Marics Peti
Egy friss felmérés 112 európai útvonal légi és vasúti jegyárait hasonlította össze, köztük több Budapestről indulóét is. Ebből kiderül, hogy hová érdemes repülővel és hová vonattal utazni.
Mindkét közlekedési formának megvannak a maga előnyei, hátrányai. Például a repülés 80%-kal károsabb a klímára, mint a vasúti közlekedés, cserébe sokszor olcsóbb és gyorsabb. A vonatról viszont bármikor le lehet szállni és néhány úti cél esetében olcsóbb, mint a fapadosok. Hová érdemes vonattal és hová repülővel utazni? Most kiderül!
A Greenpeace legújabb tanulmányában 112 európai útvonal légi és vasúti jegyárait hasonlította össze. Az egyes útvonalakon 9 különböző napon érvényes légi és vasúti viteldíjak árát nézték meg. Az elemzett útvonalak többségénél (112 útvonalból 79) a repülőjáratok olcsóbbak voltak, mint a vasút, volt, hogy harmincszor kevesebbe került. Néhány városba viszont jobban megéri vonattal utazni. A 112 útvonalból 23 esetében jutottak erre a következtetésre - olvasható a tudatosvasarlo.hu-n.
Ami a légi közlekedést illeti, három fapados légitársaság járatai is elérhetők a fővárosban: a Wizz Air, a Ryanairre és az easyJet is indít gépeket. Emellett Magyarország számos országgal áll jó összeköttetésben vasúton is. Bécsbe például naponta 18 vonatpár közlekedik, így az onnan induló éjszakai vonatokkal minden irányba utazhatunk. Emellett a MÁV is kínál néhány éjszakai vonatjáratot Budapestről, többek között Zürichbe, Stuttgartba és Romániába.
Brüsszel és Párizs felé az elemzett útvonalakon a repülőjegy szinte mindig olcsóbb volt, mint a vonat, így ha a környezeti szempontokat figyelmen kívül hagyjuk és csak az árakat nézzük, ezekbe az országokba érdemesebb repülővel menni. Az árkülönbség ugyanis akár 12,5-szeres is lehet. Azt sem árt tudni, hogy Bécsből olcsóbb repülni, mint Budapestről: bécsi indulással 10-15, de akár 30.000 forintot is megtakaríthatunk. Persze oda is el kell jutni.
A közép- és kelet-európai országokon belüli útvonalakon, például Bukarestbe és Prágába, valamint Berlinbe olcsóbb vonattal utazni. A Budapest-Berlin útvonalon a Ryanair naponta, a Wizz Air heti 6 alkalommal indít járatot. A vasút napi 2 közvetlen összeköttetést kínál, egy nappali és egy éjszakai vonatot. A vonat a vizsgált 9 napból 6 napon olcsóbbnak bizonyult - méghozzá 25%-kal - ezen az útvonalon.
Ha Bukarest a cél, szintén napi 2 vonatpár áll rendelkezésre, amiket a román állami vasúttársaság, a CFR üzemeltet. Repülővel ugyancsak a román állami tulajdonú TAROM-mal lehet utazni naponta, az Air Connect román regionális légitársasággal pedig hetente kétszer. Mivel a vonatjegyek nem kerülnek többe 37,62 eurónál, a vonat mindig olcsóbb ezen az útvonalon.
Aki Prágába utazna Budapestről, a következőkre számíthat: a Ryanair szombat kivételével naponta repül oda, vonatot pedig a cseh vasúttársaság, a CD, illetve a RegioJet magánvasúttársaság indít oda, naponta többször is. A vonatjegy ára 21,13 és 32,77 € között van, ami a vizsgált 9 napon mindig alacsonyabbnak bizonyult, mint a repülőjegyeké.
Néhány szó az utazások környezeti hatásáról
Ha az ár mellett a környezetünkre gyakorolt hatást is figyelembe vennénk, a következőkkel nem árt tisztában lenni: egy Bukarestből Budapestre tartó repülőút 190 kg káros üvegházhatású gáz kibocsátásával jár utasonként. A 950 km hosszú vonat használatával ezeknek a kibocsátásoknak a 83%-át lehet megtakarítani. Egy Budapestről Brüsszelbe tartó repülőút pedig 421 kg káros üvegházhatású gázkibocsátást okoz utasonként. Ha az 1350 km hosszú utat vonattal tennénk meg, az 90%-kal csökkentené ezeket a kibocsátásokat. Ez a megtakarítás 1700 kWh villamosenergia fogyasztásának felel meg, ami egy háztartás számára körülbelül 10 hónapig elegendő.