POLITIK

Szerző Ripost

1 hónapja

Több hétre elegendőek a Mol olajtartalékai

Napok óta nem jön orosz kőolaj a Barátság vezeték déli ágán.

Szerző Ripost

Napok óta nem jön orosz kőolaj a Barátság vezeték déli ágán Magyarországra, Csehországba és Szlovákiába. A Mol közölte: több hétre elegendő tartaléka van, és folyamatosan dolgozik a megoldáson. Az Origo azt írta, Ukrajna miatt állt le a szállítás, ugyanis az oroszoknak tranzitdíjat kellene fizetni, de az uniós szankciók miatt nem tudják átutalni. Az ukránok pedig megakadályozták, hogy más módon eljuttassák nekik a pénzt, vagyis ezzel blokkolták az olajvezeték működését. A Mol felajánlotta, hogy rendezi a díjfizetést, de az ajánlatra még nem kaptak választ az ukránoktól – számolt be róla az M1 Híradó.

Ukrajna felől naponta 250 ezer hordó orosz olaj érkezett a Barátság II. Kőolajvezetéken át. Egészen a múlt csütörtökig, amikor is leállt szállítás a csőrendszeren. Így jelenleg sem hazánkba, sem Csehországba, és Szlovákiába se érkezik orosz kőolaj. A Mol által vásárolt olaj csaknem 70 százalékát teszi ki az Oroszországból érkező energiahordozó.

“Az ukránok miatt leállt a Barátság kőolajvezeték” című cikkében az Origo azt írta, hogy egy szakaszon az oroszoknak kellene tranzitdíjat fizetni, de ezt az uniós szankciók miatt nem tudták átutalni. Az ukránok pedig megakadályozták, hogy más módon eljuttassák a nekik járó összeget – ahogy fogalmaztak –, nem fogadják el a véres pénzt. Az ukránok célja nyilvánvalóan a Barátság Kőolajvezeték leállítása – olvasható a hírportálon.

A Transznyefty orosz szállítócég tájékoztatása szerint az ukránok, mivel nem kapták meg a tranzitdíjat, leállították az olaj szivattyúzását Magyarország felé.

Az oroszok Brüsszelhez fordultak segítségért, hogy kifizethessék az ukránoknak járó pénzt.

Bár a Mol-nak több hétre elegendő tartaléka van, folyamatosan dolgozik a megoldáson, és egyeztetést kezdeményezett a díjkötelezettség átvállalásáról is – idézi az Origo a magyar olajipari vállalat közleményét.

Májusban az orosz olajembargó elfogadása előtt már megfenyegette Magyarországot az ukrán energiaügyi miniszter egyik tanácsadója.

Olena Zerkal akkor azt mondta, hogy Ukrajnának van egy erős ütőkártyája: a Barátság kőolajvezeték.

„Akár valami történhet is ezzel a vezetékkel, de végső soron az ukrán kormány és az elnök dönt politikai kérdésekben, és abban, hogy olyan nyelvezetet használjunk, amit Orbán Viktor is megért.” – fogalmazott Olena Zerkal.

Politikai okai vannak annak, hogy nem érkezik olaj a Barátság Kőolajvezetéken – erről beszélt Hortay Olivér, a Századvég Gazdaságkutató Zrt. energia- és klímapolitikai üzletágvezető vezetője az M1-en.

Az ilyen típusú nemzetközi konfliktusokat az energiacharta egyezmény szabályozza, ami egyértelműen kimondja, hogy függetlenül az elszámolási, fizetési konfliktusoktól, az ellátást mindig biztosítani kell. Az, hogy mégis leálltak a szállítások, az azt mutatja, hogy itt geopolitikai természetű problémákról, motivációkról van szó, amik túlmutatnak a jogi ügyeken, problémákon” – fogalmazott.

Nem először fordul elő, hogy Ukrajna miatt nem érkezik energiahordozó Magyarországra.

A  jelenlegi üzemanyagpiaci helyzetben felelős fogyasztói magatartásra van szükség ahhoz, hogy mindenkinek jusson elegendő üzemanyag - hangsúlyozza a Mol keddi közleményében.

2009 január elsején negyedére csökkent, később pedig teljesen le is állt Ukrajna felől a gázszállítás, mert Kijev és Moszkva elszámolási vitába keveredett. Az akkori mintegy kéthetes krízis következménye lett, hogy az európai országok elkezdték az Ukrajnát elkerülő gázszállítási útvonalak kiépítését. Magyarország ezért is kapcsolódott rá a Török Áramlat nevű vezetékre, amin azóta is megbízhatóan érkezik Magyarországra az orosz gáz.

A vállalat kommünikéje felidézi, hogy az elmúlt hónapokban jelentősen megnőtt a kereslet a hazai töltőállomásokon: a teljes piacon 20 százalékkal, a Mol hálózatában pedig 50 százalékkal nőtt meg a forgalom. Mindeközben a kínálati oldalon több nehezítő körülménnyel is szembesült a cég: az import visszaesett, a régió több finomítója is átmenetileg csökkentett kapacitással működik, valamint a Barátság-vezetéken is néhány napja szünetel a kőolajszállítás.

Ennek ellenére ha mindenki csak annyit tankol, amennyire szüksége van, akkor lesz elegendő üzemanyag az országban - húzták alá.

A Mol korábbi ajánlásának megfelelően továbbra is azt kéri ügyfeleitől, hogy naponta legfeljebb 50 litert tankoljanak, ezzel segítve az ország zavartalan üzemanyag-ellátását. A hatósági áron - 480 Ft/liter - fizetett tankolásokról a Mol a kormányrendelet értelmében tájékoztatja a Nemzeti Adó- és Vámhivatalt (NAV), amely jogosult arra, hogy az esetleges visszaéléseket vizsgálja.

Több hazai töltőállomáshálózathoz hasonlóan a Mol is fenntartja a tankolási limitet, hogy a jelenlegi piaci helyzetben is biztosítani tudja az ország zavartalan energiaellátását. Korábban a hazai kutakon értékesített üzemanyag 30 százaléka importból érkezett, de az elmúlt időszakban az üzemanyag-behozatal jelentősen csökkent, miközben a nyári turizmus és a mezőgazdasági munkák jelentősen megnövelik a kutak forgalmát. Emellett a régióban tapasztalható balesetek, Ausztriában a schwechati és Csehországban a litvinovi olajfinomító leállása, valamint a százhalombattai Dunai Finomító kötelező karbantartása is termékkiesést okoz.

A Barátság-vezetéken pedig néhány napja szünetel a kőolajszállítás, mert tudomásunk szerint technikai problémák merültek fel banki oldalon az orosz félt érintő tranzitdíj kifizetése kapcsán. Ez a helyzet jelenleg közvetlenül nem okoz ellátási problémát, a Molnak több hétre elegendő tartaléka van. A vállalat folyamatosan dolgozik a szállítás újraindításán, és megoldási javaslatot is letett az asztalra, azaz egyeztetést kezdeményezett arról, hogy átvállalja a díjkötelezettséget - közölték.

A helyzetet a gyakori pánikvásárlás is bonyolítja, amely megnövekedett logisztikai kihívást jelent: idén már 12 százalékkal nőtt a kiszállítási kapacitás az előző év hasonló időszakához képest, és jelenleg 140 tankerautó dolgozik a kutak folyamatos feltöltésén.  

„A közös érdekünk, hogy mindenhol legyen elegendő üzemanyag” - mondta Ratatics Péter, a Mol Magyarország ügyvezető igazgatója. Hozzátette: a jelenlegi helyzetben pánikvásárlás helyett szolidaritást kell vállalnunk egymással. „Minden egyes tankolásnál gondolnunk kell a többi fogyasztóra, akiknek reggelente útra kell kelniük, hogy el tudják végezni a napi teendőiket. Arra kérjük az ügyfeleinket, hogy maximum 50 litert tankoljanak: ha mindenki csak annyit vásárol, amennyire szüksége van, lesz elegendő üzemanyag az országban” - mondta Ratatics Péter. Aláhúzta, hogy a kérés vonatkozik minden olyan hatósági és piaci áras tankolásra, amely kisnyomású, vagyis a normál gépjárműveket kiszolgáló kútoszlopokon történik.

A Mol töltőállomásain június óta vannak érvényben azok a belső szabályok, amelyek szerint normál kútoszlopon a járművekbe maximum 50 litert lehet tankolni. A limitet a Mol úgy határozta meg, hogy biztosan jusson elegendő üzemanyag a fogyasztóknak, hiszen ez a mennyiség meghaladja a jellemző átlagos üzemanyagtöltést. A Mol célja az, hogy a kormányrendelet betartása mellett minden vásárlónak biztosítsa a kiszolgálást és a töltőállomások zavartalan működését.

A hatósági áron fizetett tankolásokról a Mol a kormányrendelet értelmében tájékoztatja az adóhatóságot, amely jogosult arra, hogy az esetleges visszaéléseket vizsgálja. Ennek betartását szolgálja az, hogy a Mol múlt héttől kezdve beszkenneli az ügyfelek forgalmiját, amennyiben hatósági árért tankolnak. Ezeket az adatokat a Mol a jogszabályoknak megfelelően továbbítja a NAV-nak. Az adóhatóság feladata pedig az, hogy elemezze az adatokat, és ellenőrizze, hogy az ügyfél valóban jogosult volt-e a hatósági árra - közölte a Mol.

Rekordnyereséggel zárta a második negyedévet a MOL, amely a napokban leállította a százhalombattai finomítóját karbantartási munkák miatt. A benzinársapka jövője a finomító újraindulásától is függhet. A héten változtak a rezsicsökkentés szabályai, de a legfontosabb, hogy a kedvezményes gáz- és áramár továbbra is jár az átlagfogyasztásig. Közben a magas gázárak miatt sokan más megoldásokat keresnek. Látványosan megnőtt például a tűzifa iránti kereslet.

A MOL idei profitja rekordmagas lehet, legalábbis erre enged következtetni, hogy a legnagyobb magyar vállalat az első negyedévi 168 milliárd után a második negyedévben már csaknem 500 milliárd forintos nyereséget könyvelhetett el. A szakértő szerint számítani lehetett arra, hogy az olajtársaság kimagasló eredményt ér el.

A MOL rekordnyeresége mögött egyfelől a magas energiaárak állnak, másrészt az, hogy a MOL a világpiaci árnál olcsóbban szerzi be az orosz kőolajat, s ebből fakadóan annak a feldolgozásán nagyobb nyeresége van. Tehát, a csaknem 500 milliárdos most bejelentett profitnak az egyik része az a feldolgozói tevékenység, a kőolajfinomító nyeresége, a másik rész pedig a saját kitermelés” – magyarázta Tóth Levente, a Bank360 csoport vezető elemzője.

Nem véletlen, hogy az úgynevezett extraprofitadó egyik megfizetője az olajtársaság. Az sem véletlen, hogy az eredetileg kiszabott adót a kormány időközben jelentősen megemelte, 15-ről 40 százalékra. A szakértő biztos abban, hogy az egész évet jól zárja majd a vállalat, itt csak az a kérdés, hogy újabb rekord születik-e.

Ez elsősorban attól függ, hogy a napokban karbantartás miatt leállított százhalombattai finomítót mikor indítják újra. Az elemző úgy véli, hogy az üzemanyag-árstop októberi meghosszabbítását is ez befolyásolhatja leginkább. Mivel a Dunai Finomító az egész országot képes üzemanyaggal ellátni, így, ha szeptemberben újraindul, akkor a benzinsapka nagy eséllyel megmarad.

Tóth Levente ugyanakkor megjegyezte, ha az elmúlt hetekhez hasonlóan tovább folytatódik a kőolaj világpiaci árának a csökkenése és folytatódik a forint erősödése is, akkor ősszel már nem 700 és 800 forint között lesz az üzemanyag kedvezmény nélküli ára a kutakon, hanem 500 és 600 forint között, ami már egész közel van a mostani hatósági árhoz.

A benzinársapkáról szeptemberben dönt a kormány. Az viszont már eldőlt, hogy a rezsiárak az átlagfogyasztásig maradnak mind az áram, mind a gáz esetében. És az afölötti fogyasztásnál is a versenypiaci áraknál jóval kevesebbet kell fizetniük a családoknak.

Erről Gulyás Gergely miniszterelnökséget vezető miniszter beszélt a legutóbbi kormányinfón. A tapasztalatok szerint sokan megfontolhatták a miniszter szavait, mert az elmúlt napokban jelentősen megugrott a tűzifa iráni kereslet. A tűzifa ugyanis a legkelendőbb árucikk most az egyik zalaegerszegi építőanyag- és fakereskedésben is.

Egyelőre minden igényt kiszolgálnak, de a vásárlóknak számolniuk kell azzal, hogy az árak napról-napra változnak. Az elmúlt egy hét alatt országszerte másfélszeresére nőtt a tűzifa ára – mondta Koppányné Balogh Eszter, a Szigment Építőanyag Kereskedés tulajdonosa.

Nem csak a családok, hanem a kormány is készül a télre. Ezt erősíti, hogy megállás nélkül töltik a gáztárolókat. Augusztus elsejéig az öt hazai tárolóba hárommilliárd 250 millió köbméter földgázt tároltak már be, ami azt jelenti, hogy a töltöttségi szint meghaladta az 50 százalékot. Az Európai Uniós gáztárolási rendelet szerint Magyarországnak november elsejéig  hárommilliárd 650 millió köbméter gázt kell betárolnia.

Szerző Ripost

Iratkozzon fel a Ripost hírlevelére!
Sztár, közélet, életmód... a legjobb cikkeink első kézből!