kulcsár edina
Azzal hirdetnek különböző karkötőket, hogy gazdagabbá, egészségesebbé teszik az ember életét. Ráadásul mindezt százszoros áron teszik.
Aki szokott böngészni a közösségi oldalakon, sokszor találja szembe magát reklámokkal. Ezek közül sajnos sok olyan terméket népszerűsít, amik közel sem arra képesek, mint amit állítanak róla, mégis sokan vásárolnak belőle. Itt egy újabb példa erre a jelenségre. Senki ne dőljön be neki!
A Pénzcentrum egy olyan, a YouTube-on rohamosan terjedő karkötő-hirdetésre lett figyelmes még a tavalyi év végén, ami nagyon hasonlóan lovagolja meg az emberi hiszékenységet, mint a csodát ígérők gyógyszerek estében. Minden bizonnyal az ilyen típusú átverések az újesztendőben is folytatódni fognak. A reklámokról később a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetségének ügyvezető elnöke, Baranovszky György kijelentette, hogy átverés. És hogy mit reklámoznak? Tízezres karkötőket, amitől gazdag és egészséges leszel. Szerintük.
A reklámvideó szerint a karkötő a mesés kelet, misztikus, vallással átitatott terméke, ráadásul obszidiánból készül, ami szintén egy nem mindennapi kőzet. Ez utóbbi azért is fontos, mert így még sokkal több mágikus erő tulajdonítható a terméknek.
Az internet tele van olyan karkötőkkel, mint amik a fentebb tárgyalt videókban is láthatók. Természetesen nem minden ilyen karkötőt próbálnak ilyen csinnadrattával eladni. Ilyen szerencsehozó karkötőt akár már 700-800 forintért is beszerezhetők, de vannak 3-4000-ért is, ahogy 200 forintért is, külföldön pedig akad, ahol 32 forintért árulják. Ezzel szemben a reklámot készítő „cég” alap áron 20.000 forintért árulja őket. Igaz, van akciós is 9000-ért. És hogy mi a magyarázata a százszoros árkülönbségre a hirdetőnek? Ez: „A mi minőségünk messze a legjobb az interneten.”
A videó arról szól, hogy egy átlagos életet élő ember kap egy ilyen karkötőt, aminek következtében sikeres lesz, majd véletlenül elhagyja a karkötőt, ami után szörnyű csapások érik, ezután azonban valaki újra felajánlja neki a karkötőt, ami után ismét sikeres lesz. A legutolsó felajánlás egyben felhívás is a hirdetést néző számára, hogy most ő is megrendelheti a karkötőt.
Aki véletlen vett ebből, vagy ehhez hasonló, semmire sem jó termékből, annak van egy rossz hírünk. A FEOSZ fogyasztóvédelmi szakembere szerint, ha a cég tisztességtelenül is jár el, attól még a vásárlóinak csak úgy nem köteles megtérítenie a hozzá befolyt vételárakat. Jogilag ugyanis a vásárlónak kell megtámadnia bíróságon, és neki kell bizonyítania azt, hogy átverés áldozatává vált. Ezt pedig értelem szerűen a legtöbben nem vállalják. A csodakarkötő webáruházában egyébként ki van írva, hogy amennyiben valaki vissza akarná küldeni a megrendelt karkötőt, e-mailen vegye fel a kapcsolatot a céggel. Csakhogy e-mail cím nem található az oldalon.