RETRO RÁDIÓ

10-ből 9 webáruház elbukott ezen a teszten

MZ/X
Szerző
MZ/X
Létrehozva2022. 10. 21. 17:40

Azt vizsgálták, hogy megfelelően tájékoztatják-e a vevőket az idén életbe lépett új, fogyasztóvédelmi szabályokról.

Figyelembe véve, hogy számtalan webshop tájékoztatása igen pontatlan és nem felel meg a jogi előírásoknak, nem árt, ha vásárlóként tisztában vagyunk a jogainkkal. Erre érdemes figyelnünk a vásárlásaink során.

Kötelező a tájékoztatás

A webshopoknak a vásárlást megelőzően bizonyos információkról kötelező tájékoztatást és információt nyújtaniuk a fogyasztók részére. Többek között a szavatosságról és a jótállásról, amikkel kapcsolatban idén több új szabály is életbe lépett. A Fogyasztói és Betegjogi Érdekvédelmi Szövetség (FÉBÉSZ) ezúttal azt vizsgálta, hogy a webáruházak átvezették-e ezeket az újdonságokat.

Fotó: Pixabay.com

Ezek az új szabályok léptek életbe idén

Amit minden vásárlónak tudnia kell, hogy 2022. január 1-jétől fél évről egy évre nőtt az az idő, amíg azt kell feltételezni, hogy egy meghibásodó termék már eleve valamilyen hibában szenvedett a vásárlás pillanatában. A kereskedő dolga ennek az ellenkezőjét bebizonyítani. Ha nem sikerül, a vásárló első körben kijavítást vagy cserét kérhet, második körben árleszállítást vagy a vételár visszafizetését. Ezen kívül változtak a jótállási idősávok és megszűnt az a lehetőség is, hogy a kereskedő költségére más céggel is javíttathatunk, május óta pedig szinte lehetetlenné vált az akciózással való trükközés.

Ez lett a teszt eredménye

10 webáruház tájékoztatóit vizsgálták meg, hogy kiderüljön, sikerült-e megfelelniük a 2022-ben hatályba lépett új rendelkezéseknek. A következőkkel kapcsolatban találtak problémákat:

  • A hibás teljesítési vélelem (ami idén január 1-jétől egy évre nőtt) vonatkozásában azt tapasztalták, hogy sajnos a legtöbb tájékoztatóban (9 esetben) még mindig fél év szerepelt.
  • Ugyancsak 9 tájékoztatóban gondok akadtak azzal is, hogy a szavatossági jogok között azt tüntették fel, hogy a hibát a fogyasztó a kötelezett költségére kijavíthatja vagy mással kijavíttathatja. Erre viszont a fogyasztóknak már nincs lehetősége.
  • A hiba közlése kapcsán vásárlóként érdemes tudni, hogy a hibát annak felfedezése után két hónapon belül jelenteni kell az eladó felé. Ezzel kapcsolatban egy esetben olyan tájékoztatással találkoztak, ami szerint erre mindössze 8 nap van.
  • Probléma akadt a kellékszavatossági igény határidejével is – használt termék vonatkozásában. Ez a határidő egy évnél nem lehet rövidebb, az említett tájékoztatóban viszont csupán két hónap szerepelt.
  • Végezetül megvizsgálták a jótállással kapcsolatos rendelkezéseket is. Bár ezek a szabályok már régóta hatályban vannak, még így is több esetben találkozott a FÉBÉSZ pontatlanságokkal.
Fotó: Pixabay.com (Képünk illusztráció)

Webshop

Hibás teljesítési vélelem

Hibás termék fogyasztó általi kijavíttatása

A hiba közlése

Használt dolog kellékszavatossága

Jótállási idő

Bonami.huNem felelt megNem felelt megMegfeleltNem felelt megMegfelelt
Shopon.huNem felelt megNem felelt megNem felelt megNem felelt megNem felelt meg
Galt.huMegfeleltMegfeleltMegfeleltMegfeleltMegfelelt
Alinda.hu

Egyik vizsgálati szempontnak sem feleltek meg

Innovafashion.hu
Bestruhazat.hu
Ivet.hu
Etikastore.hu
Butikom.hu
Miniboxshop.hu

 

Ripost hírek

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.