tóth gabi
Aggályos internetes reklámokra hívják fel a figyelmet az Nemzeti Média és Hírközlési Hatóság (NMHH) szakemberei. Így ismerheted fel őket.
A különböző weboldalakon és a közösségi platformokon elárasztanak minket a reklámok, melyek mintegy 20%-a úgynevezett álcázott reklám. Az NMHH szakemberei szerint az ilyen csábító ajánlatokat mindig érdemes fenntartásokkal kezelni. Felismerni is segítenek őket.
Az angolul hidden reklámoknak azokat a hirdetéseket nevezzük, amelyeknél meghatározhatatlan a reklámozó cég/személy vagy ismeretlen a reklám célja, valamint valószínűsíthető, hogy veszélyes/vírusos oldalra vezet a hivatkozás, netalán a felhasználótól próbál pénzt kicsikarni. Ezen reklámok egy része legális terméket népszerűsít, azonban a nagyobb részük aggályos. Az NMHH vizsgálata arra kereste a választ, hogy a szóban forgó reklámok mennyire elterjedtek, hol jelennek meg, illetve útmutatást kíván adni arra vonatkozóan, hogy miképpen lehet elkerülni ezeket.
A hidden kategóriába tartozó hirdetések legnagyobb része valamilyen étrendkiegészítő, vagy az életmód, az egészség azonnali javulását ígérő „csodaszer”. Például májvédő, látásjavító gyógyszemüveg, fiatalító ízületvédő. Mivel a krónikus betegségek alapvetően az idősebb korosztályt érintik, így ezek a szerek – és velük együtt a hirdetések – jellemzően őket célozzák meg.
A kétes reklámok egyik legfőbb ismertetőjegye az extrém figyelemfelkeltés. Sokkoló, megbotránkoztató, a nézőt kellemetlen érzésekkel eltöltő fotók használata jellemzi, illetve a korábban már említett hangzatos ígéretek, melyekben visszatérő elem a szinte azonnali hatás hangsúlyozása.
Az NMHH munkatársai összegyűjtötték, hogy mire érdemes figyelni, hogy felismerjük a megtévesztő reklámokat: