RETRO RÁDIÓ

Változás a nyugdíjaknál: erre a papírra is szükség lesz a megfelelő nyugdíjhoz!

MZ/X
Szerző
MZ/X
Létrehozva2024. 02. 18. 05:30

2024. január elsejétől bevezettek egy új szabályt, ami a munkaadókat és a munkavállalókat is érinti. Mostantól egy új dokumentumot is meg kell őrizni ahhoz, hogy megfelelő nyugdíjat kapjunk. Mutatjuk, hogy melyiket!

A nyugdíjak pontos, időben történő megállapítását szigorú előírások biztosítják. Ennek érdekében mind a volt munkaakadókat, mind a leendő nyugdíjasokat bejelentési, nyilvántartási, adatszolgáltatási kötelezettség terheli. Idén pedig bővült azon megőrzendő dokumentumok köre, amiket majd be kell szolgáltatni a megfelelő időben, hogy akkora nyugdíjat kapjunk, amekkora megillet bennünket.

nyugdíj, igazolás, papír, szerződés, foglaloztatási igazolás
Egy új dokumentumot kell megőrizni a nyugdíjhoz. Fotó: fizkes

Mitől függ, hogy mekkora lesz a nyugdíjunk?

A nyugdíjra való jogosultság és a nyugdíj összege a szolgálati idő hosszától (hány évet dolgoztunk) és a nyugdíj alapjául szolgáló kereset, jövedelem nagyságától (mennyit kerestünk) függ. Ezeket viszont valamivel igazolni kell. Ahhoz, hogy mire nyugdíjra leszünk jogosultak, ezek az információk rendelkezésre álljanak, a törvények előírják, mely dokumentumokat kell addig megőrizni, elsősorban a volt munkaadóinknak (foglalkoztatóknak). Ezen dokumentumok sora bővült idén január elsejétől - hívja fel a figyelmet az ado.hu.

Ezzel bővült a megőrzendő dokumentumok köre

2024 januárjától a megőrzendő dokumentumok köre bővült a foglalkoztatási igazolásokkal. Ezt a papírt a munkaviszony megszűnésekor a munkaadó köteles kiállítani a kilépő dolgozónak. Az igazolás kiállítható elektronikus formában, de kérhetjük papír alapon is. Ha felmondunk, akkor az utolsó munkában töltött napon, minden más esetben a munkaviszony megszűnését követő öt munkanapon belül meg kell kapjuk! Amennyiben ez nem így történik, a munkaadónak bírságot kell fizetnie.

Mi az a foglalkoztatói igazolás?

Ez az igazolás egyetlen nyomtatványon foglalja össze a korábbi, kilépéskor kiadandó igazolásokat. Vagyis mostantól egy jogviszony megszűnésekor nem hatféle különböző dokumentumot, hanem csak egy, minden szükséges információt tartalmazó igazolást fogunk kapni elektronikus formában vagy papír alapon. A dokumentumban a következők szerepelnek:

  • munkáltatói igazolás,
  • igazolás a tárgyévben levont és megfizetett nyugdíjjárulékról,
  • kilépő adatlap,
  • igazolólap az álláskeresési járadék és álláskeresési segély megállapításához,
  • igazolás a bírósági végzés alapján meghatározott tartási kötelezettségekről,
  • tb-igazolvány.

Azt is fontos tudni, hogy ezt az igazolást a munkavállalók is megkapják, de a munkáltatóknak is meg kell őrizniük, méghozzá az öregségi nyugdíjkorhatár betöltését követő öt évig. A nyugdíjkorhatárt az adott személy születési éve szerint határozzák meg, az 1957-től születettek esetében ez a korhatár például a betöltött 65. életév.

Máshoz is kell ez a papír

Aki álláskeresési járadékot (korábbi nevén munkanélküli segélyt) szeretne igényelni, annak be kell mutatnia a munkáltatótól kapott foglalkoztatói igazolást.

 

 

Ripost hírek

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.