POLITIK

Szerző Ripost

2 hónapja

Kétmilliárd forintos bevétele volt a DatAdatnak a kampányban

Egyre durvább dolgok derülnek ki a dollárbaloldalról.

Márki-Zay Péter bukása ellenére jövedelmező volt a kampányidőszak a DatAdatnak: kétmilliárd forintot zsebelt be az országgyűlési választást megelőző tizenkét hónap alatt a Gyurcsány Ferenc bizalmasaihoz köthető kommunikációs és adatelemző cég – állapította meg az Adatradar.hu, a közérdekű adatigénylések portálja.

A társaság beszámolója szerint a bevételük nagyja, 67 ezer forint kivételével azonban gyorsan el is párolgott, a nemzetközi hálózatba ékelődő kft. ugyanis körülbelül 1,8 milliárd forintot költött el úgynevezett eladott (közvetített) szolgáltatásokra – tette hozzá a portál, felidézve, hogy a Magyar Nemzet a napokban megírta: a külföldről finanszírozott magyarországi baloldalt segítő cégcsoportnak számos külföldi vállalkozása van, és a bécsiben az amerikai Demokrata Párt emberei a többségi tulajdonosok.

Legalább ötvenmillió forintos többletbevételre tehetett szert tavaly a DatAdat Professional Kft., miközben a főként pénzügyi műveletekből származó adózott eredményük a 2020-as 457 millió forint kétszeresére nőhetett – írták még június 1-jén a Bajnai Gordon, Ficsor Ádám, Szigetvári Viktor és Dessewffy Tibor, tehát a baloldal emblematikus figuráihoz köthető cégről. Jelezték ugyanakkor, hogy a tanácsadással, adatelemzéssel és -feldolgozással foglalkozó társaság az elmúlt évben az első negyedév végét választotta a mérlegfordulója napjának, így az országgyűlési választások előtti működéséről nehéz biztosat állítani.

Most azonban megjelent a cég legfrissebb mérlege, amelyből kiderült: egy fillért sem fizettek ki a tagoknak, viszont az értékesítés nettó árbevétele meghaladta a kétmilliárd forintot. Ezzel több mint tízszeres növekedést produkáltak 2020-hoz képest, egy olyan időben, amikor a koronavírus-járvány hullámai maguk alá gyűrték a gazdaságot, és a gyógyszeripart leszámítva mindenki a túlélésért küzdött.

A DatAdat vezetői tehát a baloldal által bevallott kampánykiadások (3,5 milliárd forint) csaknem hatvan százalékának megfelelő összeget zsebeltek be a 2021. április 1-től 2022. március 31-ig terjedő időszakban. Tekintettel arra, hogy a választást április 3-án tartották, az arány ennél akár jóval magasabb is lehet.

Nem tudni, hogy a kétmilliárd forint mekkora része származott a hat párttól, valamint a Márki-Zay Péter mögött álló Mindenki Magyarországért Mozgalomtól. A bukott miniszterelnök-jelölt a 24. hu-nak elismerte: a társaság végezte a háttérmunka nagyját, a portálnak nyilatkozó politikusok és aktivisták közül pedig volt, aki elmondta: „Hozzájuk fordultunk, ha kellett egy videó, Facebook-kampány, ők pedig megcsinálták, legyártották, leszállították. A DatAdat dolgozott egyes jelölteknek is, de arra is akadt példa, hogy a miniszterelnök-jelölt ebédjét ők fizették ki” – emlékeztetett az Adatradar.

Számos kérdést felvet a portál szerint, hogy csupán 67 ezer forint maradt meg adózott eredményként, és az is, hogy 1,8 milliárdot költöttek el úgynevezett eladott (közvetített) szolgáltatásokra. A további kiadásaikat illetően valószínűleg az ellenzéki kampányban való aktív részvételükkel függ össze, hogy az általános statisztikai létszám 28 főre, a személyi jellegű ráfordítás pedig 189 millió forintra nőtt a DatAdatnál – az utóbbi egyébként azt jelenti, hogy az alkalmazottaira átlagosan 560 ezer forintot szánt a cég havonta.

A korábbi beszámolók alapján az is megállapítható, hogy a cég értékesítésből származó bevételei 2019, vagyis az önkormányzati választások éve óta rendre meghaladják a százmillió forintot, 2020-ban viszont a pénzügyi műveletek bevételei ugrottak óriásit, kétszázezerről 529 millió forintra. Elsősorban ennek volt köszönhető az is, hogy az árbevétel nem egészen hetvenmilliós növekedése mellett az adózott eredmény növekménye meghaladta a 450 milliót, ezáltal több mint százszorosára nőtt 2020-ban – magyarázza a portál, hozzáfűzve, abban az évben 465 millió forintnyi osztalékelőleg üthette a tagok markát.

Hogy most miért és hova párolgott el csaknem kétmilliárd forint, az egyelőre rejtély, amit még izgalmasabbá tesz, hogy a társaság egy nemzetközi cégháló része, amelynek külföldi tagjaira alig-alig van rálátásunk

– fogalmaz az Adatradar.

Már 2019-ben is amerikai pénzből kampányolhatott a dollárbaloldal – írja az Origo. A lap szerint a rendszerváltás óta példátlan külföldi befolyásolási kísérlet történt a magyar választásokba azzal, hogy Karácsony Gergely főtanácsadójának, Korányi Dávidnak a tevékenységén keresztül csaknem kétmilliárd forint érkezett a baloldal kampányába. Felidézik, hogy Korányi Dávid már 2019-ben, az önkormányzati választások után szinte azonnal felbukkant a fővárosi városházán azzal a feladattal, hogy ő veszi át Budapest diplomáciai irányítását.

A Telexnek adott tavalyi interjúban még szürke eminenciásnak nevezte magát Korányi Dávid, kicsit később viszont már nem titkolta: nem ugrana el egy a főpolgármester által alakított kormányzati feladat elől.

Karácsony Gergely városdiplomáciai főtanácsadója azt mondta: akár külügyminiszter is lenne. Úgy fogalmazott: „Szerintem egy nagyon jó csapatot lehetne építeni egy jövőre megalakuló ellenzéki kormányban. Úgyhogy, ha egy feladat ezzel kapcsolatban engem megtalál, nem fogok elugrani előle.”

A magyar baloldali tervekből az áprilisi választásokon elszenvedett súlyos vereség miatt azonban semmi sem valósult meg, pedig Korányi Dávid és körei, intenzív tevékenységbe kezdtek a globalista köröknek kedvező kormányváltásért.

Az Action for Democracy nevű amerikai civil szervezetről az is kiderült, hogy áprilisban alapították, ügyvezetője pedig a magát szürke eminenciásnak nevező Korányi Dávid.

Az Origo a guruló dollárok kijáró emberének nevezte Korányi Dávidot. A lap azt írja:

már 2019-ben, az önkormányzati választásokon is amerikai pénzekből kampányolhatott a dollárbaloldal. A 24.hu-t idézik, amelynek információi szerint Korányi Dávid azzal kereste meg Márki-Zay Pétert, hogy egy amerikai szervezet adománygyűjtéssel támogatná a mozgalmát.

A 24.hu arról is értesült, hogy Márki-Zay egyesülete ezeket a pénzeket „a kampány során bevetett SMS-kampányokra, Facebook-hirdetésekre, pártlogó nélküli óriásplakát-kampányokra költhette, ahogy az ellenzéki kampányközpont bérlése, valamint a DatAdathoz kapcsolódó kifizetések is az MMM kasszájából mehettek”.

Korányiék honlapja korábban Karácsony Gergely választási szervezetét, a 99 Mozgalmat is a támogatottjai közé sorolta, később mégis levette az egyesület nevét az internetes oldaláról.

Az Origo ezzel kapcsolatban megjegyezte: jelen állás szerint azt kellene elhinnünk, hogy Korányi szerzett pénzt az Egyesült Államokból Márki-Zay Péternek, de nem szerzett pénzt az előválasztásra Karácsony Gergelynek.

A New Yorkban élő Korányi Dávid a 2019 októberi baloldali hatalomátvétel után rögtön főtanácsadóként tűnt fel a Városházán, Karácsony Gergely mellett. Csakhogy kirobbant a dollárbaloldal-botrány, ezért most úgy tűnik, hátrébb kell lépjen.

Az Origo szerint azonban Korányi Dávidot nem kell félteni. A portál úgy tudja, hogy

a férfi évek óta stratégiai tanácsadója a pozsonyi székhelyű Globsec nevű intézménynek, amelyet Soros György legfontosabb alapítványa is támogat.

Korányinak ráadásul arra is jut ideje, hogy az ENSZ fenntartható energiapolitikákkal foglalkozó tanácsadójaként és az Atlanti Tanács Globális Energiaközpontjának vezető munkatársaként tevékenykedjen.

Hálásan dicsérte korábban a főpolgármester Korányi Dávidot, amiért „feltette Budapestet a városdiplomáciai térképre”, ám most, hogy a baloldal külföldi kampánypénzei, s velük az Action for Democracy nevű szervezet és magyar vezetője reflektorfénybe került, Karácsony gyorsan megválik közpénzből fizetett tanácsadójától.

„Köszönöm Korányi Dávid munkáját, aki Budapest »külügyminisztereként« majd egy éve dolgozik velem azon, hogy Budapestet felhelyezzük a városdiplomáciai térképre” – írta Karácsony Gergely Facebook-oldalán 2020. augusztus 29-én, a budapesti Városdiplomáciai Akadémia létrehozásával büszkélkedve. Közölte azt is, hogy a projekt vezetését Balázs Péter CEU-professzor, a Bajnai-kormány egykori külügyminisztere vállalta el.

A Városdiplomáciai Akadémia honlapja nem bővelkedik hírekben, de beszámol többek között arról, hogy idén februárban elkészült az első oktatási évről szóló kiadvány. Az évkönyvben Korányi Dávid, „a főpolgármester városdiplomáciai főtanácsadója” azt fejtegeti, hogy „a nemzetállamok primátusára épülő” rendszer nem tudja megfelelően kezelni a globális kihívásokat, ezért „nemzetközi szervezetek, üzleti, tudományos és civil aktorok mellett az önkormányzati szint is egyre tevékenyebb részt vállal a globális ügyek formálásában”.

A nemzetközi szervezetek szerepéről Korányi igen sokat tud, jártasságát pedig Karácsony Gergely nem csupán dicsérte, de honorálta is – mindeddig.

Most azonban, hogy a baloldal külföldi kampánypénzei, s velük az Action for Democracy nevű szervezet és magyar vezetője, Korányi Dávid reflektorfénybe került, a főpolgármester rövid úton megválik „külügyminiszterétől”. Karácsony Gergely szerdán újságírói kérdésre közölte, a főváros hamarosan megszünteti Korányi tanácsadói szerződését, amely egyébként lapinformációk szerint havi kilencszázezer forintos javadalmazással járt.

A főpolgármester azt állította, ez Korányi kérésére történik,

„merthogy a családjával New Yorkban él, és távmunkában végezte el a feladatait. Közösen arra jutottunk, hogy az év végéig megszüntetjük a szerződését, és valamilyen más formában dolgozunk együtt”

– magyarázkodott Karácsony. Amint arról korábban beszámoltunk, a baloldali 24.hu arról írt, csaknem kétmilliárd forint érkezett 2022 első felében Márki-Zay Péter mozgalmához az Egyesült Államokból az Action for Democracy közreműködésével.

Március 18-án elnökségi ülést tartott Márki-Zay Péter Mindenki Magyarországa Mozgalma (MMM), ahol a szervezet operatív vezetője, Vékás Sándor – a portál birtokába került jegyzőkönyv szerint – arról tájékoztatta a vezetőséget, hogy keretszerződést kötöttek a bécsi székhelyű Datadat GmbH-val kommunikációs kampány- és rendezvényszervezés, kommunikációs tanácsadás, adatbázis-építés, illetve közösségi média alapú kampányszervezés ellátása tárgyában. „Mindent csinált a DatAdat, több száz számláról beszélünk, rengeteg megbízást kaptak” – mondta Vékás a 24.hu-nak.

A DatAdat-csoport kulcsfontosságú szereplő volt az ellenzéki kampányban, ezt Márki-Zay is megerősítette. Szigetvári Viktor például – aki az említett bécsi cég társtulajdonosa – ott ült a reggeli vezetői értekezleteken. Márki-Zay szerint természetes, hogy a DatAdat az ellenzéki kampány szerves része lett, hiszen a cég szinte az összes párttal dolgozott már együtt 2022 előtt.

A kampány sarokköveiről Márki-Zay Péter a következőket mondta a portálnak: az ellenzéki kampány összköltsége 3,5 milliárd forint körül mozgott, ebből a hat párt 1–1,2 milliárd forintot fedezett összesen. Ez az összeg volt az, amit a közös lista, illetve az egyéni jelöltek után kaptak a szervezetek állami támogatásként. Az MMM a fennmaradó összeget biztosította, azaz körülbelül 2,2–2,4 milliárd forintot. Az utóbbi tétel több forrásból jött össze, nagyobb és egészen kis mikroadományok is érkeztek, és volt az MMM-nek küldött 1,8 milliárd forint, ami az Action for Democracy (AFD) nevű, az idén februárban alakult szervezettől érkezett.

A szervezet magyar vezetője, Korányi Dávid korábban elismerte, hogy a magyarországi választás inspirálta a szervezet megalakítását, a működésük kapcsán pedig hangsúlyozta, hogy a „demokratikus erőket próbáljuk erősíteni csatatérállamok, köztük Magyarország választásain”. Azaz márciusban még kifejezetten a választásokra fókuszáló szervezetként határozta meg az AFD-t.

Miután Márki-Zay az előválasztáson legyőzte Dobrev Klárát, és ezzel ő lett a baloldal közös miniszterelnök-jelöltje, a hódmezővásárhelyi polgármesternél megjelent Korányi és amerikai támogatást ígért az MMM számára. A kampánystáb egyik meghatározó szereplője azt mondta: „tudtuk, hogy a pártok pénze nem lesz elég, mert a pártos kasszából csak egy fapados kampány jönne ki”.

Korányi nehezen összeszámolható tisztsége közül az egyik egy olyan uniós think tank (European Council on Foreign Relation) magyar részlegében van, amelynek Soros György és a fia is tagja. A 24.hu úgy tudja, Korányi egy online konferenciabeszélgetésen hozta össze Márki-Zay-t a szervezet vezetőivel. Már zajlott az országgyűlési választási kampány, amikor az Action for Democracy és a Mindenki Magyarországa Mozgalom megkötötte az adománygyűjtésre vonatkozó szerződést.

Márki-Zay azt mondta, „elég sok jogász dolgozott azon, hogy minden törvényes legyen, azt pedig semmi nem tiltja, hogy a szervezetünk külföldről fogadjon el pénzt”. A papírozásnál arra különösen figyeltek, hogy olyan kampányeszköz finanszírozása ne menjen az MMM oldaláról, amin pártlogó van, de a kampány során bevetett SMS-kampányok, Facebook-hirdetések, pártlogó nélküli óriásplakát-kampányok mehettek Márki-Zayék kasszájából, ahogy az ellenzéki kampányközpont bérlése is, valamint a DatAdathoz kapcsolódó költések.

Schiffer András az Indexen nemrég arról írt, hogy „az Action for Democracy szereplői között feltűnően sokan mutatnak érdeklődést – a biztonságpolitika mellett – az energetika iránt. S egyetlen olyan »civil« sincsen közöttük, akinek a biográfiája mentes volna az állami vagy államközeli tevékenységet folytató kapcsolódásoktól. Egyetlen olyan művészt, tudóst vagy újságírót sem találunk az Action for Democracy honlapján, akiről azt feltételezhetnénk: érdekmentesen aggódik távoli demokráciák sorsa iránt”.

Márki-Zay Péter kampányának felét külföldről finanszírozták – írta a baloldali 24.hu hírportál. A lap szerint az Action for Democracy nevű szervezet 1,8 milliárd forintot utalt az ellenzék közös miniszterelnök-jelöltjének kampányára, azt viszont továbbra sem lehet tudni, hogy ez a hatalmas összeg honnan származik. Mindemellett a kampány során a hat baloldali párthoz hasonlóan az MMM is átengedte saját adatbázisát a DatAdatnak – együttesen 1,3 millió emberét –, amit nem is cáfolt a cég. A kormánypártok múlt héten kezdeményezték a nemzetbiztonsági bizottság összehívását az ügyben, a rendőrség pedig sikkasztás és pénzmosás gyanújával kezdett nyomozásba ismeretlen tettes ellen.

A baloldal választási csodafegyverének számított az adatkezelés. Ebben – ahogy egy interjúban maga Márki-Zay Péter ismerte be – fontos szerepet játszott a DatAdat nevű cégcsoport, amely részben a volt miniszterelnökhöz, Bajnai Gordonhoz köthető.

„Mindent csinált a DatAdat, több száz számláról beszélünk, re

ngeteg megbízást kaptak”

– ezt pedig már Vékás Sándor nyilatkozta a 24.hu-nak, aki a bukott miniszterelnök-jelölt által vezetett Mindenki Magyarországa Mozgalom operatív vezetője volt. A balliberális lapnak a kampánycsapat egy másik tagja pedig arról számolt be: a DatAdat egyfajta ügynökségként működött a baloldali kampányon belül. A 24.hu arról is ír:

„Bár a DatAdatot rendre magyar szereplőkhöz kötik, a bécsi cégnek az amerikai Demokrata Párthoz is vannak kapcsolatai.”

Mégpedig a Higher Ground Labs Fund nevű vállalkozáson keresztül, amely 2017-ben az Egyesült Államokban alakult, offshore hátterű, így kideríthetetlen, kik lehetnek a cég valódi tulajdonosai. Illetve az is tisztázatlan – írja a 24.hu -, hogy kik adták a pénzt a 2022-es kampányra a magyar baloldalnak.

A lap arról is beszámol: Márki-Zay Péter elmondása szerint a mikroadományokat gyűjtő felület szintén a DatAdat munkája volt. A bukott miniszterelnök-jelölt közölte:

A hat párthoz hasonlóan az MMM is átengedte saját adatbázisát a DatAdatnak – együttesen 1,3 millió emberét –, amit végül a 24.hu-nak nem is cáfolt a cég.

A cikkben a hódmezővásárhelyi polgármester a kampány sarokkövének nevezte az Action for Democracy (AFD) nevű amerikai civil szervezetet, amiről szintén ő tett először említést, mint akik több százmillióval, összesen 1,8 milliárd forinttal támogatták az MMM kampányát. A 24.hu szerint a szervezetet egyelőre nem találták az amerikai állami adatbázisban, amit szerintük a lassú bejegyzés is magyarázhat, de a lap megjegyzi:

„Az Action for Democracy nélkül Márki-Zayék nem tudtak volna ilyen méretű kampányt finanszírozni.”

A szervezet szerepe más ponton is kérdéseket vet fel – olvasható a cikkben. Mégpedig azért, mert Korányi Dávid – Karácsony Gergely egyik főtanácsadója – elismerte:

„A magyarországi választás inspirálta az amerikai NGO megalakítását.”

De az, hogy kik adományoztak az AFD-nek, szintén nem derült ki Korányi válaszaiból. A 24.hu forrásai most azt mondták: Márki-Zay nyár végi önbevallása súlyos hiba volt.

A kormánypártok frakcióvezetői múlt csütörtökön kezdeményezték, hogy az Országgyűlés nemzetbiztonsági bizottsága tekintse át a baloldali pártok külföldi kampánytámogatásának ügyét – közölte a Fidesz frakcióvezetője Balatonalmádiban.

A baloldal vezető ereje a DK azonban hallgat.

A DK árnyékkancellária-minisztere az M1 többszöri kérdésére sem válaszolt az árnyékkormány „árnyékkormányinfóján”, hogy a demokrácia jegyében, támogatják-e az Amerikából érkező kampánypénzek kivizsgálását. Molnár Csaba végül arra jutott, hogy nem.

Már a rendőrségnek is gyanús lett a bukott ellenzéki miniszterelnök-jelölt Márki-Zay Péter mozgalmához a kampány során érkezett milliárdok eredete. A Mandiner hétfőn azt írta: az ügyben sikkasztás és pénzmosás gyanújával kezdett nyomozásba a Készenléti Rendőrség Nemzeti Nyomozó Iroda ismeretlen tettes ellen.

 

 

Iratkozzon fel a Ripost hírlevelére!
Sztár, közélet, életmód... a legjobb cikkeink első kézből!