kulcsár edina
Nem fogynak ki az ötletekből.
Budapest baloldali vezetése továbbra is a fővárosi lakosok megsarcolását tervezheti, erre utal Tüttő Kata főpolgármester-helyettes felszólalása egy brüsszeli rendezvényen, ahol kijelentette, hogy a magas energiaárak miatt a zöldvállalások csak az állampolgárok aktív részvételével valósíthatók meg - tudatta a Mediaworks Hírcentruma.
Nagyon rövid idő alatt sok változást vár el a főváros baloldali vezetése a polgároktól – így összegezhető mindaz, amit Tüttő Kata egy brüsszeli fórumon adott elő. A dúsgazdag szocialista politikus a régiók bizottságának energia- és klímavédelmi szakbizottságának elnökeként beszélt arról, hogy a magas energiaárak miatt „nagyon-nagyon rövid idő alatt sok minden megváltozik” és az ambiciózus brüsszeli zöldvállalások nem lesznek tarthatók az állampolgárok aktív részvétele nélkül.
Tüttő Kata a közelmúltban jelentette be, hogy Budapest csatlakozik a Városok energiatakarékossági sprintje elnevezésű brüsszeli kezdeményezéshez, amelyben többek között autómentes övezetek és napok bevezetése szerepel. Tüttő arra is felszólította a budapestieket, hogy a takarékosság jegyében a kevesebb autózás mellett fogják vissza az otthonaik energiahasználatát is.
Hasonló elvárásokat fogalmazott meg a fővárosi lakosoknak Karácsony Gergely főpolgármester másik két helyettese is: a DK-s Bősz Anett az ATV Start című műsorában az autós közlekedés háttérbe szorítását nevezte kívánatosnak, míg a Momentum politikusa, Kerpel-Fronius Gábor szintén az ATV-ben a dugódíj bevezetését vetette fel. A dugódíj azonnali, „már holnapi„ bevezetését sürgette legutóbb kedden a parlamentben napirend előtti felszólalásában az LMP-s Kanász-Nagy Máté is. A kormány azonban többször egyértelművé tette, hogy nem lesz dugódíj, így az LMP-s felszólalásra válaszolva Fürjes Balázs, a Miniszterelnökség államtitkára is kijelentette: ”Velünk együtt 26 fővárosban azt gondolják, hogy a dugódíj rossz megoldás. Nem értünk egyet vele, meg fogjuk akadályozni, megvédjük a budapestieket és az agglomerációban élőket a dugódíj bevezetésétől„.
Az LMP-s Kanász Nagy Máté a dugódíj minél előbbi bevezetését sürgette Budapesten az Országgyűlés keddi ülésén elhangzott napirend előtti felszólalásában.
Kanász-Nagy véleménye szerint a közlekedési dugót, a túlzott autóhasználatot vissza kell szorítani az életminőség javítása érdekében. Szerinte a dugódíj nem egy sarc, hanem forgalomszabályozási eszköz.
Több érvet is megfogalmazott a dugódíj mellett: szerinte ahol bevezették, csökkent az autós forgalom, élhetőbbé, zöldebbé váltak a városok, emellett a belvárosban élőknek is joguk van a csendes, nyugodt környezethez. Hozzátette: Magyarországon évente 10-15 ezer ember hal meg környezetszennyezés miatt, a dugó pedig környezetszennyező.
Szólt arról is, hogy jelenleg az autós közlekedés költségét csak részben fizetik az autósok, érvényesíteni kell a fizessenek a szennyezők elvet. Közölte: a dugódíjjal plusz forrás jutna a közösségi közlekedésre. Jelezte, hogy a dugódíjat nem a baloldal, hanem a zöldek, az LMP szeretné bevezetni.
Fürjes: Amíg ez a kormány hivatalban van, nem lesz dugódíj
Fürjes Balázs, a Miniszterelnökség parlamenti államtitkára kijelentette: amíg ez a kormány hivatalban van, nem lesz dugódíj. Indoklásként elmondta: a kormány nem akarja nevelni az embereket, nem akarja megmondani, hogyan éljék az életüket, mivel közlekedjenek. Szerinte Karácsony Gergely főpolgármester mellett most már az LMP is a dugódíj mellett van.
Értékelése szerint a probléma valós, de a dugódíj mint megoldás nem jó, mert nem helyes azoknak a külső kerületekben, vagy az agglomerációban élőknek a megsarcolása, akik például munkába járáshoz használják az autót. Autóval közlekedni nem deviancia - közölte.
Elmondta: a budapesti közlekedés romokban hever, a káosz mindennapos, mert nem hangolják össze a fővárosi önkormányzat által megvalósított fejlesztéseket, amelyek késnek is, holott a kormány jelentős pénzt ad rájuk. Ha Tarlós István maradt volna a főpolgármester, már rég készen lennének a budapesti fejlesztések - hangoztatta.
Hiányolta a 3-as metró klimatizálását. Úgy összegzett, a főpolgármester nem teszi, amit ígért, de teszi, amiről egy szót sem szólt: megbénítja a város közlekedését biciklisávokkal és lezárja az autóval közlekedőktől szinte a teljes rakpartot.
Karácsony Gergely a részben általa okozott közlekedési káosz ellenszereként elérkezettnek látja az időt, hogy korábbi választási ígéretei közül újabbat erőszakoljon rá az emberekre: a dugódíjat.
Emlékezetes: az SZDSZ-es Demszky Gábor-féle városvezetés a négyes metró építéséhez nyújtott uniós támogatásért cserébe vállalta az úgynevezett „behajtási díj” bevezetését, annak ellenére, hogy például Demszky párttársa, Dancs Gábor képviselő felvetette: lehet, hogy ami Londonban vagy Stockholmban bevált, az Budapesten nem lesz működőképes, a bevezetéshez szükséges források pedig több tízmilliárdra rúgnának, a szükséges infrastruktúrafejlesztést nem számolva. Karácsony Gergely megválasztása után közölte: „Előbb-utóbb mindenképpen be kell vezetni a dugódíjat Budapesten, ez a programomban is szerepel.”
Igaz, főpolgármesteri programjában társadalmi konzultációra is ígéretet tett a témában. Konzultáció nincs, ellenben helyettesei sorra pedzegetik, hogy szükség lenne a dugódíjra. Bősz Anett, Karácsony frissen megválasztott DK-s helyettese úgy fogalmazott: előrelépésnek tartana minden „ösztönző intézkedést” ami „abba az irányba tolná a magyarokat, hogy minél többször hagyják maguk mögött az autót”.
Tüttő Kata szocialista főpolgármester-helyettes, aki tavaly tengerből kilovagló videójával hívta fel magára a figyelmet, most spórolást javasolt az embereknek. „Abba szeretnénk a lakosságot és a budapestieket is bevonni, hogy mindenki a maga területén gondolja végig, hogy hol tud egy kicsivel kevesebb energiát fogyasztani. Akár az autóhasználat mérséklésével, akár az otthoni fűtési, hűtési, főzési szokásoknak az újragondolásával”.
Nem meglepő, hogy Karácsony Gergely helyetteseit tolja előtérbe a takarékossági javaslatokkal, hiszen népszerűsége tovább csökkent, miután a rakpartfelújítás befejezése után nem sokkal bejelentette: örökre lezárják az autós forgalom elől a Lánchídtól az Erzsébet hídig tartó pesti rakpartszakaszt. Az intézkedés mind a szakmai szervezetek, mind a budapestiek részéről tiltakozást váltott ki, hiszen érdemi egyeztetés nem folyt az ügyben. Arról pedig, hogy milyen alternatív útvonalakra terelnék a gépkocsikat, senki nem látott hatástanulmányt.
A megvalósult fejlesztések, mint például a körúti biciklisáv és a VII. kerületben a DK-s Niedermüller Péter polgármester által bevezetett autós „labirintus” is több problémát szült, mint amennyit a helyiek nyertek rajta. Mindenütt álló kocsisorokat találunk szerte Budapesten, a baloldali vezetés pedig a részben általa okozott problémát most az autósokkal fizettetné meg, ezt pedig szükségszerűségként igyekszik tálalni.