Létrehozva: 2024.02.18.

Változás a nyugdíjaknál: erre a papírra is szükség lesz a megfelelő nyugdíjhoz!

2024. január elsejétől bevezettek egy új szabályt, ami a munkaadókat és a munkavállalókat is érinti. Mostantól egy új dokumentumot is meg kell őrizni ahhoz, hogy megfelelő nyugdíjat kapjunk. Mutatjuk, hogy melyiket!

A nyugdíjak pontos, időben történő megállapítását szigorú előírások biztosítják. Ennek érdekében mind a volt munkaakadókat, mind a leendő nyugdíjasokat bejelentési, nyilvántartási, adatszolgáltatási kötelezettség terheli. Idén pedig bővült azon megőrzendő dokumentumok köre, amiket majd be kell szolgáltatni a megfelelő időben, hogy akkora nyugdíjat kapjunk, amekkora megillet bennünket.

nyugdíj, igazolás, papír, szerződés, foglaloztatási igazolás
Egy új dokumentumot kell megőrizni a nyugdíjhoz. Fotó: fizkes

Mitől függ, hogy mekkora lesz a nyugdíjunk?

A nyugdíjra való jogosultság és a nyugdíj összege a szolgálati idő hosszától (hány évet dolgoztunk) és a nyugdíj alapjául szolgáló kereset, jövedelem nagyságától (mennyit kerestünk) függ. Ezeket viszont valamivel igazolni kell. Ahhoz, hogy mire nyugdíjra leszünk jogosultak, ezek az információk rendelkezésre álljanak, a törvények előírják, mely dokumentumokat kell addig megőrizni, elsősorban a volt munkaadóinknak (foglalkoztatóknak). Ezen dokumentumok sora bővült idén január elsejétől - hívja fel a figyelmet az ado.hu.

Ezzel bővült a megőrzendő dokumentumok köre

2024 januárjától a megőrzendő dokumentumok köre bővült a foglalkoztatási igazolásokkal. Ezt a papírt a munkaviszony megszűnésekor a munkaadó köteles kiállítani a kilépő dolgozónak. Az igazolás kiállítható elektronikus formában, de kérhetjük papír alapon is. Ha felmondunk, akkor az utolsó munkában töltött napon, minden más esetben a munkaviszony megszűnését követő öt munkanapon belül meg kell kapjuk! Amennyiben ez nem így történik, a munkaadónak bírságot kell fizetnie.

Mi az a foglalkoztatói igazolás?

Ez az igazolás egyetlen nyomtatványon foglalja össze a korábbi, kilépéskor kiadandó igazolásokat. Vagyis mostantól egy jogviszony megszűnésekor nem hatféle különböző dokumentumot, hanem csak egy, minden szükséges információt tartalmazó igazolást fogunk kapni elektronikus formában vagy papír alapon. A dokumentumban a következők szerepelnek:

  • munkáltatói igazolás,
  • igazolás a tárgyévben levont és megfizetett nyugdíjjárulékról,
  • kilépő adatlap,
  • igazolólap az álláskeresési járadék és álláskeresési segély megállapításához,
  • igazolás a bírósági végzés alapján meghatározott tartási kötelezettségekről,
  • tb-igazolvány.

Azt is fontos tudni, hogy ezt az igazolást a munkavállalók is megkapják, de a munkáltatóknak is meg kell őrizniük, méghozzá az öregségi nyugdíjkorhatár betöltését követő öt évig. A nyugdíjkorhatárt az adott személy születési éve szerint határozzák meg, az 1957-től születettek esetében ez a korhatár például a betöltött 65. életév.

Máshoz is kell ez a papír

Aki álláskeresési járadékot (korábbi nevén munkanélküli segélyt) szeretne igényelni, annak be kell mutatnia a munkáltatótól kapott foglalkoztatói igazolást.

 

 

Iratkozzon fel a Ripost hírlevelére!
Sztár, közélet, életmód... a legjobb cikkeink első kézből!
Ingatlanbazar.hu - Gyors. Okos. Országos
-

További cikkek