kulcsár edina
Egy friss kutatás szerint 15 és 30 fok között nem változik az elektromos járművek energiafogyasztása. De mi a helyzet más hőmérsékleten?
Melegebb időben például-tehát 30 Celsius felett- az intenzívebb légkondicionáló-használat miatt az energiafogyasztás már 50 százalékkal megnő, és ennek megfelelően csökken az egy töltéssel elérhető hatótávolság. Mi történik ehhez képest hideg időben és mire figyeljenek a sofőrök télen?
Amikor a hőmérő higanyszála nulla fok alá süllyed az elektromos autók energiafelhasználása megkétszereződik, mínusz öt fok esetén pedig két és félszeres az energiaigény a standard 21 fokon tapasztalthoz képest-olvasható a rendőrség Országos Balesetmegelőzési Bizottságának weboldalán. A hideghatás például egy BMW i3 elektromos autó esetén a felhasználók által közölt gyakorlati adatok alapján azt jelenti, hogy a kisebb akkumulátorcsomaggal szerelt modellek 21 celsius fokon elmennek 105 km-t, mínusz 5 fokon már csak 60 km-t.
A hideg időszak nem csak a fűtés miatt terheli jobban az elektromos autót akkuit, hanem a későbbi napfelkelte és a korábbi sötétedés miatt bekapcsolt lámpák okán is. Ezen kívül az alacsony hőmérsékleten csökken az akkumulátor feszültsége: a gyártók, hogy ezt ellensúlyozzák az e-autókban az akkumulátort is fűtik – ez pedig megint csak növeli az energiafogyasztást. Mivel az elektromos motor nem termel hulladékhőt, mint a belső égésű motor, először a fűtésekhez szükséges hőmennyiséget elő kell állítani.
Télen az e-autók vezetőinek a legegyszerűbb tipp a hatótávolság megőrzésére a meleg öltözet. Emellett takarékosabb a teljes utastér fűtése helyett – ha van az adott autóban – az ülés és a kormánykerék fűtése, mert ezek kevesebb energiát igényelnek. Persze ezzel az ablakok párátlanítása és jégmentesítése nem megoldott.Ezen kívül ott van az előmelegítés lehetősége, amire több gyártó is kínál okostelefonra letölthető alkalmazást, így távolról is elindíthatjuk a fűtést. Ha az autó töltés alatt, illetve elektromos hálózatra csatlakoztatva parkol, akkor az előfűtés az akkumulátort nem terheli.
Árulnak hőszivattyús autót is
A téli fűtés energiahatékony megoldására egyes elektromos autók gyártói alapfelszereltségként vagy opcióként hőszivattyúkkal látják el járműveiket, amik csökkentik az áramfogyasztást. Elvileg a hőszivattyú úgy működik, mint egy hűtőszekrény, csak fordítva. Egy kilowatt villamos energiából három kilowatt hőt képes előállítani. Üzem közben így az akkumulátor, az elektronika és az elektromotor hulladékhője felhasználható a járművek utasterének hőszivattyúval történő fűtésére.
A hideg a töltési jellemzőket is megváltoztatja. Az akkumulátor belsejében a kémiai reakció télen, alacsony hőmérsékleten lelassul. Ha a töltési folyamat során a környezeti hőmérséklet tartósan alacsony, és az akkumulátor nem meleg vagy nem fűtött, a töltési folyamat ennek megfelelően meghosszabbodik-írja az ORFK-OBB.