tóth gabi
Álprofilokkal és bérkommentelőkkel is jelentősen segítheti az ellenzék kampányát Bajnai Gordon adathalász cégcsoportjának Amerikából támogatott csapata.
Kommentelő és ellenzéki bejegyzéseket megosztó álprofilokkal is segítheti Márki-Zay Péter kampányát Bajnai Gordon és volt titkosszolgálati minisztere, Ficsor Ádám Amerikából támogatott adathalász cégcsoportja. Az Index bemutatta cikkében, miként erősítenek rá a számukra fontos tartalmakra a datadatos csapatnál.
Rengeteg a gyanús megosztás és komment
„Mint tudod, ahogy egy online kampányt folytatsz, és futtatod a hirdetéseket, az egyik célod az, hogy összegyűjts annyi információt az emberekről a közösségi médiából, amennyit csak lehetséges. És tudod, a targetáláson túl, amit a Facebookon tudsz csinálni, tudsz valamiféle mikrotársadalmi közösséget is megcélozni. És idővel, a kérdőívekkel és minden más forrással együtt, amit belehelyezel a kampányba, elkezdesz fejleszteni egy szavazói személyiséget” - fejtette ki Patrick Frank, a Datad.at tájékoztatási igazgatója egy lapunk birtokába került beszélgetésen arról, miként végzi a választók profilozását Bajnai Gordonék adathalász cégcsoportja.
De hogyan is történik az említett mikrotársadalmi közösségek megcélzása, amiről Frank beszélt? Az a hatalmas mennyiségű adat, amelyet sikerül begyűjteni az emberekről, segít meghatározni, hogy kiket milyen témával kell megszólítani és aktivizálni. Lapunk információi szerint pedig ezt már álprofilok felhasználásával is végzi az ellenzék. Számos olyan gyanús Facebook-profilra bukkantunk, amelyek hatalmas aktivitást fejtenek ki, de feltehetőleg nem valódi felhasználók vagy esetleg fizetett kommentelők vannak mögöttük. Ezeknek a profiloknak a tevékenysége révén igyekeznek aztán fölerősíteni az ellenzék számára fontos üzeneteket a közösségi médiában.
Álprofilok serege erősít rá az ellenzéki tartalmakra
Az álprofilok egy része jól láthatóan a hírek és kormányellenes mémek megosztására koncentrálva lett csatasorba állítva. Naponta akár ötven politikai tartalmú bejegyzést is megosztanak ezeken a profilokon keresztül, különösen az olyan egyértelműen baloldali kiadványok bejegyzéseit, mint a 2019-ben alapított Nyugati Fény vagy az Ez a lényeg, amelyeknek a DatadAttal való kapcsolata már korábban sajtótéma volt, és amelyeket 2019-ben, az önkormányzati választásokra készülve hoztak létre.
Feltűnő, hogy személyes információkat alig adnak meg magukról ezek a „felhasználók”, és nem osztanak meg olyan mindennapi tartalmakat, amelyeket a valódi személyek szoktak. További érdekesség, hogy az esetek jelentős részében megállapítható, hogy éppen 2019-ben hozták létre ezeket a profilokat is.
A lap korábban megírta, hogy Ficsor Ádám, Bajnai Gordon volt titkosszolgálati minisztere és datadatos üzlettársa egy beszélgetésen maga ismerte el, hogy a cégük jelentős munkát végzett a 2019-es önkormányzati választások előtt, 12 jelölt munkáját segítették, akik mindegyikéből polgármester is lett.
Bajnaiéknak egy másik, a Facebookon bevetett fegyvere lehet, hogy bérkommentelőket használnak. Számos olyan felhasználót találtunk, akik nem osztanak meg politikai tartalmakat a saját profiljukon, viszont bizonyos – az ellenzék számára fontos – témákban kiugró aktivitással kommentelnek, ami meglehetősen szokatlan, ugyanis normál felhasználók esetében a facebookos aktivitás mindkét eleme, a hozzászólások írása, valamint a mémek, hírek megosztása általában együtt jár.
Így segítették ki Bajnait a bajból
Jól példázza, miként erősíthet rá egyes tartalmakra álprofiljai segítségével a DatAdat, az a bejegyzés, amelyet Bajnai Gordon tett közzé, miután megjelent róla egy közös fotó Gansperger Gyulával, és rájött, hogy kiderülhet az érintettsége a Városháza-ügyben.
A volt miniszterelnök 2021. november 18-án késő este tett közzé egy bejegyzést, amelyben igyekezett megmagyarázni a történteket. Másnap kora reggelre pedig már több mint ezren osztották meg ezt a posztot. Pedig éjjel alig van aktivitás a Facebookon, és az országos média sem adott még hírt ekkor a bejegyzésről.
Ez lett a Facebookon egyébként kifejezetten inaktív – tavaly összesen nyolc posztot közzétevő – volt miniszterelnök legnépszerűbb bejegyzése, amelyet máig 11 ezren lájkoltak és 3,9 ezren osztottak meg.
Ezek a számok kiugróan magasnak számítanak a magyar politikában. Mindössze a Bajnainál közel tízszer nagyobb követőtáborral rendelkező Orbán Viktor produkál ilyen megosztási számokat a legfontosabb bejegyzéseivel. A kormányfőn kívül pedig egyetlen aktív magyar politikus sem tud ilyen magas megosztási számokat elérni. Márki-Zay Péternek a március 15-én mondott beszédéről készült felvételt például a cikk megjelenéséig csak 924-en osztották meg, pedig az ellenzéki összefogás miniszterelnök-jelöltje jóval aktívabb Bajnainál a Facebookon, és több követővel is rendelkezik, mint az őt a háttérből segítő egykori kormányfő.