Menczer Tamás: Az emberek azt várják a vezetőiktől, hogy védjék meg őket!

POLITIK
Létrehozva: 2022.07.30.

Ellátási problémák lehetnek, ha...

A MOL elnöke nyilatkozott.

Szerző Ripost

Ellátási problémák lehetnek, ha nem tudjuk elősegíteni, hogy import üzemanyag érkezzen be Magyarországra, erről tájékoztatta a kormányt a Mol elnök-vezérigazgatója, miután Rogán Antallal, a miniszterelnöki kabinetirodát vezető miniszterrel és Gulyás Gergellyel, a miniszterelnökséget vezető miniszterrel tárgyalt pénteken.

Hernádi Zsolt a Budapesten tartott doorstep sajtótájékoztatón kiemelte, ha az ársapka továbbra is változatlan formában fennmarad, akkor nem fog beérkezni az országba import üzemanyag.

Mindez azért fontos, mert a százhalombattai finomító normál körülmények között sem tudja kielégíteni a belföldi dízel-fogyasztást. A finomítót azonban a tervezett karbantartás miatt hétfőn le kell állítani, ez a lépés nem halasztható tovább. Hernádi Zsolt elmondta, hogy a kormány tudomásul vette ezt a tájékoztatást.

Közölte: arra kérte a kormányt, hogy minél előbb döntsön. Véleménye szerint olyan lépéseket kell minél hamarabb meghozni, hogy szűküljön az ársapkával kedvezményezettek köre olyan mértékben, hogy a kereskedőknek újra megérje Magyarországra dízelt behozni.

Hernádi Zsolt a százhalombattai finomító hétfői leállításáról megjegyezte, ez egy tervezett lépés. Áprilisban lett volna a leállás, de az üzemanyagfogyasztás olyan mértékben megnőtt abban az időben - a kormány árintézkedései és néhány ezzel kapcsolatos visszaélés miatt -, hogy a leállást augusztusra halasztották.

A Mol elnök-vezérigazgatója felhívta a figyelmet az ország környezetében kialakult rendkívüli helyzetre is. Kifejtette: háború van az egyik Magyarországgal szomszédos országban, amely mindent megtesz azért, hogy bárhonnan tudjon alapvetően dízelt, de bármilyen kőolaj származékot vásárolni. Május közepe óta nem működik Ausztriában a schwechati finomító, ahol egy tervszerű leállásnak a visszaindítása nem sikerült; a finomító visszaállása az OMV hivatalos tájékoztatása szerint ősz előtt nem várható. Ráadásul a múlt héten is történt egy nem várt esemény: Csehország két finomítója közül az egyik leállt.

Mindezek mellett arra is kitért, hogy a szankciós lépések következtében Európában fokozatosan próbálják meg az orosz dízelt kiváltani, kiszorítani és máshonnan behozni üzemanyagokat, ezek a lépések azonban logisztikailag komoly problémák elé állítják az olajvállalatokat.

Elképzelhető, hogy egyes kutakon átmeneti készlethiány lép majd fel – figyelmeztetett Ratatics Péter, a Mol hazai operatív működésért felelős ügyvezető igazgatója az Indexnek adott interjúban. Elmondta: a hétvégén kezdődik a Mol Dunai Finomítójának tervezett karbantartása, ami azt jelenti, hogy leghamarabb szeptemberben indulhat újra a termelés.

A karbantartási munkálatokat – amelyek két hónapig tartanak majd és mintegy ezerkétszáz szakember dolgozik rajtuk – másfél éve kezdték el előkészíteni. Ez garantálja, hogy a finomító továbbra is biztosítani tudja Magyarország és a térség zavartalan üzemanyagellátását.

A mostani lesz a Dunai Finomító történetének eddigi legnagyobb ilyen munkálata. A mintegy ötven üzemből egyszerre tizenegyet le kell állítani, és elvégezni a feladatokat. A július végén induló nagy leállás Magyarország egyik legösszetettebb ipari műszaki vizsgája lesz, amellyel a Mol hosszú távon biztosítja a hazai ellátásbiztonságot. A karbantartás költségvetése mintegy nyolcmilliárd forintot tesz ki.

A tervek szerint az üzemek fokozatosan indulnak újra: jelentős részük már szeptemberben, míg egy kisebb részük október végén, a karbantartás második üteme után. Ezt követően már teljes kapacitással működik majd a Dunai Finomító – fejtette ki Ratatics Péter.

Beszélt arról is, hogy bár a pozsonyi finomító felújítása a terveknek megfelelően már be is fejeződött és teljes kapacitással üzemel, a régió két másik finomítója – a schwechati és a cseh – is éppen karbantartás, illetve baleset miatt áll, a piaci lehetőségek pedig szűkösek, így elkerülhetetlennek látszik, hogy a stratégiai tartalékokhoz is hozzányúljanak.

„Mindent megteszünk az ország kiszámítható és egyenletes üzemanyag-ellátásáért, de vannak korlátok, sajnos. Folyamatosan elemezzük a piaci körülményeket, és hetente finomhangoljuk az ellátási stratégiánkat: minél inkább közelít a kereslet a normális szinthez, annál több üzemanyagot tudunk adni a vásárlóinknak. Egyes kutakon azonban lehetnek átmeneti leürülések. Ezért mindenkitől kérjük, hogy csupán annyit tankoljon, amennyire tényleg szüksége van, hiszen csak így biztosítható a kellő mennyiség mindenki számára. A pánikvásárlás és a fölösleges spájzolás csak rontana a helyzeten” – mondta Ratatics Péter.

 

 

 

Elfogadva a MOL javaslatát a kormány úgy döntött, hogy a 480 forintos üzemanyagárat a magántulajdonú gépjárművekre, a mezőgazdasági erőgépekre, traktorokra és a taxikra tartja fenn 

– jelentette be a Miniszterelnökséget vezető miniszter a szombati Kormányinfón, hozzátéve: a 7,5 tonnát meghaladó kocsik, a külföldi rendszámú gépjárművek, és a nem természetes személy által karbantartott autók piaci árat fognak mostantól fizetni.

Az erről szóló rendelet szombat délben jelenik meg és lép hatályba.

A kormány döntését indokolva Gulyás Gergely rámutatott: a háború és a szankciós politika lehetetlen helyzetet teremtett az energiaellátásban, és senki nem tudja garantálni, hogy ősszel biztosított lesz a kőolajszállítás. A stratégiai készlet teljes felszabadítása ezért nem lehetséges, csak egy részét sikerül feloldani, ami a hazai igények egy részének kielégítésére elegendő, a többit importból kell fedezni. 

A kormány ezért arról döntött, hogy augusztusban stratégiai készletek negyedét, 184 millió liter dízel-gázolajat szabadít fel.

A miniszter kiemelte azt is, hogy a 200 dollár körüli gázár minden európai országban nehézséget okoz. Szerinte a gáztól menekülni érdemes és alternatív megoldásokat kell találni Ezért a kormány megfontolja, hogy a mátrai erőmű korábban leállított blokkjai újraindítják, valamint tűzifát csak engedéllyel lehet kivinni az országból. A miniszter szerint nyílt szószegés az, amikor az európai politikusok azt mondták, hogy a szankciók nem jelentenek veszélyt a gazdaságra amikor az Európai Unió arról döntött, hogy a tagállamoknak 15 százalékkal csökkentenie kell a gázfelhasználást. Ennek ellenére arra számít a kormány, hogy Magyarország képes a 15 százalékos csökkentést elérni. Hozzátette: az aszály-veszélyhelyzettel kapcsolatos operatív törsz is létrejött, amiről holnap ad tájékoztatást Nagy István agrárminiszter.

Iratkozzon fel a Ripost hírlevelére!
Sztár, közélet, életmód... a legjobb cikkeink első kézből!
Ingatlanbazar.hu - Gyors. Okos. Országos
-

További cikkek