Létrehozva: 2022.08.09.

Háromszáz milliós bírságot kapott a Ryanair

A légitársaság fellebbez.

Szerző Ripost

Megbüntette a kormányhivatal a Ryanairt az extraprofit-különadó áthárítása miatt, a légitársaság fellebbez.

Június 10-én Budapest Főváros Kormányhivatala fogyasztóvédelmi hatósági eljárást indított a Ryanair-DAC légitársasággal szemben az extraprofit-különadó áthárítása miatt – adta hírül Varga Judit igazságügyi miniszter közösségi oldalán. Közölte: szakmai irányító szervként az Igazságügyi Minisztérium végigkövette a vizsgálatot, melynek végén a fogyasztóvédelmi hatóság a mai napon jogsértést állapított meg, ugyanis a légitársaság tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatával megtévesztette a fogyasztókat. A fogyasztóvédelmi bírság összege: 300 millió forint.

„Ahogy a kormány megígérte, meg fogjuk védeni a magyar embereket és az extraprofit-különadó áthárítása esetén minden esetben fogyasztóvédelmi vizsgálatot fogunk indítani” – hangsúlyozta Varga Judit. Hozzátette: „A háborús infláció és a háborús gazdasági helyzet megköveteli, hogy amelyik multicég extraprofitra tesz szert, az vegye ki a részét a rezsivédelem és a honvédelem költségeiből! Magyarországon a törvények mindenkire vonatkoznak. Az extraprofit-különadó megkerülését vagy áthárítását fogyasztóvédelmi vizsgálattal és bírsággal fogjuk büntetni a továbbiakban is!”

A fapados légitársaság gyorsan reagált a történtekre, délután tudatta, hogy fellebbeznek a szerintük jogtalanul kirótt bírság ellen. A Ryanair szerint a büntetés alaptalan. Közölték, akár az uniós bíróságig is hajlandóak elmenni az ügyben. A társaság arra hivatkozik, hogy az uniós jogszabályok lehetővé teszik a légitársaságoknak, hogy az EU-n belül saját hatáskörben szabják meg a repülőjegyek árát, abba a tagállamok kormánya és fogyasztóvédelmi hatóságai nem szólhatnak bele.

Mint emlékezetes, a kormány május végén jelentette be, hogy több szektorra extraprofitadót vet ki, és a magyar családok védelme érdekében ebből az összegből finanszírozná a honvédelmi, illetve a rezsialapot, a légitársaságoktól harminc milliárd forint bevételt várnak. Az adó bevezetésekor jelezték: szigorúan vizsgálni fogják, hogy a cégek áthárítják-e a fogyasztókra a többletterhet, és minden esetben fellépnek, ha tisztességtelen eljárást tapasztalnak.

A Ryanair azonban nem volt együttműködő, ők egyből megemelték a repülőjegyek árát, sőt Michael O'Leary, a társaság vezérigazgatója egyenesen idiótának, illetve ostobának nevezte Nagy Márton gazdaságfejlesztési minisztert az új adóteher kivetése miatt.

Érdemes felidézni: nem ez volt az első eset, hogy O'Leary minősíthetetlen kijelentéseket tett, az elmúlt években több politikust, sőt még saját utasait is előszeretettel sértegette, csak hogy egy példát említsünk, korábban felárat akart kivetni a túlsúlyos utasokra, mert szerinte „senki sem akar egy hájpacni mellett ülni a gépen”.

A cégvezető az anyagi szempontokat mindig is előnyben részesítette a szolgáltatásokkal és az utasok igényeivel szemben, ezért például megszüntette a kevésbé nyereséges útvonalakat, nem kínált szendvicset az ügyfeleknek, és késések vagy lemondások esetén előfordult, hogy nem fizetett kártérítést.

A Tűzfalcsoport blog bejegyzése szerint az évek során a Ryanair vezetése eltörölte az alkalmazottaknak járó ingyenes alapellátást, többek közt a díjmentes kávé- és vízfogyasztást, de megtiltotta a mobiltelefonok irodai töltését, sőt a munkavállalóknak még a képzések és az egyenruhák költségeit is maguknak kell fizetniük. O’Leary képes volt félrevezetni a közvéleményt a légitársaság szén-dioxid kibocsátásával kapcsolatban is, amikor valótlanul állította, hogy felére csökkentették a szén-dioxid-kibocsátást, miközben az említett időszakban éppenséggel több káros anyagot juttattak a levegőbe.

A kormány elvárja, hogy az extraprofit-különadókat minden vállalat maga fizesse meg, azt ne terhelje tovább a lakosságra, a háború árát ugyanis nem a magyar családoknak kell megfizetniük - tudatta videós Facebook-bejegyzésében Szentkirályi Alexandra.

A kormányszóvivő hangsúlyozta: a kormány elfogadhatatlannak tartja és a leghatározottabban elutasítja, hogy a Ryanair az extraprofit-különadóját visszamenőlegesen is át akarja hárítani az utasaira, ezért fogyasztóvédelmi vizsgálatot kezdett.

Amennyiben bebizonyosodik a jogsértés, akkor a Kormányhivatal fogyasztóvédelmi bírságot fog kiszabni.

„A mi politikánk középpontjában a magyar családok állnak, és mindenkitől elvárjuk a tisztességes és jogkövető magatartást” - mutatott rá Szentkirályi.

A magyar kormány elfogadhatatlannak tartja és a leghatározottabban elutasítja, hogy a Ryanair DAC (Ryanair) a légitársaságokra kivetett extraprofit-különadóját áthárítja az utazókra, ezáltal újabb extraprofit beszedését célozva meg.

Különösen visszás, hogy a korábban eladott jegyekre vonatkozóan a Ryanair már megkezdte ezt a gyakorlatot – írta közleményében az Igazságügyi Minisztérium. A kormány elvárja, hogy az extraprofit-különadókat minden vállalat maga fizesse meg, azt ne terhelje tovább a lakosságra, a háború árát ugyanis nem a magyar családoknak kell megfizetniük – magyarázták.

Emlékeztettek: a Ryanairrel kapcsolatban nemcsak az extraprofit-különadó áthárításával kapcsolatos bejelentések voltak, hanem a fogyasztóvédelmi hatóság tapasztalatai szerint minden évben számos fogyasztói panasz érkezik a légitársaságra, többségében járattörléssel, nem megfelelő tájékoztatással, poggyászkezeléssel és az utasokkal való kommunikációval kapcsolatban is. Szerintük az a hangnem, amelyet a Ryanair vezetése ütött meg a magyar kormánnyal szemben az elmúlt napokban, a panaszok alapján általánosan előfordul a cég részéről az utazóközönséggel szemben is, ami megengedhetetlen.

A Ryanair bocsánatkéréssel tartozik, elsősorban az utazók felé. Továbbá különösen indokolt a határozott fellépés, mivel a koronavírus-világjárvány után megnövekedett utazási kedv visszaélésekre adhat lehetőséget a légitársaságoknak a kiszolgáltatott fogyasztók ellenében.

 

Iratkozzon fel a Ripost hírlevelére!
Sztár, közélet, életmód... a legjobb cikkeink első kézből!
Ingatlanbazar.hu - Gyors. Okos. Országos
-

További cikkek