Létrehozva: 2023.01.18.

Vigyázz, ezekkel a reklámokkal nagyon megjárhatod

Aggályos internetes reklámokra hívják fel a figyelmet az Nemzeti Média és Hírközlési Hatóság (NMHH) szakemberei. Így ismerheted fel őket.

A különböző weboldalakon és a közösségi platformokon elárasztanak minket a reklámok, melyek mintegy 20%-a úgynevezett álcázott reklám. Az NMHH szakemberei szerint az ilyen csábító ajánlatokat mindig érdemes fenntartásokkal kezelni. Felismerni is segítenek őket.

reklám,laptop,mobil,like
Fotó: 13_Phunkod / Shutterstock

Akár vírusos oldalra is irányíthatnak az ilyen reklámok

Az angolul hidden reklámoknak azokat a hirdetéseket nevezzük, amelyeknél meghatározhatatlan a reklámozó cég/személy vagy ismeretlen a reklám célja, valamint valószínűsíthető, hogy veszélyes/vírusos oldalra vezet a hivatkozás, netalán a felhasználótól próbál pénzt kicsikarni. Ezen reklámok egy része legális terméket népszerűsít, azonban a nagyobb részük aggályos. Az NMHH vizsgálata arra kereste a választ, hogy a szóban forgó reklámok mennyire elterjedtek, hol jelennek meg, illetve útmutatást kíván adni arra vonatkozóan, hogy miképpen lehet elkerülni ezeket.

Sok mindent reklámoznak így

A hidden kategóriába tartozó hirdetések legnagyobb része valamilyen étrendkiegészítő, vagy az életmód, az egészség azonnali javulását ígérő „csodaszer”. Például májvédő, látásjavító gyógyszemüveg, fiatalító ízületvédő. Mivel a krónikus betegségek alapvetően az idősebb korosztályt érintik, így ezek a szerek – és velük együtt a hirdetések – jellemzően őket célozzák meg.

reklám,hirdetés
Fotó: Thinglass / Shutterstock

Fel lehet ismerni, ha egy hirdetés megtévesztő

A kétes reklámok egyik legfőbb ismertetőjegye az extrém figyelemfelkeltés. Sokkoló, megbotránkoztató, a nézőt kellemetlen érzésekkel eltöltő fotók használata jellemzi, illetve a korábban már említett hangzatos ígéretek, melyekben visszatérő elem a szinte azonnali hatás hangsúlyozása.

Így lehet felismerni az álcázott reklámokat

Az NMHH munkatársai összegyűjtötték, hogy mire érdemes figyelni, hogy felismerjük a megtévesztő reklámokat:

  • Az oldal fejlécében megjelenő, tudományosnak ható szervezetek logóinak halmozása.
  • Gyakori, hogy a termékről „szakértő”, „tudós” vagy a termék megalkotója nyilatkozik. Ilyenkor ajánlott rákeresni a nyilatkozó nevére, szakmai reputációjára.
  • Fenntartásokkal kezelendők a hirdetésekben megjelenő túlzó állítások (pl.: 15 kg/30 nap diéta nélkül), amelyek nagy valószínűséggel átverések.
  • Gyanúra adhat okot, ha az oldalon megjelenő „vásárlói vélemények” egytől egyig szélsőségesen pozitívak.
  • Nézzük meg a Kapcsolat menüpontot! Ha itt csak egy kitölthető űrlap szerepel, az mindenképpen gyanús.
  • Ismeretlen webáruházban mindig nézzük meg az oldal szerződési feltételeit.
  • Ne hagyjuk, hogy az adott weboldal vásárlási szándékunk megvalósítását sürgesse!

 

Iratkozzon fel a Ripost hírlevelére!
Sztár, közélet, életmód... a legjobb cikkeink első kézből!
Ingatlanbazar.hu - Gyors. Okos. Országos
-

További cikkek