok ilyen működik már most is. A régiónkban is beindult a verseny, amelybe Magyarország is be akar nevezni. A debreceni CATL-beruházás ennek a tervnek a része, amely által kilencezer új munkahely jönne létre – húzta alá. 

Az államtitkár szerint ugyanakkor fontos tény, hogy ugyanez a vállalat ugyanilyen gyárat épített a német Türingiában, ahol szocialisták és zöldek kormányoznak. Ebből is látszik, hogy nem az a bajuk, hogy akkumlátorgyár épül, hanem az, hogy Magyarországon. Ami első ránézésre tehát környezetvédelmi vitának tűnik, valójában egy élesedő gazdasági verseny magyarországi leágazása. 

A hazai baloldal pedig szépen csatlakozik ehhez a kampányhoz. Ennél már csak az lenne durvább, ha ezért pénzt kapnának külföldről, mondjuk dollárban – fogalmazott Dömötör Csaba.

Az akkumulátorgyárakkal rendelkező országok a jövőben stratégiai előnybe kerülnek 

– hívta fel a figyelmet Lánczi Tamás a Kossuth rádió Vasárnapi Újság című műsorában, miután tüntetést szerveztek a debreceni akkumulátorgyár megépítése ellen. A politológus szerint ugyanakkor egy jó beruházás, mert munkahelyeket teremt most, a jövőben pedig az akkumulátorgyárak a gazdaság hajtómotorjai lesznek. 2035-től ugyanis a belsőégésű motorok gyártása befejeződik Európában, akkortól csak e-autót fognak újonnan üzembe helyezni, vagyis óriási igény lesz akkumulátorokra. – Akinek akkumulátorgyára van, az tud nagy mennyiségben gyártani, így azé lesz a jövő – fogalmazott, majd hozzátette: ezt mindenki érti külföldön és itthon is, ám külföldön sokak szemét csípi, hogy Magyarország nem az első ilyen beruházást hozza el. 

Lánczi Tamás szerint elindult egy harc azért, hogy ezeket a gyárakat ne hazánkban építsék fel, Németországban pedig keményen lobbiznak azért, hogy a magyar beruházások inkább náluk épüljenek fel. 

A politológus kiemelte azt is: 

meg kell vizsgálni, hogy a debreceni beruházást ellenző ellenzéki pártok tevékenysége hogyan függ össze ezzel a német gazdasági törekvéssel, fel kell tárni, van-e esetleg anyagi befolyásoltság, mint ahogy a választási kampányban is történt hasonló eset. 

Mint mondta, az ellenzéki pártok tisztában vannak e beruházások jelentőségével, tudják, aki zöldtechnológiát akar, annak akarnia kell az akkumulátorokat, ezzel a gyárakat is, mert nem fáról szüretelik az akkumulátort. Véleménye szerint nem véletlen, hogy eddig nem merült fel ezekkel semmilyen probléma, ahogy Németországban sem merülnek fel ilyenek. 

A politológus a történtek kapcsán rámutatott, miszerint a német gazdaság az elmúlt két-három évben pocsék állapotba került. Kína megelőzte őket autógyártás tekintetében, ezért észbe kaptak és küzdenek azért, hogy az ilyen fontos beruházások inkább náluk valósuljanak meg. Meglátása szerint a tiltakozások célja elrettenteni a befektetőket attól, hogy e korszerű technológiákat Magyarországra hozzák.

Ez nem ideológiai küzdelem, semmi köze ahhoz, hogy valaki zöldpárti-e vagy sem, egyszerűen a nemzetgazdasági érdekekkel szembe mennek azok, akik el akarják lehetetleníteni az akkugyárak hazai létesítését

 – húzta alá, majd felidézte azt az esetet, amikor a magyar libatömés ellen tiltakoztak, amelynek vezetőit a francia libamájtermelők finanszírozták. Ez az eset ugyanakkor egy sokkal komolyabb történet, mert nem egy egyszerű ágazatról, nem iparpolitikai kérdésről van szó, hanem nemzetstratégiai kérdésről – mutatott rá. 

Lánczi Tamás végül kijelentette: 

a ma beruházásaiból lesznek a holnap munkahelyei és azokból termelődnek meg azok a javak, amikből fenntarthatók a közszolgáltatások.

 Nagyon sokan pedáloztak azért, hogy hozzájuk kerüljenek ezek a beruházások, hazánk azonban okos iparpolitikával, jó szabályozási környezettel elérte, hogy ezek ide jöjjenek. A politológus szerint ezek olyan beruházások ezek, amelyek valódi értékei öt-tíz év múlva lesznek láthatók, amikor a teljes mobilitás elektromos lesz, így felbecsülhetetlen előny lesz egy ilyen akkugyár.

 

 

 

 

Ripost hírek

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.