kulcsár edina
Az emberkereskedőket kell elszigetelni.
Nem Olaszországot, hanem az emberkereskedőket kell elszigetelni Európában Giorgia Meloni olasz miniszterelnök pénteki nyilatkozata szerint, aki elfogadhatatlannak nevezte a francia kormány reakcióját a migránsokat szállító Ocean Viking civil hajó ügyében.
Az SOS Mediterranee francia civil szervezet norvég felségjelzésű hajója az olasz kormányfő kijelentéseivel egy időben érkezett meg Toulon kikötőjébe, ahol megkezdődött a 230 ember kiszállása.
Korábban Gérald Darmanin francia belügyminiszter embertelennek minősítette Olaszország eljárását, mivel nem engedélyezte a hajó kikötését, és jelezte: emiatt Párizs felfüggeszti az európai megállapodást, amelynek értelmében egy év alatt 3500 olyan menedékkérő befogadására kötelezte el magát, aki Olaszországban ért partot.
Giorgia Meloni sajtótájékoztatón úgy reagált, őt – és úgy gondolja, az olasz közvéleményt is – „megütötte” a francia kormány agresszív reakciója, ami „érthetetlen és igazolatlan”.
„Ez a legelső NGO-hajó, amely Franciaországban ér partot 230 emberrel, ezért keménynek tartom az Olaszországgal szembeni állásfoglalást, miután év eleje óta a mi nemzeti területünkre 90 ezren léphettek be” – hangoztatta Meloni. Hozzátette, az összes NGO-hajó Olaszországba viszi a migránsokat.
A menedékkérők befogadásának leállításával kapcsolatban a jobboldali római kormány vezetője azt mondta, Párizs szerint „ha nem vagyunk szolidárisak, nem részesülhetünk szolidaritásban, de a szolidaritásra épülő európai szétosztási rendszer értelmében az Olaszországba érkező 90 ezer emberből kevesebb mint tíz százalékot kellene átvennie a többi tagállamnak, ezzel szemben eddig 117-et vettek át, Franciaország harmincnyolcat”. Megjegyezte, hogy miközben Olaszországot embertelennek, felelőtlen államnak minősítették, hatszáz bajba jutott embert mentett ki egy nap alatt a tengerből: „És akkor 230 ember felborítja a diplomáciai kapcsolatokat?”
„Mondják meg, mit akarnak. Olaszországnak kell lennie az egyetlen kikötőnek a Földközi-tengeren, ahol a migránsok kikötnek? És ez hol van leírva?” – kérdezte Giorgia Meloni.
Kifejtette, több megoldás létezik: vagy Olaszország marad a migránsok egyetlen kikötője Európában, „de a kormányom nem erre kapott felhatalmazást a választóktól”, vagy minden egyes hajót viták kísérnek olaszok, franciak, spanyolok és máltaiak között, vagy megkezdődik az EU külső határainak védelme, az indulások leállításával, az afrikai országokban felállítandó regisztrációs központok felállításával, a menedékkérők szétosztásával.
Hozzátette, hogy kormánya első napjaiban erről egyeztetett Emmanuel Macron francia elnökkel, Ursula von der Leyennel, az Európai Bizottság elnökével és Olaf Scholz német kancellárral.
„A fő kérdés itt nem a migráció kezelése, hanem az, hogy ugyanazokat a jogokat kell biztosítani minden tagállam számára. Miközben az EU szolidaritást és megosztást hirdet, a politikai dinamika egyesek elszigetelésére irányul” – jelentette ki Giorgia Meloni, aki európai csúcsot sürgetett a migrációs helyzet európai megoldására.
„Nem Olaszországot kell elszigetelni, hanem az embercsempészeket” – jelentette ki.
Rámutatott, Franciaország rögtön megegyezett Németországgal, hogy utóbbi átveszi a most érkezettek egyharmadát: „És ki veszi át az Olaszországba jött 90 ezer egyharmadát?” – tette fel a kérdést.
Újságírói kérdésre elmondta, hogy a római kormány újabb rendeleteket készül bevezetni a migráció szigorítására.
Franciaország bejelentette, hogy megerősíti az Olaszországgal közös határa védelmét, e célból ötszáz rendőrt már csütörtökön az olasz határhoz irányítottak.
A római külügyminisztérium csütörtökön megerősítette, hogy korábban szóbeli jegyzékben felszólította Berlint, vegye át a Humanity 1 német felségjelzésű hajóval érkezők közül azokat, akiket menedékkérelemre jogosultnak nyilvánítanak. A tárca hozzátette, hogy a német féltől információkat kértek a hajón tartózkodókról.
Az október 23-i keltezésű diplomáciai dokumentumot a RAI3 közszolgálati televíziócsatorna hozta szerdán nyilvánosságra. A berlini külügyi tárca válaszában mielőbbi segítségnyújtást sürgetett Rómától az NGO-hajón tartózkodók számára, akik között több mint száz kiskorú is van.
Fedélzetén 179 emberrel a Humanity 1 az olaszországi felségvizektől mintegy 18 kilométerre várakozik. Szintén kikötésre vár 572 emberrel a fedélzetén a Geo Barents nevű hajó, melyet az Orvosok Határok Nélkül szervezet tart fent, valamint több mint kétszáz embert szállít az Ocean Viking, amely az Sos Mediterranee francia szervezet hajója, és norvég felségjelzésű. A hajók október 22. és 29. között vették fedélzetükre az embereket nemzetközi vizeken.
Olaszország nem adott kikötési engedélyt. Az Ocean Viking csütörtökön már ugyanazt kérte Spanyolországtól, Franciaországtól és Görögországtól.
Matteo Piantedosi olasz belügyminiszter a Corriere della Sera napilapnak szerdán adott interjújában kijelentette, hogy az új jobboldali kormánnyal Róma nem vállalja tovább azokat az embereket, akiket külföldi hajók vesznek fel a tengeren a fedélzetükre. Hangsúlyozta, hogy az NGO-hajók „rendszeresen a hatóságok minimális bevonása nélkül végzik tevékenységüket”. Megjegyezte, hogy az olaszországi partokra érkezők 16 százaléka NGO-hajókkal jön, miközben a helyi hatóságoknak a „maradék” 84 százaléknak is segítséget kell nyújtani. Piantedosi szerint az NGO-kkal érkezőket a hajóik felségjelzését biztosító európai országoknak kell befogadni. Úgy vélte, a migrációs áramlatot kizárólag az indulások leállításával lehet megoldani.
A belügyminiszter korábban rendelettel nyilvánította veszélyesnek a Humanity 1 és az Ocean Viking kikötését nemzetbiztonsági okokra hivatkozva.
Giorgia Meloni egy pénteken megjelenő, de részletekben már közölt könyvben úgy nyilatkozott, „nem szabad elfelejteni, milyen jog érvényes a tengeren. Ha egy nehéz helyzetbe jutott hajóval találkozol, meg kell mentened a fedélzetén levőket. De ha az afrikai partok és Olaszország között mész oda és vissza migránsokat szállítva, nyíltan megsérted a tengeri jogot és a nemzetközi törvényeket. Aztán ha NGO hajóról van szó, tételezzük fel, hogy német zászló alatt, két lehetőség adódik: vagy Németország elismeri és vállalja, vagy kalózhajóvá válik”.
Lampedusa polgármestere, Filippo Mannino bejelentette, hogy csütörtökön ismét több mint ezerötszázan voltak a sziget háromszázötven fős táborában, ahol az érkezőket helyezik el.
Ezzel egy időben a Sea Watch német NGO bejelentette, hogy Sea Watch5 névvel egy ötödik hajót is elindít a Földközi-tengeren.
A Humanit 1 és a Geo Barents kapitányai szintén jelezték: tankolás és a legénységváltás után visszatérnek a Földközi-tengerre, és folytatják a missziójukat. Mind az SOS Humanity, mind pedig az MFS vezetői és jogászai arra hivatkoznak, hogy a tengerjog szerint a vízből mentett személyeket a legelső biztonságos kikötőbe kell szállítaniuk. Ez egyébként a Tunéziából és Líbiából lélekvesztőkön útnak indított migránsok esetében többnyire Málta lenne, Valletta azonban – ahogy mondani szokás – egyszerű, de nagyszerű megoldást talált a kihívásra: a partiőrség nem válaszol az NGO-k segélyhívásaira, s ezzel a probléma megoldását áttolja az olaszokra.
Róma és az EU – megint csak a civil szervezetek haragját kiváltva – a transzfer- és kibocsátóországokkal igyekeznek megegyezésre jutni. Az MSF Sea a minap azon hőbörgött, hogy Olaszország megújítja a Líbiával korábban kötött egyezményt, az unió pedig október 30-án írt alá megállapodást Egyiptommal. Az előbbi értelmében a líbiai hatóságok, különösen a parti őrség, Róma pénzügyi támogatásával fokozzák a szárazföldi és tengeri határok védelmét, hogy megakadályozzák a migránsok Európába jutását.