
Így nem vernek át az év végi leárazásokkal
A fogyasztóvédelmi hatóság készített egy e-kereskedelmi kisokost, amiben felhívják a figyelmet a netes vásárlás buktatóira.
Az év végi hatalmas árleszállítások ígérete könnyen megtévesztheti a vásárlókat, akik viszont kellő körültekintéssel és tudatossággal elkerülhetik a felesleges bosszúságokat. Hogy pontosan mikre érdemes figyelni, azt a fogyasztóvédelmi hatóság gyűjtötte össze korábban egy kisokosban.

Ma már egy hónapig tart a fekete péntek
A webáruházak számtalan kedvezményes vásárlási lehetőséget ajánlanak a novemberi, decemberi akciós napjaikon. Az utóbbi évek tapasztalata az, hogy már nemcsak egy napra hirdetnek például fekete pénteket, hanem akár heteken keresztül olcsóbban kínálják a termékeiket. A hatóság évről-évre kiemelten figyeli a Black Friday-t és a hasonló akciókat. A gyakorlati tapasztalatok és a próbavásárlások alapján pedig egy e-kereskedelmi kisokosban gyűjtötték össze a tanácsaikat, amik a következők.
A kiválasztás
A hatóság szerint nem feltétlenül az internetes kereső által kiadott első találat a legmegfelelőbb választás. Javasolt az ár-összehasonlító oldalak használata és érdemes a vásárlói visszajelzéseket is átnézni. Könnyen előfordulhat, hogy az akciós termékek máshol, eredeti árukon is ugyanannyiba kerülnek, vagy olcsóbbak, mint amit épp találtunk.
Vásárlás előtt tájékozódjunk
Mielőtt lenyomjuk a megrendelés gombot, érdemes a webáruházat üzemeltető cégeknek utánanézni, hogy valóban létezik-e. Javasolt a súlyos jogsértést elkövető webáruházak adatbázisát megnézni. (http://www.jogsertowebaruhazak.kormany.hu)
A .hu még nem jelenti, hogy magyar
Figyeljünk arra, hogy a magyar nyelvű honlap vagy a .hu végződés nem feltétlenül jelenti, hogy hazai kereskedőtől rendelünk. Kattintsunk a Kapcsolat menüpontra, innen ki kell derülnie, hogy hazai webáruházban böngészünk-e.

Ha nincs ÁSZF, nincs üzlet
Ne rendeljünk olyan webáruházból, aminek a honlapján nem található általános szerződési feltétel, vagy egy e-mail címen, üzenetküldésre alkalmas űrlapon kívül nem ad meg más elérhetőséget.
A futár előtt bontsuk ki a terméket
Ha megérkezett a termék, sok későbbi problémának vehetjük elejét, ha a futár jelenlétében győződünk meg az áru sértetlenségéről. Ezt a lehetőséget azonban nem minden webáruház biztosítja, van ahol a futár csak a sértetlen csomag átadásáért felel. Éppen ezért nagy értékű termékek esetében érdemes a kibontásról fotó-, vagy videó dokumentációt is készíteni!
Ha nem tetszik a termék, visszaküldhetjük
Az átvételtől számított 14 napon belüli indokolás nélküli elállási jog illeti meg az interneten vásárlókat. Sőt, az elállási jog a termék átvétele előtt is gyakorolható. Az elállást írásban szükséges jelezni az eladó felé, amihez a legtöbb webshop letölthető formanyomtatványt is biztosít. Ilyenkor visszajár a termék és a kiszállítás díja, a visszaküldés költsége viszont nem.

Hová fordulhatunk panasz esetén?
- Először mindig a kereskedőhöz. Amennyiben nem sikerül panaszunkat az eladóval rendezni, úgy az alábbi fórumokhoz fordulhatunk:
- Fogyasztóvédelmi hatóság http://jarasinfo.gov.hu
- Európai Fogyasztói Központ http://ec.europa.eu/consumers/odr;
- Békéltető testület https://bekeltet.bkik.hu/
