tóth gabi
A Facebook durván cenzúrázza a jobboldali tartalmakat, akadályozza, vagy kifejezetten megtagadja azok hirdetéseinek a közzétételét, és mondvacsinált okokra hivatkozva tilt le jobboldali újságírókat – olvasható az Origo.hu cikkében.
Választási kampányokban a nemzeti-konzervatív oldallal szemben a Facebook mindig magasabb szintre emeli a cenzúra fokozatát, de ami történt a mostani önkormányzati választási kampányban, az kétségtelenül mindenen túltett.
Az Origo – ahogy más médium – a saját Facebook-oldalán megjelentetett cikkeit tudja eljuttatni szélesebb célközönséghez, amennyiben hirdet. Ilyen cikkek segíthetik a jobb és kiegyensúlyozottabb tájékoztatást választások előtt (is). De „érdekes módon„ a hirdetések közzétételét most jelentősen korlátozta a Facebook.
Napokig várakoztatták a cikkeket, hátha három nap múlva már kevésbé aktuális. A mostani szavazásnál a tájékozódást segítő anyagok (azaz politikai írások) közül volt olyan, amit 72 óra alatt sem bíráltak el.
Az Origónak hét olyan cikke is volt, amibe semmilyen ürüggyel nem tudtak belekötni, mégis napokig visszatartották őket. Ilyen volt az az október 8-án írt cikk, amely arról tudósított, hogy a Fidelitas tájékoztató kampányt indít Gyurcsány Ferenc híressé vált kijelentéséről, melyben az ATV-nek arról beszélt, hogy Karácsony Gergely mögül ”elment a támogatás„. Az az írás sem tetszett a Facebook cenzorainak, amelyben felsorolták, hogy Gyurcsány mellett még kik azok a baloldali szövetségesei Karácsonynak, akik maguk sem tudják a balliberális jelöltet komolyan venni.
Néhány fontos cikk esetében ”csak halasztották„ a közzétételt, három írás azonban egyáltalán nem jelenhetett meg, a választás napjának estéig nem engedték hirdetni. Ezek voltak azok:
- az a cikk, amelyben elemzésben bizonyították, hogy Karácsony Gergely alkalmatlansága tény, nem kérdés;
- az a cikk, amelyben Karácsony zuglói kudarcait sorolták fel;
- és az a cikk, amely Tarlós István eredményeit sorolta fel, és bizonyította, hogy vele továbbra is biztos kezekben maradna Budapest.
Ugyanakkor a baloldali portálok cikkeit néhány percen belül és korlátlan mennyiségben átengedték.
Ugyanez az aljas cenzúra érvényesült a PestiSrácok.hu esetében is. Huth Gergely főszerkesztő elmondta: a Facebookon a jobboldali híreket és az ellenzékről szóló leleplező cikkeket teljesen kiszorították, 48 óránál is többet kellett várakozni a politikai tartalmú hirdetéseknél a korábbi 15-30 perc helyett, ráadásul egyes hirdetéseket el sem bíráltak, tehát így nem lehetett azokat meghirdetni. Azaz, nem engedték, hogy megjelenjenek.
A PestiSrácoknál három újságíró szokott személyesen is hirdetni Facebookon, ám éppen a választási kampány időszakára időzítve abból kettőt letiltottak 30 napra olyan (teljesen jogszerű) cikkek miatt, amelyeket 4-5 évvel ezelőtt írtak. A letiltottak között volt Huth Gergely is, akit a választások után egy nappal, hétfőn oldottak fel. Amikor már a választók kiegyensúlyozott tájékoztatása szempontjából mindegy volt.
A cenzorok időzítése a balliberálisok érdekei szempontjából tehát tökéletes volt.
A Facebookon ráadásul új hirdetési lehetőségeket kapott az ellenzék, például Messenger-hirdetést, amit a PestiSrácoknak nem engedett meg a közösségi oldal.
Huth Gergely szerint a külföldi szavazók mellett a Facebook is beavatkozott a magyar önkormányzati választásokba.
Minden kampányban szívattak minket – fogalmazott ingerülten Huth Gergely -, de ez túltett az eddigieken.
Következtetésként levonhatjuk, hogy a Facebook egyértelműen az ellenzéket segítette a kampányban, ami nyílt beavatkozásnak minősül a választási folyamatba.