"Időben szóltam, hogy elmebeteg" - Gulyás Gergely keményen beleszállt Magyar Péterbe

INSIDER
Létrehozva: 2019.11.20.

Nagy a balhé: Mégis kitiltják a dízelautókat és lesz dugódíj

Karácsony helyettese végre őszinte volt az RTL mikrofonja előtt.

Bevezetik a dugódíjat, és öt éven belül korlátozhatják a dízelautók behajtását a budapesti belvárosba, mondta az RTL Híradónak adott interjújában a klímavédelemért felelős főpolgármester-helyettes. Dorosz Dávid arra számít, hogy ezekkel az intézkedésekkel radikálisan javítani lehet a főváros levegőminőségén. Hogy mi lesz sokmilló autós munkába járásával, arról nem beszélt.

Az Origo mindeközben emlékeztetett arra , hogy a legtöbb árut dízellel szállítják. A lap szerint cégek juthatnának csődbe, sok embernek megoldhatatlan anyagi gondot jelentene, ha Karácsony végig tudná vinni az akaratát.

A korábbi tervek arról szóltak, hogy az első lépcsőben lesz egy Budapest-matrica, aminek érvényessége a főváros teljes közigazgatási területére kiterjedne (a megyei matricához hasonlóan). Ennek ára a tervek szerint 5000 forint lett volna évente. Második lépcsőben pedig kialakítottak volna egy szűkebben vett 2. belvárosi zónát, külön díjjal. Ennek határát nem határozták meg, de Tarlós akkor úgy nyilatkozott, hogy inkább a városmagot védené.

A dugódíj bevezetése miatt sokáig azért volt elkötelezett a főváros, mert a 4-es metró megépítésének EU felé vállalt feltétele volt, amiről még Demszky Gábor idejében döntöttek. Jelenleg ugyanakkor törvény tiltja, hogy önkormányzat (személyautók esetében) díjat szedjen a közút használatáért, ezt csak az állam teheti meg.

A rakparton sem mehet autó

Karácsony Gergely az Inforádióban korábban arról is beszélt, hogy rövidesen hétvégén autómentessé teszi a Duna mindkét partját.

Kitiltaná a dízel autókat Budapestről Karácsony Gergely – is korábban a főpolgármester Inforádiónak adott interjújára hivatkozva. A portál szerint az új főpolgármester intézkedéseinek köszönhetően a jövőben jelentős nehézségekkel szembesülhetnek a Budapesten autózók. Szigorúbban akarják érvényesíteni az október elsejétől hatályos szmogriadó-rendeletet, és úgynevezett alacsony károsanyag-kibocsátású zónákat fognak kialakítani – mondta Karácsony Gergely. A probléma átterelése nem megoldás
Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke ugyanakkor hogy ha a városnak néhány kisebb területéről kitiltják a gépkocsikat – vagy azok egyes fajtáit, mint például a dízeljárműveket –, akkor nyugat-európai példákból az látható, hogy a sűrűbb forgalom részben áttevődik más területekre, és a lakossági elégedetlenség is megnő ott, ahol nem vezették be a tiltást. Budapesten az autók szennyezőanyag-kibocsátása leginkább a kamionokra az autópályákon, főutakon már kivetett használatarányos útdíj alkalmazásával lenne csökkenthető – vélekedett Lukács András, aki szerint olyan kilométer-alapú díjat kellene fizettetni minden gépkocsi után, amit a jármű típusa és az adott napszak függvényében súlyoznának. Ennek ellenőrzése például a rendszámfelismerő rendszerek alkalmazásával megoldható lenne – tette hozzá. A kommentelők körében sikerült kiverni a biztosítékot Egy Kriszta67 nevű hozzászóló az Origón úgy vélte, hogy „a szénnel, fával, hulladékkal tüzelést kell betiltani, ha tenni akar a levegő minőségért”. A Mandiner oldalán egy másik kommentelő ezt írta: „ez már a sokadik idióta terve. A ciklus végéig ezt fogja csinálni, hogy bejelent valami baromságot, aztán nem valósít meg belőle semmit?” Llnhegyi hozzászóló szerint „nem lesz belőle semmi. Karácsony csak kérkedik, helyesebben megint csak hazudik”. Egy másik hozzászóló arra emlékeztetett, hogy gyakorlatilag az összes kisáru-szállító dízelmotoros. OberEnnsinnen nevű felhasználó szerint, „az egész Karácsony-féle Diesel-hiszti a Greta-hatás egyik változata, KITÉRŐ ÚT a valódi problémák elrejtése céljából, amire a válasza nem létezik. Legalábbis pragmatikusan és emberi értelemben semmiképp. Az, hogy Szabad Város, Szabad Budapest, a Város mindenkié Mindenki Budapestje akkora demagógia, hogy Lenin elvtárs is megnyalhatja tőle Krupszkaját.”

Mi lesz a klímákkal a városházán?

Nyugalom nevű hozzászóló arra hívta fel a figyelmet, hogy Karácsony „bedob valami baromságot, aztán majd felkér rengeteg tanácsadót, elemzőt – mi meg fizetjük, mert állítólag ez nem probléma a főváros kasszájának!” Hozzátette: „a klíma berendezésekkel mi lesz? pl. a városházán?”

Végül minden autót kitiltanak?

Az Origo közösségi oldalán az egyik hozzászóló arról írt, hogy „úgy látszik Karácsony szeretne tömegtüntetéseket és kártérítési perek sokaságát. Arról nem is beszélve, hogy a tömegközlekedés, áruszállítás és a taxik nagy része diesel”. „Szerintem tiltsunk ki minden autót! Csak riksával meg szekérrel lehessen közlekedni! Budapest hamarosan úgyis egy hatalmas erdő lesz!” – írta egy másik hozzászóló. „Remélem, akkor a BKV buszok sem járhatnak, sem a teherautók, amik a boltokba szállítják az élelmiszert, a patikákba a gyógyszert, valamint megszünteti a gázolaj jövedéki adóját, és a diesel autókra vonatkozó súlyadót is eltörli„. ”Szerintem nem tudja, mit csinál ill. mi a következménye. Még azt sem tartja be, amit ígért, de az összellenzékiek kedvében akar járni, kapzsi kívánságok teljesítéseként első legfontosabb feladatként„ – tette hozzá egy másik.

Német kutatók szerint az elektromos autók károsanyag-kibocsátása magasabb, mint a dízelautóké

Christoph Buchal kölni fizikaprofesszor kollégáival készítette el a jelentést a Német Gazdaságkutató Intézet számára. A jelentés szerint az elektromos autók 11-28 százalékkal nagyobb mértékben terhelik a környezetet, mint a dízelautók, ha figyelembe vesszük az akkumulátorok gyártásából eredő szén-dioxid-kibocsátást és a Németországban felhasznált elektromos energiában a nem megújuló energia alapú módszerek létét.
Sok energia szükséges az akkumulátorokhoz szükséges lítium, kobalt és mangán bányászatához és feldolgozásához. Egy Tesla Model 3 elektromos autó akkumulátora 11-15 tonna szén-dioxodot termel a tanulmány szerint. Tízéves élettartamot tekintve és évente 15 ezer kilométernyi út megtétele esetén ez kilométerenként 73-98 gramm szén-dioxid-kibocsátást jelent – számolták ki a szerzők. Ugyanez a Tesla kilométerenként 156-181 gramm szén-dioxidot bocsát ki, ha a számításoknál figyelembe veszik az akkumulátor működéséhez szükséges elektromos hálózat szén-dioxid-kibocsátását, ami így jelentősen nagyobb, mint az összehasonlításként használt Mercedes típusú dízelautóé. A gépkocsigyártók most készülnek tömeges méretekben átállni az elektromos autók gyártására, de a tanulmány szerzői szerint a környezet szempontjából jobbak lennének a metán meghajtású autók, mivel azok szén-dioxid-kibocsátása egyharmaddal alacsonyabb, mint a dízelgépkocsié.

 

 

Iratkozzon fel a Ripost hírlevelére!
Sztár, közélet, életmód... a legjobb cikkeink első kézből!
Ingatlanbazar.hu - Gyors. Okos. Országos
-

További cikkek