tóth gabi
Sokan vásárolnak online. Egyrészt mert egyszerűbb és gyorsabb, másrészt pedig mert ha nem tetszik valami, indoklás nélkül el lehet állni a vásárlástól, vagyis visszajár a teljes vételár. E-mailben történő vásárlás esetén is igaz ez?
Az internetes kereskedelem a pandémia alatt kapott központi szerepet, a népszerűsége pedig azóta is töretlen. Sokan vesznek ruhát, cipőt, jegyeket és elektronikai cikkeket is online. Egyrészt mert gyors és megbízható a hazai webshopok jó része, másrészt mert a törvények lehetővé teszik, hogy két héten belül indoklás nélkül visszakérjük a pénzünket, így nincs sok kockázat a vásárlásban. De mi a helyzet akkor, ha valaki e-mailen rendel valamit egy vállalkozástól, akkor is visszajár a vételár elállás esetén?
A fogyasztóvédelem.hu egyik olvasója azzal fordult a portálhoz, hogy e-mailen rendelt egy terméket egy szolgáltatótól akinek üzlete is van, ahol át lehet venni a terméket. Nem webshopon, nem telefonon, nem személyesen történt tehát a vásárlás. Az átvételkor a vásárló jelezte a cserére vonatkozó szándékát. A termék nem hibás, de internetes vásárlás lévén élni szeretett volna a 14 napos elállási jogával. A szolgáltató viszont nem hajlandó sem cserélni, se visszavenni a termékeket. Válasza alapján az e-mailen történő vásárlás nem internetes vásárlásnak minősül-olvasható az eset a Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesületének blogján.
Egyrészt az e-mailben történő vásárlás is azon adásvételi szerződések közé sorolható, amelyek esetében a 14 napos indokolás nélküli elállási jog gyakorolható, hiszen távollévők között kötött szerződésről van szó. Azt viszont fontos tudni, hogy ez az elállási jog cserét nem tesz lehetővé, kizárólag a szerződéskötés előtt fennállt eredeti állapot helyreállítására irányul, azaz arra, hogy a termék visszakerüljön a vállalkozáshoz, az ellenérték pedig a fogyasztóhoz-írják. Tehát az e-mailen történő rendelés is internetes vásárlás, így él a 14 napos elállási idő, cserélni viszont nem lehet a terméket.
A fogyasztóvédők azt javasolják, hogy először is hívjuk fel a vállalkozás figyelmét írásban arra, hogy milyen szabályok is vonatkozik rájuk. Ebben a felszólító levélben érdemes kitérni arra is, hogy a vállalkozás az indokolás nélküli elállási jog tekintetében nem a hatályos jogszabályoknak megfelelően tájékoztatja a fogyasztókat, ami felveti a megtévesztő kereskedelmi gyakorlat gyanúját, tehát hatósági bejelentésnek van helye. Ezt meg is tehetjük a lakóhelyünk szerinti megyei Kormányhivatal Fogyasztóvédelmi Főosztályán. Emellett a lakóhelyünk szerint illetékes Békéltető Testület alternatív vitarendezési eljárását is megindíthatjuk, hogy a pénzünk minél hamarabb visszakaphassuk.