RETRO RÁDIÓ

Veronai buszbaleset: még senki sem bűnhődik a 17 emberéletet követelő tragédia miatt

Student bus crash kills at least 16 in Italy
Ripost
Szerző
Ripost
Létrehozva2022. 02. 01. 09:00

Otthon töltheti a veronai tragédia ötödik évfordulóját a halálbusz vezetője.

Öt év telt el a veronai buszbaleset óta, és az egyik felelős, a jármű vezetője még mindig nincs rácsok mögött: előreláthatólag tavasszal kell börtönbe vonulnia. A jogerős ítélet csak tavaly novemberben született meg, első fokon 12 évet, másodfokon 6 év börtönbüntetést szabtak ki V. Jánosra.

Február-március környékén kell csak börtönbe vonulnia V. Jánosnak, a veronai halálbusz vezetőjének, akit novemberben ítélt jogerősen hat év letöltendő börtönbüntetésre az olasz bíróság, és örökre eltiltotta a vezetéstől Olaszország területén. Az ő lelkén szárad 17 ember halála.

17 emberéletet követelt a veronai busztragédia, a vétkes sofőrt hat év börtönre ítélték
Fotó: afp

Nem árulták el, ki a túlélő

Emlékezetes: 2017. január 20-án hajnalban az olaszországi A4-es autópálya szalagkorlátjának ütközött és kigyulladt a Szinyei Merse Pál Gimnázium diákjainak franciaországi sítúrájáról hazafelé tartó busza. 17-en veszítették életüket. Az áldozatok azonosítása hetekig tartott, a diákok közül néhányan helyet cseréltek az utolsó pihenőnél, így az utaslista alapján sem lehetett pontosan beazonosítani, kik hunytak el. A hatóságok ráadásul titokban tartották az egyik túlélő kilétét.

„Ez V. János, a buszsofőr volt, nem akarták, hogy retorzió érje” – mondta a Ripost7-nek Szendrei Endre, az egyik áldozat nagybáty­ja, az áldozatok emlékét életben tartó Verona Angyalai oldal létrehozója.

Alvási apnoés a sofőr

A rendőrségi vizsgálat során kiderült: V. János rendkívül súlyos alvási apnoéban szenved. Ez azt jelenti, hogy alvás alatt elzáródnak a felső légutak, így nem jut elég oxigénhez az agy, ami rendszeresen „felébreszti” a szervezetet. A mikroébredések miatt a beteg nem tudja kipihenni magát éjszakánként, és ezért jelentősen romlik a teljesítménye, egyes kutatások szerint úgy, mintha enyhén ittas volna. A sofőr emellett vérnyomáscsökkentőt szedett. Szendreiék úgy tudják: a sofőr influenzás is volt. A nyomok mind arra utaltak, hogy V. János egy órával az utolsó pihenő után elaludt vagy rosszul lett. Féknyomot nem találtak az autópályán, és műszaki hiba sem történt. A busz feltehetőleg nyolcvan kilométeres sebességgel csapódott a szalagkorlátnak.

Perdöntő vallomás

„V. János védekezése több mint abszurd volt: azt állította, hogy nem is ő vezette a buszt. Ez rendkívül erkölcstelen húzás volt, hiszen halott társa, akinek a meggyanúsítása árán a bőrét próbálta menteni, közel 30 éve a barátja volt – folytatta Szendrei. „Majdnem sikerült neki, ugyanis az ügyet a kérésére gyorsított eljárásban tárgyalták, ami azt jelentette, hogy kevesebb tanút hallgatnak meg. A másodfokú tárgyaláson a bíró peren kívüli megegyezést szorgalmazott, közölte a jogi képviselőinkkel, hogy felmentést is el tud képzelni, mivel számára nem bizonyítható egyértelműen, ki vezette a buszt. Pedig erről Papp Róbert, a kirándulást szervező tanár vallomást tett a Nemzeti Nyomozó Irodának, amit mi, a hozzátartozók lefordíttattunk és az olasz bíróság elé terjesztettünk. Hat évet ajánlott az ügyészség V. Jánosnak, amit végül elfogadott, telefonon hívták fel az ügyvédei. Ő maga egyetlen tárgyaláson sem volt jelen, és az öt év alatt egyszer sem kereste meg egyikünket sem, hogy bocsánatot kérjen.

Szendrei Endre, a veronai buszbaleset egyik áldozatának a nagybátya
Fotó: Markovics Gábor/Ripost

Megúszta a buszt üzemeltető cég

Az autóbusz-üzemeltető céggel szemben Magyarországon indult vizsgálat, ezt azonban már régen lezárták bűncselekmény hiányában. Azt állapították meg, hogy a busz üzemeltetésével kapcsolatban „csupán igazgatási szempontból” merültek fel problémák. Az üzemanyagköltség csökkentése érdekében póttankot szereltek a buszba, ami nem volt engedélyeztetve.

„Ez az eljárás egyszerűen felháborító! Laikus számára is egyértelmű, hogy mennyivel veszélyesebb több száz liter benzinnel ütközni, mint nélküle. Nemrégiben Szabadbattyánnál történt kísértetiesen hasonló baleset: ott 14 beszorult embert sikerült kimenteni a roncsok közül, és nyolcan haltak meg! A különbség egyértelmű: ott nem volt tűz” – fejtegette Szendrei Endre.

A buszvezető háza előtt néma tüntetéssel hívták fel a figyelmet a hozzátartozók, hogy őt tartják felelősnek a tragédiáért (Fotó: Ripost)

Kaptak is kártérítést, meg nem is

A kártérítés teljes összegének megállapítása jelenleg is tart, az autópályát tervező, kivitelező és karbantartó mérnökök ellen is indult eljárás. Ez a szakasz a hatvanas években épült, de a kilencvenes években felújították, kiszélesítették és egyes műtárgyak emiatt nem megfelelő helyre kerültek. Az autóbusz biztosítása alapján három év után fizetett a biztosító az áldozatoknak, illetve hozzátartozóiknak, de a végső összeg mindenképpen jelentősebb lesz ennél.

„Az elhunytakat sem a pénz, sem bármi más nem hozza vissza, de kell, hogy legyen igazságszolgáltatás, kell, hogy bűnhődjenek a felelősök jogi és anyagi értelemben egyaránt” – jelentette ki Szendrei Endre. „A tragédia következtében van, aki nem tud dolgozni többé, másnak egészségügyi problémái vannak és meg­győződésem, hogy Vigh tanár urat is emiatt veszítettük el. Életfogytig tartó teher a szülőknek, hogy soha nem látják többé a legféltettebb kincsüket, nem kísérhetik tovább a felnőtté válás útján, nem lesznek unokáik… Az ünnepek, az évfordulók mindig feltépik a sebeket.”

A cikk a január 25-én megjelent Ripost7-ben látott napvilágot.

Ripost hírek

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.