tóth gabi
A pénzintézet nevével visszaélve az elkövetők információkat szednek ki a gyanútlan ügyfelektől, hogy hozzáférjenek a pénzükhöz.
A Magyar Cetelem Bank közleményben hívta fel ügyfelei figyelmét arra, hogy kiberbűnözők léptek akcióba. A bank ügyfeleinek adataira pályáznak, hogy megkárosítsák az őket. A bank hangsúlyozza, hogy amennyiben gyanús telefonhívások érkeznek, semmilyen adatot ne adjanak meg a számlatulajdonosok, és azonnal bontsák a hívást. Sajnos, még az sem garancia, ha a szám, amiről a hívás érkezik, a banké.
A csalók ugyanis a modern technika segítségével képesek megtévesztően hasonló telefonszámról zaklatni az ügyfeleket. Külön kiemelik, hogy ne használjuk a telefonban bediktált számokat, hanem győződjünk meg mindig a honlapon a helyes elérhetőségről, mert az egyetlen biztonságos kontakt a pénzintézethez. A csalók azt a módszert használják, hogy az internet segítségével megszerzik az ügyfelekről az alapvető információkat. Ebben személyes és nyilvános munkahelyi adataik egyaránt szerepelnek. Ehhez legtöbbször a közösségi média felületeket használják, ahol nagyon sok ember nyitott könyvként kezeli az életét, így idegenek is könnyen hozzáférnek a személyes információkhoz. Később ezeket felhasználva győzik meg a gyanútlan számlatulajdonosokat, hogy valóban a pénzintézet munkatársai. Aztán már csak annyi dolguk van, hogy különböző ürüggyel kiszedjék a telefonhívás során a legfontosabb információkat.
Így lehet védekezni ellenük
Az egyik jó módszer a csalók kiszűrésére, a keresztazonosítás. Ebben az esetben csak az adatok egy részét adjuk meg, hiszen a rendszerben a banki alkalmazottak látnak rólunk mindent. Amennyiben csalóval van dolgunk, az fennakad a rostán, és így nem fog tudni belépni a számlánkra. Soha ne adjuk meg a betéti vagy hitelkártyája PIN-kódját, CVV-kódját, online banki jelszavát vagy egyszer használható, második hitelesítési kódot. A bankok sosem kérik ezeket az információkat!
És még néhány jótanács
Ne telepítsünk idegen vagy gyanús programokat a számítógépünkre vagy a telefonunkra. És ami különösen fontos, hogy ne utaljunk pénzt telefonon érkező kérésre. Amennyiben felmerül a csalási gyanúja azonnal jelentsük a bankunknál.