
Vigyázz, ezekkel a reklámokkal nagyon megjárhatod
Aggályos internetes reklámokra hívják fel a figyelmet az Nemzeti Média és Hírközlési Hatóság (NMHH) szakemberei. Így ismerheted fel őket.
A különböző weboldalakon és a közösségi platformokon elárasztanak minket a reklámok, melyek mintegy 20%-a úgynevezett álcázott reklám. Az NMHH szakemberei szerint az ilyen csábító ajánlatokat mindig érdemes fenntartásokkal kezelni. Felismerni is segítenek őket.

Akár vírusos oldalra is irányíthatnak az ilyen reklámok
Az angolul hidden reklámoknak azokat a hirdetéseket nevezzük, amelyeknél meghatározhatatlan a reklámozó cég/személy vagy ismeretlen a reklám célja, valamint valószínűsíthető, hogy veszélyes/vírusos oldalra vezet a hivatkozás, netalán a felhasználótól próbál pénzt kicsikarni. Ezen reklámok egy része legális terméket népszerűsít, azonban a nagyobb részük aggályos. Az NMHH vizsgálata arra kereste a választ, hogy a szóban forgó reklámok mennyire elterjedtek, hol jelennek meg, illetve útmutatást kíván adni arra vonatkozóan, hogy miképpen lehet elkerülni ezeket.
Sok mindent reklámoznak így
A hidden kategóriába tartozó hirdetések legnagyobb része valamilyen étrendkiegészítő, vagy az életmód, az egészség azonnali javulását ígérő „csodaszer”. Például májvédő, látásjavító gyógyszemüveg, fiatalító ízületvédő. Mivel a krónikus betegségek alapvetően az idősebb korosztályt érintik, így ezek a szerek – és velük együtt a hirdetések – jellemzően őket célozzák meg.

Fel lehet ismerni, ha egy hirdetés megtévesztő
A kétes reklámok egyik legfőbb ismertetőjegye az extrém figyelemfelkeltés. Sokkoló, megbotránkoztató, a nézőt kellemetlen érzésekkel eltöltő fotók használata jellemzi, illetve a korábban már említett hangzatos ígéretek, melyekben visszatérő elem a szinte azonnali hatás hangsúlyozása.
Így lehet felismerni az álcázott reklámokat
Az NMHH munkatársai összegyűjtötték, hogy mire érdemes figyelni, hogy felismerjük a megtévesztő reklámokat:
- Az oldal fejlécében megjelenő, tudományosnak ható szervezetek logóinak halmozása.
- Gyakori, hogy a termékről „szakértő”, „tudós” vagy a termék megalkotója nyilatkozik. Ilyenkor ajánlott rákeresni a nyilatkozó nevére, szakmai reputációjára.
- Fenntartásokkal kezelendők a hirdetésekben megjelenő túlzó állítások (pl.: 15 kg/30 nap diéta nélkül), amelyek nagy valószínűséggel átverések.
- Gyanúra adhat okot, ha az oldalon megjelenő „vásárlói vélemények” egytől egyig szélsőségesen pozitívak.
- Nézzük meg a Kapcsolat menüpontot! Ha itt csak egy kitölthető űrlap szerepel, az mindenképpen gyanús.
- Ismeretlen webáruházban mindig nézzük meg az oldal szerződési feltételeit.
- Ne hagyjuk, hogy az adott weboldal vásárlási szándékunk megvalósítását sürgesse!
