RETRO RÁDIÓ

Megérkezett az első cseppfolyósítottföldgáz-szállítmány

Megérkezett az első cseppfolyósítottföldgáz-szállítmány
Ripost
Szerző
Ripost
Létrehozva2022. 08. 11. 07:35
Frissítve2022. 08. 11. 07:57

Új szállítási móddal és útvonallal bővült a hazai gázellátási lánc.

Megérkezett az első cseppfolyósítottföldgáz- (LNG) szállítmány a horvát importterminálból Magyarországra, így új szállítási móddal és útvonallal bővült a hazai gázellátási lánc, amely jelenleg elsősorban közlekedési célokat szolgál; rövidesen megnyílhat az út az ipari felhasználás előtt is.

Miután az ARELGAS Kft. Magyarországon elsőként üzembe állította első LNG-szállító tartályos járműszerelvényét, megnyílt annak a lehetősége, hogy a Magyarországhoz legközelebb eső LNG-importterminálból, a Krk-szigethez kötött LNG FSRU (Liquefied Natural Gas Floating Storage Regasifier Unit, azaz cseppfolyósított földgáz úszó tároló és újragázosító egység) létesítményből ne csak vezetéken, hanem a gyakran virtuális vezetéknek nevezett szállítójárművön is érkezhessen gáz Magyarországra.

A 2021 januárjában üzembe állított krki terminál elsődleges feladata a tankerhajókkal szállított cseppfolyósított földgáz fogadása, tárolása és az újragázosítást követően a továbbítása szállítóvezetéken a kontinens belsejébe, így Magyarország irányába is.

Közölték: idén tavasszal kiegészítő tevékenység is elindulhatott a terminálban, már lehetőség van közúti tankerjárművek megtöltésére is. Ezzel a földgáz mellett elindulhat a cseppfolyósított gáz szállítása is Krk-ről Magyarországra.

Az ARELGAS Kft. LNG-szállító járművét a vizsgáztatást és a forgalomba helyezést követően a terminál rendkívül összetett műszaki és biztonsági előírásait követve készítették fel. „Az első magyar jármű hazaérkezése a Krk terminálból, majd pedig a gáztároló tartályba való átfejtése mérföldkőnek számít az ellátásbiztonság, a szállítási útvonal diverzifikációja és természetesen a költségcsökkentés lehetősége terén. Az ipari fogyasztók ellátása érdekében a szállítási út rövidítése, ezáltal a szállítás pontosabb ütemezhetősége fontos eredménye a most elindult folyamatnak” - fogalmaz a cég közleménye.

Magyarország jelenleg 3 LNG-töltőállomással rendelkezik, ebből kettőt az M0-s autópálya mentén az ARELGAS Kft. üzemeltet. A harmadik, nyitás előtt álló töltőpont pedig Mosonmagyaróvárnál található, az M1-es autópálya mentén. Jövőre a növekvő számú LNG-hajtású járműpark igényeinek megfelelően duplázódni fog a magyarországi töltőpontok száma.

Dömötör Csaba legutóbbi Facebook-videójában az európai energiaválságról beszélt. Az államtitkár szerint az Európai Bizottság gázfogyasztásra vonatkozó javaslata csak tovább rontja a helyzetet.

Jó pár esemény bizonyítja, hogy egyáltalán nem csillapodik az európai energiaválság – kezdte videós bejegyzését Dömötör Csaba, a Miniszterelnöki Kabinetiroda parlamenti államtitkára. A politikus emlékeztetett, Németországban csak a német vállalattörténet legnagyobb mentőcsomagjával lehetett megmenteni a legnagyobb gázimportőr céget. A német kormány 15 milliárd eurós mentőcsomaggal szállt be a közműszolgáltatóba és harmincszázalékos részesedést vállalt – tette hozzá.

Kiemelte, a probléma súlyára jellemző, hogy a kancellárnak még a szabadságát is meg kellett szakítania a bejelentés miatt, s Olaf Scholz arról is beszélt, hogy a német állampolgároknak ősztől további áremelkedésre kell számítaniuk. Dömötör Csaba kifejtette, már most is zajlik egy nagy vita arról a német belpolitikában, hogy tudnak-e majd pénzügyi vagy bármilyen segítséget nyújtani a bajba jutott családoknak. Sajnos ez még nem minden, mert a Gazprom közben megerősítette az Európára vonatkozó gázkorlátozást, a Németországba irányuló Északi Áramlat vezetéken a teljes kapacitásnak csak a húsz százaléka érkezik majd, ami a teljes mennyiség ötöde – fűzte hozzá. A bejelentés következményeként a gáz európai tőzsdei ára nyolc százalékkal nőtt – mondta.

Az államtitkár megjegyezte, ilyen körülmények között tárgyalták az Európai Bizottság javaslatát, melynek az a lényege, hogy korlátoznák a gázfogyasztást az egyes tagországokban. Megjegyezte, eljutottunk oda, hogy nem abban az országban van energia-veszélyhelyzet, amelyik kirobbantott a háborút, amelyet még pár hete szankcionálni akartak, hanem egész Európában. Most mi fizetjük a háború árát, ez az, amit el akartunk kerülni és ebben a helyzetben nem olyan javaslatokra van szükség, amelyek csak tovább rontják az egyébként is nehéz helyzetet – mondta.

Erősen eltért a megszokott nyugati forgatókönyvtől az ENSZ főtitkár egy mai Twitter üzenetében, amelyben ahelyett, hogy a toronymagas energiaárakat az ukrán háborúval indokolta volna meg, rámutatott arra, hogy ezért a kapzsi multinacionális energiakitermelő cégek is jócskán felelősek.

António Guterres a globális energiaválság közepette a nagy olaj- és gázipari vállalatok többletnyereségének megadóztatására szólított fel. Az egekbe szökő energiaárak emberek százmillióinak megélhetési költségeit növelik.

„A legnagyobb energiaipari vállalatok összesített nyeresége az idei első negyedévben megközelítette a 100 milliárd dollárt” - közölte Guterres. „Arra kérem a kormányokat, hogy adóztassák meg ezeket a túlzott profitokat, és a pénzeket a legkiszolgáltatottabb emberek támogatására fordítsák ezekben a nehéz időkben. A fosszilis tüzelőanyag-ipar és finanszírozóik groteszk kapzsisága a legszegényebb és legkiszolgáltatottabb embereket bünteti, miközben tönkreteszi egyetlen otthonunkat” - írta tweetjében az ENSZ-főnök.

Jelentések szerint az amerikai Exxon Mobil 18 milliárd dollár nyereséget ért el az elmúlt három hónapban, a Shell és a Chevron egyenként mintegy 12 milliárd dollárt keresett, ami rekordnyereségnek számít. A többi nagy olaj- és gázkitermelő a napokban tesz majd jelentést a bevételéről, de a szakemberek mindegyiknél komoly nyereséggel számítanak. Egy nemrégiben készült tanulmány kimutatta, hogy az elmúlt 50 évben az olajipar évente több mint 1 billió dollár nyereséget termelt, ami csaknem napi 3 milliárd dollárt jelent.

Európában egyre több helyen vezetik be az extraprofitadót, ám a legtöbb országban az intézkedés csak az energiaiparra vonatkozik – szemben Magyarországgal, ahol az extra adó kiterjed többek között a légi közlekedésre és a pénzintézetekre is.

Divatba jött az extraprofitadó Európában, számol be róla a Világgazdaság, hozzátéve, hogy Magyarországon kívül több európai országban is bevezették ezt az intézkedést. A magyar és a többi európai intézkedés között ugyanakkor van egy rendkívül lényeges különbség: míg más országokban az energiacégekre vetették ki az extraprofitadót, addig itthon érintettek egyebek között a pénzintézetek, a távközlési vállalatok, a kiskereskedelem és a légi közlekedés is.

Belgiumban az energiaügyi miniszter, Tinne Van der Straeten, július elején javasolta egyszeri, 25 százalékos adó kivetését a gáz- és áramszolgáltatókra, valamint a kőolaj-kereskedőkre. Még ugyanaznap Pedro Sánchez miniszterelnök elmondta, hogy Madrid a 2022-es és 2023-as pénzügyi év nyereségéből évente mintegy 2 milliárd euró adót szedne be. Olaszországban márciusban 10 százalékos külön adót vezetett be a Draghi-kormány a rendkívüli nyereségre, majd egy hónappal később 25 százalékra emelték az adókulcsot. A törvényhozók egy csoportja ki akarja terjeszteni az adót az energiatermékekkel kereskedő bankok és brókerek extra nyereségére is.

A legradikálisabb tervet a görögök mutatták be, egy május eleji tervezet szerint a kormány a villamosáram-termelők extra nyereségét 90 százalékkal adóztatná meg. Az ebből származó bevételt a közüzemi számlák meredek emelkedésével küzdő háztartások bizonytalan helyzetének javítására fordítanák Görögországban, írja a Világgazdaság. Nem maradt ki a sorból az Egyesült Királyság sem, a britek is egy új 25 százalékos adó tervével álltak elő, ami viszont csak az olaj- és gázipari vállalatok nyereségére vonatkozna.

Ahogyan arra a Világgazdaság is emlékeztet cikkében, az energiavállalatokra kivetett különadó nem ütközött az Európai Bizottság ellenállásába, mivel „a tagállamok megfontolhatják ideiglenes adó kivetését a rendkívüli nyereségre, és kivételesen e nyereség egy részét a fogyasztóknak juttathatják.” A bankszektor ugyanakkor más tészta. Bár több európai országban is vetettek ki különadót a pénzügyi szektorra, csak Magyarország vezetett be különadót az extraprofitjukra. A magyar intézkedés azonban lehet nem marad példa nélküli, Lengyelországban is nemrég tárgyaltak a pénzügyi szektor váratlan nyereségének megadóztatásáról, bár konkrét tervet még nem mutattak be.
 

Ripost hírek

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.