Létrehozva: 2023.07.21.

Ha e-mailben rendeltem meg valamit, visszaküldhetem 14 napig?

Sokan vásárolnak online. Egyrészt mert egyszerűbb és gyorsabb, másrészt pedig mert ha nem tetszik valami, indoklás nélkül el lehet állni a vásárlástól, vagyis visszajár a teljes vételár. E-mailben történő vásárlás esetén is igaz ez?

Az internetes kereskedelem a pandémia alatt kapott központi szerepet, a népszerűsége pedig azóta is töretlen. Sokan vesznek ruhát, cipőt, jegyeket és elektronikai cikkeket is online. Egyrészt mert gyors és megbízható a hazai webshopok jó része, másrészt mert a törvények lehetővé teszik, hogy két héten belül indoklás nélkül visszakérjük a pénzünket, így nincs sok kockázat a vásárlásban. De mi a helyzet akkor, ha valaki e-mailen rendel valamit egy vállalkozástól, akkor is visszajár a vételár elállás esetén?

internetes vásárlás,webshop,webáruház, Wish, kereskedő,online bolt, e-mail
E-mailben történő vásárlás esetén is jár a 14 nap elállás? Fotó: AS

Igen, van, ahol lehet e-mailben is vásárolni

A fogyasztóvédelem.hu egyik olvasója azzal fordult a portálhoz, hogy e-mailen rendelt egy terméket egy szolgáltatótól akinek üzlete is van, ahol át lehet venni a terméket. Nem webshopon, nem telefonon, nem személyesen történt tehát a vásárlás. Az átvételkor a vásárló jelezte a cserére vonatkozó szándékát. A termék nem hibás, de internetes vásárlás lévén élni szeretett volna a 14 napos elállási jogával. A szolgáltató viszont nem hajlandó sem cserélni, se visszavenni a termékeket. Válasza alapján az e-mailen történő vásárlás nem internetes vásárlásnak minősül-olvasható az eset a Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesületének blogján.

Kinek van igaza a fogyasztóvédők szerint?

Egyrészt az e-mailben történő vásárlás is azon adásvételi szerződések közé sorolható, amelyek esetében a 14 napos indokolás nélküli elállási jog gyakorolható, hiszen távollévők között kötött szerződésről van szó. Azt viszont fontos tudni, hogy ez az elállási jog cserét nem tesz lehetővé, kizárólag a szerződéskötés előtt fennállt eredeti állapot helyreállítására irányul, azaz arra, hogy a termék visszakerüljön a vállalkozáshoz, az ellenérték pedig a fogyasztóhoz-írják. Tehát az e-mailen történő rendelés is internetes vásárlás, így él a 14 napos elállási idő, cserélni viszont nem lehet a terméket.

Mit tehetünk olyankor, ha nem hajlandó egy vállalkozás betartani a törvényeket?

A fogyasztóvédők azt javasolják, hogy először is hívjuk fel a vállalkozás figyelmét írásban arra, hogy milyen szabályok is vonatkozik rájuk. Ebben a felszólító levélben érdemes kitérni arra is, hogy a vállalkozás az indokolás nélküli elállási jog tekintetében nem a hatályos jogszabályoknak megfelelően tájékoztatja a fogyasztókat, ami felveti a megtévesztő kereskedelmi gyakorlat gyanúját, tehát hatósági bejelentésnek van helye. Ezt meg is tehetjük a lakóhelyünk szerinti megyei Kormányhivatal Fogyasztóvédelmi Főosztályán. Emellett a lakóhelyünk szerint illetékes Békéltető Testület alternatív vitarendezési eljárását is megindíthatjuk, hogy a pénzünk minél hamarabb visszakaphassuk.

gmail, email, e-mail
E-mailben történő vásárlás esetén is jár a 14 nap elállás? Fotó: Pixabay

 

Iratkozzon fel a Ripost hírlevelére!
Sztár, közélet, életmód... a legjobb cikkeink első kézből!
Ingatlanbazar.hu - Gyors. Okos. Országos
-

További cikkek