POLITIK

Szerző Ripost

1 hónapja

Újabb és újabb beruházások a magyar autóiparban

Tíz új beruházás az idén.

Szerző Ripost

Akár a tízezer milliárd forintot is meghaladhatja idén a magyar autóipar teljesítménye. Csak ebben az évben tíz olyan beruházás indult, illetve indul el, amelyek tovább növelik az ágazat súlyát az itthoni gazdaságban. Pénteken derült ki, hogy minden idők legnagyobb beruházása indul Debrecenben, ahol egy kínai akkumulátorgyár épül – számolt be róla az M1 Híradó.

Egy Debrecen melletti 221 hektáros területen épül meg a világ legnagyobb akkumulátor gyártójának második európai üzeme, ami egyben Magyarország történetének legnagyobb beruházása lesz. A kínai Contemporary Amporax Technology Co. háromezer milliárd forintos fejlesztésével kilencezer új munkahelyet hoz létre.

A régészeti feltárások már javában folynak. Az első üzem felépítése pedig már idén megkezdődhet.

A gyárban csúcstechnológiával állítanak elő elektromos autók gyártásához is szükséges akkumulátorcellákat, amelyeket európai autógyártóknak szállítanak majd.

Kínai beruházásról van szó, méghozzá az elektromos járműipar területén, ami alátámasztja, hogy a kormány helyes döntést hozott akkor, amikor meghirdette a keleti nyitás stratégiáját és az elektromos járműipart a magyar gazdaságfejlesztés egyik főtengelyeként határozta meg” – nyilatkozta Magyar Levente, a Külgazdasági és Külügyminisztérium parlamenti államtitkára.

Szintén Debrecenben rakták le Magyarország egyik legnagyobb gyárának, a BMW-nek az alapkövét a nyár elején. Ezzel megkezdődött az ipari komplexum építése, ahol a világ legmodernebb autóit gyártják majd.

A németországihoz hasonló gyár épül meg tele újdonságokkal. Így például a debreceni lesz a világon az első fosszilis energiahordozók nélkül termelő autógyára. A villamos energia nagy részét pedig a helyszínen állítják elő.

A tervek szerint évente 150 ezer járművet gyártanak és mind elektromos meghajtású lesz. Vagyis, óriási akkumulátorigénye lesz a cégnek. Piaci információk szerint leginkább emiatt döntött a kínai Contemporary, hogy Magyarországot választja beruházása helyszínéül.

A két nagy debreceni mellett további fejlesztések is elindultak Magyarország második legnagyobb városában. Így 264 milliárd forint értékben épül az EcoPro BM gyártósora, ahol az elektromos autók akkumulátorainak egyik alkotó elemét állítják majd elő.

Tavaly óta építkeznek a Fejér megyei Iváncsán is. A koreai SK Innovation komáromi gyára után 680 milliárd forintért építi itt Európa egyik legnagyobb akkumulátorgyárát.

Emellett még további féltucat az akkumulátorgyártáshoz, az autóiparhoz köthető beruházás indult már, illetve indul el a közeljövőben. Ilyen például a délkoreai Doosan vagy az LG Chem , illetve a japán Toray fejlesztése. De az elmúlt napokban a Mercedes is bejelentette, hogy 400 milliárd forintos beruházással új gyártósorokat telepít Kecskemétre.

Tavaly a 9400-at, idén már a tízezer milliárd forintot is elérheti az ágazat teljesítménye. Csak ebben az éven tíz olyan beruházás indul, amelyek tovább növelik a járműipar súlyát. A tíz fejlesztés együttes értéke megközelíti az ötezer milliárd forintot.

A szakértő szerint járműgyártás a magyar gazdaságnak minden kétséget kizárólag a gerincoszlopa.

A hazai járműgyártás a magyar GDP-nek körülbelül az egy ötödét adja, és a foglalkoztatásban is több százezer magyarnak ad munkát. Ez azt jelenti, hogy mind gazdasági értékben, mind pedig munkaerő szempontjából egy nagyon jelentős szereplője a magyar gazdaságnak. Jó béreket fizetnek, és amit látnunk kell, hogy eleve az autógyártás az egy magas hozzáadott értékű, egy magas innováció tartalmú tevékenység. Az, hogy ők itt vannak Magyarországon, segíti azt is, hogy Magyarországon is az innováció értéke, összértéke növekedjen” – mondta el Sebestyén Géza, az MCC gazdaságpolitikai műhelyének vezetője.

Iparági források szerint magyar a járműipari beruházásoknak koránt sincs vége.

Állítólag az elektromos autógyártás egyik legmeghatározóbb szereplője a kínai NIO új helyszint keres, ahol akkumulátorcserélő állomásait és töltőoszlopait gyártaná a jövőben. De a Volkswagen is akkumulátorgyárat építene Kelet-Európában. A német autóipari óriásnak az Audi révén jó tapasztalatai vannak Magyarországról.

A BMW debreceni gyárának építése az elmúlt tizenkét év sikeres magyar gazdaságpolitikájának jelképe, a mintegy 400 milliárd forintos beruházással több mint ezer új munkahely jön létre a városban - jelentette ki Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter szerdán. A miniszter aláhúzta, hogy Európában Németországon kívül egyedül Magyarországon lesz mindhárom nagy német prémium autóipari vállalatnak gyára.

A minisztérium közleménye szerint a tárcavezető az ünnepélyes alapkőletételen arról számolt be, hogy a német autógyártó telephelyén eddig infrastruktúra-fejlesztés zajlott, most viszont megkezdődik a tervezett épületek építése. Tájékoztatása szerint

az üzemben évi 150 ezer járművet fognak előállítani, 2025-ben pedig megindul egy vadonatúj, tisztán elektromos platformra épülő modell gyártása, amely még nem szerepel a márka kínálatában.

Beszédében az építkezés megkezdését mérföldkőnek nevezte a magyar gazdaság gerincoszlopának számító autóipar szempontjából. Arról számolt be, hogy a BMW korábban egyfajta „láthatatlan autógyárként” működött Magyarországon, ugyanis beszállítói lánca keretében ötvennégy, összesen csaknem tízezer embert foglalkoztató magyar cégtől vásárolt alkatrészeket.

Azonban 2018-ban világossá vált, hogy ebből a láthatatlan gyárból egyszer látható gyár is lesz, amely nemcsak Debrecen és Kelet-Magyarország, hanem az egész magyar autóipar életében jelent egy igazi mérföldkövet” – fogalmazott.

Szijjártó Péter szerint ebben benne van a magyar gazdaság elmúlt tizenkét éves sikertörténetének egésze. „Benne van, hogy Európában sereghajtóból éllovassá váltunk, hogy a pénzügyi csőd szélén vergődő országból az egyik leggyorsabb növekedést felmutatni tudó gazdasággal rendelkezünk. Benne van, hogy a 12 százaléknál is magasabb munkanélküliség mára rekordszintű foglalkoztatássá változott, hogy a feketegazdaságot tápláló progresszív adórendszer helyett egykulcsos adót alkalmazunk, amely azt jelenti, hogy aki dolgozik, az mindig előre is tud menni. És benne van az is, hogy bár csak a 95. vagyunk lakosságszám szerint a világon, mégis a 35. legnagyobb exportteljesítményt tudjuk felmutatni” – mondta.

Hozzátette: vitán felül áll, hogy Magyarország az európai kontinens egyik legvonzóbb beruházási környezetét tudja kínálni a vállalatok számára, egyebek mellett a képzett munkaerő és az „európai szinten is kivételes politikai stabilitás” miatt, amely „garantálja, hogy amit megígérünk, az úgy is lesz”.

A miniszter aláhúzta, hogy

Európában Németországon kívül egyedül Magyarországon lesz mindhárom nagy német prémium autóipari vállalatnak gyára.

Rámutatott, hogy hazánk világszinten is éllovas az elektromos autóiparra történő átállásban, és a BMW-gyár megépítésével az ország pozíciója még tovább erősödik.

Szijjártó Péter végül szerencsés fejleménynek nevezte Magyarország szempontjából, hogy Oliver Zipse lett a BMW Csoport elnök-vezérigazgatója, akivel a kapcsolatát barátinak nevezte, miután ő vezette korábban a vállalat tárgyalási delegációját, és a két éven keresztül zajló egyeztetésekről egyetlen mondat sem szivárgott ki.

Kitért arra is, hogy a márka tavaly, 16 százalékos növekedéssel, értékesítési rekordot döntött Magyarországon.

 

Karcsú, zöld és digitális

A BMW Group az MTI-hez eljuttatott közleményében Milan Nedeljkovicot, a BMW AG igazgatótanácsának gyártásért felelős tagját idézve kiemelte: a Magyarországon épülő új gyár kulcsfontosságú szerepet játszik majd a BMW Group és nemzetközi gyártási hálózata elektromos mobilitásra történő átállásában.

„A debreceni üzem gyártási kapacitásunk újabb fontos építőeleme és hosszú távú mennyiségi növekedésünk támogatója is lesz” – szögezte le az eseményen Milan Nedeljković. Hozzátette: a debreceni gyár karbonmentes (szén-dioxid-kibocsátásmentes) termelőhely lesz, egyidejűleg „karcsú, zöld és digitális”.

Papp László (Fidesz-KDNP), Debrecen polgármestere megfogalmazása szerint az új üzem újraértelmezi az autógyártást, “a BMW érkezésével újradefiniáljuk Debrecent és Magyarország keleti régióját”. Úgy vélekedett: az új gyártási folyamatok, az új technológia, a forradalmian új járműkoncepció felértékelik a debreceni üzemet és ezzel együtt Debrecent is.

Hans-Peter Kemser, a debreceni gyár igazgatója jelezte: a jelenleg körülbelül száz fős csapata az elkövetkező két évben több mint ezer főre bővül, a toborzási folyamatok már most felgyorsulnak. Hozzátette: a gyárban már zajlanak az oktatási központ építési munkálatai is. A 2023 szeptemberére elkészülő létesítményben a helyi szakképzés duális képzés keretében kezdődik majd meg.

A BMW Group Debrecenben 400 hektárnyi területen egy teljes értékű autógyárat épít fel présüzemmel, karosszériaépítő részleggel, fényezőműhellyel és összeszerelő csarnokkal. A gyár évente mintegy 150 000 darab autó gyártására lesz képes. A termelés 2025-ben kezdődik, itt készül majd a tisztán elektromos meghajtású modellek számára kifejlesztett NCAR architektúrára épülő Neue Klasse modellgeneráció alapító tagja.


 

Szerző Ripost

Iratkozzon fel a Ripost hírlevelére!
Sztár, közélet, életmód... a legjobb cikkeink első kézből!