kulcsár edina
A kormány felfüggesztette a folyószámla-, hitelkártya-, vállalati-, babaváró és minden pénzintézet által magánszemélyeknek folyósított hitel törlesztését. Aki mégis szeretne fizetni, a következőt kell tennie.
Nagyon sokan keresik a bankokat, mit kell tenniük, ha tovább fizetnék a hitelt a moratórium ellenére. Az OTP telefonos ügyfélszolgálata például túlterhelt és rengetegen keresik fel a bankfiókokat is személyesen, ami nem is csoda, mivel a moratórium több mint egymillió ügyfelüket érinti. A bank ezért arra hívja fel a figyelmet, hogy aki a moratóriummal kapcsolatban érdeklődne náluk, az először is olvassa el a témában közzétett tájékoztatókat és ha kérdése van, lehetőleg online kommunikáljon velük.
A bankok nyomatékosan felhívják a figyelmet arra, hogy a rendelet értelmében aki élni akar a moratóriummal, annak nincs teendője, automatikusan felfüggesztik a törlesztését.
Annak ellenére, hogy ezzel a fajta könnyítéssel a legtöbb adós élhetne, sokan döntenek mégis a továbbfizetés mellett. Előzetesen a Nemzeti Bank úgy becsülte, hogy az adósok mindössze 20%-a fog továbbra is fizetni, ennek ellenére a pénzintézetek arról számolnak be, hogy több tízezer ember nyilatkozott már a moratórium lemondásáról. Aki szeretné és tudja is a törlesztőket fizetni, annak ugyanis nyilatkoznia kell erről a bankjánál. Ezt első sorban az online felületeken és az internetbankon keresztül érdemes megtenni, de vannak más lehetőségek is.
A K&H Banknál – ahogy sok pénzintézetnél – négy lehetőséget biztosítanak a lemondásra. Elsősorban az e-banki és mobilbankon keresztüli ügyintézést javasolják, de végső esetben a 06-1/20/30/70- 335-3355-ös telefonszámon vagy postai úton is lehet nyilatkozni.
Az Erste Banknál a netbankon keresztül, vagy a 06-1-298-0222-es telefonszámon lehet ügyet intézni, a CIB Banknál pedig a CIB24 telefonos ügyfélszolgálatán kívül a internetbankban, egy online alkalmazás, illetve egy telefonos alkalmazás segítségével is lehet nyilatkozni.
A OTP-nél az internetbankba belépve a Fizetési moratórium menüpontban a Törlesztés folytatása opciót kell választani. Akinek nincs internetbankja, az nyilatkozhat a cég honlapján, végső esetben pedig személyesen valamelyik bankfiókban. A Takarékbank ügyfelei a nyilatkozatukat elküldhetik postán, de akár elektronikus levélben is a [email protected] címre. Továbbá itt is lehetőség van a telefonos, illetve a személyes ügyintézésre is, de csak a végső esetben ajánlott ezek igénybevétele.
A Budapest Banknál ugyancsak a honlapon, illetve az internetbankon keresztül célszerű nyilatkozni, de hívható a telebank és végső esetben a személyes ügyintézésre is van lehetőség. Az MKB Banknál a Netbankárba belépve kell megkeresni az Írjon nekünk fület, majd be kell másolni egy előre megírt és a bank honlapján közzétett szöveget.
A Raiffeisennél a 06-80-488-588-as számot kell tárcsázni, végső esetben pedig felkeresni egy bankfiókot. A Gránit Banknál a netbankon keresztül egy egymondatos nyilatkozatot kell tenni, aminek a szövegét már elküldte a bank az összes ügyfelének. Az UniCreditnél szintén netbankon vagy telefonon keresztül lehet nyilatkozni.
Néhány bank közzétett saját nyilatkozatmintát a moratóriumot lemondóknak, vagy megírta előre a nyilatkozat szövegét, amit csak be kell másolni a megadott helyre. Ahol egyik lehetőség sem adott, ott olyan alapvető adatokkal érdemes készülni a nyilatkozattételre, mint a születési hely és idő, a nyilatkozó anyjának neve, ügyfélszám, szerződésszám, telefonszám, emailcím. Egyéni vállalkozóknak pedig szükségük lehet a székhelyük címére, az adószámukra, a vállalkozói nyilvántartási számukra, és nyilvántartásba vételről szóló határozat számára is. Ezeket az adatokat célszerű a postai levél vagy emailcím elején feltüntetni, illetve a telefonos ügyfélszolgálatokon is ezeket kérhetik majd el.