
10-ből 9 webáruház elbukott ezen a teszten
Azt vizsgálták, hogy megfelelően tájékoztatják-e a vevőket az idén életbe lépett új, fogyasztóvédelmi szabályokról.
Figyelembe véve, hogy számtalan webshop tájékoztatása igen pontatlan és nem felel meg a jogi előírásoknak, nem árt, ha vásárlóként tisztában vagyunk a jogainkkal. Erre érdemes figyelnünk a vásárlásaink során.
Kötelező a tájékoztatás
A webshopoknak a vásárlást megelőzően bizonyos információkról kötelező tájékoztatást és információt nyújtaniuk a fogyasztók részére. Többek között a szavatosságról és a jótállásról, amikkel kapcsolatban idén több új szabály is életbe lépett. A Fogyasztói és Betegjogi Érdekvédelmi Szövetség (FÉBÉSZ) ezúttal azt vizsgálta, hogy a webáruházak átvezették-e ezeket az újdonságokat.

Ezek az új szabályok léptek életbe idén
Amit minden vásárlónak tudnia kell, hogy 2022. január 1-jétől fél évről egy évre nőtt az az idő, amíg azt kell feltételezni, hogy egy meghibásodó termék már eleve valamilyen hibában szenvedett a vásárlás pillanatában. A kereskedő dolga ennek az ellenkezőjét bebizonyítani. Ha nem sikerül, a vásárló első körben kijavítást vagy cserét kérhet, második körben árleszállítást vagy a vételár visszafizetését. Ezen kívül változtak a jótállási idősávok és megszűnt az a lehetőség is, hogy a kereskedő költségére más céggel is javíttathatunk, május óta pedig szinte lehetetlenné vált az akciózással való trükközés.
Ez lett a teszt eredménye
10 webáruház tájékoztatóit vizsgálták meg, hogy kiderüljön, sikerült-e megfelelniük a 2022-ben hatályba lépett új rendelkezéseknek. A következőkkel kapcsolatban találtak problémákat:
- A hibás teljesítési vélelem (ami idén január 1-jétől egy évre nőtt) vonatkozásában azt tapasztalták, hogy sajnos a legtöbb tájékoztatóban (9 esetben) még mindig fél év szerepelt.
- Ugyancsak 9 tájékoztatóban gondok akadtak azzal is, hogy a szavatossági jogok között azt tüntették fel, hogy a hibát a fogyasztó a kötelezett költségére kijavíthatja vagy mással kijavíttathatja. Erre viszont a fogyasztóknak már nincs lehetősége.
- A hiba közlése kapcsán vásárlóként érdemes tudni, hogy a hibát annak felfedezése után két hónapon belül jelenteni kell az eladó felé. Ezzel kapcsolatban egy esetben olyan tájékoztatással találkoztak, ami szerint erre mindössze 8 nap van.
- Probléma akadt a kellékszavatossági igény határidejével is – használt termék vonatkozásában. Ez a határidő egy évnél nem lehet rövidebb, az említett tájékoztatóban viszont csupán két hónap szerepelt.
- Végezetül megvizsgálták a jótállással kapcsolatos rendelkezéseket is. Bár ezek a szabályok már régóta hatályban vannak, még így is több esetben találkozott a FÉBÉSZ pontatlanságokkal.

Webshop | Hibás teljesítési vélelem | Hibás termék fogyasztó általi kijavíttatása | A hiba közlése | Használt dolog kellékszavatossága | Jótállási idő |
| Bonami.hu | Nem felelt meg | Nem felelt meg | Megfelelt | Nem felelt meg | Megfelelt |
| Shopon.hu | Nem felelt meg | Nem felelt meg | Nem felelt meg | Nem felelt meg | Nem felelt meg |
| Galt.hu | Megfelelt | Megfelelt | Megfelelt | Megfelelt | Megfelelt |
| Alinda.hu | Egyik vizsgálati szempontnak sem feleltek meg | ||||
| Innovafashion.hu | |||||
| Bestruhazat.hu | |||||
| Ivet.hu | |||||
| Etikastore.hu | |||||
| Butikom.hu | |||||
| Miniboxshop.hu | |||||






