tóth gabi
Reménykedhetünk?
Napokon belül helyreállhat az orosz kőolajszállítás a Barátság-vezetéken - fogalmazott a csehországi kőolaj-vezetéket üzemeltető MERO cseh cég keddi közleményében, anélkül, hogy további részleteket közölt volna.
A cseh cégnek augusztus második feléig elégséges működési tartaléka van, hogy áthidalja az orosz kőolajellátás kiesését, és a prágai kormány jelenleg nem tervezi, hogy a cseh stratégiai kőolajtartalékhoz nyúljon - jelentette be Jozef Síkela cseh ipari miniszter kedden.
„A következő napok majd megmutatják, hogy ez az Oroszország által indított energiaháború további eszkalációja vagy csak a kifizetéssel kapcsolatos technikai kérdés az ukrajnai tranzitdíjak miatt” - írta a cseh tárcavezető hivatalos Twitter-oldalán.
A szlovákiai kőolajvezetéket üzemeltető Transpetrol és a Slovnaft kőolaj-finomító vállalat kedden szintén megerősítette, hogy leállt a kőolajszállítás a Barátság-vezeték déli ágán. Szlovákia szinte kizárólag ezen a hálózaton keresztül jut kőolajhoz.
A Mol által tulajdonolt Slovnaft hangsúlyozta, hogy gyártási kapacitását nem érinti a leállás.
Anton Molnar, a Slovnaft szóvivője bejelentette, hogy a szlovák cég és a magyar anyavállalata Oroszországgal és Ukrajnával egyeztet arról, hogy a magyar vagy a szlovák vállalat kifizeti az ukrajnai tranzitdíjat.
Richard Sulík szlovák miniszterelnök-helyettes és gazdasági miniszter korábban úgy nyilatkozott, hogy Szlovákiának 120 napra elegendő stratégiai kőolajkészlete van.
A kőolajellátás a Barátság-vezeték északi ágán, amely Fehéroroszországon, Lengyelországon és Németországon keresztül fut, akadálytalanul működik - jelentette be a Transznyeft orosz üzemeltető cég kedden.
Leállította az Ukrtransznafta a kőolaj tranzitját a Barátság olajvezetékrendszer déli ágán keresztül Magyarország, Csehország és Szlovákia irányába - jelentette be kedden Igor Gyomin, az orosz Transznyefty gázszállítmányozási vállalat szóvivője.
„Az Ukrtransznafta valóban teljesen leállította az olaj szivattyúzását Magyarországra, Csehországba és Szlovákiába a Barátság déli ágán keresztül augusztus 4-én reggel 6 óra 10 perckor” - idézte Gyomint a RIA Novosztyi hírügynökség.
A szóvivő szerint ennek oka az volt, hogy az orosz fél az európai szankciók miatt nem tudja teljesíteni a tranzitdíj kifizetését. A szállítás százszázalékos előlegfizetés alapján történik. A július 22-i utalás visszakerült a Transznyefty számlájára.
Az olajleállás kapcsán Kovács Zoltán nemzetközi kommunikációért felelős államtitkár a Twitteren közölte: „A Druzsba olajvezeték leállását a jelentések szerint műszaki probléma okozta. A magyar fél is azon dolgozik, hogy segíthessen a helyzet megoldásában annak érdekében, hogy mielőbb folytatódhasson a szállítás. A hazai ellátás több hétig biztosított a rendelkezésre álló készletekből.”
Az orosz vállalat közleménye szerint az európai bankok már nem jogosultak önállóan dönteni arról, hogy lebonyolíthatnak-e egy adott ügyletet, annak megerősítésére, hogy az nem tiltott, a banknak be kell szereznie a nemzeti felhatalmazott állami szerv engedélyét. A helyzetet bonyolítja, hogy az európai szabályozók még nem alakítottak ki egységes álláspontot a különböző joghatóságok bankjainak intézkedési algoritmusáról, és nem dolgozták ki a fenti engedélyek kiadásának eljárását.
A Transznyefty tájékoztatta az orosz energiaügyi minisztériumot, az Ukrtransznaftát, valamint a három országba olajat exportáló orosz szállítókat a kialakult helyzetről. A közlemény szerint a probléma megoldása érdekében a Transznefty felkérte a felhatalmazott bankot, hogy értesítse az európai szabályozó hatóságot annak érdekében, hogy engedélyt kapjon az Ukrtransznaftával megkötött szerződés szerinti elszámolásokra. A pénzeszközök átutalásának alternatív lehetőségeit is vizsgálják.
Lengyelországba és Németországba zavartalanul folyik a kőolaj tranzitja a Barátság csővezetéken.
Sztanyiszlav Mitrahovics, az orosz kormány Pénzügyi Egyetemének professzora, Nemzeti Energiabiztonsági Alap szakértője az RT-nek nyilatkozva emlékeztetett rá, hogy a Barátságnak két ága van. Az északi Fehéroroszországon keresztül Lengyelországba és Németországba, a déli pedig Ukrajnán keresztül Magyarországra, Szlovákiába és Csehországba vezet.
Mitrahovics szerint a leállás azt jelenti, hogy az ezen országok piacára szállított olaj mennyisége csökkenhet. Emlékeztetett rá, hogy az uniós megállapodás értelmében a csővezetéken szállított olajat nem kellene érinteniük a szankciónak, mert a vezetékre épült finomítókat nehéz másra átállítani.
A szakértő nem zárta ki, hogy a kérdésben kompromisszum szülessen, mert Európában amúgy is feszült az energiapiaci helyzet.
Megdöbbentőnek és elfogadhatatlan nevezte Menczer Tamás, a Külgazdasági és Külügyminisztérium kétoldalú kapcsolatok fejlesztéséért felelős államtitkára azt a nyilatkozatot, amelyben az ukrán energetikai miniszter tanácsadója arról beszélt, hogy bármi történhet a Barátság kőolajvezetékkel, amelyen keresztül az orosz kőolaj Magyarországra érkezik.
A Kossuth rádió Vasárnapi újság című műsorában az államtitkár kifejtette: különösen megdöbbentő ez a nyilatkozat annak fényében, hogy Magyarország minden erejével segít a bajban lévőknek. Már több mint 730 ezer ember érkezett ide Ukrajnából, és Magyarország számtalan felajánlást tett az ország, illetve azok megsegítésére, akik továbbra is ott vannak.
Menczer Tamás kiemelte: a magyar álláspont következetes, világos és változatlan, a kormány megvédi a magyar családokat, a munkahelyeket, a nyugdíjakat, a rezsicsökkentést. A szomszédban dúló háború veszélyt jelent a fizikai, a gazdasági és az energiabiztonságunkra, ennek megfelelően kell döntéseket hozni - hangsúlyozta.
Magyarország nem fogad el olyan javaslatot sem Brüsszelből, sem máshonnan, amely veszélyezteti a magyar energiabiztonságot - jelentette ki.
Menczer Tamás ismertette: a magyar éves kőolajfelhasználás 65 százaléka Oroszországból érkezik. Magyarország két irányból kaphat kőolajat, vagy a Barátság, vagy az Adria vezetéken.
Ha az várják el Magyarországtól, hogy leváljon az orosz kőolajról, annak vannak objektív feltételei - fogalmazott.
Mint mondta, a magyar kőolajfinomítói technológia az orosz olajra van beállítva. A technika átállításához 500-550 millió eurós beruházást kellene végrehajtani. Emellett növelni kellene az Adria vezeték kapacitását, ez 200 millió eurós beruházás.
„Ha nem hajlandók ezt az összeget odaadni, akkor Magyarország javaslata az, hogy a hatodik uniós szankciós csomag a vezetékes kőolajszállításra ne vonatkozzon” - hangsúlyozta az államtitkár.