6 éve

Mindössze napi 4 perc lenne az örök fiatalság titka?

Egy új tanulmány szerint mindössze néhányszor 4 perc intenzív kerékpározás és heti 90 perc séta hatékonyan védi a sejteket az öregedéstõl, és ezzel lelassíthatja az öregedés folyamatát. Kipróbálod?

Szerző Ripost

Az emberek többsége úgy gondolja, hogy a legalább fél órás edzések az igazán hatásosak. Egy amerikai kutatásból azonban az derült ki, hogy ha hetente tizenkétszer 4 percet teljes intenzitással, majd három percet könnyebb fokozaton kerékpározunk, és emellé még 90 percet sétálunk, máris sokat tettünk az öregedés elkerüléséért – a sport ugyanis segít kijavítani a DNS “meghibásodásait”, amelyek az idősödéssel bekövetkező problémákért felelősek. A Mayo Klinika munkatársai szerint a rövid, intenzív erőfeszítés növeli a fittséget, segít eltüntetni a testzsírt, és csökkenteni a cukorbetegség kockázatát, amellett, hogy hozzájárul a szívbetegségek és bizonyos daganatok kivédéséhez, sőt, a sejtek öregedését is lassítja.

A kutatók 72 18-30 éves, valamint 65-80 éves nőt és férfit vizsgáltak intenzív, intervallumos edzés, súlyzós edzés és a hosszabb kerékpározásból és súlyzózásból álló kombinált edzés közben, és a kutatás során többször is mintát vettek a résztvevők izmaiból, hogy a sejtek molekuláris összetételét megvizsgálják, és összehasonlítsák ülő életmódot folytató kortársaik mintáival. Azt tapasztalták, hogy a rövid, de intenzív erőkifejtéssel járó edzés volt a leghatékonyabb. A magas intenzitású intervallumos edzés úgy felpörgeti az anyagcserét, hogy még órákkal az edzés után is gyors fordulatszámon pörög. A sejtek több fehérjét állítanak elő az energiatermelő mitokondriumok számára – épp ez az a funkciójuk, amelyiket az idő múlásával elveszítik.

Az intervallumos edzést végző, fiatalabb csoport tagjainál 49 százalékos mitokondriális kapacitásnövekedés volt megfigyelhető, míg az idősebbek esetében még drámaibb, 69 százalékos kapacitásnövekedés következett be. Ezek az emberek heti három nap végeztek négyszer négy perc nagy intenzitású kerékpáros edzést, köztük három-három perc könnyebb tekeréssel. Emelett hetente kétszer 45 percet sétáltak a futógépen, alacsony intenzitással. Ez az edzés jobb hatású volt, mint az alsó- és felsőtest heti kétszeri, súlyzós edzése, illetve a heti ötször fél óra kerékpározás heti négy könnyebb súlyzós edzéssel összekötve. Az intervallumos edzés ugyanakkor kevésbé volt hatékony az izomerő növelésében, ami egyébként szintén csökkenni szokott a kor előrehaladtával.

A kutatók szerint azoknak, akik korábban nem sportoltak, a legjobb a magas intenzitású intervallumos edzés lenne, de csak úgy, ha három-négy alkalom intervallumos edzést néhány alkalom erősítő edzéssel kombinálnának. A kutatók abban is reménykednek, hogy idővel sikerül olyan gyógyszert kifejleszteni, amely képes a sport öregedésgátló hatásának utánzására a szervezetben.

Szerző Ripost

Ez is érdekelhet

origo.hu

Nagy döntést hozott Csobot Adél és Istenes Bence

origo.hu

Kiborult Beat, ezt üzente L.L. Juniornak

borsonline.hu

Könnyes búcsút kell vennünk a TV2 sikersorozatától - exkluzív Hazatalálsz fotók

vg.hu

Majdnem tömegverekedést okozott egy leárazott termék a Lidlben – elképesztő videóval

ripost.hu

Brutális baleset történt péntek reggel az M0-son, torlódás van

hirtv.hu

Háború Ukrajnában: megrázó videón üzent egy ukrán katona

origo.hu

Elegük lett: videón, ahogy az osztrák politikusok látványosan faképnél hagyják Zelenszkijt

astronet.hu

Napi horoszkóp 2023. április 1.: az Ikrek boldogságot hoz másoknak, az Oroszlánra valaki nagy hatást gyakorol

mandiner.hu

Száz különleges térkép QR-kódokkal - A Pallas Athéné Könyvkiadó könyvajánlója (x)

bama.hu

Hogyan növeljünk izomtömeget? (x)

sonline.hu

Változó ingatlanpiac, új lehetőségek (x)

mindmegette.hu

Ez a Mindmegette 11 kedvenc ünnepi receptvideója húsvétra

Iratkozzon fel a Ripost hírlevelére!
Sztár, közélet, életmód... a legjobb cikkeink első kézből!
Ingatlanbazar.hu - Gyors. Okos. Országos
-

További cikkek

MEDICINA

Óvatosan a banánnal, ezt szinte senki nem tudja róla

MEDICINA

Durva, de így jelez a test, ha túl sok kávét iszol

MEDICINA

3 ital, ami segít, hogy jobban aludj éjszaka

MEDICINA

5 finomság, ami garantáltan fiatalít 50 felett

MEDICINA

Félelmetes következményekhez vezethet a magas vérnyomás

MEDICINA

Megdöbbentő kijelentést tett a magyar orvos a koleszterinről

MEDICINA

Az állandó fáradtság megszüntetése ellen tehet bármit (x)

MEDICINA

6+1 tipp, hogy ne essünk vissza a náthába