RETRO RÁDIÓ

Ellátási problémák lehetnek, ha...

Ellátási problémák lehetnek, ha...
Ripost
Szerző
Ripost
Létrehozva2022. 07. 30. 12:08

A MOL elnöke nyilatkozott.

Ellátási problémák lehetnek, ha nem tudjuk elősegíteni, hogy import üzemanyag érkezzen be Magyarországra, erről tájékoztatta a kormányt a Mol elnök-vezérigazgatója, miután Rogán Antallal, a miniszterelnöki kabinetirodát vezető miniszterrel és Gulyás Gergellyel, a miniszterelnökséget vezető miniszterrel tárgyalt pénteken.

Hernádi Zsolt a Budapesten tartott doorstep sajtótájékoztatón kiemelte, ha az ársapka továbbra is változatlan formában fennmarad, akkor nem fog beérkezni az országba import üzemanyag.

Mindez azért fontos, mert a százhalombattai finomító normál körülmények között sem tudja kielégíteni a belföldi dízel-fogyasztást. A finomítót azonban a tervezett karbantartás miatt hétfőn le kell állítani, ez a lépés nem halasztható tovább. Hernádi Zsolt elmondta, hogy a kormány tudomásul vette ezt a tájékoztatást.

Közölte: arra kérte a kormányt, hogy minél előbb döntsön. Véleménye szerint olyan lépéseket kell minél hamarabb meghozni, hogy szűküljön az ársapkával kedvezményezettek köre olyan mértékben, hogy a kereskedőknek újra megérje Magyarországra dízelt behozni.

Hernádi Zsolt a százhalombattai finomító hétfői leállításáról megjegyezte, ez egy tervezett lépés. Áprilisban lett volna a leállás, de az üzemanyagfogyasztás olyan mértékben megnőtt abban az időben - a kormány árintézkedései és néhány ezzel kapcsolatos visszaélés miatt -, hogy a leállást augusztusra halasztották.

A Mol elnök-vezérigazgatója felhívta a figyelmet az ország környezetében kialakult rendkívüli helyzetre is. Kifejtette: háború van az egyik Magyarországgal szomszédos országban, amely mindent megtesz azért, hogy bárhonnan tudjon alapvetően dízelt, de bármilyen kőolaj származékot vásárolni. Május közepe óta nem működik Ausztriában a schwechati finomító, ahol egy tervszerű leállásnak a visszaindítása nem sikerült; a finomító visszaállása az OMV hivatalos tájékoztatása szerint ősz előtt nem várható. Ráadásul a múlt héten is történt egy nem várt esemény: Csehország két finomítója közül az egyik leállt.

Mindezek mellett arra is kitért, hogy a szankciós lépések következtében Európában fokozatosan próbálják meg az orosz dízelt kiváltani, kiszorítani és máshonnan behozni üzemanyagokat, ezek a lépések azonban logisztikailag komoly problémák elé állítják az olajvállalatokat.

Elképzelhető, hogy egyes kutakon átmeneti készlethiány lép majd fel – figyelmeztetett Ratatics Péter, a Mol hazai operatív működésért felelős ügyvezető igazgatója az Indexnek adott interjúban. Elmondta: a hétvégén kezdődik a Mol Dunai Finomítójának tervezett karbantartása, ami azt jelenti, hogy leghamarabb szeptemberben indulhat újra a termelés.

A karbantartási munkálatokat – amelyek két hónapig tartanak majd és mintegy ezerkétszáz szakember dolgozik rajtuk – másfél éve kezdték el előkészíteni. Ez garantálja, hogy a finomító továbbra is biztosítani tudja Magyarország és a térség zavartalan üzemanyagellátását.

A mostani lesz a Dunai Finomító történetének eddigi legnagyobb ilyen munkálata. A mintegy ötven üzemből egyszerre tizenegyet le kell állítani, és elvégezni a feladatokat. A július végén induló nagy leállás Magyarország egyik legösszetettebb ipari műszaki vizsgája lesz, amellyel a Mol hosszú távon biztosítja a hazai ellátásbiztonságot. A karbantartás költségvetése mintegy nyolcmilliárd forintot tesz ki.

A tervek szerint az üzemek fokozatosan indulnak újra: jelentős részük már szeptemberben, míg egy kisebb részük október végén, a karbantartás második üteme után. Ezt követően már teljes kapacitással működik majd a Dunai Finomító – fejtette ki Ratatics Péter.

Beszélt arról is, hogy bár a pozsonyi finomító felújítása a terveknek megfelelően már be is fejeződött és teljes kapacitással üzemel, a régió két másik finomítója – a schwechati és a cseh – is éppen karbantartás, illetve baleset miatt áll, a piaci lehetőségek pedig szűkösek, így elkerülhetetlennek látszik, hogy a stratégiai tartalékokhoz is hozzányúljanak.

„Mindent megteszünk az ország kiszámítható és egyenletes üzemanyag-ellátásáért, de vannak korlátok, sajnos. Folyamatosan elemezzük a piaci körülményeket, és hetente finomhangoljuk az ellátási stratégiánkat: minél inkább közelít a kereslet a normális szinthez, annál több üzemanyagot tudunk adni a vásárlóinknak. Egyes kutakon azonban lehetnek átmeneti leürülések. Ezért mindenkitől kérjük, hogy csupán annyit tankoljon, amennyire tényleg szüksége van, hiszen csak így biztosítható a kellő mennyiség mindenki számára. A pánikvásárlás és a fölösleges spájzolás csak rontana a helyzeten” – mondta Ratatics Péter.

 

 

 

Elfogadva a MOL javaslatát a kormány úgy döntött, hogy a 480 forintos üzemanyagárat a magántulajdonú gépjárművekre, a mezőgazdasági erőgépekre, traktorokra és a taxikra tartja fenn 

– jelentette be a Miniszterelnökséget vezető miniszter a szombati Kormányinfón, hozzátéve: a 7,5 tonnát meghaladó kocsik, a külföldi rendszámú gépjárművek, és a nem természetes személy által karbantartott autók piaci árat fognak mostantól fizetni.

Az erről szóló rendelet szombat délben jelenik meg és lép hatályba.

A kormány döntését indokolva Gulyás Gergely rámutatott: a háború és a szankciós politika lehetetlen helyzetet teremtett az energiaellátásban, és senki nem tudja garantálni, hogy ősszel biztosított lesz a kőolajszállítás. A stratégiai készlet teljes felszabadítása ezért nem lehetséges, csak egy részét sikerül feloldani, ami a hazai igények egy részének kielégítésére elegendő, a többit importból kell fedezni. 

A kormány ezért arról döntött, hogy augusztusban stratégiai készletek negyedét, 184 millió liter dízel-gázolajat szabadít fel.

A miniszter kiemelte azt is, hogy a 200 dollár körüli gázár minden európai országban nehézséget okoz. Szerinte a gáztól menekülni érdemes és alternatív megoldásokat kell találni Ezért a kormány megfontolja, hogy a mátrai erőmű korábban leállított blokkjai újraindítják, valamint tűzifát csak engedéllyel lehet kivinni az országból. A miniszter szerint nyílt szószegés az, amikor az európai politikusok azt mondták, hogy a szankciók nem jelentenek veszélyt a gazdaságra amikor az Európai Unió arról döntött, hogy a tagállamoknak 15 százalékkal csökkentenie kell a gázfelhasználást. Ennek ellenére arra számít a kormány, hogy Magyarország képes a 15 százalékos csökkentést elérni. Hozzátette: az aszály-veszélyhelyzettel kapcsolatos operatív törsz is létrejött, amiről holnap ad tájékoztatást Nagy István agrárminiszter.

Ripost hírek

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.