tóth gabi
A tanévkezdés egyik leghúzósabb tétele az iskolatáska. Lehet kapni pár ezer forintért, de 30-40 ezerért is. A Ripost egy olvasó panasza nyomán megtudta: a drágábbra sem kötelező garanciát adni. Igaz, ez majd csak akkor lesz gond, ha még a félév végéig sem bírja ki a táska.
Jövő héten kezdődik a suli, de sok család a végére hagyta a legdrágább tétel, az iskolatáska beszerzését. A kínálat óriási, és bár
nem mindegy az ára, a szülő szívesen kiad több pénzt érte, csak legyen tartós és szeresse a gyerek.
Az ideális iskolatáska könnyű, mégis jól pakolható, gerinckímélő, de avállnál sem vág be, tetszik a mintája a gyereknek, és kihúzza két-
három évig.
Ennyi szempont figyelembevétele mellett fel sem tűnik, hogy kap-e hozzá garanciát az ember. Viszont, ha elszakad, tönkremegy idő előtt, megvan a baj!
„ 17 ezer forintot fizettem ki az iskolatáskáért tavaly, abban a reményben, hogy a drágább tartósabb„ – meséli egy budapesti anyuka, Tompa Judit.
„ Nem így lett! Húsvétig bírta, akkor leszakadt a kulacstartó rekesz, pedig vigyázott rá a fiam. Eltettem a blokkját, úgyhogy visszavittük, akkor derült ki, hogy a termékre nincs garancia.”
A Ripost megkereste a Fővárosi Kormányhivatal Fogyasztóvédelmi Főosztályát, ahol megtudtuk: az iskolatáskára nem kötelező jótállást vállalni. „Ugyanakkor a Polgári Törvénykönyv alapján két év kellékszavatosság megilleti” – közölték vigaszként. S hogy ez mit jelent? Azt, hogy amíg jótállás, vagy más néven garancia esetén az eladónak kell bizonyítania, hogy a termék nem a gyártó hibája miatt ment tönkre, addig a szavatosság azt jelenti, hogy csak a vásárlást követő hat hónapig van ilyen kötelezettsége, azt követően azonban a vevőnek kell bizonyítania, hogy a termék gyári- vagy anyaghibás. Persze a gyártó vagy az eladó vállalhat önként szerződéses jótállást, és abban megadhatja, milyen feltételek mellett ad szélesebb körű, hosszabb idejű jótállást.-
„Számomra fontos, hogy legyen az iskolatáskára garancia, legalább egy év, inkább fizetek érte többet„
– vélekedik Tóth Edina, akinek a lánya most megy ötödikbe. „ A gyerek is tudja, hogy adok a szavára, olyat veszek, ami neki is tetszik és kényelmes, de azzal is tisztában van, hogy nincs pénz félévente új táskára, mert tönkrement a cipzár vagy leszakadt a füle. Egy minőségi termék mércéje, hogy akkor is adnak rá garanciát, ha nem kötelező ”– érvel.
Nyíri Zoltán reklám- és kommunikációs szakember is hasonló véleményen van. „ Az extra garancia azt sugallja, hogy az átlagosnál jobb terméket kap a vásárló a pénzéért„ – hangsúlyozza a szakember. „Az már üzletpolitikai döntés, hogy a gyártó inkább azokat a vevőket célozza meg, akik az ár alapján döntenek, vagy azokat, akiknek a minőség a fontos. A garancia ígérete meggyőző.
A Ripost körülnézett az iskolatáskák piacán, kifejezetten a garanciákat keresve, és azt tapasztaltuk, hogy a jól csengő márkák sem mindig adnak garanciát, más gyártók viszont egymásra licitálnak a jótállási idővel. Találtunk olyan iskolatáskát, amire egy év garanciát vállalnak, de olyat is, aminek a gyártója büszkén hirdeti: 3 év jótállást vállal. Vásárlás előtt érdemes firtatni a garancia részleteit: az egyik gyártó például a táskára két, a cipzárjára viszont csak fél év garanciát ad.