kulcsár edina
2019. november közepétől december végéig országosan 1202 üzletet ellenőrzött a fogyasztóvédelmi hatóság.
Cseresnyés Péter, az innovációs tárca államtitkára a tapasztalatokról a Magyar Nemzetnek számolt be. Elmondta, hogy az ajándékbeszerző körutakon a legtöbb esetben a vevők pénztárcája volt a tét, a próbavásárlások során ugyanis az ellenőrök több jellemző hiányosságot és megtévesztő gyakorlatot találtak.
345 esetben állapítottak meg jogsértést, a kifogásolási arány így 29 százalék volt. Tapasztalataik szerint a tavalyelőtti eredményekhez képest javult a vállalkozások jogkövető magatartása az elmúlt ünnepi időszakban – közölte a Magyar Nemzettel Cseresnyés Péter.
A legtöbb probléma a kereskedőknél az eladási ár, a kötelező egységár és az akciós ár feltüntetésével volt.
Márpedig ez az egyik tipikus terület, ahol lehetőség van a vevő megkárosítására, megtévesztésére a szabálytalan árfeltüntetéssel, áralkalmazással, ezért az ilyen típusú visszaélések felderítésére külön figyelmet fordítottak a tárca szakemberei. – A cél minden esetben az, hogy a fogyasztó pontos tájékoztatást kapjon a termék áráról, továbbá a megkárosítások kiszűrése kapcsán az, hogy a vásárló azt az árat fizesse, amit az akciós újságban vagy a polccímkén feltüntettek.
Egész évben, az ünnepek előtt pedig különösen kiemelt szándék a magyar családok és vásárlók védelme. Ezért a hatóság tavaly is már novembertől fokozottan ellenőrizte az ünnepi időszak szimbolikus termékeit, mint például a csokoládémikulásokat, a bejgliket, a szaloncukrokat, a karácsonyi-szilveszteri dekorációkat, a virsliket, a karácsonyi izzókat, fényfüzéreket, továbbá folyamatosan vizsgálták az üzletek, adventi-szilveszteri vásárok, kitelepülések kereskedőinek működését, valamint a webáruházakat.
Az országos ellenőrzések során olyan üzlettípusokra koncentráltak, ahonnan a fogyasztók az év végi időszakban a legtöbbet vásárolnak, tehát elsősorban az adventi, a karácsonyi és a szilveszteri vásárok, kitelepülések, hús-hentesáru üzletek, továbbá a piacok, valamint a széles vásárlói tömegeket vonzó nagyáruházláncok, a hiper- és szupermarketek, bevásárlóközpontok adtak terepet a vizsgálatokhoz.
– Az egyik legjellemzőbb ellenőrzési mód évek óta a próbavásárlás, amelyből a fogyasztóvédelmi hatóság munkatársai az adott időszakban 1383-at végeztek el különféle üzletekben – ismertette az ITM államtitkára.
A próbavásárlások során a megállapított, jellemzően többletszámolásból adódó 341 jogsértő eset azt mutatja, hogy a cégek negyedénél találtak kifogást tavaly év végén, ami a megelőző karácsonyi időszakhoz képest ugyancsak csökkenést jelent. A hatóság összesen 13,810 millió forint értékű fogyasztóvédelmi bírság kiszabását tartotta indokoltnak – szögezte le az ellenőrzés-sorozat összegzésekor.