RETRO RÁDIÓ

Prága szerint napokon belül helyreállhat az orosz kőolajszállítás

Prága szerint napokon belül helyreállhat az orosz kőolajszállítás
Ripost
Szerző
Ripost
Létrehozva2022. 08. 10. 08:22

Reménykedhetünk?

Napokon belül helyreállhat az orosz kőolajszállítás a Barátság-vezetéken - fogalmazott a csehországi kőolaj-vezetéket üzemeltető MERO cseh cég keddi közleményében, anélkül, hogy további részleteket közölt volna.

A cseh cégnek augusztus második feléig elégséges működési tartaléka van, hogy áthidalja az orosz kőolajellátás kiesését, és a prágai kormány jelenleg nem tervezi, hogy a cseh stratégiai kőolajtartalékhoz nyúljon - jelentette be Jozef Síkela cseh ipari miniszter kedden.

„A következő napok majd megmutatják, hogy ez az Oroszország által indított energiaháború további eszkalációja vagy csak a kifizetéssel kapcsolatos technikai kérdés az ukrajnai tranzitdíjak miatt” - írta a cseh tárcavezető hivatalos Twitter-oldalán.

A szlovákiai kőolajvezetéket üzemeltető Transpetrol és a Slovnaft kőolaj-finomító vállalat kedden szintén megerősítette, hogy leállt a kőolajszállítás a Barátság-vezeték déli ágán. Szlovákia szinte kizárólag ezen a hálózaton keresztül jut kőolajhoz.

A Mol által tulajdonolt Slovnaft hangsúlyozta, hogy gyártási kapacitását nem érinti a leállás.

Anton Molnar, a Slovnaft szóvivője bejelentette, hogy a szlovák cég és a magyar anyavállalata Oroszországgal és Ukrajnával egyeztet arról, hogy a magyar vagy a szlovák vállalat kifizeti az ukrajnai tranzitdíjat.

Richard Sulík szlovák miniszterelnök-helyettes és gazdasági miniszter korábban úgy nyilatkozott, hogy Szlovákiának 120 napra elegendő stratégiai kőolajkészlete van.

A kőolajellátás a Barátság-vezeték északi ágán, amely Fehéroroszországon, Lengyelországon és Németországon keresztül fut, akadálytalanul működik - jelentette be a Transznyeft orosz üzemeltető cég kedden.

Leállította az Ukrtransznafta a kőolaj tranzitját a Barátság olajvezetékrendszer déli ágán keresztül Magyarország, Csehország és Szlovákia irányába - jelentette be kedden Igor Gyomin, az orosz Transznyefty gázszállítmányozási vállalat szóvivője.

„Az Ukrtransznafta valóban teljesen leállította az olaj szivattyúzását Magyarországra, Csehországba és Szlovákiába a Barátság déli ágán keresztül augusztus 4-én reggel 6 óra 10 perckor” - idézte Gyomint a RIA Novosztyi hírügynökség.

A szóvivő szerint ennek oka az volt, hogy az orosz fél az európai szankciók miatt nem tudja teljesíteni a tranzitdíj kifizetését. A szállítás százszázalékos előlegfizetés alapján történik. A július 22-i utalás visszakerült a Transznyefty számlájára.

Az olajleállás kapcsán Kovács Zoltán nemzetközi kommunikációért felelős államtitkár a Twitteren közölte: „A Druzsba olajvezeték leállását a jelentések szerint műszaki probléma okozta. A magyar fél is azon dolgozik, hogy segíthessen a helyzet megoldásában annak érdekében, hogy mielőbb folytatódhasson a szállítás. A hazai ellátás több hétig biztosított a rendelkezésre álló készletekből.”

 

Az orosz vállalat közleménye szerint az európai bankok már nem jogosultak önállóan dönteni arról, hogy lebonyolíthatnak-e egy adott ügyletet, annak megerősítésére, hogy az nem tiltott, a banknak be kell szereznie a nemzeti felhatalmazott állami szerv engedélyét. A helyzetet bonyolítja, hogy az európai szabályozók még nem alakítottak ki egységes álláspontot a különböző joghatóságok bankjainak intézkedési algoritmusáról, és nem dolgozták ki a fenti engedélyek kiadásának eljárását.

A Transznyefty tájékoztatta az orosz energiaügyi minisztériumot, az Ukrtransznaftát, valamint a három országba olajat exportáló orosz szállítókat a kialakult helyzetről. A közlemény szerint a probléma megoldása érdekében a Transznefty felkérte a felhatalmazott bankot, hogy értesítse az európai szabályozó hatóságot annak érdekében, hogy engedélyt kapjon az Ukrtransznaftával megkötött szerződés szerinti elszámolásokra. A pénzeszközök átutalásának alternatív lehetőségeit is vizsgálják.

Lengyelországba és Németországba zavartalanul folyik a kőolaj tranzitja a Barátság csővezetéken.

Sztanyiszlav Mitrahovics, az orosz kormány Pénzügyi Egyetemének professzora, Nemzeti Energiabiztonsági Alap szakértője az RT-nek nyilatkozva emlékeztetett rá, hogy a Barátságnak két ága van. Az északi Fehéroroszországon keresztül Lengyelországba és Németországba, a déli pedig Ukrajnán keresztül Magyarországra, Szlovákiába és Csehországba vezet.

Mitrahovics szerint a leállás azt jelenti, hogy az ezen országok piacára szállított olaj mennyisége csökkenhet. Emlékeztetett rá, hogy az uniós megállapodás értelmében a csővezetéken szállított olajat nem kellene érinteniük a szankciónak, mert a vezetékre épült finomítókat nehéz másra átállítani.

A szakértő nem zárta ki, hogy a kérdésben kompromisszum szülessen, mert Európában amúgy is feszült az energiapiaci helyzet.

Megdöbbentőnek és elfogadhatatlan nevezte Menczer Tamás, a Külgazdasági és Külügyminisztérium kétoldalú kapcsolatok fejlesztéséért felelős államtitkára azt a nyilatkozatot, amelyben az ukrán energetikai miniszter tanácsadója arról beszélt, hogy bármi történhet a Barátság kőolajvezetékkel, amelyen keresztül az orosz kőolaj Magyarországra érkezik.

 

A Kossuth rádió Vasárnapi újság című műsorában az államtitkár kifejtette: különösen megdöbbentő ez a nyilatkozat annak fényében, hogy Magyarország minden erejével segít a bajban lévőknek. Már több mint 730 ezer ember érkezett ide Ukrajnából, és Magyarország számtalan felajánlást tett az ország, illetve azok megsegítésére, akik továbbra is ott vannak.

Menczer Tamás kiemelte: a magyar álláspont következetes, világos és változatlan, a kormány megvédi a magyar családokat, a munkahelyeket, a nyugdíjakat, a rezsicsökkentést. A szomszédban dúló háború veszélyt jelent a fizikai, a gazdasági és az energiabiztonságunkra, ennek megfelelően kell döntéseket hozni - hangsúlyozta.

Magyarország nem fogad el olyan javaslatot sem Brüsszelből, sem máshonnan, amely veszélyezteti a magyar energiabiztonságot - jelentette ki.

Menczer Tamás ismertette: a magyar éves kőolajfelhasználás 65 százaléka Oroszországból érkezik. Magyarország két irányból kaphat kőolajat, vagy a Barátság, vagy az Adria vezetéken.

Ha az várják el Magyarországtól, hogy leváljon az orosz kőolajról, annak vannak objektív feltételei - fogalmazott.

Mint mondta, a magyar kőolajfinomítói technológia az orosz olajra van beállítva. A technika átállításához 500-550 millió eurós beruházást kellene végrehajtani. Emellett növelni kellene az Adria vezeték kapacitását, ez 200 millió eurós beruházás.

„Ha nem hajlandók ezt az összeget odaadni, akkor Magyarország javaslata az, hogy a hatodik uniós szankciós csomag a vezetékes kőolajszállításra ne vonatkozzon” - hangsúlyozta az államtitkár.

Ripost hírek

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.