kulcsár edina
A hivatalos fekete péntek még messze van, mégis több üzletben már tartanak az akciók, a nagy leárazások. Ha ilyen terméket vásárolnánk, ezekre nagyon figyeljünk!
Az üzletek elindították az év végi nagy akcióikat amiket ma már a legtöbb helyen Black Friday-nak hívnak, pedig hivatalosan fekete péntek csak egy nap van egy évben. Ennek ellenére van online olyan bolt, ahol egy hónapig tart a Black Friday. Annak jártunk utána, hogy mikor van az igazi fekete péntek és mire érdemes figyelnünk, amikor ilyen akciós terméket vásárolunk.
Egy kutatás szerint sok magyar halasztott el vásárlást azért, hogy a Black Friday alatt szerezze be az adott terméket. A válaszadók harmada nyilatkozott úgy, hogy a novemberi kedvezmények alatt szeretné beszerezni a karácsonyi ajándékokat, de majdnem a magyarok fele tervez vásárolni valamit a fogyasztás "új ünnepén", vagyis fekete pénteken. A Reacty Digital és a Shoptet által készített reprezentatív felmérésből az is kiderül, hogy a magyar felnőttek 45%-a tervez vásárolni a Black Friday időszakában, és nagyjából 43 ezer forintnak megfelelő összeget terveznek elkölteni.
Több magyarországi üzlet döntött úgy, hogy nem várja meg a tényleges Fekete Pénteket és saját akcióba kezd. Ezek a különféle bolthálózatok saját nevet is adnak a több hetes, sőt akár egy hónapos kedvezmény őrületeiknek, így például: Black November, vagy Blue Week és hasonlók.
Eredetileg a karácsonyi bevásárlás kezdetét jelző nagy leárazások napja volt a fekete péntek. A Black Friday ötlete az Egyesült Államok származik, ahol minden évben a hálaadást követő pénteken tartják ezt. Az eleinte csak az USA-ban ismert eseményt ma már világszerte megrendezik, lassan egy évtizede Magyarországon is. Ami pedig a hivatalos dátumot illeti: mivel a hálaadás november negyedik csütörtökére esik, a fekete pénteket általában november 23. és 29. között tartják, ez így van hazánkban is. Idén november 24-én lesz a napja, de ahogy láthatjuk, van, ahol előbb elkezdik a leárazásokat.
A fekete péntek kifejezést először az 1869-es pénzügyi válság idején használták, majd 1961-ben a philadelphiai rendőrség hívta így a hálaadást követő napot a dugók és az üzletekben lévő tömeg és erőszak miatt. Pozitív jelentést 1966-ban kapott a kifejezés, mikor is egy PR-os, bizonyos Abe S. Rosen összefogott philadelphiai kereskedőkkel és a Black Friday-t a karácsonyi bevásárlás kezdetével azonosították.
Az üzletek szabadon dönthetnek arról, hogy mit és mennyivel áraznak le, a szabályok betartása mellett. Két dolog közül választhatnak: vagy időkorláthoz kötik, vagy időkorlát nélkül szervezik meg az akciót. Ha időhöz kötik, akkor kötelesek az akció időtartama alatt végig elérhetővé tenni az akciós termékeket. Fontos, hogy már csak egyféleképpen jelezhetik a kereskedők a leértékelések mértékét a hirdetéseikben, a kirakatban, a polcokon, a katalógusokban és honlapjaikon: minden esetben fel kell tüntetni a korábbi árat, ami kizárólag a megelőző legalább harminc napon belüli legalacsonyabb ár lehet. Vagyis elméletben az ügyeskedő üzletek, webshopok már nem kerekíthetik mutatósabbra kedvezményeiket és megszűnt azt a gyakorlat, hogy a kereskedő egy-egy akció előtt átmenetileg megemeli az árakat, majd ebből a feltupírozott összegből biztosít rengeteg százalékos engedményt.
Mivel nincs szabályozva mikor, milyen akcióra lehet rásütni azt, hogy Black Friday, ezért semmi sem garantálja, hogy tényleg jól járunk, ha fekete pénteki akció keretein belül vásárolunk. Ez persze nem azt jeleni, hogy ne lehetne jó ajánlatokat kifogni, csak azt, hogy ebben az időszakban még inkább érdemes a kiválasztott termék árát máshol is megnézni. Javasolt az ár-összehasonlító oldalak használata is és érdemes a vásárlói visszajelzéseket is átnézni. Könnyen előfordulhat, hogy az akciós termékek máshol, eredeti árukon is ugyanannyiba kerülnek, vagy olcsóbbak, mint amit épp Black Friday keretében találtunk.
Ha interneten vásárolunk, akkor mielőtt lenyomjuk a megrendelés gombot, érdemes a webáruházat üzemeltető cégeknek utánanézni, hogy valóban létezik-e. Javasolt a súlyos jogsértést elkövető webáruházak adatbázisát is megnézni, ami itt található. Figyeljünk arra is, hogy a magyar nyelvű honlap vagy a .hu végződés nem feltétlenül jelenti azt, hogy hazai kereskedőtől rendelünk, ez csak a Kapcsolat menüpontra kattintva lehet kideríteni! Fontos még, hogy
Először mindig a kereskedőhöz. Ha nem sikerül a panaszunkat az eladóval rendezni, akkor a fogyasztóvédelmi hatósághoz, illetve a békéltető testületekhez is fordulhatunk. Jó hír, hogy 2024 januárjától egy új törvény értelmében a testületek sokkal rugalmasabb és hatékonyabb vitarendezési lehetőséget biztosítanak majd.
Íme két videónk, amelyek arról szólnak, mire kell vigyázni Black Friday idején: