RETRO RÁDIÓ

Kiderült, kinek a pénzére utaznak a kiberbűnözők - meglepő, de nem az idősekére!

MZ/X
Szerző
MZ/X
Létrehozva2024. 05. 22. 11:30

Aggasztó adatokat közölt a Magyar Nemzeti Bank nemrég kiadott éves jelentésében. Rengeteg pénzt csalnak ki a kiberbűnözők, mutatjuk, hogy tavaly kiktől és hogyan csaltak ki pénzt legtöbbször.

Ha valakinek gondja akad a bankjával, akkor az MNB mellett működő Pénzügyi Békéltető Testülethez fordulhat segítségérét. Így tett az a több ezer ügyfél is, akinek a 2023-as év során kiberbűnözők lopták el a pénzét, a bankjuk viszont szerintük nem járt el megfelelően az erről szóló bejelentést követően. Az ezekről az esetekről szóló friss jelentésből kiderül, kire és milyen módszerekkel utaznak a csalók. Mutatjuk!

Phishing,,Mobile,Phone,Hacker,Or,Cyber,Scam,Concept.,Password,And, kiberbűnöző
Rengeteg pénzt csalnak ki a kiberbűnözők, főleg ettől a korosztálytól. Fotó: Tero Vesalainen / Shutterstock

Rengeteg embertől csaltak ki pénzt a kiberbűnözők

A nemzeti bank mellett működő Pénzügyi Békéltető Testület (PBT) friss jelentése szerint az elmúlt két évben megtízszereződött a kibercsalásokkal kapcsolatos kérelmek, panaszok száma. A PBT-hez tavaly 2770 kérelem érkezett, ezekből 1106 kiberbűnözéssel kapcsolatos panasz volt. 2022-ben ehhez képest még csak 322 kibercsalásos megkeresés futott be a testülethez, 2021-ben pedig mindössze 124, öt évvel korábban pedig csak 25. Ebből is látszik, hogy nagyon gyors ütemben nő az áldozatok száma, a bankok pedig elég gyakran visszautasítják az átvert ügyfelek kártérítési igényeit.

Nem az idősek a leggyakoribb áldozatok

A közhiedelemmel ellentétben nem a 60 év fölötti korosztály az, amelyiket a legjobban kell félteni az internetes csalóktól - figyelmeztet a Bank360.hu. A legtöbb csalás áldozata fiatalabb volt tavaly: a 46-60 évesek a legveszélyeztetettebbek, a csalások harmadát ellenük követték el, az esetek 29 százalékában pedig a 31-45 évesek voltak az áldozatok. A maradék 12 százaléknyi panaszos 30 év alatti. A banki tapasztalatok szerint is kiemelten sokszor esnek a kiberbűnözőknek áldozatul a gyereket nevelő korosztályba tartozó szülők, ők ugyanis sokat vásárolnak az interneten, vagy adnak el használt ruhákat, sporteszközöket az apróhirdetési felületeken, ezeken a platformokon pedig hemzsegnek az áldozatokra vadászó kiberbűnözők.

Mikor érdemes a Pénzügyi Békéltető Testülethez fordulni?

A PBT feladata az, hogy segítsen rendezni a fogyasztók és a pénzintézetek közötti vitákat. Az ügyfelek jellemzően akkor fordulnak a testülethez, ha a pénzügyi szolgáltatójukkal (pl. bank) nem sikerült rendezniük a problémájukat. A PBT ilyenkor igyekszik a két fél álláspontját meghallgatva igazságot tenni. Ha ez sem hoz eredményt, akkor az ügyfél a bírósághoz fordulhat.

Így lopják el a legtöbb pénzt a bűnözők

Tavaly a kibercsalások csaknem felénél meghamisított banki oldalon lopták el az áldozatok pénzét, ezekre gyakran szintén hamis csomagküldő oldalról jelentkeztek be az áldozatok. A PBT-hez beérkezett, kibercsalással kapcsolatos kérelmek mintegy ötöde kapcsolódott hamis banki híváshoz, szintén az ötöde pedig vitatott bankkártyahasználathoz. Az adathalász emaileknek kevesen dőlnek be, 41 ilyen eset volt a jelentés szerint. Az adathalász sms-ek viszont egyre gyakrabban betalálnak, a 2022-es 6 darabról 41-re nőtt az ilyen panaszok száma.

Ezzel is gyakran próbálkoznak a csalók

A magukat banki ügyintézőnek kiadó telefonálók sem tétlenkedtek tavaly. Ezekben az ügyekben valamilyen folyamatban lévő visszaélésre hivatkozva keresik fel az ügyfelet a hívók, és azért kérnek tőle érzékeny banki adatokat, hogy megállítsák a rosszindulatú tranzakciót. Sokszor az Anydesk nevű, vírusirtónak hazudott, ám a valóságban távoli hozzáférést biztosító alkalmazást telepíttetik fel az ügyféllel a számítógépére és a mobiljára is, ennek segítségével szereznek hozzáférést a bankszámlájához. Számos sikeres visszaélés történt úgy is tavaly, hogy kicsalták az ügyfelek ApplePay vagy GooglePay regisztrációhoz szükséges adatait, kódjait, emellett az ügyfelekhez adathalász emailek és sms-ek is érkeztek, amelyek hamis banki weboldalakra vezettek.

Híres emberek nevével is gyakran visszaélnek a bűnözők

Gyakran fordul elő az, hogy az online médiában ismert emberek arcát, nevét felhasználva reklámoztak befektetéseket a csalók. Előfordult ilyen hirdetésekben például Csányi Sándor, az OTP Bank elnök-vezérigazgatója, Mészáros Lőrinc, Pataky Attila vagy Palvin Barbara neve is.

Mit tehetünk, hogy ne váljunk áldozattá?

Mivel az áldozatok többsége nem kapja vissza a kicsalt pénzt, az a legjobb, ha időben felismerjük a csalásokat és megteszünk mindent annak érdekében, hogy ne férjenek hozzá illetéktelenek a pénzügyi adatainkhoz. Ezt a néhány alapszabályt érdemes mindenkinek betartani a Világgazdaság szerint:

  • minden esetben csak a bankunk által megadott hivatalos oldalon nyissuk meg a netbanki felületet, ismeretlen által küldött sms-ben vagy e-mailben szereplő linkről sosem;
  • mindig gondoljuk végig, hogy a weboldal vagy harmadik személy által kért banki belépési adatok, kódok, bankkártyaadatok megadása indokolt-e (például, ha terméket adunk el, a bankszámlaszámon kívül egyéb adat megadása nem szükséges);
  • a bankunktól érkező üzeneteket mindig figyelmesen olvassuk el;
  • kódjainkat csak akkor használjuk és csak akkor adjuk meg azokat, ha meggyőződtünk arról, hogy azok használata az általunk végzett tevékenységhez tényleg indokolt;
  • telefonon érkező kérés esetén se töltsünk le szoftvert, ne utaljunk át pénzt ismeretlen számlára, különösen úgynevezett „biztonsági” számlára, mert ilyen nincs;
  • végül pedig tartsuk észben, a bankok semmilyen formában nem kérnek el netbanki belépési vagy kártyaadatokat, illetve üzenetekben érkező kódokat!

 

 

Ripost hírek

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.